Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wie heeft er nog meer een grafhekel aan de zomer?

Geen echte zomerhater hier, maar wat ik wel echt haat is wekenlang geen regen en alleen maar felle zon.  Er moet met enige regelmaat een bui vallen, want de lucht is hier binnen de kortste keren stoffig. Het komt er nu weer aan, zeker tot juni geen regen... 
Ik hou sowieso niet van een strakblauwe lucht, geef mijn maar mooiweerwolken, van die grote witte, en maximum temperatuur 23 graden.  En voor langere tijd temperaturen hoger dan 23 graden word ik grumpy. 
Met mijn slaapmasker kan ik de lange nachten wel redelijk handelen, lang licht vind ik niet zo'n probleem. Dat de nachten op den duur weer korter worden vind ik prima, geef mij maar seizoenen.

Hmm, ik ben nu geen mega-zomerhater meer. Vroeger wel, toen ik nog flink zwaar was. Nu ik op gewicht ben, heb ik het sneller koud en kan ik beter tegen heet weer. Maar lekker vind ik het nog steeds niet. Boven de 28 graden is het mij te heet in Nederland. In Spanje trek ik dat prima, maar hier niet. Het lange licht vind ik ook irritant en de herrie en drukte buiten ook. Het gevoel hebben dat je naar buiten moet/sociaal moet doen, staat me erg tegen in de zomer. Ik ben een echte binnenzitter, dus ook in de zomer. Buiten bakken in de zon doe ik nooit. Maar ik vind het ook wel lekker om te kunnen flaneren met mijn mooie swingjurken als het warm is. Die draag ik zelden, omdat het al gauw te koud is, maar boven de 25 gaan ze aan. Zonder jas kunnen fietsen vind ik ook heerlijk en de rust in mijn dorp in de zomervakantie vind ik ook wel fijn. Dus ik word wel meer een zomermens, maar ik vind de herfst en de lente nog steeds fijner. De winter trek ik al jaren niet goed meer: te donker, te koud en te grauw. Alles wat ik er fijn aan vond, vind ik nu vreselijk. Ik vind het het lekkerst als het tussen de 12-25 graden is met een wolkje en een zonnetje. 

Wat mij altijd enorm irriteert aan de Hollandse zomers is dat het van te koud (maandag) binnen 3 dagen naar warm en op dag 4 al te warm gaat. Ik kan best goed tegen de warmte als het langzaam oploopt. Niet woensdag 16 ° en vrijdag 24°+ nog een beetje. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 22-05-2026 om 13:28:

Wat mij altijd enorm irriteert aan de Hollandse zomers is dat het van te koud (maandag) binnen 3 dagen naar warm en op dag 4 al te warm gaat. Ik kan best goed tegen de warmte als het langzaam oploopt. Niet woensdag 16 ° en vrijdag 24°+ nog een beetje.

Ja ook dit inderdaad. Die extremen die elkaar zo snel afwisselen vind ik zo irritant. Vorige week kwam ik terug uit Sevilla en was het hier ijskoud, en nu loop ik ineens weer zonder jas buiten in dunne kleding. Het is hier altijd alles of niets, lijkt wel. 

Vanaf 23 graden wordt het mij ook snel te warm, beetje afhankelijk van de wind. Ik hou meer van de lentezon. Ik hou ook helemaal niet van insecten (bang voor wespen, ze moeten mij altijd hebben) en ook niet van barbecueën dus wij eten altijd binnen (mijn man gaat wel eens met zijn bord naar buiten om te eten) 

Qua buren- en natuurgeluid in de tuin: ik heb laatst met oordopjes in heerlijk kunnen lezen in de tuin in de schaduw (tuin op noordwesten, heerlijk!) En qua warmte in huis: sinds we screens aan de buitenkant hebben is ook dat aangenamer. Qua lang licht ‘s avonds: ik doe gewoon de luxaflex dicht als ik geen zin heb in avondlicht. In alle seizoenen ben ik ‘s avonds graag binnen, vanaf 19 à 20 uur hoef je bij mij geen sociale dingen meer te verwachten en al helemaal niet buiten. Natuurlijk loopt er wel eens een visite uit vanuit de middag, maar dat zijn de uitzonderingen en eigenlijk alleen in het weekend. (het heeft bij mij vooral te maken met mijn beperkte belastbaarheid door gezondheidsissues en prikkelgevoeligheid dat ik in de avonden niks wil)

Edit: ik ben trouwens ook geen fan van ‘echte winter’. Voor mij dus liever geen extremen, maar een prettige afwisseling van de diverse seizoenen met elk hun eigen charmes en ergernissen.

Ik heb ook een grafhekel aan de zomer. Zelfs aan de lente aangezien de veel te hoge temperaturen vandaag en de komende dagen.

Wat mij stoort :
- weermannen/vrouwen die met een brede glimlach "mooi weer" aankondigen en dan zeggen dat we moeten genieten. Hoezo genieten? En hoezo mooi weer? Waarom bepalen anderen dat voor mij? Rot toch op zeg....
Ik voel me echt ziek bij temperaturen van 22-23+.
Zware hoofdpijn, misselijk en ellendig. 
Ook die overdaad aan daglicht (van 5u tot 22u!) maakt dat ik totaal overprikkeld ben. Wat ik mij ook afvraag: wat vinden de zomermensen fijn aan:

- Lawaai 's tot avonds laat 
- Lawaai 's ochtends vroeg
- Allerlei insecten binnen (muggen, motten...)
- Zweetgeuren overal - vooral in OV
???

Mick87

Mick87

22-05-2026 om 16:44 Topicstarter

ik lees net ook een kop: "Pinksterweekend om van te smullen"
Wat is dat nou weer voor subjectieve kop ? Om van smullen nog wel

Mick87 schreef op 22-05-2026 om 16:44:

Geweldig!!!    

Voor mij moet het geen 30° zijn, een aangenaam temperatuurtje waarin iedereen nog behoorlijk kan functioneren. 
Waar ik altijd mee moet lachen (beetje groen): als ik op de radio hoor dat de presentatoren jubelen dat het 30° gaat worden. En weet je, lieve luisteraar, de pret is nog niet uit, 'want de dagen nadien worden temperaturen tot 35° verwacht! Zouden we op weg zijn naar een nieuw record? (Einde gejubel). Dan denk ik: sommige mensen vinden 30° goed weer en 35° nog beter weer. Belachelijk! Maar 24 - 25°, dat mag van mij wel. Maar niet om in te liggen bakken, ik kruip altijd in de schaduw maar geniet wel van wat ik buiten mijn parasol zie.

En weet je, we hebben de afwisseling nodig! Maar te is nooit goed.

Dat vind ik ook beetje raar aan de weersverwachting;
"Het wordt komende dagen mooi weer"

Nee, het wordt warmer weer. Dat is iets anders.. En alle mooie plekjes zijn dan weer stampvol mensen.En veel alcohol 🙄

Overbevolkt Nederland.

Mick87 schreef op 22-05-2026 om 16:44:

Om van te smullen?  Zeg dat niet tegen mijn 87-jarige moeder...zij woont in een heel klein flatje met plat dak in een assistentiewoning. Geen enkele van die hoogbejaarde mensen die daar wonen worden blij van die smerige hitte. 

Om van te smullen.....hoe durven ze zoiets schrijven?

Ies

Ies

22-05-2026 om 17:20

Ik vergeet altijd hoe slecht ik er tegen kan. Bleeh, vind het echt verschrikkelijk. 
Vroeger vond ik het heerlijk, kreeg ik er ook echt energie van. Zelfs toen ik wat overgewicht had vond ik het goed te doen. 
Nu geen overgewicht maar toch kan ik er NIET tegen sinds de overgang. Alles kost me 100x meer energie en ik voel me echt ziek. Ik vind het echt overleven. Als ik kon kiezen zou ik alleen maar liggen de hele dag, als het boven de 25 graden komt. Binnen dan wel, met een ventilator. 

Overgewicht heeft volgens niet perse iets te maken met het wel of niet kunnen handelen van warmte. Ik kan er tenminste nu, met overgewicht iets beter tegen dan vroeger, toen ik hartstikke dun was. Nog steeds niet supergoed hoor, maar ik raak wat minder snel oververhit en daar had ik vroeger echt wel last van.

Ik vind een zonnetje best lekker hoor, maar een graadje of 20 vind ik wel genoeg, 22 kan ook nog, maar meer hoeft van mij echt niet. 
Licht heb ik gelukkig niet zo'n last van.

Nou, een grafhekel… dat is me wat te sterk. Maar enthousiast word ik er niet van en ik heb er ook een hekel aan als weermannen/vrouwen zich niet feitelijk uitdrukken en het over heerlijk weer gaan hebben. Dat maken wij kijkers zelf wel uit. 

Ik vind het rottig als er te lang te weinig regen valt. Heb een hekel aan te lang licht. Aan muggen. Aan het plakkerige gedoe.

Voorjaar is mijn favoriet. En dan april. Heerlijk al dat groen, de bloesem, de bloeiende bermen en weiden.

Mocht ik alleen wonen bleven de rolluiken de hele dag dicht met deze helse temperaturen. Ik voel me nu al benauwd en misselijk en morgen wordt het nog heter...

Ik hou heel erg van de wisseling van de seizoenen. In de zomer geniet ik van lange fietstochten met lekkers mee. Het lange licht vind ik wel fijn, maar in hoogzomer tè lang, het mag ook gewoon avond/tijd om te slapen worden.
Echte hitte trek ik slecht. Als het de 30 graden nadert ga ik me slechter voelen.
Het meest hou ik van lente en herfst.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.