Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

burn-out of een smoes?

letterkoekje schreef op 07-09-2025 om 09:49:

[..]

ook al zit er een deel waarheid in deze tekst, helemaal ben ik het er niet mee eens. Zo kan je het altijd uitleggen. Ze heeft echt een burn-out, of ze heeft géén burn-out, maar durft het niet te zeggen. Misschien lijken zussen niet op mekaar en dan kan het dat ze het niet durft zeggen. Maar als ze wel op mekaar lijken, waarom zou ze het dan niet durven zeggen?

Ik heb ook een zus voor wie alles wat met inspanning te maken heeft teveel is. Zelfs in haar eigen huishouden probeert ze anderen voor haar kar te zetten. Maar die steeds op de eerste rij staat als het te maken heeft met plezier en zelf niks moeten doen (voor alle duidelijkheid, heeft geen burn-out en redelijk goed contact mee).

Omdat zus te overdonderend en te dwingend is in de taakverdeling. 

letterkoekje schreef op 07-09-2025 om 09:49:

[..]

ook al zit er een deel waarheid in deze tekst, helemaal ben ik het er niet mee eens. Zo kan je het altijd uitleggen. Ze heeft echt een burn-out, of ze heeft géén burn-out, maar durft het niet te zeggen. Misschien lijken zussen niet op mekaar en dan kan het dat ze het niet durft zeggen. Maar als ze wel op mekaar lijken, waarom zou ze het dan niet durven zeggen?

Ik heb ook een zus voor wie alles wat met inspanning te maken heeft teveel is. Zelfs in haar eigen huishouden probeert ze anderen voor haar kar te zetten. Maar die steeds op de eerste rij staat als het te maken heeft met plezier en zelf niks moeten doen (voor alle duidelijkheid, heeft geen burn-out en redelijk goed contact mee).

Logisch dat die geen burn-out heeft, die is verstandig en doet alleen dingen die ze leuk vindt. Een recept voor burn-out is doorhollen en alles doen waarvan je denkt dat van je wordt verwacht zonder er zelf eens bij stil te staan wat je zelf nou leuk vindt om te doen en of het allemaal wel noodzakelijk is. Ik probeer ook anderen voor mijn karretje te spannen, dat noem ik dan ‘delegeren’ of, met mijn partner in mijn huishouden, ‘samenwerken’. 

Jeetje to, wat klinkt je bitter en jaloers! Zó boos op je zieke zus. Ik wens je wijsheid en een liefdevol hart.

Rosemary00

Rosemary00

08-09-2025 om 07:09 Topicstarter

Sommige dingen moeten gewoon gedaan worden. Dus pak ik het wel op. Ik kan de tijd wel vinden in mijn schema. Zou makkelijker zijn als mijn zus mij zou helpen, maar dat zit er nu blijkbaar niet in. Ze komt trouwens wel op de verjaardag, maar is niet instaat om te helpen omdat ze een burn-out heeft. Ik vind het gewoon moeilijk te geloven. Het lijkt of ze alleen de lusten van het leven wil en niet de lasten. 

Rosemary00 schreef op 08-09-2025 om 07:09:

Sommige dingen moeten gewoon gedaan worden. Dus pak ik het wel op. Ik kan de tijd wel vinden in mijn schema. Zou makkelijker zijn als mijn zus mij zou helpen, maar dat zit er nu blijkbaar niet in. Ze komt trouwens wel op de verjaardag, maar is niet instaat om te helpen omdat ze een burn-out heeft. Ik vind het gewoon moeilijk te geloven. Het lijkt of ze alleen de lusten van het leven wil en niet de lasten.

En wie bepaalt dat? 

Ik denk dat jouw zus hier dus precies anders tegenaan kijkt. Zou ik ook doen. Laat vader zijn verjaardag maar vieren zoals hij het zelf kan organiseren. Misschien zou ik nog even helpen met wat boodschappen voor koffie en taart als hij zelf niet zou kunnen rijden maar echt niet dat ik dan een etentje ga regelen voor de hele familie. 

Sommige dingen moeten gewoon gedaan worden. 

'Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.'

Dat komt omdat je niet de moeite neemt om je te verdiepen in wat het betekent om een burn out te hebben. Als je zus bij haar behandelaar het gedoe met deze verjaardag verteld, dan krijgt ze een compliment. 

Ik wil ook alleen de lusten en niet de lasten .

En nu ?

Ze wil niet jouw lasten. En dat is haar goed recht. 

En verder kan ik me erg vinden in wat al een paar keer benoemd is: je loopt niet over van sympathie. Zou je wat meer kunnen gaan doen, dat zou je sieren. Je zit erg vast in hoe belangrijk het is wat jij ervan vindt en hebt erg weinig oog voor andere gezichtspunten.

Roos57 schreef op 08-09-2025 om 08:07:

[..]

Ik wil ook alleen de lusten en niet de lasten .

En nu ?

Bellen of mailen we Rosemary, voor de k..klusjes. Die weet dat sommige dingen gewoon gedaan moeten worden.

😅

Rosemary00 schreef op 06-09-2025 om 19:03:

Het is niet dat ik op haar neerkijk. Maar ik snap gewoon niet dat als je geen werk hebt, een burn-out kan krijgen. Wij moeten allemaal het huishouden doen, koken, sporten en helpen op de school van onze kinderen, de meeste van ons werken daar ook nog eens voltijd bij. Als ze geen zin zou hebben kan ze het gewoon zeggen, doe ik het wel alleen maar misschien is ze bang dat ze een slecht figuur slaat, maar om nu te zeggen dat ze een burn-out heeft...

Heeft jou zus een gezin? En een partner? Gaat het goed met haar huwelijk? Gaat het goed met haar kinderen? Heeft ze zorgen ergens over? Heeft jou zus een nog niet gediagnosticeerd aandoening waardoor ze minder belastbaar is?

En jij bent appels met peren aan het vergelijken: want als jij veel werkt in een leuke baan, maar jou partner helpt flink mee in het huishouden...je kinderen zitten goed in hun vel en geen zorgen over....financieel loopt het goed, zowel jij als je partner gezond en energiek en je relatie is fijn en je hebt er een steun en toeverlaat aan.....

Maar kan je dit ook in alle eerlijkheid weten of dit bij jou zus ook het geval is??? Besef dat dit onderwerpen zijn die men vaak voor zichzelf houden en intern mee 'struggelen'. 

Misschien is het handig om je zus je excusses te maken en oprecht de vraag te stellen waar ze zo mee worstelt momenteel

En wat mankeert je vader precies, waardoor hij zijn verjaardag niet zelf regelt? 

yette schreef op 08-09-2025 om 09:21:

En wat mankeert je vader precies, waardoor hij zijn verjaardag niet zelf regelt?

Ouderdom? 

Ik zie zowel bij mijn ouders als mijn schoonouders + 85 dat ze niet meer zo goed weten hoe ze dat moeten aanpakken. 

Mijn schoonmoeder doet boodschappen voor misschien wel 50 man visite, maar zoveel komen er niet meer. Zij zijn beide en van de jongsten in hun familie dus sommigen zijn er al niet meer, anderen wonen in verzorgingshuis en kunnen niet meer komen. Verder eet /drinkt iedereen veel minder dan twintig jaar geleden, dus het kan allemaal wat minder. Ze overzien slecht wat er nodig is. 

yette schreef op 08-09-2025 om 09:21:

Dat doet er toch niet toe? TO schrijft dat ze dit al jaren zo doen, wellicht hebben ze samen ooit besloten dat ze dat leuk vonden voor hun vader. Op het moment dat TO zus belde om de regelarijen af te spreken gaf zus ineens niet thuis. Dan had zus wel even veel eerder te kennen moeten geven dat het haar niet ging lukken.  Nu moet TO op het laatste moment alles in haar eentje doen, daar zou ik ook pissig van worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.