Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Dagbesteding of hobby gezocht!

Nog niet eens genezen van mijn besmetting begin 2020 is het weer raak. Weer corona, weer heel benauwd. En ik kan dus niks. Niet wandelen, geen was wegvouwen, niet koken, niet even de trap op, niet werken.
Aangezien mijn saturatie goed is kan de dokter niets doen en moet ik het thuis uitzieken.
Ik heb nog veel moeite met mijn concentratie en ook met snelle flitsende beelden. Ik kan wel lezen zolang het niet te ingewikkeld is en films zijn een uitdaging. De korte stopmotionfilmpjes op internet veroorzaken kortsluiting in mijn brein. Ik heb geen tv, wel Netflix. Downtown Abbey is zeg maar het tempo dat ik aan kan. Een luisterboek lukt niet, te lang op een scherm ook niet. Telefoneren ook niet ivm ademtekort.
Ik zoek iets om te doen! Ik heb tekenspullen maar het lukt niet echt om te tekenen. Ik lees veel en dat is het. Wie heeft tips voor invulling van de dag of een hobby?
O en ik ben hartstikke linkshandig en heb nooit goed leren knippen. Ik kan wel knippen, maar niet goed uitknippen. Naaien of kaarten maken valt om die reden af.
Ik word helemaal simpel van het zitten. Wie o wie heeft tips? Barst maar los, ik sta overal open voor. 


Ik ben door mijn long covid ook heel erg beperkt, maar ik kan mij erg vermaken met borduren als mijn hoofd niet te moe is. Gewoon lekker kruisjes maken. Of misschien kleurplaten?

En verder speel ik suffe spelletjes op mijn tablet.


Op Netflix kijk ik graag reality wedstrijden, zoals Blown Away met glasblazers. Niet hysterisch, je hoeft niet hard op te letten en het is leuk mensen creatief bezig te zien. 

En misschien een comedy als Derry Girls of Grace&Frankie?

Mandala’s inkleuren. Heb ik veel gedaan tijdens de laatste zwangerschapsweken. Kon gewoon op de bank. Niet ingewikkeld. En toch iets met vrolijk resultaat. Een set goede stiften en een kleurboek bestellen en je kan al aan de slag.

Legpuzzels misschien? Doe ik af en toe sinds de eerste lockdown.

En lukt een luisterboek niet vanwege de concentratie? Zou een podcast wel lukken?

Call the midwife al gekeken? Is ook vrij traag van tempo. En legpuzzel idd. 

Netherfield schreef op 30-01-2022 om 18:43:

Call the midwife al gekeken? Is ook vrij traag van tempo. En legpuzzel idd.

Staat niet op Netflix, ook niet meer op Prime. Helaas.

je knipskills verbeteren? 
Ik ben ook linkshandig en heb nooit het veelvuldig genoemde ‘en dus kan ik niet knippen’ gesnapt. 
en dan een beetje art journalen, junk journalen. Dan knip je gewoon plaatjes uit tijdschriften, gebruikt kapotte boeken om collages te maken en schrijft daar wat bij. Instagram en Pinterest voor wat voorbeelden en lekker rommelen. 

Simpele puzzels? 
haken/breien, borduren? 

Peppa schreef op 30-01-2022 om 18:35:

Mandala’s inkleuren. Heb ik veel gedaan tijdens de laatste zwangerschapsweken. Kon gewoon op de bank. Niet ingewikkeld. En toch iets met vrolijk resultaat. Een set goede stiften en een kleurboek bestellen en je kan al aan de slag.

Gewone kleurplaten kan ook. 
Madala’s vind ik dodelijk saai, een afbeelding vind ik veel aantrekkelijker. Beetje nadenken over kleurgebruik en diepte creëren enzo, technieken oefenen. 

Soms doe ik daar we-ken over, en omdat het toch hobby is maakt dat helemaal niks uit. 

Fenyw

Fenyw

30-01-2022 om 19:00 Topicstarter

Fijn dat er al wat tips zijn! Welke spelletjes speel je, Lollypopje?
Qua knippen ben ik echt oprecht motorisch gestoord. Ik heb veel geoefend maar vond dat ik na mijn 35e mezelf er bij neer mocht leggen dat ik op dit gebied geen wonder ben. Ik kan prima iets uitknippen maar verwacht niet dat het op de lijntjes gaat. 
Borduren is misschien nog een optie met als kleuren. Podcast lukt helaas ook niet. Mijn creativiteit is momenteel niet bestaand dus zelf journallen gaat hem helaas niet worden. Iets namaken kan wel.
Ik doe nu dingen om iets te doen, beleef er verder niet echt plezier aan en vind het ook zo zinloos. Erg hè. Maar ja, ik ben al zo lang ziek en kreeg net een beetje mijn leven terug. Dit aan de bank gekluisterd zitten is waardeloos.

@TO mocht je boduren willen proberen, er is hier een topic met veel tips en adviezen

Qua spelletjes speel ik momenteel vooral Phase10 en Candy Crush, maar heb ook een hele tijd van Farm Heroes Saga gespeeld. 

Het klinkt trouwens echt heel heftig om nu weer zo teruggeworpen te zijn qua energie voor mij is herstel nog zo ver weg en ik wil er niet aan denken, dat ik dan weer zo'n klap krijg. Lijkt me heel naar, zelfs al weet je dat het tijdelijk is.

Lollypopje schreef op 30-01-2022 om 18:47:

[..]

Staat niet op Netflix, ook niet meer op Prime. Helaas.

O wat stom! Ik kijk zelf ook graag slome Engelse detectives als Midsomer Murders, Vera, Frost. Geen idee waar die te zien zijn behalve op nederland 1 trouwens. 

Netherfield schreef op 30-01-2022 om 19:14:

[..]

O wat stom! Ik kijk zelf ook graag slome Engelse detectives als Midsomer Murders, Vera, Frost. Geen idee waar die te zien zijn behalve op nederland 1 trouwens.

Soms staan ze open op npo (npo start sowieso). 

Supertip trouwens. Als je van tuinieren houdt kun je Gardeners world aanzetten, of al die tuin series met Monty Don (around the world in 80 Gardens). Via YouTube te bekijken allemaal. 

Wat ook leuk is en lekker rustig, is the World’s most extraordinary homes op Netflix, met Caroline Quentin. 

Spelletjes op je telefoon? Lily's garden heeft een heel grappige verhaallijn. En call of antia is lekker nerdy. Daarnaast haken/borduren en je planten stekken. Podcasts luisteren is ook heel fijn als je weinig energie hebt. Kost minder inspanning dan zelf lezen.

Midsomer Murders staan ook op BBC First (bij Ziggo op kanaal 22).

Het spel Stardew Valley.
Kan op je telefoon en op je laptop.
Heerlijk rustig en ontspannen. Je kan alles op je eigen tempo doen in dat spel. 

Prime nemen (maar 2,95 p/m) daar staan best veel oudere series op. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.