Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

SuzyQFive

SuzyQFive

22-08-2021 om 21:24 Topicstarter

lientje69 schreef op 21-08-2021 om 12:27:

Balen Moyrrie. Hopelijk morgen meer geluk dan.

Suzy, wijntje teveel?

Werken ging goed ondanks de pijn en vermoeidheid. Nu weer lekker thuus, heb gedoucht en ga zo dochter even ophalen bij haar vriendin. Man heeft haar vanmorgen bij de kapper afgezet in de stad en daarna is ze naar vriendin gewandeld die daar vlakbij woont. En nu ben ik weer beschikbaar om haar op te halen. Buurtbus rijdt niet in het weekend. Doordeweeks is het trouwens ook heel zuinig. We zitten echt in een uithoek qua OV.

Nee joh, ik drink amper en zeker niet op een feestje met kinderen 😬. 

Stom van die buurtbus

Begin van mijn vrije week. Man had alweer allerlei ideeën om me aan het werk te zetten. Heb de boot even afgehouden. 
Wil best wat doen deze week maar toch écht niet elke dag man helpen. Die is aan schilderen bij zijn moeder. Als het dan niet gaat, gaat hij even liggen en daarna weer verder. Of hij komt naar huis. Als ik dan deze week help, schiet het lekker op.
Man krijgt hier geld voor van zijn moeder( gaat gewoon via factuur , moeder heeft liever haar zoon dan een vreemd bedrijf) en op die manier zijn er ondanks zijn ziek zijn tóch nog wat inkomsten)

Geniet van je vrije week Lientje. Eerst maar even een dag niets, zou ik zeggen. 

Gelukkig zijn er zo toch nog inkomste via je man. 
Het gaat nog echt niet goed met hem, lees ik. Bah, ontzettend vervelend en balen. Hebben jullie inmiddels een afspraak voor zo'n totale scan? Ik gun jullie rust op gezondheidsvlak. 

Moyrrie, man krijgt eindelijk eind september een inspanningstest. Hopelijk komt daar nog wat uit. En anders daarna een totaal bodyscan boeken. Maar die moet je zelf betalen en kost ook gauw zo'n 1000 euro. Dus we hopen dat er iets uit het ziekenhuisonderzoek komt nog.

Verder is mijn dag onverwachts druk. Door dochter want die heeft weer wat ritjes nodig. Dus mijn dag zit al weer vol. Tussendoor probeer ik nog snel wat in huis te doen.
En voor ik het weet is mijn dag alweer om.
Gelukkig kan ik goed plannen dus heb de rit voor dochter straks ( die van vanmorgen kon ik nergens mee samen plannen helaas) gecombineerd met auto wassen , boodschappen doen en een bezoekje aan de bank.
Nu nog even een uurtje met een boek op de bank. En dan schuif ik mijn huiswerk maar door naar vanavond of morgen denk ik

Lientje69 verstandig om even de boot af te houden, voordat je het weet loop je jezelf voorbij. Als ik dat doe dan ben ik altijd weer boos op mezelf dat ik geen paal en perk gesteld heb. 
Vorige week de eerste stappen gezet naar een pijnvrij leven. Bij de huisarts geweest om een verwijzing te halen voor de orthopeed.  Afspraken gemaakt voor foto en consult. Foto is inmiddels gemaakt en het eerste telefonisch consult bij de orthopeed staat gepland. 
Heb ook een paar dergelijke "oude vrouwen schoenen" gekocht in een zomermodel. Had al van die degelijke winterschoenen maar om minder pijn te hebben zijn goede schoenen toch wel belangrijk. Is het vandaag mooi weer ga ik op die schoenen boodschappen doen en heb ik het gevoel dat iedereen naar mij kijkt. Vooral de leeftijdsgenoten op slippers en andere luchtige schoenen. 
Ik was net gewend om vanaf de andere kant op mijn fiets te klimmen, moet ik met deze schoenen weer opnieuw beginnen. Ze zijn best fors, ik moet mijn voet hoger optillen dan ik gewend was, ging bijna tegen de vlakte. En dan dat commentaar van sommige types.  Dat zo'n jonge meid als ik dat toch nog wel moet kunnen,  soepel op de fiets stappen.  Wat dat betreft heb ik mijn uiterlijk en haarkleur van niet mee. Weinig grijze haren en ik zie er ook niet uit als 50 plus maar ik ben het wel. 

Herkenbaar bakblik
Ik heb ook van die stevige schoenen. Loop ik ook in met 30 graden. Verder heb ik een soort laarsjes waar ik na een half uur al last van krijg en slippers waar ik het een uur op volhou.
Pijnvrij is lastig hier, aanvaardbaar niveau gaat tegenwoordig vrij aardig. Denk dat ik nog zo'n 4 dagen per maand echt héél erge pijn heb. 
Dan zo'n 4 dagen matig tot flink
En de rest aanvaardbaar. Dat is al zó veel beter dan 5 jaar terug. Niet te geloven dat dit ooit nog zo goed zou worden.

Slecht geslapen weer vannacht.
Dus nu moe. Heb een vol programma voor mezelf gemaakt maar niks " moet " echt. Dat scheelt. Kan het zelf indelen of ik iets ga doen en wanneer ik het ga doen. 

Pijnvrij is hier voorlopig ook nog niet aan de orde. Goede schoenen zorgt wel voor minder pijn en ik liep dus gisteren met dat warme weer in mijn wijde viscose broek met van die flaired pijpen, een luchtig shirtje en dan sokken en die stevige schoenen eronder.
Straks na ruim een jaar voor het eerst weer naar mijn vrijwilligerswerk. Hopen dat we van de gemeente groen licht krijgen om weer te beginnen. Ik leer volwassen mensen (voornamelijk vrouwen met een migratie achtergrond fietsen. De dames die vorig jaar vanwege corona moesten stoppen zullen wel weer helemaal opnieuw moeten beginnen. We gaan zometeen vergaderen over hoe wat waar. De vergadering kan gelukkig doorgaan, want we kunnen buiten vergaderen.🤣

Dan doe je toch een dag rustig aan, Lientje, je hebt nu tijd aan jezelf.
Bakblik, dat wordt dan spannend,de eerste tijd, moet je nog lang wachten op telefoon van de orthopeed?
De oude wijven schoenen, herkenbaar.
Ik loop ook op stevige schoenen,die niet altijd even modieus zijn, maar ik loop.
Mijn kleding heb ik wel aan gepast, lange broeken draag ik nu dagelijks,rokken/jurken heb ik niet meer.
Het is zoeken,maar er zijn wel redelijke leuke stevige schoenen te vinden, alleen niet meer bij de goedkope schoenenreuzen.
Ik heb een goede schoenenzaak in Drenthe gevonden

Hemke schreef op 24-08-2021 om 09:49:

Dan doe je toch een dag rustig aan, Lientje, je hebt nu tijd aan jezelf.
Bakblik, dat wordt dan spannend,de eerste tijd, moet je nog lang wachten op telefoon van de orthopeed?
De oude wijven schoenen, herkenbaar.
Ik loop ook op stevige schoenen,die niet altijd even modieus zijn, maar ik loop.
Mijn kleding heb ik wel aan gepast, lange broeken draag ik nu dagelijks,rokken/jurken heb ik niet meer.
Het is zoeken,maar er zijn wel redelijke leuke stevige schoenen te vinden, alleen niet meer bij de goedkope schoenenreuzen.
Ik heb een goede schoenenzaak in Drenthe gevonden

Kleding aanpassen had ik voor de winter al wel gedaan,  dat het paste bij mijn stevige stappers. Gelijdelijk aan ga ik ook de zomergarderobe aanpassen maar niet in 1 keer. Dat kan bruin niet trekken.  

Op zich vallen die schoenen best mee. Bij een spijkerbroek staan ze prima maar bij mijn zomerjurk niet. Die flaired pants van gisteren met die stevige schoenen was qua kleur ook niet gek maar ze zijn wel "lomp" in vergelijking met wat ik er eerst bij droeg. 

Ik ga weer ook gewoon de straat mee op, zo ben ik dan ook wel weer. Zo kom ik nog ergens als ik mijn hakjes wil blijven dragen dan kom ik nergens meer.

Inderdaad goedkope schoenen is en gepasseerd station. Van deze kreeg ik nog €0,05 terug toen ik 4 briefjes van 50 op de toonbank legde. 

De orthopeed belt aanstaande maandag al dus het begin is er.

Had net vergadering van mijn vrijwilligers job. Alle mensen die straks weer mogen komen doorgesproken en ook enkelen van de lijst gehaald. O.a dames met een verstoord evenwicht. Wij vinden het niet meer veilig om die te leren fietsen,  lopen (achter een rollator zou beter voor ze zijn ook al vinden ze zichzelf daar nog te jong voor en  willen ze liever fietsen. Zouden jullie er mee gaan lopen als dat je zelfredzaam houdt? Ik wel denk ik, als ik dan na mijn operatie niet kan fietsen of auto rijden kan ik toch wat boodschapjes halen dan hoef ik niet anderen te vragen dat voor mij te doen. 

Zo nu ga ik een middagje met dochter op stap,  zal dus niet snel reageren als jullie veel schrijven in antwoord op mijn vraag. 

TanSwallow86

TanSwallow86

24-08-2021 om 12:25

Hier weer slecht geslapen. Viel pas om 3 uur in slaap om tegen 9 uur weer wakker te worden. Zit op een pakketje te wachten. De bedoeling is tussen 11.55 en 13 55.be benieuwd 

Pakketje al binnen Harley?

Bakblik, ik zou zeker met een rollator gaan lopen als dat mijn zelfstandigheid ten goede zou komen. Ik snap al die valse schaamte écht niet.
Het is toch fijn ( er) als je nog zelf dingen kunt en niet overal hulp bij hoeft te vragen? Al is dat met een hulpmiddel?
Zo heb ik bijvoorbeeld ook een speciale pottenopener omdat ik de kracht in mijn handen mis. Knip ik met een schaar mijn kipfilet om te bakken in plaats van snijden.
Heb ik zo'n knijpstok voor als ik ergens niet goed bij kan. Nou en? Kan er niet mee zitten. Rollator komt er ook gewoon indien nodig.

TanSwallow86

TanSwallow86

24-08-2021 om 12:50

Nee, pakketje is er nog niet

Ik heb ook zo'n knijpstok. Ideaal. Tijdje terug had de schoonmaak hulp, mijn fornuis schoongemaakt, was zo'n deksel of hoe je het noemt, van de brander achter het fornuis gevallen en met de knijpstok kon ze er makkelijk bij

ik zou zeker met een rollator gaan lopen,als het nodig is.
Tijdens mijn revalidatie ,na een gebroken enkel,heb ik ook maanden met de rollator gelopen.
Kan ik niet meer op de normale fiets, dan komt er een driewieler, of een opgepimpte schootmobiel, niet te groot.
Juist door gebruik van hulpmiddelen,blijf je langer onafhankelijk.

Ik ben op het moment bezig met een aanvraag voor een elektrische loopfiets. Maar ik vind het wel echt lastig eerlijk gezegd. Ik loop nu vaak met een brace om mijn pols en enkel/voet/onderbeen en dat vind ik al erg opvallend.. Mensen kijken er naar en dat gaan ze ook met die loopfiets doen natuurlijk. Het geeft me wel meer vrijheid en ik ben nu door de revalidatie wel iets makkelijker daarin maar het is toch echt wel een drempel voor me. Dus knap dat jullie er zo instaan 

Ik ben 31 en ik heb (kleine) kinderen dus het is echt nog wel een acceptatie dingetje wat meespeelt, niet zozeer schaamte (denk ik).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.