Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Gehandicapten parkeerkaart

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het aanvragen van een gehandicapten parkeerkaart?
Ik heb reuma ( ra) en langzamerhand vind ik lopen wel steeds zwaarder worden. Een van de voorwaarden is dat je niet meer dan 200 meter kan lopen. Dat is ongeveer wel wat lukt bij mij. Op goede dagen kan ik echter wel wat verder lopen.
Ik vind het een hele stap en twijfel. Alleen het woord al, gehandicaptenkaart, moeilijk om mijzelf als gehandicapt te zien.
Ik heb begrepen dat je een keuring krijgt en dat veel mensen worden afgewezen. In elke gemeente zijn er andere regels, maar toch zou ik graag wat ervaringen horen.

Alice12

Alice12

24-06-2025 om 19:22 Topicstarter

Geen idee waarom er ineens gehandicaptenzorg boven mijn post staat.

Alice12 schreef op 24-06-2025 om 19:22:

Geen idee waarom er ineens gehandicaptenzorg boven mijn post staat.

Als je je post meldt bij forumbeheer via het uitroepteken, kun je vragen of ze het willen veranderen.

Alice12

Alice12

24-06-2025 om 19:26 Topicstarter

Dank je, ik heb het gemeld.

ik heb voor mijn dochter en man een gpk aangevraagd en gekregen.
Maar bij allebei was het duidelijk dat ze die nodig hadden, dus geen medisch onderzoek gehad.

Ik begrijp altijd dat je van je zwartste dagen moet uitgaan. Zijn die 200 m dan te doen of eigenlijk gewoon te ver en/of afmattend? Is dat laatste het geval dan zou ik het zeker aanvragen. Ook op rotdagen qua gezondheid moet je ergens naartoe kunnen gaan. 

Alice12

Alice12

24-06-2025 om 20:00 Topicstarter

Op mijn slechte dagen is 200 meter lopen te doen, maar behoorlijk pijnlijk. En daarna moet ik er wel echt voor boeten.

Alice12 schreef op 24-06-2025 om 20:00:

Op mijn slechte dagen is 200 meter lopen te doen, maar behoorlijk pijnlijk. En daarna moet ik er wel echt voor boeten.

Als je ervoor moet boeten, is het dus eigenlijk niet te doen.

Tja, ik snap dat je voor jezelf een flinke drempel over moet, maar een familielid heeft er één en die heeft er echt alleen maar plezier van. Die kaart zorgt er echt voor het familielid zelfstandig kan blijven, bijvoorbeeld naar de bioscoop kan gaan. Ik zou 'm dus gewoon aanvragen. Waarschijnlijk heb je al ellende genoeg van je reuma. Waarom zou je je het dan ook nog nodeloos moeilijk maken?

Jij hebt veel pijn bij lopen, dus gewoon aanvragen. De keuringsarts mag dan beslissen. Bereid je  wel voor op dom-nijdige blikken. Weet ik van een zusje met kind met dwarslaesie die dan uiteraard zelf vitaal naar de achterbak loopt om rolstoel voor kind op achterbank te pakken. Ze gaat zelfs als er veel ruimte genoeg is hierom soms maar op gewone plaats staan, maar voor transfers heb je gewoon ruimte nodig en dus recht op die kaart. Zoals hier regelmatig aan bod komt: veel mensen hebben problemen die niet die van jou zijn. 

Alice12

Alice12

24-06-2025 om 20:49 Topicstarter

Ja, daar ben ik ook wel bang voor. Die blikken als ik dan uitstap. 

ik heb sinds een paar maanden een gpk. 
Een enorme drempel om over te gaan op mijn 33e, maar spijt dat ik het niet een jaar eerder heb gedaan. 
Aan de hand van de doorgestuurde gegevens dacht de arts eerst dat ik er geen recht op zou hebben, maar toen ik buiten adem binnen kwam en ze wat doorvroeg was duidelijk van wel! Zoals schemerlampje zegt: als je moet boeten is het eigenlijk niet te doen. Ja ik kan meer dan 100 meter lopen, bij een onderzoek in het ziekenhuis zelfs bijna 500m, maar blijkbaar is t niet te bedoeling dat je dan je benen niet meer voelt, hoofdpijn hebt en je hart op hol slaat (allemaal door zuurstofgebrek wat ik heb overgehouden na ernstige longembolieën). 
Mijn tip: schrijf voor jezelf op wat je nu laat wat met zo'n kaart wel zou lukken (in mijn geval bijvoorbeeld ook simpelweg naar de bios in het weekend als het parkeerterrein voller is, of zelf een boodschap kunnen halen), maar ook wat de reactie van je lijf is als je een keer die 200m overschrijd op goede dagen en hoe je slechte dagen eruit zien. Vraag ook aan je netwerk wat zij zien want waarschijnlijk heb je jezelf de laatste jaren al (onbewust) aangepast. 

Alice12 schreef op 24-06-2025 om 20:00:

Dan heb je het dus nodig! 

Is zo'n kaart gekoppeld aan een autokenteken of aan een persoon?

Kunnen meerdere auto's waarin we mijn moeder van A naar B vervoeren (ik, broer, schoonzus) hiervan gebruik maken?

Poezenmeisje schreef op 24-06-2025 om 21:45:

Kunnen meerdere auto's waarin we mijn moeder van A naar B vervoeren (ik, broer, schoonzus) hiervan gebruik maken?

Persoonsgebonden. Mijn ex had er een. Konden we in beide auto’s gebruiken. In jullie geval moet je een passagierskaart aanvragen  

En TO; gewoon aanvragen, hoor! Je hebt het nodig. Daar is deze regeling voor. 

Poezenmeisje schreef op 24-06-2025 om 21:45:

Is gekoppeld aan de persoon. Jullie moeten daarmee elk op een gehandicapten parkeerplaats kunnen parkeren, ivm jullie moeder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.