Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Chronische Sinusitis en Rhinitis


Hoop ik ook voor je

Yumi

Yumi

10-05-2026 om 18:46 Topicstarter

Yumi schreef op 09-05-2026 om 11:12:

[..]

die puffer bevat corticosteroïden en een ander middel dus ik ben bang voor weer andere bijwerkingen. Omdat de "nieuwe" puffer minder corticosteroïden bevat en beter zou werken, ga ik hem 6 weken proberen.

Hoop dat ik volgende week ergens kan starten, dat het inderdaad beter werkt, liefst ook nog zonder vervelende bijwerkingen.

Krijg informatie van de apotheek over de nieuwe puffer, Foster. Zie zoveel nare bijwerkingen dat kan ik er echt niet bij hebben.

Daarnaast vraag ik me af of het klopt dat er minder corticosteroïden inzitten dan in Alvesco, die laatste gebruik ik 1 keer de Foster 2 x. Bovendien begrijp ik die combinatie met de luchtwegverwijder niet? Ik kwam voor klachten van terugkerende bijholteontsteking en neusslijmvliezen, duizelig, en een continu verstopte neus.

Luchtwegverwijder; Ze worden gebruikt voor het verlichten van symptomen zoals hoesten, piepende ademhaling, en kortademigheid bij ademhalingsproblemen. Dat heb ik gelukkig niet!

Volgens mij heb ik geen andere puffer nodig maar een andere huisarts 

ik zou toch gewoon die doorverwijzing naar de kno arts vragen. Geen idee hoe snel je daarbij terecht kunt en anders zit je eerst 6 weken met deze medicatie en dan nog eventuele wachttijd bij de kno.

Yumi

Yumi

10-05-2026 om 20:37 Topicstarter

Mugske schreef op 10-05-2026 om 19:30:

ik zou toch gewoon die doorverwijzing naar de kno arts vragen. Geen idee hoe snel je daarbij terecht kunt en anders zit je eerst 6 weken met deze medicatie en dan nog eventuele wachttijd bij de kno.

Dat zat ik me inmiddels ook te bedenken, ga morgen apotheek bellen dat het medicijn terug de kast in mag... en vraag verwijzing kno arts. 

Yumi

Yumi

22-06-2026 om 16:31 Topicstarter

Even een update, zoals ik al schreef heb ik per mail contact opgenomen en de huisarts gevraagd waarom ik een puffer krijg met een luchtwegverwijder terwijl ik kom voor;
terugkerende bijholteontsteking en neusslijmvliezen, duizelig, oorsuizen en een continu verstopte neus. 
Dat ik geen zin heb op meer of ander bijwerkingen voor een verwijder die ik niet nodig heb, en liever een verwijzing voor de kno arts heb. Ik kreeg geen antwoord op mijn vraag, maar wel een verwijzing.

Had een andere kno arts dan 5 jaar geleden en deze raadde mij de operatie voor de neusbijholte af, omdat hij dacht dat dit onvoldoende zou werken. 
Voor de chronische neusslijmvliesontstekingen kan ik een behandeling krijgen, waarbij ze tevens hapjes van het weefsel nemen om wat meer ruimte en lucht in mijn neus te krijgen, onder plaatselijke verdoving of narcose.
Omdat de neusspray die ik een aantal maanden geleden kreeg hielp maar teveel bijwerkingen gaf, mag ik (op mijn verzoek) eerst 6 weken proberen of een lichtere dosis minder bijwerkingen geeft en voldoende werkt. Zo niet dan ga ik waarschijnlijk voor die slijmvliesbehandeling.
Aan de bijholtes kan niks gedaan worden, maar toen ik zei vorige maand weer erg was en zoveel hoofdpijn had, dik wit geel, groen snot en alleen nog maar bloed snoot.... antwoorde hij, ja maar dan is er iets anders aan de hand en krijg je antibiotica. Toen ik aangaf dit niet te krijgen mocht ik voortaan met hem contact opnemen. 

Wel opmerkelijk weer dat de huisarts zei dat de kleur van het snot en bloedsnuiten niet uitmaakt, en daar niet meer naar gekeken wordt. Terwijl deze arts meteen zegt dan is er iets anders aan de hand en krijg je antibiotica. Naast die verkeerde puffer met een luchtwegverwijder die ik niet nodig heb, vind ik dat voldoende om te hopen dat ze inmiddels verdwenen is bij de praktijk. (huisarts io)
 
Blij dat ik heb aangedrongen op die verwijzing en blij met deze kno arts. Ik wacht even het verslag af want zonder de naam van die neusslijmvlies behandeling weet google niet wat ik bedoel... en ik wil weten wat het precies doet, wat ik kan verwachten en waarom ik 2 weken moet rusten. 
De behandeling lost niet alles op gaf de arts aan, maar toen hij met een wattenstokje mijn neusvleugels iets opzij hield dacht ik neem maar meteen een paar hapjes ik voel lucht in mijn neus Al met al een fijn bezoek en er was airco dat is een prettige bijeenkomst.

Wow Yumi, dat klinkt echt heel erg hoopvol!

Yumi

Yumi

22-06-2026 om 18:15 Topicstarter

ToetieToover schreef op 22-06-2026 om 16:51:

Wow Yumi, dat klinkt echt heel erg hoopvol!

Dat vind ik ook, zo blij dat ik voor die verwijzing ben gegaan. 

Hoop dat het verslag er snel is, zodat ik meer info kan zoeken over die behandeling. Als die relatief eenvoudig is en ik daardoor geen onstekingsremmer nodig heb voor de slijmvliezen dan ga ik ervoor. Dat had ik ook meteen kunnen vragen maar zoiets moet bij mij eerst landen.

Yumi

Yumi

22-06-2026 om 22:08 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 22-06-2026 om 19:00:

Is het een conchareductie wat ze dan doen?
https://www.cwz.nl/patienteninformatie/verkleining-van-de-inwendige-neusschelp-conchareductie

De arts heeft voorgesteld om het neusslijmvlies te behandelen en hapjes uit het weefsel te nemen. Maar noemde niet de naam van de behandeling, wel dat het onder plaatselijke verdoving of narcose moest en ik 2 weken rustig aan moest doen. Waarschijnlijk is het die conchareductie in combinatie met een celonbehandeling. 

Ik had het gewoon moeten vragen, maar sloeg meteen dicht. Ik wacht het verslag even af, daar zal het hoogst waarschijnlijk instaan. Daarna kan ik vragen stellen.

Ken jij deze behandelingen?

Celonbehandeling bij neusverstopping onder plaatselijke verdoving

Yumi

Yumi

23-06-2026 om 14:57 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 22-06-2026 om 19:00:

Is het een conchareductie wat ze dan doen?
https://www.cwz.nl/patienteninformatie/verkleining-van-de-inwendige-neusschelp-conchareductie

Lees in mijn dossier dat dit inderdaad het advies is. Verbaasd me enigszins omdat de arts het had over een slijmvliesbehandeling en wat hapjes onder plaatselijke verdoving. Vandaar dat ik dacht aan die Celonbehandeling. 

Gezien de last die ik ervan heb, denk ik dat het beter is dan medicijnen die niks oplossen. Niet dat het effect zeker is van deze behandeling. Twijfel of ik daarvoor meteen contact op neem, zodat ik al op de wachtlijst sta, of afwacht wat die neusspray doet?

Zie nu dat de celonbehandeling ook bij de conchareductie zit, krijg dus beide behandelingen en kan alsnog kiezen voor plaatselijk of algehele verdoving.

Yumi

Yumi

23-06-2026 om 14:59 Topicstarter

Yumi schreef op 23-06-2026 om 14:59:

Iemand die ervaring heeft met de conchareductie?
https://www.cwz.nl/patienteninformatie/verkleining-van-de-inwendige-neusschelp-conchareductie

Ik niet, ik had het met Google genvonden. Ik hoop dat er nog iemand langskomt met ervaring. Het zou wel heel fijn zijn als dit een oplossing voor je is!

Yumi

Yumi

23-06-2026 om 18:55 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 23-06-2026 om 17:31:

[..]

Ik niet, ik had het met Google genvonden. Ik hoop dat er nog iemand langskomt met ervaring. Het zou wel heel fijn zijn als dit een oplossing voor je is!

Dank je, Schmerlampje, ik ben wel toe aan een goede ervaring, want begin weer te twijfelen.

Sommige klachten die na de behandeling ontstaan zoals o.a een droge neus en ontstekingen heb ik al, maar dat de luchtstroom verstoord kan worden waardoor er benauwdheid en ademhalingsklachten kunnen ontstaan, dat klinkt heel naar. ENS, Empty nose syndroom, veroorzaakt ernstige klachten en een oplossing is er niet. Hoe zeldzaam is het, als er zoveel over te vinden is? 


ENS, ook wel het 'lege neus syndroom' genoemd, is een iatrogene aandoening die ontstaat na chirurgische ingrepen aan de neusschelpen, zoals een neusschelpverkleining of conchareductie. Hierbij worden de onderste neusschelpen gedeeltelijk of volledig verwijderd, waardoor de neus fysiologisch verandert en de luchtstroom verstoord raakt
De neus kan paradoxaal genoeg zowel te wijd als verstopt aanvoelen, omdat de normale weerstand en sensatie van luchtstroming ontbreken.

ENS is een ernstige complicatie van neusschelpverkleining die zowel fysieke als psychische klachten veroorzaakt. In Nederland wordt de aandoening erkend door KNO-artsen, maar behandeling is vaak conservatief en gericht op symptoomverlichting. Patiënten die een neusoperatie overwegen, moeten goed geïnformeerd worden over de risico’s van ENS en de mogelijke impact op ademhaling en levenskwaliteit.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.