Gezondheid en welzijn
Naminokurashi
12-11-2025 om 18:14
Hartfalen fase iv
ik weet nu sinds kort dat ik hartfalen fase iv heb. Wat ze eerst dachten dat ik een longaanval had, wat dus niet zo was.. longaanval en hartfalen hebben veel overeenkomsten.
Dit gaat dus nooit meer over. Ik heb verschillende testen gehad, waaronder: fietstest, longfunctie test.
Fase iv houd in dat je ernstige klachten hebt ook in rust en inspanning
Klachten zijn
Oververmoeid
Kortademig
Weinig tot geen eetlust
Vocht vasthouden in enkels, benen en buik
Hartkloppingen
Koude handen en voeten.
Piepende ademhaling en aanhoudende hoest
Ik weet niet wat ik wil met dit topic
Dit gaat overigens nooit meer over, zit nu ook aan de pillen
afrodite05
12-11-2025 om 18:23
Wat klote, Nami! Is het met medicatie onder controle te houden? Hoe dan ook wil ik je veel sterkte wensen. 
Yumi
12-11-2025 om 18:32
Ach wat naar, wanneer heb je de uitslag gekregen?
Ik hoop dat de pillen ervoor zorgen dat je klachten wat dragelijker worden. Een tijdje geleden had je het ook zo benauwd, toch? Ben je toen doorverwezen voor onderzoek?
Heb je familie of vrienden die je kunnen helpen en waarbij je, je verhaal kwijt kunt?
Sterkte!
Naminokurashi
12-11-2025 om 18:41
Yumi schreef op 12-11-2025 om 18:32:
Ach wat naar, wanneer heb je de uitslag gekregen?
Ik hoop dat de pillen ervoor zorgen dat je klachten wat dragelijker worden. Een tijdje geleden had je het ook zo benauwd, toch? Ben je toen doorverwezen voor onderzoek?
Heb je familie of vrienden die je kunnen helpen en waarbij je, je verhaal kwijt kunt?
Sterkte!
Ik ben toen terug gegaan naar de huisarts, vooral omdat ik benauwd bleef en dikke enkels kreeg.
Ik weet de uitslag sinds gisteren. Ben nu ook veel op Google te vinden.
Ben nu ook aan huis gebonden, ik kan heel weinig en laat de boodschappen thuis bezorgen. Toen ik naar de huisarts terug ging was ik kapot, normaal ga ik met de bus( heb geen auto), stukje lopen van mijn huis naar Bushalte is 5 minuten lopen, deed er ruim een kwartier over, dan nog van bushalte naar praktijk is 10 minuutjes ongeveer. Ik kon op een gegeven moment niet meer, ben gaan zitten op stoeprand, een man kwam op fiets langs en vroeg aan mij of het ging, ik kon alleen maar met mijn hoofd schudden, hij vroeg, huisarts? Ik knikte ja, toen is hij 1 van de assistentes gaan halen en die is bij mij gebleven en geholpen.
Voor het ziekenhuis had ik een taxi besteld en in ziekenhuis, de shuttle auto genomen. Die rijden je naar de afdeling.
Yumi
12-11-2025 om 18:56
Naminokurashi schreef op 12-11-2025 om 18:41:
[..]
Ik ben toen terug gegaan naar de huisarts, vooral omdat ik benauwd bleef en dikke enkels kreeg.
Ik weet de uitslag sinds gisteren. Ben nu ook veel op Google te vinden.
Ben nu ook aan huis gebonden, ik kan heel weinig en laat de boodschappen thuis bezorgen. Toen ik naar de huisarts terug ging was ik kapot, normaal ga ik met de bus( heb geen auto), stukje lopen van mijn huis naar Bushalte is 5 minuten lopen, deed er ruim een kwartier over, dan nog van bushalte naar praktijk is 10 minuutjes ongeveer. Ik kon op een gegeven moment niet meer, ben gaan zitten op stoeprand, een man kwam op fiets langs en vroeg aan mij of het ging, ik kon alleen maar met mijn hoofd schudden, hij vroeg, huisarts? Ik knikte ja, toen is hij 1 van de assistentes gaan halen en die is bij mij gebleven en geholpen.
Voor het ziekenhuis had ik een taxi besteld en in ziekenhuis, de shuttle auto genomen. Die rijden je naar de afdeling.
Goed dat je toen terug bent gegaan, ik heb je er later niets meer over zien schrijven maar ik kan het gemist hebben.
Kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent en hoop dat je iemand in je buurt hebt die je kan ondersteunen? Gaat het ziekenhuis een behandelplan opstellen?
Wat zal jij je rot hebben gevoelt toen je van de huisarts kwam, fijn dat de assistentes je hebben geholpen.
Maar je hebt meer hulp nodig in huis en (taxi)vervoer. Kan je zelf via de WMO/ Gemeente hier hulp voor aanvragen? Je krijgt dan een zogenaamd keukentafelgesprek om te bepalen wat je nodig hebt. Anders kan maatschappelijk werk je hiermee helpen? Als je er niet uitkomt, en je weet niet waar te beginnen wil ik wel voor je op onderzoek om te kijken waar je terecht kunt.
Hier kan je ook altijd je verhaal kwijt, gewoon doen hoor.
MijnNaamIsHaas73
12-11-2025 om 19:13
Wat naar dat je zo'n heftige diagnose hebt gekregen Nami.
Hopelijk kun je met medicatie de klachten nog verlichten! Heel veel sterkte!
Dorestad
12-11-2025 om 19:24
Naminokurashi, wat een klote diagnose zomaar ineens. Heb je nooit eerder hartklachten gehad? Hopelijk kunnen ze je optimaal inzetten op medicatie en misschien is er nog iets van hartrevalidatie/fysio mogelijk. Heel veel sterkte.
Auwereel
12-11-2025 om 20:13
Zo zeg, hier mag je gerust over klagen. Heel veel sterkte...
Gelukkig dat iemand zich om je bekommerde toen je op de stoeprand zat.
amarna
12-11-2025 om 21:24
Het kan even duren voordat de voor jou juiste combinatie en dosering van medicatie gevonden is. Maar daar zul je je echt beter door gaan voelen!
Sterkte!