Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Chronische Sinusitis en Rhinitis

Al jaren klachten door chronische Sinusitis en niet allergische Rhinitis, waarvan ik steeds meer last krijg.

De klachten zijn erger geworden, ik heb continu hoofdpijn, druk op mijn bijholtes en oren, duizelig, een verstopte neus die voor een droge keel, mond en lippen zorgt. Neusslijmvliezen zijn voortdurend ontstoken, snuit dagelijks bloed. Het oorsuizen word ook steeds heftiger en zorgt naast de andere klachten voor slapeloze nachten. 

Het laatste jaar heb ik problemen met mijn tandvlees en een fistel in mijn gehemelte. Dat laatste vermeld ik omdat ik vermoed dat er weleens een verband zou kunnen zijn. De tandarts ziet namelijk geen problemen met het gebit op foto's. De huisarts ziet niets, dat klopt want zonder het juiste materiaal (spiegeltje) kan je mijn gehemelte niet zien(ergernis).

In het verleden bij kno arts geweest, die constateerde naast de sinusitis en rhinitis een scheef neustussenschot. Misschien kon een operatie helpen, heb er toen niet voor gekozen omdat het nogal pijnlijk is en het misschien deed twijfelen. Inmiddels zijn we jaren verder de klachten verergeren en moet ik er nog eens over in gesprek gaan?

Ik spoel dagelijks met zoutwater (neusdouche)
Corticosteroïden neussprays helpen wel, maar ik krijg daar veel bijwerkingen door waardoor het niet vol te houden is en ermee moest stoppen.
Ik loop vast bij de huisarts, die blijkbaar geen andere oplossing heeft. 

Ik vraag geen medische advies maar hoop dat iemand dit herkent en/of tips kan geven? 

Ik zou zeggen terug naar de Kno-arts ipv bij de huisarts te blijven.

Ik zou toch zeggen begin weer bij de kno .
Laat je dus doorsturen. Daar heb je recht toe en zo te lezen lijkt mij dat geen overbodige luxe !

Yumi

Yumi

27-04-2026 om 09:29 Topicstarter

Kon net weer in mijn dossier van het ziekenhuis komen, kon er een tijd niet in vanwege die mogelijk hack.

Het verslag van de kno arts gelezen, staat ook in controle bij aanhoudende klachten. Dus daar ga ik maar weer eens achteraan, dank Dolfje en Roos.

Wat een ernstige klachten! Daar kun je toch niet mee functioneren? Slaapgebrek alleen al is funest en dan een vol hoofd ook nog eens.  
Dat bloed snuiten is herkenbaar, zoals vele andere klachten en dat heb ik ‘slechts’ twee maanden per jaar in de hooikoortsperiode. Die is nu bijna ten einde voor mij. Mijn collega zei een keer tegen mij: “je zag mij niet want je was de inhoud van je zakdoek aan het bestuderen” . Doe ik inderdaad, is het nog helder, is het groen of rood, en die laatste twee zijn niet best. Overigens kan ik ook heel slecht tegen de bijwerkingen van de corticosteroïden. Naar spul!

Mijn (geïmporteerde) manlief grapt altijd over de zorg in Nederland dat je altijd eerst twee weken met paracetamol je klachten moet aankijken. Duh dat hébben we al gedaan. En inderdaad, volhouden is het devies. Weet de longarts het niet, doe mij dan maar de KNO arts, een second opinion enzovoorts. Je moet heel erg goed voor jezelf opkomen in de gezondheidszorg en er wordt verwacht dat je mondig bent. En daar heb je nou net geen energie meer voor als je ziek bent. 

Voor die fistel zou je ook een doorverwijzing naar de kaakchirurg kunnen vragen. Die kijken naar de hele mond, niet alleen maar het gebit. 

Yumi

Yumi

27-04-2026 om 11:30 Topicstarter

Fijn dat de periode met klachten bijna voorbij zijn Toetie!

Zakdoek bekijken, doe ik ook rood, groen,  geel en wit dik snot is al jaren "normaal". Helder komt bij mij steeds minder voor,  snuiten lukt alleen dmv sprayen met sterimar. Vorige week zei de huisarts dat er tegenwoordig niet meer naar de kleur wordt gekeken, dat deed er niet meer toe. 

Corticosteroïden (puffer)wil ik al jaren vanaf, longarts beweerde 10 jaar geleden dat ik astma heb. Ik reageerde namelijk nogal heftig op een provocatie test. Dat vond ik niet zo raar een paar maanden na een longontsteking. Er loopt (weer) een verzoek om te stoppen, omdat bijwerkingen steeds erger worden. Samen met een neusspray met corticosteroïden was het helemaal onhoudbaar. 

Ik loop tegen een muur, mede omdat ik zo moe ben lukt het me niet om tijdens een 10 minuten gesprek door te dringen.
Eind van de week een telefonisch consult, voor die tijd ga ik haar mailen misschien lukt dat beter.

Ik heb jarenlang chronische sinusitus en (lichte) allergische klachten gehad maar ben nu al een paar jaar klachtenvrij.  Volgens mijn huisarts kan het met mijn werkomgeving te maken gehad hebben.  Oude, stoffige, gang in een inmiddels gesloopt deel van een groot ziekenhuis.  In een ziekenhuis zweven allerlei bacterien en dampen door de lucht. Toen ik er pas werkte lang geleden heb ik weken lang lopen niezen.

Jij werkt toch ook in de zorg? Misschien een mondkapje tijdens je werk, in winkels of OV? 
Wat bij mij hielp: nooit koud drinken, alleen warm: de damp maakt je neusslijmvlies zachter.  Om die reden ook geen ijs of heel koud voedsel eten.

Yumi

Yumi

27-04-2026 om 11:39 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 27-04-2026 om 11:04:

Voor die fistel zou je ook een doorverwijzing naar de kaakchirurg kunnen vragen. Die kijken naar de hele mond, niet alleen maar het gebit.

Dat was inderdaad de bedoeling van de tandarts, maar omdat er niets te zien is op de röntgenfoto's zag hij daarvan af. Sindsdien moet ik om de 4 maanden naar mondhygiënist die kijkt of probleem veranderd. Volgende maand op controle, ga ik het nog eens aankaarten.

Yumi

Yumi

27-04-2026 om 11:52 Topicstarter

amarna schreef op 27-04-2026 om 11:31:

Ik heb jarenlang chronische sinusitus en (lichte) allergische klachten gehad maar ben nu al een paar jaar klachtenvrij. Volgens mijn huisarts kan het met mijn werkomgeving te maken gehad hebben. Oude, stoffige, gang in een inmiddels gesloopt deel van een groot ziekenhuis. In een ziekenhuis zweven allerlei bacterien en dampen door de lucht. Toen ik er pas werkte lang geleden heb ik weken lang lopen niezen.

Jij werkt toch ook in de zorg? Misschien een mondkapje tijdens je werk, in winkels of OV?
Wat bij mij hielp: nooit koud drinken, alleen warm: de damp maakt je neusslijmvlies zachter. Om die reden ook geen ijs of heel koud voedsel eten.

Wat heerlijk dat je klachtenvrij bent! 

Ik werk niet in de zorg, altijd een kantoorbaan gehad en inmiddels met pensioen. Boodschappen bestel ik meestal online. Maak niet zo vaak gebruik van ov, veel te druk. Sinds long covid, heb ik niet zoveel contacten. Mijn rhinitis klachten komen overigens niet door een allergie, maar stoffig vind ik deze woning wel. 

Yumi schreef op 27-04-2026 om 11:52:

[..]

Wat heerlijk dat je klachtenvrij bent!

Ik werk niet in de zorg, altijd een kantoorbaan gehad en inmiddels met pensioen. Boodschappen bestel ik meestal online. Maak niet zo vaak gebruik van ov, veel te druk. Sinds long covid, heb ik niet zoveel contacten. Mijn rhinitis klachten komen overigens niet door een allergie, maar stoffig vind ik deze woning wel.

Weet je zeker dat het geen allergie is? Mijn huisarts heeft daar niet zoveel verstand van en kon alleen bloedtesten aanbieden. De allergoloog weet veel meer en kan dan ook veel beter helpen. Ik schrik van jouw verhaal, zo lang medicijngebruik zonder tussentijdse controle? Jammer dat je zo tegen een muur aanloopt. Dat kun je niet gebruiken als je weinig energie hebt. 

Yumi

Yumi

27-04-2026 om 16:52 Topicstarter

ToetieToover schreef op 27-04-2026 om 16:11:

[..]

Weet je zeker dat het geen allergie is? Mijn huisarts heeft daar niet zoveel verstand van en kon alleen bloedtesten aanbieden. De allergoloog weet veel meer en kan dan ook veel beter helpen. Ik schrik van jouw verhaal, zo lang medicijngebruik zonder tussentijdse controle? Jammer dat je zo tegen een muur aanloopt. Dat kun je niet gebruiken als je weinig energie hebt.

Vraag me ook af of het geen allergie kan zijn, dat was het niet volgens de kno arts in 2021. 

Vorige week weer aangedrongen op controle en stoppen. Soms krijg ik dan een longfunctie test, deze huisarts zei dat die geen nut had, tijdens gebruik puffer. Ze zou wel contact opnemen longarts met de vraag of ik mocht stoppen, met de puffer.

Toen ik in 2015 bij de longarts kwam met een longontsteking is die puffer voorgeschreven. Twee jaar, om het half jaar een longfunctie test, daarna hoefde ik niet terug te komen.

Op mijn verzoek is, toen ik long covid kreeg nog een ct scan gemaakt, bleek geen schade te hebben opgelopen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.