Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Mammapoli

Er zit een knobbeltje in mijn borst. Gisteren ging naar de huisarts voor iets anders en dacht vraag haar toch even of ze kan na voelen of ik me iets verbeeld. 

Het gezicht van de huisarts stelde me niet gerust. Ze ging meermaals van linkerborst naar rechterborst en weer terug. Ik zag duidelijk iets van ongerustheid en twijfel in haar gezicht hoewel ze dit niet probeerde te laten zien. 

Ze wil nu dat ik naar de mammapoli ga. Ik kom meteen bij een heel team terecht en krijg een onderzoek dat 2 uur duurt. Morgenochtend ben ik al aan de beurt, de verpleegkundige heeft me gisteren gebeld. Ik vroeg nog of ik dan alleen een mammografie kreeg. Nee zegt ze, je huisarts heeft een heel onderzoek aangevraagd. 

Ik vind het doodeng. Waarschijnlijk is er niks aan de hand maar toch. Borstkanker komt in mijn familie voor, 2 tantes hadden het. 1 is eraan overleden. 

En heel ironisch, over 3 weken ga ik de Alpe d'Huzes doen om geld op te halen voor onderzoek naar kanker...

Wie heeft ook zoiets gehad en kan me een beetje gerustellen? Hoe ging het? Vond je het ook zo eng? Ik ben 37 en heb nog nooit een mammografie gehad. Mijn moeder noemde het de tietenpletter....

Ps: ik moet vanmiddag werken en later gaan we naar de koopavond dus gelukkig wel afleiding vandaag. 


Nou ik snap dat je je zorgen maakt. 

Ik heb zo’n 2 jaar geleden een mammografie gehad.
En ook nog een echo.
Ik heb het niet (zoals mijn eigen moeder) als heel pijnlijk ervaren, meer lastig en erg onprettig. Alsof je borst klem zit in een bankschroef die stevig aangedraaid is.

Het was meer de angst dat men wat zou vinden wat ik afschuwelijk vond. 

Sterkte 

PinkFlower

PinkFlower

12-05-2022 om 11:34 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 12-05-2022 om 11:29:

Nou ik snap dat je je zorgen maakt.

Ik heb zo’n 2 jaar geleden een mammografie gehad.
En ook nog een echo.
Ik heb het niet (zoals mijn eigen moeder) als heel pijnlijk ervaren, meer lastig en erg onprettig. Alsof je borst klem zit in een bankschroef die stevig aangedraaid is.

Het was meer de angst dat men wat zou vinden wat ik afschuwelijk vond.

Sterkte

Dank je wel. Ja die angst is wat me het meest bezigheid houdt. 

Ik kan me je angst zeer goed voorstellen Pinkflower, maar wel ‘fijn’ dat je zo snel kunt komen. Helaas geen advies, maar ik wens je heel veel sterkte en een goede uitslag toe 

Zelf geen ervaring met zo'n onderzoek, dus geen advies. Maar ik wil je wel veel sterkte wensen voor morgen, die onzekerheid lijkt me heel naar.

ik heb hetzelfde gehad een paar jaar geleden. Ook bij de huisarts waar haar alarm afging en ze direct het ziekenhuis gingen bellen. Volgende dag ook een afspraak op de mamapoli gehad. Eerst had ik een gesprek met de oncoloog en een verpleegkundige. Bij vragen of onzekerheden stond de hele ochtend de verpleegkundige paraat voor je. De oncoloog begon met een lichamelijk onderzoek. Vervolgens de tietenpletter die viel mij erg mee. De verpleegkundigen deden hier er ook alles aan om mij op mijn gemak te stellen. Daarna een echo en voordat de echo was is de foto al beoordeeld. Tijdens de echo wist ze precies wat er bekeken moest worden en kreeg ik gelijk de voorlopige uitslag. Was dit niet positief dan zou er gelijk een bioptie genomen worden. Bij mij bleek het een cyste te zijn en dit vertelden ze gelijk tijdens de echo. Daarna weer terug naar de oncologie voor alle uitslagen en nogmaals alles doorpraten. Ik vond het heel heftig zoveel en zo snel ineens. Maar was achteraf heel blij dat je snel een antwoord hebt en je serieus direct bent onderzocht. Ik wens je net zo’n mooie uitslag als ik heb gehad en ik hoop dat het je meevalt. 

Wat heftig zeg, Pinkflower. Ik wil je heel veel sterkte wensen voor morgen 

PinkFlower

PinkFlower

12-05-2022 om 12:30 Topicstarter

Lief! schreef op 12-05-2022 om 12:27:

ik heb hetzelfde gehad een paar jaar geleden. Ook bij de huisarts waar haar alarm afging en ze direct het ziekenhuis gingen bellen. Volgende dag ook een afspraak op de mamapoli gehad. Eerst had ik een gesprek met de oncoloog en een verpleegkundige. Bij vragen of onzekerheden stond de hele ochtend de verpleegkundige paraat voor je. De oncoloog begon met een lichamelijk onderzoek. Vervolgens de tietenpletter die viel mij erg mee. De verpleegkundigen deden hier er ook alles aan om mij op mijn gemak te stellen. Daarna een echo en voordat de echo was is de foto al beoordeeld. Tijdens de echo wist ze precies wat er bekeken moest worden en kreeg ik gelijk de voorlopige uitslag. Was dit niet positief dan zou er gelijk een bioptie genomen worden. Bij mij bleek het een cyste te zijn en dit vertelden ze gelijk tijdens de echo. Daarna weer terug naar de oncologie voor alle uitslagen en nogmaals alles doorpraten. Ik vond het heel heftig zoveel en zo snel ineens. Maar was achteraf heel blij dat je snel een antwoord hebt en je serieus direct bent onderzocht. Ik wens je net zo’n mooie uitslag als ik heb gehad en ik hoop dat het je meevalt.

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Gelukkig was bij jou alles goed. Ik hoop dat het hier ook mee valt. 

Idd wel fijn idee dat het serieus genomen wordt en ze geen risico nemen. 


Sterkte voor morgen. Hopelijk valt het mee 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

12-05-2022 om 12:39

Sterkte TO
Ik duim voor je

veel sterkte. Ik ben ook wel eens door de molen geweest. Mammografie was onplezierig maar deed geen pijn. Ook een echo gehad en direct daarna uitslag. (Alles oke)

ik hoop dat bij jou dat ook is!!

Geen ervaring, maar wens je sterkte en duim voor een goede uitslag 

PinkFlower

PinkFlower

12-05-2022 om 13:00 Topicstarter

Lief van jullie. Ik ga nu lekker werken. Mooie afleiding.

JtM

JtM

12-05-2022 om 14:15

Ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee maar wil je heel veel succes wensen morgen. Ik kan me goed voorstellen dat je flink gespannen bent. Mijn duimen draaien voor een goede uitslag

Veel sterkte met de spanning en stress. Ik hoop met je mee op een goede uitslag!

Lijkt me heel spannend Pink Flower, deze onzekerheid! Ik ben kortgeleden voor het eerst bij 'de tietenpletter' geweest. Nou, pijn deed het niet, maar ik vond het wel echt vervelend! Echt even af en toe de kiezen op elkaar! Gelukkig duurde het niet lang... Ik wens je sterkte bij de onderzoeken en natuurlijk een goede uitslag!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.