Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Slaap-perikelen

< Dan bedoel ik niet huilbaby’s of krijsende kleuters.>

In het topic ‘waar heb jij je vandaag aan geërgerd’. komen slaapproblemen nogal eens ter sprake. Ook worden er leuke oplossingen gegeven.








Dus misschien is het tijd voor een apart slaaptopic. (En die oplossingen kunnen dan ook in dit topic geplaatst worden).

Vroeger was slapen een van mijn hobby's. Het kwam voor dat ik ’s morgens wakker werd en het eerste wat ik dacht was : ‘hè, vanavond lekker vroeg naar bed!’

Mijn huidige probleem is het in slaap vallen. Ik lig veel te lang wakker, te malen over van-alles-en-nog-wat.            Bovendien moet ik er ’s nachts regelmatig uit om te plassen en dan lig ik weer te lang wakker!

Uiteraard houd ik me aan de ‘regels’, zoals :

* ’s Avonds geen koffie of alcohol

* Geen TV of tablet in de slaapkamer

* Een wandelingetje ’s avonds

* Een warme douche





* Een koele frisse slaapkamer
\
(Ter aanvulling, de overgang is reeds lang voorbij, slaapmiddelen gebruik ik nog niet, behalve soms melatonine -> maar dat raadt mijn huisarts af).





Ik hoop dat meerdere lezers iets zullen hebben aan dit topic.


Beterlaat2021!

Beterlaat2021!

18-03-2024 om 16:24 Topicstarter

Sorry voor de enorme spaties, het lukte me niet ze kleiner te maken.....

hier een wisselende slaper. Heb periodes met nachtmerries herbeleving en plafond dienst

Maar ook periodes dat het goed gaat

Ik ga stelselmatig te laat naar bed en word te vroeg wakker. Als ik om 6-6:30 wakker word zou het toch handig geweest zijn als ik om 23 u al op één oor gelegen had. 

hier ook inslaapproblemen. Al slaap ik met een kruik met de voeten en een paracetamol wel vaster. Ik moet snachts ook 2x plassen wat ook de nachtrust verstoord. En als ik ongesteld moet worden, slaap ik die nacht ervoor enorm slecht ( schijnt ‘normaal’ te zijn, iets hormonaal

Ik val tegenwoordig heel goed in slaap met een podcast. Zo één die interssant genoeg is om niet te gaan malen, maar niet interessant genoeg is om voor wakker te blijven. Of een bodyscan of slaapmeditatie. Een luisterboek schijnt ook goed te helpen. 
Maar in slaap vallen is mijn zwakke punt. Bij de kleinste reden voor stress ga ik uren liggen malen. 

Uitslapen is dan wel weer mijn grote hobby trouwens. 

In slaap vallen gaat bij mij bij het naar bed gaan helemaal prima, maar als ik midden in de nacht wakker word, dan gaat de piekermodus aan en kom ik niet meer in slaap.
Ik heb meerdere goede tips in het ergernistopic gekregen en die ben ik nu aan het proberen, maar ik lees mee 😁

Ik heb vooral doorslaapproblemen en vermoed dat 20 jaar wisseldiensten, ook nachten werken daar wel de oorzaak van zijn. Inslapen doe ik graag met yoga nidra, via insight timer of Spotify. Bij 's nachts wakker worden helpt het bed uit en thee zetten het beste. Regelmatig vind ik dan koude thee 's morgens.
Na 20.30 gaan mijn beeldschermen uit.

idd ga puzzelen, lezen of knutselen ( sieraden maken) dan worden je ogen sneller moe dan een beeldscherm. 

Bloemenzee schreef op 18-03-2024 om 19:53:

Ik val tegenwoordig heel goed in slaap met een podcast. Zo één die interssant genoeg is om niet te gaan malen, maar niet interessant genoeg is om voor wakker te blijven. Of een bodyscan of slaapmeditatie. Een luisterboek schijnt ook goed te helpen.
Maar in slaap vallen is mijn zwakke punt. Bij de kleinste reden voor stress ga ik uren liggen malen.

Dit werkt bij ook heel goed. 
Regelmatig heb ik periodes dat ik slecht inslaap maar sinds ik een boek op zet of podcast, slaap ik binnen een kwartier. Zelfs als ik hem eigenlijk wel wil afluisteren omdat ik het wel interessant vind, lukt dat niet. 
Bodyscan heb ik ook een tijdje gedaan maar werkte minder bij mij omdat mijn gedachten dan toch weer kunnen afdwalen ondertussen en ik vanalles tegelijk kan denken blijkbaar. Als ik luister heb ik dat niet. 


Leuk topic!

Bij mij is het ‘s nachts als ik opsta om naar de wc te gaan, vaak lastig om daarna weer meteen in slaap te vallen. Vaak lig ik dan wat te woelen, of pak ik mijn telefoon..

En elke ochtend rond 04:00 of 05:00 weer klaar wakker 🥴.

Ik lees mee, misschien kom ik dé tip tegen 

Mijn enige probleem is dat ik in de avond ineens denk dat ik nog niet wil slapen. De dag mag niet al voorbij zijn. 
Ik wil nog even stilte en rust voor mezelf en ga meestal suffe spelletjes doen (dus niet eens een interessant boek of zo). 
Ik heb bijna altijd spijt en ben bijna altijd te moe. 

Hier wil ik ook graag tips voor...

Ander slaapprobleem is als ik op locatie moet werken (i.p.v. thuis), dat ik dan belachelijk vroeg wakker word en ook niet meer kan slapen. Lig nu al een uur wakker en ga er maar uit 😔

Ik lig voor het slapen op een spijkermatje en val dan echt lekkerder in slaap. Eerste keren denk je wat doe ik mezelf aan, maar het went.

Due-scimmie schreef op 19-03-2024 om 07:12:

Ik lig voor het slapen op een spijkermatje en val dan echt lekkerder in slaap. Eerste keren denk je wat doe ik mezelf aan, maar het went.

Slaap je daarop? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.