Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Picunia schreef op 24-11-2025 om 16:48:

Alcedo, dat hoop ik ook. Maar voordat die medicijnen goed werken, ben ik een aantal weken verder. We zullen zien.

Duurt dat zo lang?  Wat vervelend  zeg!

Salut Lientje, hoe bevalt het om alleen te zijn? 
Moet je nu ook voor het paard van dochter zorgen? 
Nee toch hoop ik😊
Vanuit Frankrijk veel warmte en zonnestralen🌸

Fleurette schreef op 25-11-2025 om 16:54:

Salut Lientje, hoe bevalt het om alleen te zijn?
Moet je nu ook voor het paard van dochter zorgen?
Nee toch hoop ik😊
Vanuit Frankrijk veel warmte en zonnestralen🌸

Nee ik hoef niet voor dochter  haar paard te zorgen.  Wou er wel even heen worteltje brengen  maar heb vandaag weer een mindere dag. Te veel gedaan  misschien  gisteren.  Dat maakt me verdrietig.  En k voel me alleen  want ja , ben alleen thuis. Normaal heb ik daar geen moeite mee maar dan kan ik ook gewoon  een en ander doen. Nu zit  ik op de bank mezelf  nogal in de weg te zitten. Dingen die ik leuk vind om te doen  lukken  niet  op een slechte / mindere dag. En dan ben ik met mezelf aan. Wat dan duurt het behoorlijk lang  om de dag door te  komen.

Vanmorgen met zo veel (spier)pijn wakker geworden. Niet normaal  zeg. Je zou toch denken dat 2 x een half uurtje lopen op een dag niet zo veel pijn  zou moeten opleveren. Ik snap het echt niet. Ben ik in zes weekjes tijd, waarin ik na 2 weken alweer aan het lopen was ( okee nog niet ver maar toch) al zó veel spierkracht  verloren? Armen doen  ook echt pijn . Maar dat kan ik nog enigszins verklaren. Ik ben veel aan het borduren momenteel  om maar iets te doen  te hebben en dat ben ik niet meer gewend. 

Nu zit ik een beetje in dubio. Ik moet eigenlijk  lopen  van mezelf.  Heb een heel lijstje met dingen die in huis moeten gebeuren. ( kleine dingetjes hoor, grote gaat sowieso niet )  maar heb morgen ook een pittige dag. 'S morgens naar mijn werk voor een gesprek  en 's middags  naar de fysio. Op zich weinig natuurlijk  maar denk dat dan gelijk al mijn lepels van die dag er wel door zijn, om maar even weer de lepeltheorie erbij te pakken.  Dus misschien  is een rustdag vandaag  ook wel slim. Ik ga nog even nadenken  en prakiseren wat voor vandaag  wijsheid is. 

Of eigenlijk  weet ik ook wel.....maar toegeven eraan is lastig voor me.

Dat zal best eenzaam zijn alleen thuis zonder aanspraak, zeker als je een mindere dag hebt. 
Spieren nemen inderdaad best snel af maar je bouwt ze ook snel weer op. 
Soms is een rustdag juist goed en kun je beter daar aan toe geven. Je schrijft het immers zelf al dat je weet wanneer je lepels op zijn en dat is niet handig als de dag nog niet voorbij is. 
Helpt de ergotherapeute je niet met doseren en planning maken?

Sterkte Lientje en hopelijk kan je genieten van niks doen🫶

Gisteren  mijn lijstje met kleine dingen grotendeels weggewerkt. En nog 1x gewandeld.  Wel maar een klein rondje. Vanmorgen gesprek op mijn werk gehad. Even een paar bewoners gesproken en wat collega's.  Ze waren allemaal  erg belangstellend en lief. Even blijven zitten maar ik merkte dat mijn emmertje over begon te lopen dus snel naar huis gegaan.  Gerust en in de middag fysio. Dat was pittig. Mijn lijf en hoofd geven het nu duidelijk aan. Ik ga vanavond  maar op tijd mijn bed in denk ik. Morgenavond is man weer thuis. En dochter uiteraard maar die heeft tegenwoordig haar eigen leven in haar nieuwe woninkje.

Voor morgen weet ik het nog niet. Ik twijfel  over boodschappen met moeder doen. Maar vrees dat mijn lijf daar toch nog niet helemaal aan toe is. Straks even overleggen als man en dochter bellen. Dochter moet dit dan nl van me overnemen.  Verder is het denk ik even aankijken hoe ik er morgen aan toe ben. Ik leef maar een beetje bij de dag.

Dat is het beste wat je kan doen Lientje, per dag bekijken wat je kan doen. De ene dag zal dat meer dan de andere dag zijn en dat is prima. Fijn dat man en dochter er morgen weer zijn. 
Slaap lekker🌹

Dank je Fleurette!

Lientje, je bent goed bezig, hoor! Het gaat niet snel, maar met twee stapjes vooruit en één terug, kom je er ook.

Ik heb de laatste dagen weer erge rugpijn. Normaal gesproken krijg ik ergens erge rugpijn door en na een nacht slapen is het weer minder erg geworden. Vandaag is het de derde dag op rij dat ik met erge rugpijn wakker wordt.
Ik word er chagrijnig van en het kost enorm veel energie. En net nu ik het al zo druk heb met vrijwilligerswerk. Dat wordt na volgende week rustiger, dus daar kijk ik naar uit.

Picunia schreef op 28-11-2025 om 07:23:

Lientje, je bent goed bezig, hoor! Het gaat niet snel, maar met twee stapjes vooruit en één terug, kom je er ook.

Ik heb de laatste dagen weer erge rugpijn. Normaal gesproken krijg ik ergens erge rugpijn door en na een nacht slapen is het weer minder erg geworden. Vandaag is het de derde dag op rij dat ik met erge rugpijn wakker wordt.
Ik word er chagrijnig van en het kost enorm veel energie. En net nu ik het al zo druk heb met vrijwilligerswerk. Dat wordt na volgende week rustiger, dus daar kijk ik naar uit.

Sterkte

Hopelijk krijg je straks meer rust en scheelt dat. En ik herken het wel helaas..

Ik heb vandaag een MRI. En verder ook druk met vrijwilligersdingen. Volgende week een drukke week met veel afspraken. 
Ik kan er met mijn hoofd nog niet helemaal bij dat het volgende week alweer december is. 

Alcedo , succes vandaag! En ja die tijd gaat echt megasnel. Een jaar is zó voorbij.

Picunia  wat rot van je rug zegt. Je kunt er geen oorzaak  voor vinden? Te veel gedaan, iets anders dan anders gedaan, op een bepaalde stoel gezeten? Ik noem maar even wat. Ik schrijf tegenwoordig mijn hele dag op en hoe ik me voel. Dan kan ik later terug  kijken wat ik heb gedaan als ik me slechter voel. Echt van uur tot uur. Heb er een speciaal schrift voor.

Vandaag  wakker geworden met knallende hoofdpijn.  Daar reageert de rst van mijn lijf ook op. Lopen  ging minder goed, been wou af en toe niet mee. Heb daarom flink korter gelopen vanmorgen.  Hopen dat het vanmiddag opknapt. Ik had fysio gister. Dus dat is denk ik mijn verklaring. 

Goedemorgen Lientje, dat was balen voor je.
Hoe is het vandaag?
Zijn man en dochter goed thuis gekomen en regelt je dochter nu de boodschappen met haar oma?

Sterkte voor iedereen🪷 

Fleurette schreef op 29-11-2025 om 11:55:

Goedemorgen Lientje, dat was balen voor je.
Hoe is het vandaag?
Zijn man en dochter goed thuis gekomen en regelt je dochter nu de boodschappen met haar oma?

Sterkte voor iedereen🪷

Het gaat vandaag wel redelijk.  Hoofdpijn is weg, wel ben ik af en toe duizelig.  Heb gemerkt dat ik in de vertraging moet. Vanmorgen met boodschappen doen met man , had ik door dat als ik te snel mijn hoofd heen en weer draai ( bijvoorbeeld bij links en rechts in een pad kijken waar iets staat of boodschappen op de band leggen) ik duizelig word. Man gaf ook aan dat ik alles in de 6e versnelling doe. Ook praten. Dat was standaard al 5e maar schijnt nu nog erger te zijn. Wéér iets erbij dat ik moet afleren. Zucht.

Dochter en man zijn veilig thuisgekomen en dochter  doet de boodschappen  met haar oma straks.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.