Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Iemand ervaring met drugsgebruik - vooral heroine?

Ik ben benieuwd naar ervaringen/meningen van anderen rondom verslaving en grenzen stellen.

Een kennis van mijn partner (midden 30) gebruikt al jaren middelen, op en af. Momenteel weer opioïden/heroïne. Hij slaapt deels buiten/instabiel, maar is nu ongeveer een maand bezig met methadon en heeft wel enig contact met hulpverlening. Hij gebruikt daarnaast nog steeds bij. Heeft ook in de gevangenis gezeten maar dat is al jaren geleden

Mijn partner heeft een praktische hobby/werkplaats waar deze man soms echt goed werk doet. Hij is technisch handig en kan bepaalde klussen professioneel uitvoeren, maar hij is ook chaotisch, komt niet als we hem niet ophalen, komt soms suf/high aanzetten en alles kost veel geregel.

Wij proberen een beetje steun te bieden:

• lifts naar methadon/hulpverlening
  • eten
  • af en toe werk
  • normale sociale uitnodigingen
  • naloxon in huis/auto etc

Maar ik merk dat ik steeds worstel met:

• wanneer help je echt?
  • wanneer word je onderdeel van de chaos?
  • wanneer is betaald werk structuur/zingeving?
  • wanneer financier je indirect gebruik?

Zijn ouders zitten er ook ingewikkeld in. Ze regelen veel praktische zaken voor hem, maar praten er weinig over. Iedereen lijkt vooral bezig de situatie “werkbaar” te houden. Hebben hem wel zes weken geleden uit huis gezet - de reden waarom wij sinds kort meer praktisch ermee bezig zijn.

Mensen met ervaring hiermee? Wat hielp wel/niet? Hoe bewaak je grenzen zonder iemand volledig te laten vallen?

Dit is geen krantenartikel of zo maar gebruik mijn alternatieve nickname en niet teveel detail - zijn privacy is belangrijk. 

Ik weet niet wat je bedoelt met praktisch ermee bezig zijn? Ik zou met de ouders afstemmen en de hulpverlening inschakelen. Alleen al de juiste hulpverleners vinden is een enorme taak. Verder zou ik niet gaan. Die grens is mijn grens. Als zijn ouders hem uit huis hebben gezet, dan zegt dat iets over grenzen die bereikt zijn. 

zes weken geleden uit huis gezet
4 weken aan de methadon 

Hoe gemotiveerd is deze man ?

You better run!! En berg kostbaarheden goed op of nog beter blijf er gewoon van weg. Heroine is echt het eindstation.

Methadon kan goed stabiliseren, met de goede dosering. Als de transmitters 'vol' zitten heeft bijgebruik weinig zin. Dat wordt dat vaak opgebouwd dus kan dat dat nog niet ideaal is. En qua steun, hard op gedrag, zacht op de persoon werkt in veel situaties. Ik zou niet elke keer ophalen als hij iets kan verdienen, graag of niet. En zo niet, ook goed maar dan ook geen inkomen. Volgende keer weer welkom. Of niet, bespreek met man de grenzen en hou je daaraan. 

Het lijkt mij dat als hij al  vier weken aan de methadon is, het niet de bedoeling is dat hij er nog drugs bij gebruikt.
Voor zover ik dat uit je verhaal kan halen, geeft het de indruk dat je het makkelijker voor hem maakt zo daarmee door te gaan.Het geld wat hij verdient geeft hij weer uit aan drugs 

ToetieToover schreef op 25-05-2026 om 14:56:

Ik weet niet wat je bedoelt met praktisch ermee bezig zijn? Ik zou met de ouders afstemmen en de hulpverlening inschakelen. Alleen al de juiste hulpverleners vinden is een enorme taak. Verder zou ik niet gaan. Die grens is mijn grens. Als zijn ouders hem uit huis hebben gezet, dan zegt dat iets over grenzen die bereikt zijn.

Er is al hulpverlening, anders geen methadon. Aan hem om de hulp aan te pakken of niet. 

Nick90 schreef op 25-05-2026 om 15:45:

You better run!! En berg kostbaarheden goed op of nog beter blijf er gewoon van weg. Heroine is echt het eindstation.

Hier heb ik niets aan toe te voegen. Mensen die heroïne gebruiken zijn niet te helpen tot ze er echt vanaf blijven (en dan niet sinds gister of vorige week)

Alle liefde van de wereld gaat jouw kennis niet helpen. Op dit moment is het een verloren zaak. Hij moet nuchter worden en afkicken en als je geen professional bent gaat het jou niet lukken om hem hier bij te begeleiden. 

Ik heb zo’n familielid. Hij zit momenteel een straf uit van 30 jaar, maar in de jaren daarvoor is er veel energie in gestoken door een groot netwerk dat hem niet liet vallen.
Ik vind niet dat je je handen van zo iemand moet afhouden, maar ik zou ze niet meer in mijn huis laten en zeker niet de indruk wekken dat bij mij iets te halen valt.

Een oprechte vraag TO, maar heb jij zoveel vrije tijd? Het gaat veel tijd en moeite kosten om hem op het juiste spoor te krijgen. Dat je dat voor je kind wil doen, dat snap ik. Maar toch niet voor een vage kennis van je man? Ik zou eigenlijk zo'n persoon niet in mijn huis willen hebben. Als hij wanhopig is voor een fix steelt die alles wat los en vast zit.

Koettie schreef op 25-05-2026 om 16:00:

Methadon kan goed stabiliseren, met de goede dosering. Als de transmitters 'vol' zitten heeft bijgebruik weinig zin. Dat wordt dat vaak opgebouwd dus kan dat dat nog niet ideaal is. En qua steun, hard op gedrag, zacht op de persoon werkt in veel situaties. Ik zou niet elke keer ophalen als hij iets kan verdienen, graag of niet. En zo niet, ook goed maar dan ook geen inkomen. Volgende keer weer welkom. Of niet, bespreek met man de grenzen en hou je daaraan.

Nog een toevoeging, ervaring want werk in de verslavingszorg en ook privé, mijn zusje heeft een verslaving. Het is echt lastig en mijn grootste tip, blijf zo eerlijk mogelijk. Nu even niet, het is teveel is echt prima om te zeggen, al is het soms moeilijk. Hulp aanbieden is prima maar hij moet het zelf aanpakken en dat gaat soms niet in een keer. 

Het besluit om jezelf uit de verslavingscarousel te slingeren neem je zelf. Niets kan dat besluit en het volhouden bespoedigen. Geen afwijzing, geen liefde of vriendschap, geen medelijden. Helemaal niets. Soms wordt het "doen alsof je niets merkt" op prijs gesteld. Dat hangt van de persoon af.

Koettie schreef op 25-05-2026 om 17:14:

[..]

Nog een toevoeging, ervaring want werk in de verslavingszorg en ook privé, mijn zusje heeft een verslaving. Het is echt lastig en mijn grootste tip, blijf zo eerlijk mogelijk. Nu even niet, het is teveel is echt prima om te zeggen, al is het soms moeilijk. Hulp aanbieden is prima maar hij moet het zelf aanpakken en dat gaat soms niet in een keer.

Ja 98 % liegt en weet hoe ze hulpverlening/methadhonverstrekking krijgen en helaas wordt die methadon gebruikt om de verslaving voort te zetten, ze jatten als ze geen geld hebben en jammer genoeg is heroine lekker cheap, een fix voor 10 euro is heel normaal en ik snap dat je vanuit jouw hulpverlenerskant er heel anders tegen aan kijkt.

Nick90 schreef op 25-05-2026 om 17:50:

[..]

Ja 98 % liegt en weet hoe ze hulpverlening/methadhonverstrekking krijgen en helaas wordt die methadon gebruikt om de verslaving voort te zetten, ze jatten als ze geen geld hebben en jammer genoeg is heroine lekker cheap, een fix voor 10 euro is heel normaal en ik snap dat je vanuit jouw hulpverlenerskant er heel anders tegen aan kijkt.

Methadon is ook geen medicijn als je kijkt naar 'genezing'. Het is substitutietherapie en dat kan een wereld van verschil maken. Niet meer jagen en met een adequate dosering heeft bijgebruik geen zin. Andere kant is wel dat mensen het dus moeten innemen zoals voorgeschreven. En dat is het deel wat mensen dus zelf moeten willen en doen. En inderdaad, een groot deel liegt maar ook door het oordeel van de omgeving (die ook weer voorkomen logisch is). Een groot deel van mn cliënten is eerlijk want ik oordeel niet. Een deel liegt omdat ze dat gewend zijn/er toch schaamte speelt. Geen makkelijk leven maar ook geen excuus dat de omgeving het maar moet pikken. Dus mijn persoonlijke en hulpverleners kant zegt, denk om jezelf. Weet niet goed wat jij er verder in leest of hoe je dat bedoelt 

Koettie schreef op 25-05-2026 om 19:08:

[..]

Methadon is ook geen medicijn als je kijkt naar 'genezing'. Het is substitutietherapie en dat kan een wereld van verschil maken. Niet meer jagen en met een adequate dosering heeft bijgebruik geen zin. Andere kant is wel dat mensen het dus moeten innemen zoals voorgeschreven. En dat is het deel wat mensen dus zelf moeten willen en doen. En inderdaad, een groot deel liegt maar ook door het oordeel van de omgeving (die ook weer voorkomen logisch is). Een groot deel van mn cliënten is eerlijk want ik oordeel niet. Een deel liegt omdat ze dat gewend zijn/er toch schaamte speelt. Geen makkelijk leven maar ook geen excuus dat de omgeving het maar moet pikken. Dus mijn persoonlijke en hulpverleners kant zegt, denk om jezelf. Weet niet goed wat jij er verder in leest of hoe je dat bedoelt

Ja voor zij die er echt vanaf willen. En ja als hulpverlener is het niet echt jouw probleem natuurlijk. Maar als een heroin addict komt vragen of je alsjeblieft 10 euro kunt missen moet je een stap terug doen. Of als ie je huis doorzoekt terwijl jij even een plasje doet. Methadon wordt trouwens ook gewoon gerookt in een basepijp en dan is het net  heroine in pure vorm. Een heroine verslaving is geen kattepis en daarvan af komen kost veel wilskracht en een sterk lijf. Maar de ironie wil dat drugs je lijf uitputten en je alleen maar meer nodig hebt om je enigszins levend te voelen. Door de drugs voel je ook geen honger, en na een tijd voel je gewoon niks meer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.