Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Gehandicapten parkeerkaart

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/hoe-vraag-ik-een-gehandicaptenparkeerkaart-aan

Persoonsgebonden inderdaad. De regels voor een passagierskaart zijn wel nog strenger dan die voor een bestuurderskaart.
De afstand die je nog kunt lopen is trouwens maximaal 100 meter, niet 200.

Mosterd, bedankt voor de link.

Mijn moeder kan echt niet meer zelf rijden.

Alice12

Alice12

24-06-2025 om 21:57 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 24-06-2025 om 21:53:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/hoe-vraag-ik-een-gehandicaptenparkeerkaart-aan

Persoonsgebonden inderdaad. De regels voor een passagierskaart zijn wel nog strenger dan die voor een bestuurderskaart.
De afstand die je nog kunt lopen is trouwens maximaal 100 meter, niet 200.

Oh, dan heb ik dat verkeerd gelezen.

Poezenmeisje schreef op 24-06-2025 om 21:56:

Mosterd, bedankt voor de link.

Mijn moeder kan echt niet meer zelf rijden.

Maar daarom zijn de eisen dus strenger, als je niet zelf rijdt dan wordt ervan uitgegaan dat de bestuurder je wel dichtbij kan afzetten. Dus dan krijg je die kaart alleen als je continue hulp nodig hebt van de bestuurder, naast dat je slecht ter been bent. 

Wat verstaan ze onder 'zelfstandig wachten'? 

Ik kan mijn moeder (rollator) wel op een bankje neerzetten of in haar rolstoel.

Screenshot-20250624-220513-Duck-Duck-Go.jpg

Daglichtlamp schreef op 24-06-2025 om 22:08:

[..]

Maar daarom zijn de eisen dus strenger, als je niet zelf rijdt dan wordt ervan uitgegaan dat de bestuurder je wel dichtbij kan afzetten. Dus dan krijg je die kaart alleen als je continue hulp nodig hebt van de bestuurder, naast dat je slecht ter been bent.

Dit laat zien dat regels opnieuw een vorm van voortrekken (discriminatie) kunnen brengen.

TO, ik vraag me af of er iemand op de wereld kan bewijzen of je honderd of tweehonderd meter kan lopen en wat "kunnen" is? Ik bedoel: is dit te objectiveren?

Nog een praktische tip: in elke stad gelden andere regels , dus kijk het even na als je naar een nieuwe stad gaat met de kaart in de auto. Soms mag je ook gratis staan op niet gehandicapten plekken, soms zit daar een tijdsduur aan etc. Mijn familielid heeft er een nieuwe hobby aan om dat uit te zoeken.

Alice12 schreef op 24-06-2025 om 20:49:

Ja, daar ben ik ook wel bang voor. Die blikken als ik dan uitstap.

kin omhoog en gas erop. die kaart geeft jou een stukje vrijheid. dan maar blikken van domme mensen. 

Broadway schreef op 25-06-2025 om 07:43:

[..]

kin omhoog en gas erop. die kaart geeft jou een stukje vrijheid. dan maar blikken van domme mensen.

In Frankrijk staat er soms: als mijn gehandicaptenplek inneemt, neemt u dan ook mijn handicap over? Dat moet je maar denken als iemand kijkt. In werkelijkheid zijn mensen vooral met zichzelf bezig en niet zozeer met jou.

Alice12 schreef op 24-06-2025 om 20:00:

Op mijn slechte dagen is 200 meter lopen te doen, maar behoorlijk pijnlijk. En daarna moet ik er wel echt voor boeten.

En waarom zou je op je goede dagen niet wat energie over mogen houden voor de leuke dingen (of de minder leuke die ook moeten gebeuren)

Bellebelle schreef op 25-06-2025 om 07:25:

Nog een praktische tip: in elke stad gelden andere regels , dus kijk het even na als je naar een nieuwe stad gaat met de kaart in de auto. Soms mag je ook gratis staan op niet gehandicapten plekken, soms zit daar een tijdsduur aan etc. Mijn familielid heeft er een nieuwe hobby aan om dat uit te zoeken.

Dit!

In Amsterdam moet je al jaren online regelen dat je mag parkeren met je GPK. In Arnhem ook. Leverde me een boete op, was vergeten het na een jaar te verlengen. België is ook bezig met online, maar die site werkt tot op heden niet vanuit Nederland.

Soms, als ik een uurtje over heb, zoek ik steden af naar hun regels en meld me inzien nodig, online aan. Moet je daarna allemaal wel in de gaten houden, wat een gemis dat dit niet landelijk geregeld is. 

Het is bedoeld om misbruik van de kaart te voorkomen.

Wapen je ook tegen onterechte parkeerders. Ik heb het na 22 jaar losgelaten en hoop vooral dat ze een boete krijgen. Rijscholen die dichtbij het station op de GPp staan want dan kunnen ze hun klantjes makkelijk opvangen uit het station. Echt, de ruzies die ik heb gehad met die gasten ..

Boetes heb ik in eigen stad al veel gehad, zien ze de kaart over het hoofd. Ik heb inmiddels een ingang bij een agent om de boete weer te seponeren ( mailtje is genoeg: hè Piet, het is weer zover).

Verder: maak een mooi kopietje van de kaart. In Frankrijk kom je dan vaak gratis musea en kastelen ed binnen. Zij hebben een officiële kaart voor gehandicapten ( dus anders dan de GPK) maar accepteren de GPK kopie ook wel als je uitlegt dat we in Nederland nog niet zo'n speciale kaart hebben.

Leg hem uit het zicht als je parkeert en de kaart niet gebruikt. Het is een gewild object voor diefstal.

Het is fijn om de kaart te hebben maar het levert ook gedoe op. Succes!

in Italië kun je inderdaad soms ook gratis naar musea met die kaart. 

Ik zit met dezelfde vraag. De keuring kost namelijk ook nog eens best wel veel geld en dat is toch best wel een drempel.
Ik heb meerdere aandoeningen (oa hms, ME, longcovid, iih). In ieder geval volledig afgekeurd door UWV (doe wel vrijwilligerswerk) en heb huishoudelijke ondersteuning van de WMO. Op mijn slechte dagen kom ik de deur niet meer uit. Dan is elke meter lopen al een uitdaging. Op goede dagen kan ik best een stuk lopen, het effect komt de dag erna. 

Ook voor jou SuzyQFive, het is echt een drempel om over te gaan maar die mag je jezelf echt gunnen! Dat de arts besloot dat ik er recht op had heeft me wat tranen opgeleverd, maar ik heb zoveel baat erbij!

En ja, er zijn soms mensen die je aankijken als je er parkeert. En soms krijg je een opmerking, maar tot nu toe kan ik me daar goed tegen wapenen. 
En los van de profijten in het dagelijks leven, kun je ook bij sommige uitstapjes wat makkelijker korting krijgen. Laatst in seaworld mocht een vriendin gratis mee als begeleider. En ook dat is een drempel om te vragen bij de kassa, maar je beperkingen leveren al veel nadelen op, ik mag mezelf ook de voordelen gunnen. 

En met een kaart mág je op de invalideplek parkeren, niemand zegt je dat je niet ook op gewone plekken mag staan als je een goede dag hebt!

Bellebelle schreef op 25-06-2025 om 07:25:

Heb je toevallig tips waar je moet kijken? Ging het toevallig vanmorgen uitzoeken voor Sittard maar ik vond alleen een jaar oud nieuwsartikel en niks op de gemeentesite? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.