Gezondheid en welzijn
Anouk1234
05-05-2025 om 16:19
Wat is volgens jullie een gezonde avondmaaltijd?
N.a.v de vraag “dochter van 7 moet afvallen” en die helemaal over is gegaan naar gezonde voeding, vraag ik mij af wat een ieder als een gezonde avondmaaltijd ziet. En dan bedoel ik ook echt de specifieke samenstelling, dus bv. gekookte aardappelen, met speciebonen en een stukje kipfilet en als toetje een glas melk of bakje yoghurt.
Wilgenkatje-
11-05-2025 om 13:22
Vooral: variatie! De ene avond 'gezonder' dan de andere.
Het kan heel 'gezond' zijn om een avond ongezond & zonder gezanik van tafelgenoten te eten. Dan geef je eventueel naast de minder gezonde avondmaaltijd overdag wat gezonds tussendoor: tomaatjes, ongezouten nootjes, een rauw peentje, stukje komkommer, bakje yoghurt met/zonder fruit.
Fiorah
11-05-2025 om 13:28
Ik vind ook wel dat er een verschil is tussen Echt Heel Gezond en realistisch zeg maar. Voor mij is een pasta met groente echt een prima gezonde 'normale mensen maaltijd'. Maar daar gaat bijvoorbeeld wel room in. En quiche, met broccoli en prei en ui, top maaltijd, maar daar gaat ook een goede portie kaas in. Ik vind dat een realistische, gezonde dagelijkse maaltijd. Maar wat dacht je van zelfgemaakte pizza? Bloem, water, gist voor de bodem, Tomato Frito met wat kruiden voor de saus, een laagje kaas en een stapeltje groente. Dat vind ik ook een normale maaltijd. Echt heel gezond is anders, maar ik vind het wel reëel gezond zeg maar.
Bakblik
11-05-2025 om 14:01
@Wilgenkatje en Fiorah
Vandaar mijn eerste post in dit topic over lasagne. Niet iets waar je meteen aan denkt bij gezonde maaltijd maar door de manier waarop ik het klaar maak met veel verse groenten toch best een reële optie om te serveren als gezond.
En wat Wilgenkatje ook zegt een keer zonder gezanik en gezeur eten is ook wat waard. Dat is gezond voor je hoofd, kan je de kinderen een compliment geven dat ze zo goed meegewerkt hebben om voor te eten na de verjaardag van oma en dat er nu toch gesport kan worden.
Herfstappeltaart
19-05-2025 om 19:02
Voor mij bestaat een gezonde avondmaaltijd uit een combinatie van (veel) groente, aardappels/zilvervliesrijst/volkorencouscous of volkorenpasta, een stukje mager vlees (kipfilet ofzo)/peulvruchten/vis of ei.
Wij eten 1x per week vis, 1x per week kip, 1x per week mager rundergehakt. Verder vegetarisch.
Elk gerecht is gezond te maken, ook lasagne. Wij eten vegetarische lasagne met spinazie, champignons, ui, tomatenblokjes, volkoren lasagnebladen, hüttenkäse en wat 30+ kaas bovenop. Geen bechamel- of andere saus. Is een heerlijk gerecht.
Wij eten een deel van de groentebehoefte per dag bij de lunch (wat snackworteltjes, tomaatjes, komkommer o.i.d.)
Ook een zelfgemaakte soep met veel groente, gecombineerd met volkorenbrood is een gezonde maaltijd.
Sausen als mayonaise, pindasaus e.d. eten we gewoon, maar niet teveel.
Herfstappeltaart
19-05-2025 om 19:27
En een klein beetje vlees (1 grote kipfilet voor 2 personen) laten we méér lijken door het toevoegen van gebakken champignons in een lekker mosterdsausje (bouillon, mosterdzaad, mosterd, klein scheutje kookroom).
Fiorah
19-05-2025 om 22:30
Herfstappeltaart schreef op 19-05-2025 om 19:27:
En een klein beetje vlees (1 grote kipfilet voor 2 personen) laten we méér lijken door het toevoegen van gebakken champignons in een lekker mosterdsausje (bouillon, mosterdzaad, mosterd, klein scheutje kookroom).
Oh dat klinkt lekker!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.