Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

GLI

Ik zag mezelf vandaag in de spiegel toen ik ging douchen (op vakantie met een confronterende spiegel in de badkamer). Ik moet toegeven dat het me zelfstandig niet lukt om mijn leefstijl te veranderen. Ik heb al dingen geprobeerd, oa een diëtist maar het verwaterd weer.
Mijn verwachting van gli is niet zo hoog, daarom dit ook steeds niet gedaan. Ik weet eigenlijk wel hoe het moet maar het volhouden lukt niet. Misschien heeft gli die stok achter de deur die ik nodig heb. Ik wil volgend jaar graag slanker op vakantie. Met betere conditie en minder ongemakkelijk in badkleding. 
Nu aan het googlen. Na de vakantie maar eens naar de huisarts. 
Mijn vraag hier, heeft iemand hier ervaring? En zo ja met welk programma en wat is jouw ervaring?
In mijn achterhoofd hou ik ook de mogelijkheid van medicatie als gli het ook niet wordt. Liever niet, dat het levenslang is dan houdt me tegen. Maar als het me helpt om gezond te worden heb ik het er wel voor over. Heb eerder dit jaar nagedacht over een maagverkleining maar zover ben ik nog niet.

Succes! Het lijkt mij goed om actie te ondernemen voor wat je niet ziet in de spiegel. De binnenkant, je gezondheid. https://www.checkoorzakenovergewicht.nl/

Afvallen en op gewicht blijven vraagt een levenslange focus en niet alleen een focus op dit jaar. Juist daarna is het eigenlijk nog lastiger. Ik merk in hoe je bericht is opgesteld dat je die lange termijnfocus nog niet hebt en je vooral richt op die mijlpaal. Ik herken dat want ik had dat vroeger ook. Ik ben al lange tijd veel gewicht kwijt maar schrijf nog bijna dagelijks hier in een topic over gezond blijven omdat het me helpt te blijven focussen.
Ik heb geen ervaring met gli. Ik ben op eigen kracht afgevallen. Ik hoor en lees veel verschillende ervaringen erover. Ik denk dat het heel nuttig kan zijn maar dan is het wel echt zoeken naar een traject waar je een goed gevoel bij hebt. Ook moet je je afvragen waarom de informatie van de diëtist niet beklijft.

Mijn ervating met GLI is niet goed. Had me aangemeld, moest eerst 2 maanden wachten. Ok, dat is prima. Maar toen werd het weer uitgesteld en kon het nog wel een half jaar duren. Daar had ik geen zin in, als je eenmaal zover bent, dan wil je ook aan de slag. Dit heb ik daar ook gemeld, maar dan hoor je niets meer. 
Wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij jou gaat gebeuren. En wat ik hoorde was dat het in een groep is, maar dat je maar weinig met elkaar wat doet. Dan moet je zelf dat gaan organiseren. Mij leek juist dat in een groep fijner, zodat je steun aan elkaar hebt en regelmatig met elkaar zit. 

Ik heb uiteindelijk voor een maagverkleining gekozen en ben daar erg blij mee. Veel afgevallen, geen last gehad en voel me nu echt super. 

Ik heb een traject van een jaar bij een personal trainer gevolgd. Dat hield in dat ik 1x per week coaching kreeg (inclusief thuistraining) en 1x per week sporten met een groep van maximaal 8 personen. Daar ben ik in mei vorig jaar mee begonnen en 20 kg mee afgevallen. 
Inmiddels blijf ik goed op gewicht omdat ik weet wat mijn triggers zijn en hoe ik daarmee om moet gaan. 
Ik wil nog ongeveer 5 kg afvallen maar heb daar geen haast mee. 
Sporten bij deze zelfde coach die ik nu 2x per week en dat bevalt goed.
Het heeft me wel veel geld gekost maar gezondheidszorg is nog veel duurder en geeft je minder garantie. 

Misschien heb je iets aan mijn tip, het boek "Vet belangrijk 2.0". Wetenschappelijk onderbouwd boek wat geschreven is door 2 artsen waarin in alle fabels en feiten omtrent lichaamsvet, voeding, vetverbranding en verborgen dikmakers wordt beschreven. Ze gaan ook diep in op oorzaken en behandelingen en bij die laatste in hoeverre ze werken en waarom. GLI komt ook uitgebreid aan bod, het goede nieuws is dat het zeker iets doet bij de meeste mensen. 
Ik vond dit boek echt een enorme eyeopener en behalve dat vond ik het ook geschreven vanuit mildheid.

ik zit in een GLI traject. ben zelf enorm gemotiveerd en heb een heel goede coach. die combinatie is echt nodig. in mijn groep zijn nog niet veel mensen afgevallen na bijna een jaar en ik nu bijna 15 kilo. 
je moet er echt zelf voor gaan, hééél kritisch naar de vorm van GLI kijken die bij jou past en weten dat niemand het voor je gaat doen, maar GLI wel handvatten kan geven om het vol te houden. 

Ik vond mijn GLI traject echt zonde van het geld (wordt natuurlijk wel vergoed maar goed, zo blijven de premies maar stijgen) maar het was een voorwaarde om medicatie te kunnen krijgen. Ik heb echt niks nieuws geleerd en was blij toen het klaar was omdat het echt als een moetje voelde. Overigens dacht het grootste deel van de groep er hetzelfde over, in ieder geval wel de gene die regelmatig naar de bijeenkomsten kwamen.

Ellori schreef op 27-07-2026 om 14:11:

Ik vond mijn GLI traject echt zonde van het geld (wordt natuurlijk wel vergoed maar goed, zo blijven de premies maar stijgen) maar het was een voorwaarde om medicatie te kunnen krijgen. Ik heb echt niks nieuws geleerd en was blij toen het klaar was omdat het echt als een moetje voelde. Overigens dacht het grootste deel van de groep er hetzelfde over, in ieder geval wel de gene die regelmatig naar de bijeenkomsten kwamen.

Hoe zag jouw GLI traject eruit? 

Poezie schreef op 27-07-2026 om 14:33:

[..]

Hoe zag jouw GLI traject eruit?

in 2 jaar tijd 12 groepsbijeenkomsten en geloof in totaal 6 sessies met leefstijlcoach. Gezien het een programma gericht op bewegen was had ik er veel meer van verwacht maar het waren vooral groepsbijeenkomsten over voeding en hormonen.

Ik ga in september starten met GLI, ik heb er weinig verwachtingen bij. Ik verwacht dat er dan een mevrouw is die zegt dat een paprika gezonder is dan paprika chips. Ja dat snap ik ook wel. 
Mijn huisarts stond er ook niet heel positief tegen over en wat ik er van gelezen heb van verschillende ervaringsverhalen denk ik dat 80-90% er niets aan heeft gehad. Dat het nogal open deuren zijn en een zeer passieve bijeenkomsten.

De enige reden waarom ik het nu ga volgen is omdat er een kans is dat de zorgverzekering straks gaat zeggen, we vergoeden je afvalmedicijn alleen als je zn traject hebt afgerond. Ik ben in april met Ozempic begonnen en betaal nu alles zelf. Dan kan het misschien vergoed worden. Al vallen de kosten voor Ozempic mij ook nog best mee. 

En wie weet steek ik er wel iets van op, ik sta er dus open in, maar wel met enigzins sceptische blik. 

Ellori schreef op 27-07-2026 om 14:39:

[..]

in 2 jaar tijd 12 groepsbijeenkomsten en geloof in totaal 6 sessies met leefstijlcoach. Gezien het een programma gericht op bewegen was had ik er veel meer van verwacht maar het waren vooral groepsbijeenkomsten over voeding en hormonen.

Dat is wel erg summier idd. Ik had tijdens mijn traject (particulier) iedere week individueel coaching. Daar ging het ook echt over mij, mijn gewoontes en hoe ik bepaalde zaken aan kon pakken. Uiteraard moet je dan zelf ook de motivatie hebben om eraan te werken maar het was een enorme stok achter de deur. Gedurende zo'n jaar kom je alle momenten tegen die moeilijk voor je zijn. Als je merkt dat het lukt om er op een andere manier mee om kunt gaan weet je dat het jaar daarop ook kan. Inmiddels is de grootste winst die ik heb behaald het kunnen splitsen van gevoel en gedrag. Ik heb op een bepaald moment zelfs kunnen besluiten om te stoppen met snoep. Ik zal heus nog weleens een gebakje eten omdat er wat te vieren is of een toetje nemen als ik uit eten ga of een ijsje als het warm is maar het eten omdat het over is en op moet doe ik niet meer. Zakken drop en repen chocolade komen er hier sowieso niet meer in.

duizel

duizel

27-07-2026 om 15:58 Topicstarter

wisselende ervaringen dus. 

ToetieToover schreef op 27-07-2026 om 08:11:

Succes! Het lijkt mij goed om actie te ondernemen voor wat je niet ziet in de spiegel. De binnenkant, je gezondheid. https://www.checkoorzakenovergewicht.nl/

Ninoea schreef op 27-07-2026 om 08:44:

Afvallen en op gewicht blijven vraagt een levenslange focus en niet alleen een focus op dit jaar. Juist daarna is het eigenlijk nog lastiger. Ik merk in hoe je bericht is opgesteld dat je die lange termijnfocus nog niet hebt en je vooral richt op die mijlpaal. Ik herken dat want ik had dat vroeger ook. Ik ben al lange tijd veel gewicht kwijt maar schrijf nog bijna dagelijks hier in een topic over gezond blijven omdat het me helpt te blijven focussen.
Ik heb geen ervaring met gli. Ik ben op eigen kracht afgevallen. Ik hoor en lees veel verschillende ervaringen erover. Ik denk dat het heel nuttig kan zijn maar dan is het wel echt zoeken naar een traject waar je een goed gevoel bij hebt. Ook moet je je afvragen waarom de informatie van de diëtist niet beklijft.

Ik druk me ongelukkig uit maar het gaat me zeker niet puur om de buitenkant. 

Ik merk echt wel de lichamelijke ongemakken. De tijd dat ik makkelijk naar de derde verdieping van een flat liep is echt voorbij. Ik pak nu dan ook meestal de lift omdat ik niet hijgend bij een cliënt voor de deur wil staan. 

Ik kon echt wel een potje meevoetballen, touwtje springen ed. Dit vraagt nu veel meer van mij, buiten dat ik me schaam voor mijn lichaam vraagt het ook gewoon veel. 

Ik snurk, wordt moe wakker. Ik kijk in de spiegel en zie een ongezond lichaam. Ik moet mijn gewoontes veranderen maar het wordt ook tijd om realistisch te zijn. Het lukt me niet alleen. Ik weet echt wel wat ik wel of niet moet eten. Ik weet wat een gezond ritme is, ik weet dat ik meer moet bewegen maar het lukt niet. Dat maakt me ook boos op mezelf. 

Natuurlijk moet je het altijd zelf doen. Ik denk dat wat ondersteuning wel nodig is. Ik hoor eigenlijk geen positieve ervaringen met gli. Ik wil dus kritisch kijken wat er mogelijk is. 

Ik weet mijn valkuilen;

- emotie eten,  met een dochter met zorg gebeurd dit veel te vaak

- ongezond ritme in het werk. Ik zorg voor anderen als ambulant hulpverlener, als moeder, maar niet voor mij..  ontbijt schiet erbij in, door het moe wakker worden nog geen trek en moet alle zeilen bijzetten om de kinderen, met name degene mee zorg op een fijne manier op school te krijgen. Dan maar in de auto, lunch in de auto tussen twee afspraken door. Met het naar huis rijden komt de energiesdip, dan maar een keuze voor snelle energie om mijn ogen open te houden. Een slechte keuze. 

Avondmaaltijd is in orde. Als het dan rustig is thuis grijp ik toch weer naar iets ongezonds. Alsof ik het verdien, als ontspanning, tot komen. Ik verdien om tot rust te komen maar ik verdien het ook om goed voor mezelf te zorgen. 

Als ik naar een dietist ga, gaat het redelijk. Dan heb ik motivatie en zet door. Als het stopt is het zo weer verdwenen. 

Ik heb een duur sportprogramma gedaan, in hete sportcabines, met voedingsadviezen (groene smoothies). Niet vol te houden, al is het maar door de kosten. 

Allemaal smoezen, ik weet het. Ik heb denk ik iets langdurigs nodig. Een stok achter de deur. Waar meegedacht wordt in mijn situatie. Ik hoop dat ik in een traject van 2 jaar wel een goede gedragsverandering kan maken. Vast met vallen en opstaan. En daarna blijft het werken, daar snap ik. Contact met lotgenoten kan nuttig zijn. Maar niet als ik in een groep zit waar de groepsbijeenkomsten bedoeld zijn om te horen dat wit brood niet de beste keuze is.

Ik ben dus op zoek naar zoiets wat broadway beschrijft. Een goede coach, ik vind het alleen moeilijk zoeken. En als het niet werkt sta ik zeker open voor medicatie,  liever wel vergoedt. Zie geen recensies van programma's hier in de buurt. 

Jeetje... zo herkenbaar wat je schrijft.

Ik had het vanochtend toen ik op de weegschaal ging staan, weer zo confronterend.
Zelf had ik het idee wel al dat er weer wat kilo's bij waren gekomen, last van maagzuur, meer snurken, moe zijn. De weegschaal heeft het bevestigd.

En ook al zoveel geprobeerd, maar dan te moe zijn om wat fatsoenlijks te bedenken. 

Ik lees mee, GLI heb ik tot nu toe nog niet zoveel goede ervaringen over gehoord. Inderdaad meer dat je beter volkoren brood kan eten dan wit, ja dat weten we ondertussen wel. 

Maar waar vind je de juiste hulp?

Fijn om te horen dat je voor je gezondheid gaat zorgen.
Je schrijft dat je weet dat je meer moet bewegen en tegelijkertijd vermijd je het traplopen. Dat lijkt mij nou juist de ideale gelegenheid om te bewegen. Neem de lift voor eerste 2 verdiepingen en neem de trap voor de laatste verdieping. Bewegen hoeft niet perse sporten te zijn. Zolang je maar niet langdurig stilzit.

Afvallen doe je vooral door anders te eten! Bewegen is uiteraard heel gezond maar heeft minder invloed op je gewicht dan je denkt.

Boos op jezelf worden is niet helpend. Geef jezelf een schouderklopje elke keer dat je iets gezonds doet. Goed dat je een topic opent; schouderklopje aan jezelf. En van mij.

Wat mij opvalt is dat je moe bent. Je wordt moe wakker en je snurkt. Vraag degene die naast je slaapt eens of je ook ademstops hebt, dat kan wijzen op slaapapneu. Bij vrouwen wordt het vaak gemist.

Het valt mij ook op dat er weinig pauzes in je dag zitten. Echte pauzes. Als je die gaat invoeren, zul je merken dat je in de avond minder ‘onrust’ voelt als je eindelijk tot rust komt. Neem die pauzes. Een pauze is niet: zitten, scrollen, eten, drinken. Een pauze is wel: liggen op een manier dat je niet zou vallen als je helemaal ontspant (bijvoorbeeld even de autostoel achterover en ogen dicht). Minimaal een kwartier, maximaal 20 minuten. Je hebt op een werkdag recht op 2x 15 minuten pauze plus je lunchpauze (kwartier eten, kwartier rusten). Op die manier kun je hopelijk elke paar uur een kwartier rust nemen.

Dit is een hele goede, wetenschappelijk onderbouwde manier om vermoeidheid te verminderen. Je zegt het zelf al: je verdient het om tot rust te komen.

Dit gaat je helpen bij ‘vermoeidheidseten’.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.