Gezondheid en welzijn
Naminokurashi
12-11-2025 om 18:14
Hartfalen fase iv
ik weet nu sinds kort dat ik hartfalen fase iv heb. Wat ze eerst dachten dat ik een longaanval had, wat dus niet zo was.. longaanval en hartfalen hebben veel overeenkomsten.
Dit gaat dus nooit meer over. Ik heb verschillende testen gehad, waaronder: fietstest, longfunctie test.
Fase iv houd in dat je ernstige klachten hebt ook in rust en inspanning
Klachten zijn
Oververmoeid
Kortademig
Weinig tot geen eetlust
Vocht vasthouden in enkels, benen en buik
Hartkloppingen
Koude handen en voeten.
Piepende ademhaling en aanhoudende hoest
Ik weet niet wat ik wil met dit topic
Dit gaat overigens nooit meer over, zit nu ook aan de pillen
Knutselkei
12-11-2025 om 21:58
Och jee wat een vervelend bericht voor je! De medicijnen zullen als het goed is wel helpen. Trek aan de bel bij de gemeente hoor voor hulp.
Evaluna
12-11-2025 om 22:04
Wat een naar bericht! Hopelijk kan de medische wereld met medicatie nog wat verbeteren voor je.
Maar snap heel goed dat je nu gewoon baalt en het *** is. Dat mag ook. Het doorzetten en zoeken naar hulp en positieve dingen komt morgen of volgende week wel weer. Nu is lief zijn voor jezelf voldoende.
Sterkte 🌺
SuzyQFive
12-11-2025 om 22:05
Goh heftig joh!
Ik ben voormalig Cardioverpleegkundige en heb grotendeels transplantatiepatiënten begeleid. Wat is het plan voor nu?
ToetieToover
12-11-2025 om 22:46
Wat erg Naminokurashi. Heb je de klachten al lang en is de oorzaak pas ontdekt?
LazyCat
12-11-2025 om 23:07
Och jee, dat is verdrietig! Mijn man heeft ook ernstig hartfalen, hij was erg ziek en kon helemaal niks meer. Ondertussen is hij goed ingesteld op medicijnen en gaat het stukken beter, hij kan zichzelf (voorlopig) weer prima redden. Hopelijk blijft dat een lange tijd zo, en voor jou hoop ik ook dat je je snel beter voelt door een behandeling.
Zijn er plannen en kun je ergens hulp voor thuis vragen, via de gemeente WMO misschien? Veel sterkte, het is heftig om deze diagnose te krijgen 
Naminokurashi
13-11-2025 om 12:17
LazyCat schreef op 12-11-2025 om 23:07:
Och jee, dat is verdrietig! Mijn man heeft ook ernstig hartfalen, hij was erg ziek en kon helemaal niks meer. Ondertussen is hij goed ingesteld op medicijnen en gaat het stukken beter, hij kan zichzelf (voorlopig) weer prima redden. Hopelijk blijft dat een lange tijd zo, en voor jou hoop ik ook dat je je snel beter voelt door een behandeling.
Zijn er plannen en kun je ergens hulp voor thuis vragen, via de gemeente WMO misschien? Veel sterkte, het is heftig om deze diagnose te krijgen
Was jou man ook altijd zo benauwd tijdens het eten?
lientje69
14-11-2025 om 11:18
Er zijn heel veel goede vragen gesteld Nanimo. Ga je daar nog op reageren?
Naminokurashi
14-11-2025 om 13:25
lientje69 schreef op 14-11-2025 om 11:18:
Er zijn heel veel goede vragen gesteld Nanimo. Ga je daar nog op reageren?
Ff rustig, heb even een zeer slechte dag, ben al sinds 07.00 uur vanochtend aan het vechten voor wat lucht. Sorry dat ik dan eventjes niet reageer.
Citroengraag
14-11-2025 om 14:37
Naminokurashi schreef op 14-11-2025 om 13:25:
[..]
Ff rustig, heb even een zeer slechte dag, ben al sinds 07.00 uur vanochtend aan het vechten voor wat lucht. Sorry dat ik dan eventjes niet reageer.
Niet te lang wachten met de huisarts bellen he! Er is echt goede medicatie beschikbaar, het goed instellen kost tijd. Maar zo benauwd zijn moet niet. (Ik heb 15 jaar op de hartbewaking gewerkt)
ToetieToover
14-11-2025 om 14:39
Zorg goed voor jezelf, Naminokurashi. en dat betekent inderdaad dat het geen voorrang heeft om hier te komen antwoorden. Maar de suggestie van Citroengraag vind ik wel een goede aanrader. Sterkte ermee 
Yumi
14-11-2025 om 16:47
Doe het rustig aan maar bel de eerste hulp als je het nog steeds zo benauwd hebt.
Sterkte!