Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Millie, het monster en de strijd voor het leven!

Millie91

Millie91

31-05-2022 om 20:59 Topicstarter

Gelukkig begon het gisteren al wat beter te gaan, resterend is vooral rond 17u een dipje in de vorm van pijn en rillen wat redelijk goed te ondervangen is door mijn pijnstillers wat eerder te nemen. En 's ochtends na het wakker worden juist vreselijk zweten, puur water, compleet geurloos. Maar echt dat het van me af stroomt. Jammer maar te overzien. Net mijn 3e infuus gehad! Ik merk nog geen verbetering, hopelijk dat dat de komende dagen komt. Anders zijn het misschien toch bijwerkingen..dat zou me verbazen, want ik herken dit gevoel uit duizenden. 

Dag 2 met monster is goed gegaan, mijn tante helpt heel lief met hem ophalen bij oma/opvang en ondersteunt me dan hier in huis terwijl ik eten klaar maak, boekjes voorlees, melk geef, tandjes poets en pyjama's aantrek. Hij ligt nu heerlijk te slapen in een koalapyjama ❤

Sterkte met de dips Millie...
En een koala-pyjama is dat een pyjama met koalabeertjes erop, of is het een verkleed-pyjama zodat je Monstertje in een koala veranderd, met oortjes en al?

Millie91

Millie91

01-06-2022 om 01:00 Topicstarter

Auwereel schreef op 31-05-2022 om 22:50:

Sterkte met de dips Millie...
En een koala-pyjama is dat een pyjama met koalabeertjes erop, of is het een verkleed-pyjama zodat je Monstertje in een koala veranderd, met oortjes en al?

Haha het is een heel zoet wit pyjamaatje met koalabeertjes erop! Maar zo'n pak moet ik nu misschien ook hebben want het klinkt veel te schattig 🐨

Hey Millie,
Wat fijn dat het toch wel weer wat beter gaat.
Ik denk even hardop (en heb er geen verstand van, behalve dat ik zelf ook nare afkickverschijnselen van Prednison heb gehad). Zou het een mogelijkheid zijn om tussen de kuren door een lage dosering steroïden te slikken om zo het verschil te ondervangen? Misschien haalt dat net de afkickverschijnselen van de kuurvrijeweken weg. Ik weet dat het naar spul is, maar als je het dan toch krijgt...

Goede morgen, Millie.
Ik kan alleen maar blij zijn dat je erin slaagt om (mits een klein beetje hulp maar daar heb ik over gelezen   ) voor monstertje te zorgen. Dat je je dan mama voelt, echt mama. Als je zoontje in bed ligt en man is niet thuis, ga je dan zelf ook in bed of kan je dan (een deel van) de avond nog zittend, wakker, .... doorbrengen? 

Ik hoop dat je van die zweetverschijnselen en andere ongemakken snel verlost geraakt zodat het leven ook voor jou weer wat kwalitatiever wordt.

Pijnlijke vraag, niet op antwoorden als je niet wil: hoe is het met je héél erg zieke maatje?

Millie91

Millie91

03-06-2022 om 14:16 Topicstarter

Hi allemaal,

Fysiek inmiddels gelukkig weer vrij goed. Geen extra pijn en voel me ook niet zo beroerd meer. 

Maar het lijkt wel of, zodra ik niet meer hoef te 'overleven', mijn emotionele toestand meteen weer omslaat. Vandaag bij het wakker worden voelde ik het meteen weer: dat zware gevoel van depressie, somberheid, angst. Monstertje kwam even bij me in bed Bumba kijken en ik houd hem vast. En ik besef op dat moment zo goed hoe eindig dat is. Hoe kort ik nog maar bij hem kan zijn. Als het middel ook maar iets doet, misschien iets langer dan als het niet werkt, maar hoe dan ook zo kort. En ik raak ervan in paniek. Ik heb, toen hij eenmaal vrolijk met papa vertrokken was naar de opvang, gehuild en gegild en geschreeuwd in mijn kussen. Waarom ik. Waarom wij. Kut kut kut kanker. Waarom heb ik nooit een kans gekregen. Nooit een kans op genezing, of op een lang leven. Of in elk geval tot Monstertje volwassen is. Of dan toch de middelbare school. Oké, goed, de basisschool. Al die dingen maak ik niet mee. En ik ben geen 'goede verliezer' meer. Ik ben bitter en boos en zo intens verdrietig. En ik heb pijn. Ik wil dit leven niet meer, neig ik te denken, wat zo tegenstrijdig is want ik wil juist niets liever dan leven. Maar dan écht, zonder rap naderend afscheid, zonder het liefste kind op aarde te moeten verlaten en nooit te zullen weten hoe het met hem afloopt. Te weten dat mijn lieve man (hopelijk) van iemand anders zal gaan houden, die wel zal mogen genieten van mijn heerlijke mannetje. Ik kan alleen maar hopen dat diegene weet wat voor intens geluk zij zal hebben met deze hoofdprijs.

Ik trek het gewoonweg niet meer. Mijn goede periodes worden steeds korter, veel vaker huil ik ieder moment dat ik alleen ben. Ik zou er alles voor over hebben om nog een kans te krijgen. Maar mijn laatste kans op wat uitstel loopt nu, eind juni komt de genadeklap of dat überhaupt iets uithaalt. Mijn tijdlijn wordt steeds duidelijker: als de kanker niet reageert, weet ik dat deze maand al. Dan is het 'we kunnen niks meer voor je doen'. Hoe lang zal ik daarna nog hebben, terwijl de kanker ongestoord woekert? Misschien haal ik mijn monstertjes 2e verjaardag in november nog? Misschien net niet. Maar het einde is angstaanjagend dichtbij. Mocht er wel enig resultaat zijn, worden we weer in een scan-tot-scan situatie geworpen. Misschien dat dat een paar maanden uitmaakt. Maar dan zie ik Monstertje misschien 2,5 worden. Dat is toch #&"#= niet genoeg? Daar kan ik toch geen hoop uit putten?

Om maar iets met deze gevoelens te kunnen, heb ik vandaag mijn finalebrief naar Monstertje geschreven. De begeleidende brief die bij het gegraveerde medaillon hoort dat ik voor hem heb gekocht, voor op zijn bruiloft/afstuderen/een dag die voor hem heel belangrijk is. Mijn man heb ik gevraagd om in te schatten welk moment Monstertje mij er zo graag bij zou willen hebben, en hem op dat moment dat cadeau te geven. Hiermee zeg ik niet dat ik geen brieven meer zal schrijven, maar hiermee is het in principe 'af'. Als ik nu overlijd, ligt er een kistje klaar met netjes verzegelde brieven voor Monster en één voor man, genoemd geschenk, een videoportret, een portret van wollen poppetjes in de vorm van ons gezin, Monstertje in mijn armen, en een fotoboek. Verder verzamel ik natuurlijk vanalles en daar ga ik mee door. Maar wat er per sé in moest, zit erin. Ik hoop dan met dit soort dingen een gevoel van berusting te vinden. Maar dat vind ik gewoonweg niet. Niks maakt dit ooit draaglijk. Soms denk ik: 'oké, ik heb mijn les geleerd, ik weet wat écht telt, nooit zal ik nog een dag voor lief nemen, een onvertogen woord laten vallen, me druk maken om onbenulligheden. Laat deze beproeving nu alsjeblieft stoppen.' Maar er komt nooit een Gaston met een groot bord om me te melden dat het afgelopen is. Dat ik weer mag genieten en mag loslaten. Dat het allemaal niet echt is. 

Bij het ordenen en doorlezen van de brieven, las ik weer de hoop die ik vorig jaar rond deze tijd voelde, met de immunotherapie. Alles werd in september stukgeslagen toen bleek dat alles voor niets was, omdat ik toch een andere ziekte had. Ik zou graag terug willen naar die tijd..het is alleen maar van kwaad tot erger geworden ondertussen. Vrijwel alle lotgenoten die ik toen ontmoette zijn nu overleden of, zoals mijn maatje, in de laatste fase. De lotgenoten van mijn vorige diagnose zie ik stuk voor stuk in remissie gaan en op tropische eilanden vertoeven. Ik weet dat mezelf hiermee martelen geen zin heeft, ik heb die ziekte tenslotte nooit gehad, maar het voelt toch alsof ik een doodvonnis kreeg, toen bleek dat dat toch flink meeviel, en toen alsnog een finaleklap heb gekregen. 

Jemig, ik heb weer 5 a4tjes doffe ellende voor jullie geproduceerd. Het spijt me echt. Ik wil graag zo iemand zijn die eervol sterft, dat mensen achteraf zeggen, ze is vredig gegaan. Ze heeft nu geen pijn meer. Het is goed zo. Wat was ze dapper en sterk. Haar leven was af. Dat monstertje niet hoeft mee te krijgen hoe vreselijk ik heb geleden onder dit alles. Maar ik kan niet anders dan de intense lelijkheid van dit alles zien. 

Misschien verwijder ik dit bericht nog, het is wel heel treurig zo. Maar ik ben toch al met de billen bloot, en dit is leven met terminale kanker.

Wow Millie. Wat heb je dat goed beschreven. Wat kun jij je gevoelens mooi omschrijven, zelfs de nare gevoelens. Wat fijn dat je die allemaal met ons deelt want het gaat me zó aan mijn hart dat je in je eentje verdriet hebt. 

jeetje Millie, wat een rauw bericht. Deze komt wel even binnen. Het is zo hard allemaal, en tegelijkertijd eigenlijk niet te bevatten. 

Millie... Ik sla mijn armen stevig om je heen en fluister je toe dat je niet alleen hoeft te zijn met al deze gevoelens. Wat goed dat je het hier deelt, alles, ongecensureerd (hoop ik). En het is verschrikkelijk kut, en gruwelijk oneerlijk.

Millie, als eerste een hele dikke knuffel voor jou. 
Ik voel je paniek en wanhoop. Het is zo ongelofelijk k*'t en oneerlijk. Ook wij gunnen het jou zo dat je monstertje op ziet groeien. Gelukkig schrijf je hier en weet dat je gelezen wordt. 

Lieve Millie,

Dikke knuffel! 

Uit de fysieke overleefstand, maar dan is er opeens weer ruimte voor wat het allemaal met je doet en zit je in de emotionele overleefstand.

De heel erg treurige berichten horen er ook bij, want het is nu eenmaal intens treurig. Je bent nog jong, staat nog middenin het leven en dan moet je daar veel te vroeg afscheid van nemen. Dan is er weinig 'het is goed zo'... het is helemaal niet goed, je leven is nog lang niet af.

En dan worden de fijne momenten je ook nog afgenomen omdat je je zo bewust bent van de eindigheid ervan. Vreselijk, die paniek. Zo eenzaam omdat niemand die je daarbij echt kan helpen want je bent de enige die het voelt en moet doormaken.

Ik duim voor weer wat lichtere momenten.

Ik heb even geen woorden. 

even vanuit de mee leesstand naar een schrijf bericht.
Wat komen je woorden binnen, ik snap maar al te goed dat je je zo voelt.
Ik kan je alleen maar een digitale knuffel geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.