Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Geen tarwe en melk verdragen en schaamte

Na een vrij lange zoektocht en jaren aan het lijntje te zijn gehouden is nu eindelijk duidelijk dat ik ziek word van melkproducten en tarwe producten (spelt gaat wel goed gelukkig).
Korte samenvatting; ik heb al sinds mijn jeugd erg vaak diarree. Ben 10 jaar gelden helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar op vitamine tekorten na was ik "zo gezond als een vis" en moest gewoon beter op mijn voeding letten. 
Ik had een B12 tekort, en Vit D tekort en een ijzer tekort voor zover gemeten, maar met gezond eten moest het maar over gaan en dus eigen schuld. Ik had verteld dat ik weinig vlees eet.

B12 tekort, ijzer  en D tekort worden gelukkig (na arts wissel) behandeld en ik knapte wel wat op. Maar de diarree bleef. Evenals de zware vermoeidheid. 
Mee leren leven vond mijn nieuwe huisarts. Ik had al de diagnose PDS (prikkelbare darm) en daar is niks aan te doen.

Tot ik zo vaak op de WC zat dat ik eigenlijk niet meer de deur uit kon. En net tijdens de lockdown
Huisarts kon er niks mee. Maar ik heb toch doorgezet en na een omweg via de MLD (die kon niks vinden) arts bij een diëtist terecht gekomen en een FODMAP gevolgd (dat is een diagnostisch dieet waar je eerst een periode veel voedingstoffen mijdt en die later een voor een weer introduceert). Nu blijk ik dus diarree te krijgen van melk en tarwe producten. Wat best lastig is maar niet onoverkomelijk.

Alleen mensen geloven het niet. Ik kreeg voor mijn hulp met verhuizen van mijn schoonzus een hapjes pakket vol tarwe (toastjes, bier) en melkproducten (kaasjes) terwijl ik net had verteld waar die diarree  nu door kwam. Maar een keer kan toch geen kwaad?!

In een restaurant een paar keer gevraagd of er ergens tarwe of melk inzat, maar de ober keek me aan of ik gek was. En serveerde doodleuk brood bij de soep. Of de gluten/lactose vrije pannenkoek waar ik toch een vrij heftige reactie op kreeg (ook stom om in mijn geval in een pannenkoekenhuis te gaan eten natuurlijk! Maar ja je gaat met een groepje en de rest wilde dat graag)
Na een paar keer zulke situaties merk ik dat ik het niet meer durf te melden. Mensen denken doodleuk dat je het doet voor de aandacht of denken dat het een of andere gezondheidshype is. 
Ik begrijp best dat je niet overal rekening mee kunt houden hoor. Ik nu neem vaak ook eigen eten mee. 
Hoe gaan anderen hier mee om eigenlijk?


Wat erg dat je het gevoel hebt dat je je er voor moet schamen, omdat anderen het niet serieus nemen.

Hier geen herkenning, althans niet dat ik allergieën heb, maar als ik weet dat iemand die ik ken het heeft vind ik het niet meer dan normaal om daar rekening mee te houden. Ik vind het heel naar om te lezen dat je je op dat gebied niet gesteund voelt.
Echt schaam je niet. Het ligt niet aan jou.

Breng het als allergie. Gewoon geen discussie. 

Je hoeft je echt niet te schamen hoor! Geef duidelijk aan dat je allergisch bent voor melk en tarwe producten. Geef ook gerust aan dat een keer wel degelijk kwaad kan. Je bent namelijk gewoon allergisch. Ze gaan iemand met een pinda allergie toch ook geen pinda producten voorzetten?

Mijn zoon heeft heel lang een lactose intolerantie gehad, kreeg van het kleinste beetje gele kaas al diarree. Gelukkig is hij er over heen gegroeid maar ik haalde jaren lang soja melk en geitenkaas voor hem in huis.

Zelf als ik anderen uitnodig om te eten check ik altijd of er dingen zijn die ze niet mogen/willen eten. Zo zijn er dingen die ik zelf echt niet eet en daar wordt rekening mee gehouden als ik bij anderen eet. Ik geef dan ook duidelijk van te voren aan dat ik x of y echt niet eet. En wordt dat wel klaar gemaakt? Dan eet ik het ook echt niet. Zelfs niet een klein beetje.

Wat fijn dat je de oorzaak van je klachten waarschijnlijk hebt gevonden!

Wat betreft de melk: gaat het om problemen met lactose of koemelk of alle melksoorten? (Kan je wel tegen geitenmelk bijvoorbeeld). Afhankelijk van welke soort denk ik dat het gewoon wat onbekend is. Lactose intoleranties komen vaak voor, maar melk niet zo. Dat betekent dat er bijvoorbeeld wel geitenmelk in de pannenkoek kan maar misschien past dat voor jou niet. 

Hetzelfde voor tarwe, glutenvrij is bekender en zou tarwe moeten uitsluiten. Misschien was het broodje bij de soep wel glutenvrij?

Voor familie is het extra wennen want je hebt het jarenlang wel gegeten. Geef het wat tijd en geef waar mogelijk suggesties. Voorbeeld: Een nichtje had iets vergelijkbaars en die nam in het begin zelf taart mee naar een verjaardag/ vroeg of ze samen met de jarige kon bakken/deelde het recept. Het ging niet altijd goed maar wel steeds vaker. Geef het dus tijd. 

Dat komt omdat heel veel mensen ooit gedacht hebben dat een glutenvrij dieet beter voor je gezondheid was.

Ook als je geen coeliakie had. En dat wekte soms irritatie.

Jij hebt gewoon de pech dat er wat hype dingen zijn en dat mensen het verschil niet weten tussen tarwe en glutten of lactose en koemelkeiwit. En natuurlijk dat er veel modepopjes zijn die ohw zo last van gluten. Is zo'n onzichtbare muur waar je tegenaan moet vechten.

Gewoon stug volhouden, soms gaat het fout, dat zal blijven gebeuren.

Ik merk het bij mijn zoontje niet zo (koemelkallergie).
Over die pannenkoek: lactosevrij is niet hetzelfde als koemelkvrij. Waarschijnlijk reageerde je er daarom op.

Lactose-intoleratie is heel algemeen voor niet-westerse immigranten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerantie

Meer wel dan niet. Tegen lactose-intolerantie bestaan middelen waardoor je het bij gelegenheid toch ongestraft je feesttoetje of milkshake kan eten.

Mijn zus heeft ook lactose-intolerantie en die heeft voor af en toe pilletjes. Zij eet dus wel af en toe een ijsje bijvoorbeeld. Zij belt ook wel vooraf naar restaurants om te vragen of ze lactosevrij kunnen koken. Meestal lukt dat dan wel. En zo niet dan zoekt ze een ander restaurant.

Ik zou een beetje meepraten en dan tegensturen. 'Oh tuurlijk, er zijn vast allerlei mensen die dit als de nieuwste voedselmode doen maar ik moet het van de dokter. Dat kwam uit een onderzoek. Heel vervelend maar ja, ik moet er toch goed op letten want ik heb veel last en ze kunnen verder niks doen aan mijn klachten. Dus er zit niks anders op dan rekening houden met wat ik eet.' Ik zou ijzerenheinig maar glimlachend weigeren aan te nemen/te eten wat je niet verdraagt: 'Sorry maar dit kan ik niet eten. Ik vind het té jammer om het hier in de kast te laten verstoffen. Eet het maar lekker zelf op.' Als ze tegen je beginnen dat het wel meevalt: 'Oh ja, dat hoopte ik vroeger ook. Maar de dokter heeft gezegd dat er echt niks anders opzit. Ik moet er ook nog aan wennen hoor maar ik merk gelukkig dat het helpt dus ik ben wel heel erg gemotiveerd om het vol te houden!' Wat moet je als criticus daar nou nog tegenin brengen?! 

Ik zou er niet inhoudelijk over in discussie gaan, tenzij iemand echt geïnteresseerd is. Als het echt moeilijk is voor mensen om er rekening mee te houden, wat ik me best kan voorstellen als je er totaal geen benul van hebt hoe je de producten die jij niet mag kan vermijden/vervangen, neem je zelf iets mee. Restaurants screen je vantevoren.  

Ik zou het zo pragmatisch mogelijk proberen aan te pakken. Het is lastig maar niet beschamend. Waarom zou het? 

Lorwynne

Lorwynne

04-10-2021 om 12:14 Topicstarter

Wat betreft de details ben ik zelf ook nog aan het experimenteren. Ik zeg ook altijd gluten en lactose, want dat snappen mensen. Maar als je dan spelt neemt roepen mensen soms wel "maar daar zitten ook gluten in hoor!" En dan doen ze net of ze je betrappen.  (is twee keer gebeurt en ik weet dit sinds april) 
Een klein beetje kaas gaat nog wel, geitenkaas lijkt ook te gaan. Maar tarwe is echt niet te doen. 
Iemand stuurde me dit linkje (filmpje doet het niet) https://franska.nl/brigitte-kaandorp-weet-wel-raad-met-een-glutenvrije-vrouw/  maar wat moet ik daarmee?

Lorwynne

Lorwynne

04-10-2021 om 12:20 Topicstarter

Mija, ja die pilletjes heb ik inmiddels ook. Ik heb nog geen idee of het echt helpt, maar het lijkt van wel. Dat is ook zo vaag. Soms raak ik van een hap kaas al aan de diarree, soms gaat het best ok.
Bij restaurants/ bij iemand eten neem ik voor de zekerheid wel zo'n lactase pil, maar een toetje kan ik proefondervindelijk beter niet nemen (thuis geprobeerd). 
Het is vooral lastig als je weg bent en er spontaan word besloten te gaan eten, zoals toen bij het pannenkoekenhuis. We waren wandelen en het was al laat. Ik wil geen spelbreker zijn, maar heb nu wel spijt van die aanpak.

Lorwynne schreef op 04-10-2021 om 12:14:

Wat betreft de details ben ik zelf ook nog aan het experimenteren. Ik zeg ook altijd gluten en lactose, want dat snappen mensen. Maar als je dan spelt neemt roepen mensen soms wel "maar daar zitten ook gluten in hoor!" En dan doen ze net of ze je betrappen. (is twee keer gebeurt en ik weet dit sinds april)
Een klein beetje kaas gaat nog wel, geitenkaas lijkt ook te gaan. Maar tarwe is echt niet te doen.
Iemand stuurde me dit linkje (filmpje doet het niet) https://franska.nl/brigitte-kaandorp-weet-wel-raad-met-een-glutenvrije-vrouw/ maar wat moet ik daarmee?

Maar die is ook koddig. Alleen slaat hij niet op jou dus dat kan je dan zeggen.

EHR

EHR

04-10-2021 om 12:28

Mijn dochter heeft heel veel allergieën, waaronder melk en noten. Ook kan ze niet tegen gluten, al heeft ze geen coeliakie. Geef dit altijd aan als we ergens gaan eten. En echt niemand doet moeilijk. Verbaast me wel dat jij die ervaring dus wel hebt bij horeca professionals. Gewoon aangeven. "Ik ben allergisch, hebben jullie een menukaart met allergenen?" Is tegenwoordig zelfs verplicht. 

Vrienden die moeilijk doen, zou voor mij heel simpel zijn. Daar ga ik niet meer mee eten. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

04-10-2021 om 12:43

Ik herken het ook totaal niet. Ik eet al meer dan tien jaar gluten-en lactosevrij en vooral bij restaurants wordt het juist steeds makkelijker.
Uitentreuren uitleggen waarom ik zo eet doe ik ook niet. Ik heb officieel geen intoleranties, maar heb colitis ulcerosa en gluten-en lactosevrij eten heeft een positief effect. Als ik vragen krijg, ben ik gewoon intolerant.
En ja, in spelt zitten gluten, daar krijg je commentaar op, want het lijkt alsof je modieus glutenvrij bezig bent. Of buitenshuis niet meer eten, of melden dat tarwegluten anders zijn dan de gluten in spelt.

Lorwynne schreef op 04-10-2021 om 12:14:

Wat betreft de details ben ik zelf ook nog aan het experimenteren. Ik zeg ook altijd gluten en lactose, want dat snappen mensen.

Het is niet handig om het anders te zeggen dan het is. Want dan gaan mensen inderdaad denken dat je meedoet met de hype. 
En de mensen die het wél serieus oppakken, zadel je wellicht dan met een heleboel overbodig werk op. Sinds ik iemand ken die serieus doodziek wordt van elk spóortje gluten zal ik mijn hele keuken voor je poetsen en alle servies en bestek opnieuw afwassen als je komt lunchen en zegt dat je geen gluten kan hebben. Dat is dan weer een beetje lullig als het “alleen maar” om een boterham gaat die je niet kunt eten. 

Voor je omgeving is het wennen en moet je dus volhouden. Ik kan me wel vinden in wat Mija zegt, ga zo min mogelijk in discussie maar houd voet bij stuk en accepteer dat JIJ de bewaker van je gezondheid bent en niet een ander. Ik heb al 40 jaar eczeem en krijg nog steeds badschuim en douchegels cadeau. Het is niet anders. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.