Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?


Dat is ook echt zo. Nederlandse hitte is vreselijk. In Sevilla had ik 42 graden en zelfs dat voelde minder heet dan 30 hier. Dat is droge hitte. Dat gaat nog wel. Gewoon je tempo flink omlaag gooien en rustig aan doen. Hier ontsnap je niet aan dat drukkende gevoel van de luchtvochtigheid. Die is echt killing. Ik zat ook een keer in Barcelona met 33 graden en 80% luchtvochtigheid. Wat een hel was dat. 
Wel, merk ik, met dit weer dat ik er op een gegeven moment toch aan wen en het accepteer. Vroeger maakte ik me er druk om en raakte ik in paniek, maar dat doe ik nu niet meer. Dat maakt het alleen maar heter. Maar ja, daar kies je natuurlijk niet voor, om in paniek te raken. Dat overvalt je gewoon. 

Ik heb geen hekel aan de zomer op zich, ik hou wel van het licht en geniet van de tuin.
Maar ik heb inmiddels wel echt een hekel gekregen aan temperaturen boven de 25 graden.
Dus zó helemaal geen zin in komende 2 weken als ik de voorspellingen zie... 

Sterkte allemaal, het is nog even afzien.

Wat een verlies van je boom, Auwereel. Ik zou daar heel droevig van zijn. In mijn huidige tuin heb ik alle bomen zelf aangeplant en die staan volgens alle wettelijke normen. Mijn tuin is ingericht op schaduwgevende planten. 


Tip bij veel zweten: draag een sportbroek, die voert zweet goed af. Je hebt heel net uitziende exemplaren.

Gebruik tussendoor wat talkpoeder/babypoeder als je geen kans hebt om te douchen. Helpt tegen het plakgevoel. 

En: omkleden! In geval van zo’n feest, kun je jezelf op het laatste moment omkleden. Ik reisde een keer met een collega die het toilet in verdween zodra we op bestemming (met airco) waren en hij kwam er in zijn schone, droge overhemd weer uit. Die had gewoon twee overhemden extra mee.

Mick87

Mick87

21-06-2026 om 10:13 Topicstarter

Ik merk dat ik me echt even heel verdrietig voel. Of het door het weer komt weet ik niet, maar het speelt zeker mee. 
Ik had zo'n zin in komende vrijdag dat festival. Toen ik de kaartjes kocht dacht ik al: als het dan maar niet te warm is. Nu blijkt het inderdaad te warm te worden. 36 graden. 30 graden overleef ik nog wel, maar wat nu voorspeld staat? Het is ook een optreden van de lievelingsband van mn overleden broer. Dus dat speelt zeker mee. 
Ben echt even moedeloos. Terwijl ik me een paar dagen geleden nog best oké voelde. 

Ben ook heel bang voor klimaatverandering. Ik hou van natuur. Ik zie dat met name veel bomen het moeilijk hebben momenteel. Hoe gaat dit verder ? Ik denk dat een hoop groen en natuur het niet gaat overleven de komende jaren en dat stemt me heel verdrietig. En ik schaam me ook. Dat ik vroeger de halve wereld heb overgevlogen en dus medeverantwoordelijk ben voor wat er nu gebeurt. Vriend en ik willen in september vliegreis doen. Vooral vriend wil dat. Maar nu wil ik dat niet meer. Voel me er te schuldig over.

Net gesport. Ging ook voor geen meter. Kortom. Ik zit er even niet zo lekker in momenteel. Voel me depri. In huis ook vieze drukkende warmte.

ToetieToover schreef op 21-06-2026 om 09:59:

Sterkte allemaal, het is nog even afzien.

Wat een verlies van je boom, Auwereel. Ik zou daar heel droevig van zijn. In mijn huidige tuin heb ik alle bomen zelf aangeplant en die staan volgens alle wettelijke normen. Mijn tuin is ingericht op schaduwgevende planten.


Tip bij veel zweten: draag een sportbroek, die voert zweet goed af. Je hebt heel net uitziende exemplaren.

Gebruik tussendoor wat talkpoeder/babypoeder als je geen kans hebt om te douchen. Helpt tegen het plakgevoel.

En: omkleden! In geval van zo’n feest, kun je jezelf op het laatste moment omkleden. Ik reisde een keer met een collega die het toilet in verdween zodra we op bestemming (met airco) waren en hij kwam er in zijn schone, droge overhemd weer uit. Die had gewoon twee overhemden extra mee.

Gelukkig staat de boom er nog, maar de kroon is behoorlijk uitgedund. Die mooie dichte kroon gaf lekker veel schaduw. 

Mick87 schreef op 21-06-2026 om 10:13:

Ik merk dat ik me echt even heel verdrietig voel. Of het door het weer komt weet ik niet, maar het speelt zeker mee.
Ik had zo'n zin in komende vrijdag dat festival. Toen ik de kaartjes kocht dacht ik al: als het dan maar niet te warm is. Nu blijkt het inderdaad te warm te worden. 36 graden. 30 graden overleef ik nog wel, maar wat nu voorspeld staat? Het is ook een optreden van de lievelingsband van mn overleden broer. Dus dat speelt zeker mee.
Ben echt even moedeloos. Terwijl ik me een paar dagen geleden nog best oké voelde.

Ben ook heel bang voor klimaatverandering. Ik hou van natuur. Ik zie dat met name veel bomen het moeilijk hebben momenteel. Hoe gaat dit verder ? Ik denk dat een hoop groen en natuur het niet gaat overleven de komende jaren en dat stemt me heel verdrietig. En ik schaam me ook. Dat ik vroeger de halve wereld heb overgevlogen en dus medeverantwoordelijk ben voor wat er nu gebeurt. Vriend en ik willen in september vliegreis doen. Vooral vriend wil dat. Maar nu wil ik dat niet meer. Voel me er te schuldig over.

Net gesport. Ging ook voor geen meter. Kortom. Ik zit er even niet zo lekker in momenteel. Voel me depri. In huis ook vieze drukkende warmte.

Vervelend dat je je zo rot voelt. En voel je vooral niet schuldig. We hebben er allemaal aan mee gedaan en vaak ook niet beter wetend. Probleem nu is, dat de auto’s en fabrieken op zich wel schoner zijn, maar dat we rupsjes nooit genoeg geworden. Een keertje vliegen naar Griekenland is 1 ding, maar nu vinden velen het doodnormaal om 3x per jaar in het vliegtuig te stappen, maar weer eens een nieuwe bank te kopen na 3 jaar en het ons maar vooral zo makkelijk mogelijk te maken. Dat je je er bewust van bent, is al heel mooi hoor 👌

Mick87 schreef op 21-06-2026 om 07:48:

OMG ik check net de weersverwachting voor volgende week. Het is echt bizar en vreselijk. Hoop dat t niet uitkomt. Zou vrijdag naar een festival gaan met artiesten die ik heel graag wil zien. Maar 36 graden is echt niet te doen. Dan blijft ik toch echt thuis

handventilator met sproeier meenemen misschien? Batterijen doe je best lang mee.

Het zou fijn zijn als meer mensen kiezen voor groen ipv tegels in de tuin (als dat praktisch mogelijk is (rollator/rollstoel). 
Dat scheelt echt! Met goed advies betreffende de beplanting valt het onderhoud mee. 

ik las dat het hier in de regio komende week lokaal 37gr kan worden   
Ik woon in de stad dus ik vrees het ergste 

Heb nu al hoofdpijn 🤕 

Komende week ver boven de 30... 🥵

Ben om 7.30 gaan hardlopen vanochtend. Het was qua temperatuur wel goed te doen, lekker koel maar de hitte eist wel z’n tol! Ik was traag en lijf kon niet harder. 
De ramen staan hier nog even helemaal open, heerlijk! Huis was gisteravond 27.4 nu 23.5. Wel redelijk afgekoeld dus. 
Ik zie enorm op tegen de hitte komende week, heb ook nog een sollicitatiegesprek! Ik ben een enorme waterval met die hitte dus hoe ik dat moet doen weet ik niet. Ik zie er tegen op om daar te zitten met natte zweet haren, een doorweekt shirt terwijl er straaltjes zweet naar beneden glijden van haar naar shirt. 

maar positief, de langste dat is voorbij!! 

Mick87

Mick87

22-06-2026 om 09:31 Topicstarter

ik ben inmiddels ook wel klaar met die klimaatontkenners en bagatalliseerders. Zeggen: ja dit heet zomer. Of: in 1976 was het ook heel warm. En allemaal lachende smileys onder nieuwsberichten en de weeralarmen onzin vinden. 
Echt zulke mensen gun ik het dat ze met deze hitte autopech krijgen en vaststaan aan de kant van de weg. Of dat ze in een storm net op tijd kunnen remmen van een vallende boom. Wat een achterlijke lui zeg.
Maar goed. Adem in  adem uit.

De langste dag zit er op. Komende week wordt waarschijnlijk een historische hete week. Dus ik denk dat het meest extreme van de zomer er dan op zit. Vast nog wel een keer een hittegolf. Maar zo extreem als dit (hopelijk) niet.

Ik mag hopen dat de rest van de zomer heerlijk koel verloopt met af en toe een bui!  

De temperatuur die verwacht wordt voor eind van de week wordt steeds hoger! Waar ik woon werd eerst 34 verwacht, nu 37°C, niet normaal! Ik vond het vandaag met gevoelstemperatuur van 26 al behoorlijk heet en dan 10 erbij!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.