Gezondheid en welzijn
MIDA
11-07-2021 om 07:45
Kanker, klaar met behandelingen. En dan...
Ik schreef op Viva mee in het borstkankertopic. Maar ik ben nu ruim een jaar klaar met de behandeling, heb me op 4 januari beter gemeld op mijn werk en werk dus weer volledig (in mijn geval 20 uur per week). En gelukkig krijg ik niet meer iedere dag de vraag hoe het met me gaat, maar ik merk dat ik wel de behoefte heb om erover te praten. Want ondanks dat ik 'beter' ben ben ik nog iedere dag bezig met de kwaaltjes en houdt het me toch nog behoorlijk bezig.
Dus wie heeft er zin om mee te kletsen over een leven ná de behandelingen en hoe het is om je leven weer op te pakken na zo'n heftige tijd?
Agen
28-10-2021 om 23:27
Kersje, ik heb het in elk geval wel afgeleerd ook maar iets te vinden van hoe mensen reageren op (de mogelijkheid van) slecht nieuws.
Ik had er voor mezelf nooit echt over nagedacht hoe ik zou reageren, maar als ik dat wel gedaan had, zou ik bijvoorbeeld niet verzonnen hebben dat ik ‘vertraagd’ reageer: eerst een soort van lamgeslagen (maar wel met een hele hoge hartslag), en daarna kom ik met een enorme berg vragen. En misschien is dat bij een volgende keer ook wel weer anders.
Agen
30-10-2021 om 20:28
Kersje, ik zag net dat degene die in dat ene topic zo heel stellig was over hoe mensen zouden moeten reageren bij (de mogelijkheid van) slecht nieuws bij Viva een permanente ban gekregen heeft. Kennelijk was diegene op meer punten ‘bijzonder’.
Agen
01-11-2021 om 09:51
scan vandaag. Ik probeer vanmorgen nog wat te werken, maar heel veel komt daar niet van. Hoe is het bij jou, Aliva?
ToetieToover
01-11-2021 om 09:54
Agen schreef op 01-11-2021 om 09:51:
scan vandaag. Ik probeer vanmorgen nog wat te werken, maar heel veel komt daar niet van. Hoe is het bij jou, Aliva?
Oooo ik zou ook niet kunnen werken, er zou niets uit mijn handen komen. Hooguit mijn collega’s ‘gebruiken’ ter afleiding. Moet je nog lang wachten? En vertellen ze meteen hun bevindingen of moet je daar op wachten?
Picunia
01-11-2021 om 10:32
Sterkte, Agen. De scan is uiteindelijk niet het meest spannend, maar de uitslag natuurlijk. Die kun je toch snel zien in je dossier? Ik hoop en duim dat het een goede uitslag is.
Kersje
01-11-2021 om 11:07
Agen schreef op 30-10-2021 om 20:28:
Kersje, ik zag net dat degene die in dat ene topic zo heel stellig was over hoe mensen zouden moeten reageren bij (de mogelijkheid van) slecht nieuws bij Viva een permanente ban gekregen heeft. Kennelijk was diegene op meer punten ‘bijzonder’.
Ja, ik zag het ook en niet echt verrassend.
Agen schreef op 01-11-2021 om 09:51:
Heel veel sterkte en succes vandaag Agen! 🤞
Agen
01-11-2021 om 11:48
Picunia, klopt natuurlijk dat het de uitslag is die spanend is, maar die is zo aan de scan gekoppeld
Toetietoover, de scan wordt uitgevoerd door een laborant die niets mag zeggen over de beelden, en daarna beoordeeld door een radioloog. Dat ging de vorige keren wel snel, maar het is dus niet onmiddellijk.
Ik was het helemaal eens met je opmerking in Millies topic, Kersje, maar heb er daar maar verder niet meer op gereageerd zodat het topic weer verder kon. De post waar je op reageerde had een wel heel hoog ramptoerist-gehalte.
Picunia
01-11-2021 om 12:54
Oh Agen, ik begrijp heel goed dat ook de scan spanning oproept. Ik hoop dat-ie al achter de rug is. Dan begint het wachten op de uitslag. Ik hoop dat dat niet lang duurt.
Ik was het ook eens met Kersje in het topic van Millie. De betreffende forumster heeft wel vaker wat wonderlijke bijdragen.
Aliva
01-11-2021 om 12:59
spannend Agen, ik duim 🤞🤞🤞
Kijk je zelf naar de uitslag?
Ik heb me voorgenomen uitslagen/ verslagen niet meer te lezen, tenzij vlak voor een consultatie. Ik ben al een paar keer erg verontrust geweest door iets dat er in stond, en dan moeten wachten op duiding of verdere uitleg is de hel.
Voor mij is het nog 2 dagen te gaan tot mijn scan en 7 tot mijn consultatie.
Ik heb het zeer moeilijk, bij momenten erg verdrietig, neiging tot hyperventileren...
Ik neem pijnstillers voor mijn rug omdat de pijn bij mij de angst triggert, maar het helpt maar matig.
Gelukkig is het niet iedere dag even erg, er zijn dagen dat ik het wel wat beter van me af kan zetten.
Vandaag is zo´n betere dag 🙂
Ik ben naar de sportschool geweest, wat gezwommen en mijn krachttraining gedaan.
Vooral het zwemmen heeft me deugd gedaan.
Niet iedereen weet dat ik uitzaaiingen heb, dus als ik spreek over die spanning, begrijpen de mensen dat wel maar je merkt dat ze ervan uitgaan dat het wel ´goed´ zal zijn. Ze begrijpen de angst, maar het ´slechte´ scenario komt niet in ze op als mogelijkheid. Gelukkig want bij de meeste mensen gaan die controles gewoon goed.
Terwijl ik wel erg met het mogelijk slechte scenario bezig ben.
Hopelijk is het allemaal paniek voor niets en ga ik mezelf vervloeken dat ik me zo heb laten meeslepen 😁
Agen
01-11-2021 om 13:12
Die angst voor een slecht scenario heb ik ook hoor, Aliva, terwijl zo’n scenario bij mij veel minder waarschijnlijk is dan bij jou (neem ik aan). Ik heb een zeurend gevoel in mijn zij, en volgens de arts die ernaar gekeken heeft, is het onschuldig. En toch ben ik er niet gerust op. Dat jij met jouw voorgeschiedenis je zorgen maakt over pijn in je rug klinkt voor mij volkomen logisch - maar daarmee niet minder rot. Ik duim heel hard voor je voor een gunstige uitslag, en ook dat die je dan wat rust geeft, voorlopig.
Ik kijk wel zelf naar uitslagen, omdat ik denk dat ik die liever veilig thuis zie dan in een spreekkamer. Dat je je vragen dan niet meteen kunt stellen, is inderdaad minder fijn, maar het geeft me wel de tijd op een rijtje te zetten wat mijn vragen eigenlijk zijn, en dat werkt voor mij goed. Ik heb ook wel wat mensen in mijn omgeving die kunnen meedenken, dat scheelt waarschijnlijk.
Agen
01-11-2021 om 15:09
supersnelle uitslag en alles goed! Aliva, ik ga nu heel hard duimen dat het bij jou net zo soepel gaat.
ToetieToover
01-11-2021 om 15:13
Agen schreef op 01-11-2021 om 15:09:
supersnelle uitslag en alles goed! Aliva, ik ga nu heel hard duimen dat het bij jou net zo soepel gaat.
Fijn!
de spanning eraf!
Picunia
01-11-2021 om 16:51
Oh, wat fijn Agen!! Ik ga ook duimen voor Aliva.
Aliva, ik hoop dat je het nog een beetje redt tot aan de uitslag. Mooi dat je vandaag een betere dag had. Ik hoop morgen en de komende dagen ook. Misschien wat vaker zwemmen?
Agen
01-11-2021 om 17:00
Ik ga vanavond ook zwemmen; even de spanning kwijtraken en daarna lekker slapen, denk ik, want dat was vannacht wat minder gelukt.
jr woont denk ik een beetje ver weg, Aliva; anders konden we samen zwemmen.
Kersje
01-11-2021 om 17:01
gefeliciteerd Agen, wat een heerlijke uitslag en ook zo snel! 🎉🎉
Aliva, ik heb inmiddels opgegeven dat mensen écht begrijpen hoe beangstigend het is, en eerlijk toegeven, ze kunnen het domweg ook niet weten. Juist daarom kan ik me ook zo boos maken om mensen die blijven beweren dat wel te kunnen inschatten, want ‘zo nuchter zijn zij nu eenmaal’. Duh! Totdat het jou treft!
Ik begrijp je angst heel goed, juist omdat het een feit is dat de uitslag op een gegeven moment niet goed is, daarmee deal ik exact hetzelfde. Gedachten als “het gaat al té lang goed”, wanneer zakt dat zwaard van Damocles bij mij, want dat ie ooit gaat zakken is gewoon helaas een feit!
Ik wens jou alvast heel veel sterkte en succes over 2 dagen, ik zal een kaarsje voor je branden! 🍀🤞👊
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.