Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Campagne om dood bespreekbaar te maken

https://nos.nl/index.php/artikel/2416252-campagne-om-dood-bespreekbaar-te-maken-vaak-spijt-over-onvolledig-afscheid

SIRE komt vanaf vandaag met een campagne om de dood en alles wat daarbij komt kijken meer bespreekbaar te maken. Rijst bij mij meteen de vraag: hoe goed heb jij het geregeld? Praat jij wel eens over de dood met jouw naasten? 

Interessant onderwerp denk ik om over na te denken, óókal is het heel pijnlijk en wil je er natuurlijk het liefst geen seconde over nadenken. Maar toch.. wat als? Wil je dan dat alles tot in de puntjes geregeld is, of mogen jouw nabestaanden er over nadenken? 


Regendrup.

Regendrup.

08-02-2022 om 09:52 Topicstarter

Zelf wil ik heel graag mijn testament op korte termijn in orde gaan maken. Ik weet zelf wel in grote lijnen wat ik wil, maar ik wil vooral dat we gaan vastleggen hoe en wat er met dochter gebeurd als ons iets overkomt. 

Even een beknopte reactie, maar kom later wat uitgebreider terug. 

Ik heb 'n euthanasieverklaring bij mijn huisarts en ziekenhuis ingediend. 
En ik wil ook een testament maken (als ik van de schrikbarende prijs bekomen ben) omdat ik mijn favoriete nicht en haar gezin mijn enige erfgenamen wil maken. Mocht ik eerder dan mijn moeder overlijden gaat uiteraard eerst alles naar haar, maar via haar testament is eveneens geregeld dat als ik er niet meer ben wanneer zij overlijdt het ook naar diezelfde nicht gaat. 

Regendrup.

Regendrup.

08-02-2022 om 10:55 Topicstarter

@Redbulletje: ja is duur he.. ik schrok er ook van. Maar is wel een gerust gevoel denk ik als het klaarligt. Je weet immers maar nooit wanneer het nodig is. 

En mooi dat je wel al hebt nagedacht over wat je wilt vastleggen in het testament!

Heb je ook al nagedacht over wat je zou willen qua uitvaart enzo? 

Wij praten daar vaker over en ook heel open. Het is geen zwaar en heftig onderwerp. We weten ook van elkaar wat we willen qua begrafenis enzo. 
Ik zal mijn ouders en sibs missen, indien ze voor mij sterven, dat zeker. Maar het zal geen groot drama zijn en ook geen shock (dat laatste voor wat betreft mijn ouders, die zijn in de 80) We zijn er eigenlijk heel nuchter over.

Ik heb een paar jaar geleden een uitvaartverzekering geregeld voor ons hele gezin. Niet een heel uitgebreide, maar een basis crematie en broodjes gaat wel lukken. Willen ze meer als ik dood ga dan betalen ze maar bij. Man en ik hebben het er wel af en toe over wat we willen wat betreft muziek, maar eigenlijk moeten we het een keer opschrijven. 

Verder hebben man en ik beide een testament. Die is wel verouderd, omdat we toen nog geen kind hadden. We zouden deze dus eigenlijk moeten updaten. Het doel was toen vooral dat we elkaars erfgenaam werden i.v.m. het koophuis. Inmiddels zijn we ook getrouwd, dus dat is nu op een andere manier geregeld. We wel iemand uitgesloten van erven. De kans dat die persoon sowieso van ons erft is niet zo groot, maar man wilde het toch graag zwart op op wit.

Regendrup. schreef op 08-02-2022 om 10:55:

@Redbulletje: ja is duur he.. ik schrok er ook van. Maar is wel een gerust gevoel denk ik als het klaarligt. Je weet immers maar nooit wanneer het nodig is.

En mooi dat je wel al hebt nagedacht over wat je wilt vastleggen in het testament!

Heb je ook al nagedacht over wat je zou willen qua uitvaart enzo?

Ik denk er wel 'ns over, maar niks over vastgelegd. Ook bewust geen verzekering voor afgesloten omdat ik niet wil dat 't mij nu geld kost terwijl ik er zelf niks van mee zal krijgen.

Regendrup.

Regendrup.

08-02-2022 om 11:14 Topicstarter

redbulletje schreef op 08-02-2022 om 11:12:

[..]

Ik denk er wel 'ns over, maar niks over vastgelegd. Ook bewust geen verzekering voor afgesloten omdat ik niet wil dat 't mij nu geld kost terwijl ik er zelf niks van mee zal krijgen.

Maar dan draaien je nabestaanden er voor op toch? 

We hebben dat recent in de familie meegemaakt en dat is echt naar. Maar deze persoon bleek helemaal niks goed geregeld te hebben. We hebben dat niet op een fijne manier kunnen "afsluiten". Maar toch. Die uitvaartverzekering hebben we uiteindelijk om onze nabestaanden te ontlasten denk ik. 

redbulletje schreef op 08-02-2022 om 10:11:

Ik heb 'n euthanasieverklaring bij mijn huisarts en ziekenhuis ingediend.
En ik wil ook een testament maken (als ik van de schrikbarende prijs bekomen ben) omdat ik mijn favoriete nicht en haar gezin mijn enige erfgenamen wil maken. Mocht ik eerder dan mijn moeder overlijden gaat uiteraard eerst alles naar haar, maar via haar testament is eveneens geregeld dat als ik er niet meer ben wanneer zij overlijdt het ook naar diezelfde nicht gaat.

Weet je dat je ook zelf je testament online kan opstellen? Dan vallen de kosten wel mee hoor. Als het allemaal vrij eenvoudig is, en zo klinken jouw wensen, heb je eigenlijk geen afspraak bij een notaris nodig.

Ik moet dat ook nog gaan regelen maar ook ik ben nog aan het bijkomen van de prijzen.
Ik wil mijn ouders namelijk schrappen uit alles, mocht ik eerder overlijden. En ook vastleggen dat als ik zelf niks kan beslissen zij dat ook zeker niet mogen. Dat heb ik nu wel besproken met vriendinnen maar officieel zijn zij niks van mij en hebben dat recht niet.
Ik wil graag vastleggen wie wel recht heeft op dingen en wie er wel mag beslissen. Een wilsverklaring heb ik wel geschreven maar ook die moet ik updaten.

Wij hebben 30 jaar geleden een testament op gesteld. Ons oudste kind gaat dit jaar trouwen en dit is een goed moment om het testament weer eens door te lopen en aan te vullen.  Ook willen we een levenstestament laten opstellen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-02-2022 om 11:19

Wij hebben alles wel goed geregeld met testamenten en verzekeringen. En we weten allemaal van elkaar of we willen worden begraven of gecremeerd en of we donor zijn en dergelijke. 

Verder praten wij regelmatig over de dood, maar vaak juist ook wel met een hoop grappen en lol. Ik vind het niet een zwaar onderwerp.

Regendrup. schreef op 08-02-2022 om 11:14:

[..]

Maar dan draaien je nabestaanden er voor op toch?

We hebben dat recent in de familie meegemaakt en dat is echt naar. Maar deze persoon bleek helemaal niks goed geregeld te hebben. We hebben dat niet op een fijne manier kunnen "afsluiten". Maar toch. Die uitvaartverzekering hebben we uiteindelijk om onze nabestaanden te ontlasten denk ik.

Je kunt toch een potje hebben waar dat uit betaald kan worden, dat wordt dan vanuit de erfenis betaald.

Ik heb ook geen verzekering, wel vermogen. 

Regendrup.

Regendrup.

08-02-2022 om 11:21 Topicstarter

Ysenda schreef op 08-02-2022 om 11:20:

[..]

Je kunt toch een potje hebben waar dat uit betaald kan worden, dat wordt dan vanuit de erfenis betaald.

Ik heb ook geen verzekering, wel vermogen.

Dat kan ook inderdaad. Maar moet je dat dan ook ergens vastleggen? Dat dat potje gebruikt mag worden?

Ik heb geen verzekering, wel ruim voldoende buffer om mij en zoon luxe te laten cremeren, begraven, net wat mijn nabestaanden willen. Mocht die pot minder vol worden dan wordt het wat minder luxe. 

Voor mijzelf en mijn ouders hebben we onze wensen en andere zaken in het werkboek van Marieke Henselmans vastgelegd. Voor mijn zoon zullen we dat gaan doen als hij 18 is en zelf mag beslissen tot die tijd zal ik als het onverwacht toch zou gebeuren met zijn vader moeten overleggen.

Laat je niet kisten door de commercie, Marieke Henselmans | 9789490298074 | Boeken | bol.com

Regendrup. schreef op 08-02-2022 om 11:21:

[..]

Dat kan ook inderdaad. Maar moet je dat dan ook ergens vastleggen? Dat dat potje gebruikt mag worden?

Dat bepalen je erfgenamen want het is hun erfenis.

Mijn zoon weet wat hij op dit moment kan verwachten mocht ik onverhoopt komen te overlijden. 

Daarom zeg ik altijd tegen iedereen dat je een erfenis beneficiar moet aanvaarden tenzij je heel zeker weet dat er een positief resultaat is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.