Gezondheid en welzijn
duizel
27-07-2026 om 00:20
GLI
Ik zag mezelf vandaag in de spiegel toen ik ging douchen (op vakantie met een confronterende spiegel in de badkamer). Ik moet toegeven dat het me zelfstandig niet lukt om mijn leefstijl te veranderen. Ik heb al dingen geprobeerd, oa een diëtist maar het verwaterd weer.
Mijn verwachting van gli is niet zo hoog, daarom dit ook steeds niet gedaan. Ik weet eigenlijk wel hoe het moet maar het volhouden lukt niet. Misschien heeft gli die stok achter de deur die ik nodig heb. Ik wil volgend jaar graag slanker op vakantie. Met betere conditie en minder ongemakkelijk in badkleding.
Nu aan het googlen. Na de vakantie maar eens naar de huisarts.
Mijn vraag hier, heeft iemand hier ervaring? En zo ja met welk programma en wat is jouw ervaring?
In mijn achterhoofd hou ik ook de mogelijkheid van medicatie als gli het ook niet wordt. Liever niet, dat het levenslang is dan houdt me tegen. Maar als het me helpt om gezond te worden heb ik het er wel voor over. Heb eerder dit jaar nagedacht over een maagverkleining maar zover ben ik nog niet.
duizel
28-07-2026 om 09:46
ik zit vandaag heel de dag in de auto op terugweg van vakantie en heb wat boeken van meijke herwijnen geleend in de online bieb (niet de 2 die jij noemt, die staan er niet in), net als het boek vet belangrijk 2.0 wat eerder genoemd werd. Ik zal eens wat gaan lezen.
Poison
28-07-2026 om 11:15
ik volg nu bijna een jaar gli. Heb niets nieuws geleerd, maar doe het zodat ik in aanmerking kom voor medicatie. Dit op advies van huisarts en internist, omdat zij mij aan deze medicatie willen, maar het anders niet vergoed wordt. Ik ben een zeer complex geval qua gezondheid waardoor afvallen op reguliere manier niet gaat. Zij (en ik) hebben de hoop dat het wel lukt met medicatie. Dus begin september kan ik gaan starten. Vooralsnog amper iets geleerd op de gli, alleen nog iets meer eiwitten eten dan een diëtiste me ooit al aanraadde. Het voelt als een moetje en technisch gezien is het dat ook. Ik eet namelijk gezond, beweeg genoeg, maar die stomme hypofysetumor maakt het ingewikkeld en ze hopen dus dat medicatie daar invloed op gaat hebben. Maar in mijn traject (cool) leren groepsgenoten echt wel nieuwe dingen.
duizel
28-07-2026 om 12:18
Poison schreef op 28-07-2026 om 11:15:
ik volg nu bijna een jaar gli. Heb niets nieuws geleerd, maar doe het zodat ik in aanmerking kom voor medicatie. Dit op advies van huisarts en internist, omdat zij mij aan deze medicatie willen, maar het anders niet vergoed wordt. Ik ben een zeer complex geval qua gezondheid waardoor afvallen op reguliere manier niet gaat. Zij (en ik) hebben de hoop dat het wel lukt met medicatie. Dus begin september kan ik gaan starten. Vooralsnog amper iets geleerd op de gli, alleen nog iets meer eiwitten eten dan een diëtiste me ooit al aanraadde. Het voelt als een moetje en technisch gezien is het dat ook. Ik eet namelijk gezond, beweeg genoeg, maar die stomme hypofysetumor maakt het ingewikkeld en ze hopen dus dat medicatie daar invloed op gaat hebben. Maar in mijn traject (cool) leren groepsgenoten echt wel nieuwe dingen.
Hmm jij hebt echt een duidelijk aanwijsbare medische reden waarom afvallen zonder medicatie niet lukt. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat je dan toch eerst gli moet doen voordat je met medicatie begint.
Wat voor gli volg je? Cool? Kun je iets vertellen over hoeveel groepsbehandeling je volgt en hoeveel individueel? Is het met name gericht op gezond eten of meer op algemene leefstijl?
Broadway
28-07-2026 om 13:35
Aanvulling: ik volg ook Cool. gemiddeld eens per maand contact in die 2 jaar met wat extra mogelijke verdiepingssessies.
16 met de groep, 8 sessies 1 op 1
MarvelousM
29-07-2026 om 14:10
Bij de GLI leren veel mensen niets nieuws. En voor sommige mensen is het oprecht een verrassing dat elke dag chips en saucijzenbroodjes geen goed idee is. En die kunnen dan ook afvallen want die leden vooral aan onwetendheid.
Medicatie is top maar vooral saxenda werkt gewoon niet lang genoeg om er heel veel mee af te vallen.
Ik heb nu een sleeve. Ja. Alles is anders. En ook valt het wel weer mee. En val tot nu toe lekker af. Denk wel veel meer aan eten dan toen ik aan de saxenda was, maar die houd ik achter de hand voor als het afvallen straks klaar is.
Ik heb een beetje spijt dat ik drie jaar geleden niet gelijk voor de maagverkleining ben gegaan, maar eerst die GLI ging doen.
duizel
29-07-2026 om 15:48
MarvelousM schreef op 29-07-2026 om 14:10:
Bij de GLI leren veel mensen niets nieuws. En voor sommige mensen is het oprecht een verrassing dat elke dag chips en saucijzenbroodjes geen goed idee is. En die kunnen dan ook afvallen want die leden vooral aan onwetendheid.
Medicatie is top maar vooral saxenda werkt gewoon niet lang genoeg om er heel veel mee af te vallen.
Ik heb nu een sleeve. Ja. Alles is anders. En ook valt het wel weer mee. En val tot nu toe lekker af. Denk wel veel meer aan eten dan toen ik aan de saxenda was, maar die houd ik achter de hand voor als het afvallen straks klaar is.
Ik heb een beetje spijt dat ik drie jaar geleden niet gelijk voor de maagverkleining ben gegaan, maar eerst die GLI ging doen.
Fijn om deze ervaring te lezen. Hier iemand in de omgeving die ook een afleveringen heeft en zelf aangeeft geen last meer te heben van dat hongergevoel. Zij is ook erg positief.
Toch voelt dat voor mij als niet de juiste volgorde voor mij ofzo. Misschien heb ik dit traject nodig om er wel ooit klaar voor te zijn om een operatie aan te gaan. Obesitas is eigenlijk ook gewoon een ziekte dus en operatie als die kan helpen is niet vreemd.. vind ik voor andere mensen zeker. Voor mezelf vind ik dat een moeilijke beslissing.
Ik heb wel en traject gevonden wat me denk ik wel aanstaat. Er staat deels vergoed door de zorgverzekering maar niet duidelijk dat het gli is. Maar eens overleggen met de huisarts.