Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

BeneficialJay65

BeneficialJay65

27-02-2022 om 12:56

Roken en er niet mee willen stoppen, wie nog meer?


Kersje schreef op 27-02-2022 om 16:51:

[..]

Helemaal niets, maar ik begrijp wel wat hij bedoelt te zeggen.

Ik niet. Wat dan?

Het eind van een roker is vaak zo rottig. Ik heb het enkele malen gezien. Vreselijk benauwd.

Heel diepe teug lucht halen uit een zuurstoffles om dan drie woorden te kunnen zeggen en daarna volledig uitgeput zijn.

Poezie schreef op 27-02-2022 om 16:46:

Wat heeft motorrijden nou met roken te maken?

Helemaal niks, maar het is ook een risico wat je leven knap kan verkorten. 

Ik rook niet en een ouder verloren aan longkanker, dus ik weet hoe rottig dat kan zijn. Maar ik vermoed dat alle rokers hier prima de risico's weten, aangezien ze volgens mij niet onder een steen leven.

Stoppen is namelijk heel erg moeilijk en dat moet je wel kunnen. Vaak lukt het alleen als je er zelf mentaal klaar voor bent en zelfs dan vallen velen toch weer terug omdat de verslaving weer of nog steeds trekt.

De rokers die hier schrijven kiezen er voor om te blijven roken, of omdat ze het lekker vinden of omdat stoppen gewoon te zwaar is. Aangezien ze zich prima bewust zullen zijn van de risico's lijkt het mij dat posts, van niet rokers die gaat vertellen hoe slecht het is en hoe naar je dood gaat, weinig toevoegen. Het is niet dat je daarmee rokers, die dat allemaal al weten, overhaalt.

Dus laten we dit topic ontopic en aan de rokers laten. Ik zal me er verder ook niet meer mee bemoeien

Auditor schreef op 27-02-2022 om 17:00:

[..]

Helemaal niks, maar het is ook een risico wat je leven knap kan verkorten.

Ik denk dat in dit opzicht het verschil is dat je zeker weet dat roken je lichaam schaadt, en dat je niet zeker weet dat je als motorrijder je lichaam schade toebrengt. 

rionyriony schreef op 27-02-2022 om 16:54:

Het eind van een roker is vaak zo rottig. Ik heb het enkele malen gezien. Vreselijk benauwd.

Heel diepe teug lucht halen uit een zuurstoffles om dan drie woorden te kunnen zeggen en daarna volledig uitgeput zijn.

Als jij denkt dat dit enkel door roken komt, dan zou ik je willen adviseren iets ruimer te denken mbt wat een ziekte al teweeg kan brengen. Al gelezen hoe benauwd bijv Covid patiënten konden zijn? Niet alles valt toe te wijten aan roken, hoe graag sommigen dit ook willen verkondigen!

Poezie schreef op 27-02-2022 om 17:13:

[..]

Ik denk dat in dit opzicht het verschil is dat je zeker weet dat roken je lichaam schaadt, en dat je niet zeker weet dat je als motorrijder je lichaam schade toebrengt.

Statistisch gezien krijgt elke motorrijder in Nederland een keer een fors ongeluk. Dus ik denk dat dat is wat er bedoeld wordt. 

Netherfield schreef op 27-02-2022 om 17:38:

[..]

Statistisch gezien krijgt elke motorrijder in Nederland een keer een fors ongeluk. Dus ik denk dat dat is wat er bedoeld wordt.

Ok, heb jij gelijk: motorrijden is net zo slecht voor je gezondheid als roken.

Iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet. Maar het valt niet te ontkennen dat je lichaam van roken schade oploopt. 

Ik rook matig, sigaretten, ik weet dat het niet gezond is, maar voor mij is het zoiets als een koekje bij de koffie, ook niet gezond. Elke dag sta ik bij de rondweg hier een paar minuten op mijn fietsje bij het verkeerslicht te wachten terwijl het verkeer langsraast en er meestal een paar scooters voor me staan die hun blauwe walmen recht in mijn gezicht blazen. Kan ik bij wijze van spreken beter een pakje sigaretten roken dan 2 minuten bij dat verkeerslicht staan, gezien de rotzooi die ik dan inadem. Maar kan ook zonder als het moet, als we 12 uur moeten reizen naar Canada kunnen we ook niet roken en doet me niks, echt niet dat ik dan meteen na aankomst naar een rookplek ren.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

27-02-2022 om 18:29

watertoren schreef op 27-02-2022 om 14:08:

Het eerste wat ik doe als ik op sta is een sigaret opsteken. Ik rook ook binnen in mijn eigen huis. Ik ga echt niet elke keer buiten staan. Er zijn toch nog wel veel plaatsen bij familie en vrienden waar ik binnen mag roken. Ook bij mensen die zelf niet roken. Ik ga dan uit mezelf wel naar buiten maar ze roepen me dan terug binnen omdat ze dat niet gezellig vinden.
Als ik verkouden ben dan rook ik ook en toen ik 29 jaar geleden zwanger was heb ik het roken beperkt tot 10 sigaretten per dag. Bij de borstvoeding heb ik er eerlijk gezegd niet bij stil gestaan.

Ik rook trouwens buiten omdat ik dat zelf gewoon fijner vind, in de frisse lucht staan. Daarnaast wil ik niet mijn niet rokende huisgenoten ermee belasten als ik binnen zou roken. He5 is dus niet dat het niet zou mogen, ik wil het gewoon niet, binnen roken. En gewoon in m’n eentje, heerlijk.


BeneficialJay65

BeneficialJay65

27-02-2022 om 18:32

Wat bij mij ook niet meewerkt is dat ik (nog) geen enkele lichamelijke achteruitgang merk. Ik wandel, fiets, rijd paard en loop hard en qua afstanden is dat hetzelfde als jaren terug. Mijn conditie doet dus geen stap terug vooralsnog.
En als ik weet dat mijn leven verkort met een jaar of 5, dan heb ik toch van mijn leven genoten, mét sigaret, ipv zonder en dan misschien met heel veel stress/chagerijn. Ook mijn menstruatie vind ik beter behapbaar dan als ik niet zou roken.

Caramelzeezoutchocola schreef op 27-02-2022 om 18:29:

[..]

Ik rook trouwens buiten omdat ik dat zelf gewoon fijner vind, in de frisse lucht staan. Daarnaast wil ik niet mijn niet rokende huisgenoten ermee belasten als ik binnen zou roken. He5 is dus niet dat het niet zou mogen, ik wil het gewoon niet, binnen roken. En gewoon in m’n eentje, heerlijk.


Buiten roken doe ik in de zomer of in het voor-/najaar vaak, heerlijk even in de tuin. Maar als het 5 graden onder nul is of de regen plenst in dikke stralen uit de lucht, of de stormwind blaast je zowat de tuin uit, dan is er geen haar op mijn hoofd die er ook maar over piekert om buiten te gaan staan/zitten.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

27-02-2022 om 18:40

Pejeka1 schreef op 27-02-2022 om 18:34:

[..]

Buiten roken doe ik in de zomer of in het voor-/najaar vaak, heerlijk even in de tuin. Maar als het 5 graden onder nul is of de regen plenst in dikke stralen uit de lucht, of de stormwind blaast je zowat de tuin uit, dan is er geen haar op mijn hoofd die er ook maar over piekert om buiten te gaan staan/zitten.



Ik heb een windvrij en droge plek waar ik bij slecht weer uitstekend sta.

Poezie schreef op 27-02-2022 om 17:46:

[..]

Ok, heb jij gelijk: motorrijden is net zo slecht voor je gezondheid als roken.

Iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet. Maar het valt niet te ontkennen dat je lichaam van roken schade oploopt.

Dat ontken ik ook niet. Ik neem alleen het risico.

Overigens heb ik als sigaar- en pijproker veel meer kans op mond- of tongkanker dan longkanker.
Ik inhaleer niet, namelijk. 
Niet dat dat nou opbeurende vooruitzichten zijn, maar toch. 
Nou, ik stop nog maar een pijpje.

Ik rook binnen, ik woon alleen en val er dus niemand mee lastig hier. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.