Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Bewerkt voedsel


amarna schreef op 02-03-2024 om 19:52:


Het is toch niet zoveel werk om een ui, paprika, paar tomaten, courgette klein te snijden ?


ik kook graag vers en gezond, en kant en klare pastasaus vind ik erg vies. 
maar dat gezegd hebbende: wat jij nu schrijft zie ik meer mensen in zulke topics doen, en dat staat me ook een beetje tegen. Dat moraliserende van “hoe moeilijk kan het zijn om even een uitje te snijden”. 
volgens mij zit het voor veel mensen niet in de moeite van dat uitje snijden, maar in de mentale klus om a) te bedenken wat je in een lekker vers gerecht doet, b) daarvoor de boodschappen in huis te halen of te zorgen dat je verse groenten altijd hebt liggen en c) dat dat wel weer opgemaakt wordt zodat er geen dingen verflensen en in de groenbak belanden. 
als je dan een pot chicken tonight in de kast hebt staan is dat minder denkwerk. Ik vind het ook niet lekker dus dat eet ik nooit, maar ik bezondig me wel eens aan een pizza uit het koelvak. Terwijl ik heus ook zelf een betere en gezondere pizza kan maken. 
hoe moeilijk kan het zijn om zelf even snel een tomatensausje te maken en wat groenten te snijden en op een pizzabodem te leggen? Nou, moeilijk is het niet, maar die pizza in mijn mandje leggen en afrekenen is soms toch makkelijker. 

Er valt nog van alles te verbeteren aan onze supermarkt- en eetcultuur, maar toch geloof ik dat dit soort sociale afkeuring minder effectief is daarin. 

overigens heb ik ook andere dilemma’s omtrent bewerkt eten. 
zuivelvervangers zijn hartstikke bewerkt. Dan toch maar die dierlijke room nemen in plaats van plantaardige? 
vleesvervangers zijn in sommige gerechten toch wel handig. Maar ook die zijn behoorlijk bewerkt. Nou ja, dat soort dingen dus. 

Ysenda schreef op 02-03-2024 om 19:19:

[..]

Met wecken (= dood steriliseren) krijg je maaltijden als stamppot ook jaren houdbaar.

Die maaltijden zijn vaak zout want dat werkt conserverende, verpakt onder stikstof, dat voorkomt uitgroei van bacteriën en ook nog ge pasteuriseerd, dat verlaagd de bacterie load. Maar die hoeven dus niet ultraprocessed te zijn.

Stamppot is door de dikte lastig te wecken, dat kan beter de diepvries in.

Ik heb gisteren een pot geweckte pastasaus opengetrokken die ik in de kast terug vond. Geen idee van wanneer deze is, vermoedelijk drie jaar oud, toen we een tomatenexplosie hadden in de tuin.

Het smaakte prima.

Goed geweckt voedsel is de rest van je leven plus één dag houdbaar. Op die ene dag gooien je nabestaanden de erfenis weg.

Ginevra schreef op 02-03-2024 om 23:01:

[..]


ik kook graag vers en gezond, en kant en klare pastasaus vind ik erg vies.
maar dat gezegd hebbende: wat jij nu schrijft zie ik meer mensen in zulke topics doen, en dat staat me ook een beetje tegen. Dat moraliserende van “hoe moeilijk kan het zijn om even een uitje te snijden”.
volgens mij zit het voor veel mensen niet in de moeite van dat uitje snijden, maar in de mentale klus om a) te bedenken wat je in een lekker vers gerecht doet, b) daarvoor de boodschappen in huis te halen of te zorgen dat je verse groenten altijd hebt liggen en c) dat dat wel weer opgemaakt wordt zodat er geen dingen verflensen en in de groenbak belanden.
als je dan een pot chicken tonight in de kast hebt staan is dat minder denkwerk. Ik vind het ook niet lekker dus dat eet ik nooit, maar ik bezondig me wel eens aan een pizza uit het koelvak. Terwijl ik heus ook zelf een betere en gezondere pizza kan maken.
hoe moeilijk kan het zijn om zelf even snel een tomatensausje te maken en wat groenten te snijden en op een pizzabodem te leggen? Nou, moeilijk is het niet, maar die pizza in mijn mandje leggen en afrekenen is soms toch makkelijker.

Er valt nog van alles te verbeteren aan onze supermarkt- en eetcultuur, maar toch geloof ik dat dit soort sociale afkeuring minder effectief is daarin.

Zo heb ik het niet bedoeld.  Wilde alleen maar zeggen dat ik die kant-en-klare potten vreselijk vind. Ik zie er het nut en voordeel niet van in.

Ik eet echt wel eens een magnetronmaaltijd of soep uit een zak als ik vroeg weg moet 's avonds. Maar heb dus  geen hekel aan koken. En ik vind vers gemaakt eten lekkerder dan pakjes en potten.  Kaassaus uit een zakje...bleh.

Jullie kunnen misschien allemaal erg goed koken maar als ik iets maak zonder hulp van pakjes en zakjes dan is het gewoon niet lekker. Tegenwoordig gebruik ik echte aardappels voor stamppot ipv uit een pakje domweg omdat ik tegenwoordig meer tijd en energie heb, het verschil in smaak is niet groot overigens

Bolmieke schreef op 03-03-2024 om 07:54:

Jullie kunnen misschien allemaal erg goed koken maar als ik iets maak zonder hulp van pakjes en zakjes dan is het gewoon niet lekker. Tegenwoordig gebruik ik echte aardappels voor stamppot ipv uit een pakje domweg omdat ik tegenwoordig meer tijd en energie heb, het verschil in smaak is niet groot overigens

Lekker is ook best aangeleerd. Dat klinkt een beetje gek, ik weet het, maar juist door alle pakjes en zakjes zijn mensen gewend geraakt aan veel te zout en veel te zoet en associëren dat met "lekker" . Versgekookt voedsel, gekruid met veel minder zout moet je ook leren eten en waarderen. Op de site van Het Voedingscentrum staan simpele gezonde recepten met vaak maar weinig ingrediënten. Ik weet zeker dat jij dat kunt koken. Probeer maar eens!

En ook ik bedoel dat niet moraliserend of rottig en je argument van geen energie en geen tijd begrijp ik ook heel goed hoor. Ik pak ook wel eens een blik snert of een kant en klare pizza. Maar dat je het niet kunt, dat denk ik niet.

Ginevra schreef op 02-03-2024 om 23:04:

overigens heb ik ook andere dilemma’s omtrent bewerkt eten.
zuivelvervangers zijn hartstikke bewerkt. Dan toch maar die dierlijke room nemen in plaats van plantaardige?
vleesvervangers zijn in sommige gerechten toch wel handig. Maar ook die zijn behoorlijk bewerkt. Nou ja, dat soort dingen dus.

Ja klopt. Ik heb de "kies ik gezond-app"  van het voedingscentrum gedownload op mijn telefoon. Daarmee kun je de streepjescode scannen van producten en krijg je te zien of het past in de schijf van vijf en zo niet dan krijg je ook alternatieven aangereikt.

Wat jij net zegt bedacht ik gisteren toevallig over koekjes. In gekochte koekjes zit allerlei troep, in zelfgebakken koekjes roomboter (slecht voor mijn cholesterol) en ook behoorlijk wat suiker, maar verder geen rare toevoegingen. Wat is nu beter voor me? (géén koekjes  ).

Sojamelk is de beste zuivelvervanger geloof ik. De meeste vleesvervangers zijn ook niet best. Beter zijn dan peulvruchten, noten e.d. 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

03-03-2024 om 09:27

Herfstappeltaart schreef op 03-03-2024 om 08:23:

[..]

Ja klopt. Ik heb de "kies ik gezond-app" van het voedingscentrum gedownload op mijn telefoon. Daarmee kun je de streepjescode scannen van producten en krijg je te zien of het past in de schijf van vijf en zo niet dan krijg je ook alternatieven aangereikt.

Wat jij net zegt bedacht ik gisteren toevallig over koekjes. In gekochte koekjes zit allerlei troep, in zelfgebakken koekjes roomboter (slecht voor mijn cholesterol) en ook behoorlijk wat suiker, maar verder geen rare toevoegingen. Wat is nu beter voor me? (géén koekjes ).

Sojamelk is de beste zuivelvervanger geloof ik. De meeste vleesvervangers zijn ook niet best. Beter zijn dan peulvruchten, noten e.d.

Ik kom me er ook even mee bemoeien  :Vleesvervangers zijn idd niet veel beter enkel omdat er geen vlees in zit, zit best wel toegevoegd maar als je dit af en toe eet is het geen probleem. 
Het lastige bij  eiwitten is dat enkel plantaardige eiwitten niet genoeg zijn. Eiwitten zijn zeer belangrijke bouwstoffen en je hebt zowel dierlijke als plantaardige eiwitten nodig dus al het vlees en zuivel vervangen door plantaardig is niet erg handig. (Sojamelk is dan idd wel het beste)

Wat betreft bewerkte producten; hoe meer ingrediënten, hoe meer bewerkt het is en met de ingrediëntenlijst lezen kom je een heel eind. 
Moet je bewerkte producten voor je gezondheid helemaal mijden: nee. Als je eetpatroon over het algemeen gezond is is het echt geen drama om ook wat te nemen wat megabewerkt is. (Alleen niet te veel en niet te vaak)

PhoebeHolmesreturns schreef op 03-03-2024 om 09:27:

[..]

Ik kom me er ook even mee bemoeien :Vleesvervangers zijn idd niet veel beter enkel omdat er geen vlees in zit, zit best wel toegevoegd maar als je dit af en toe eet is het geen probleem.
Het lastige bij eiwitten is dat enkel plantaardige eiwitten niet genoeg zijn. Eiwitten zijn zeer belangrijke bouwstoffen en je hebt zowel dierlijke als plantaardige eiwitten nodig dus al het vlees en zuivel vervangen door plantaardig is niet erg handig. (Sojamelk is dan idd wel het beste)

Volgens mij zijn peulvruchten aangevuld met granen wel volwaardige vleesvervangers wat betreft eiwitten. Noten ook. Vitamine B12 dient te worden aangevuld door veganisten.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

03-03-2024 om 09:40

Herfstappeltaart schreef op 03-03-2024 om 09:35:

[..]

Volgens mij zijn peulvruchten aangevuld met granen wel volwaardige vleesvervangers wat betreft eiwitten. Noten ook. Vitamine B12 dient te worden aangevuld door veganisten.

Ja en nee, wel wat betreft plantaardige eiwitten maar nogmaals alleen plantaardige eiwitten die zijn niet genoeg, het lichaam heeft ook dierlijke eiwitten nodig. Veganisten moeten in mijn opinie echt wel even met een dietiste overleggen en bijslikken om aan voldoende eiwitten te komen. (Maar ik zou niet zomaar zonder overleg met een dietiste vit.B bij gaan slikken!! Baat het niet dan schaad het niet denken veel mensen maar dit klopt zeker niet en ieder lichaam is anders)

Verder is er niet 1 iets of in groep dat het gezondste is, zo werkt het niet want het lichaam heeft uit iedere groep voedingsmiddelen voedingsstoffen nodig en het gaat echt om balans. 

PhoebeHolmesreturns schreef op 03-03-2024 om 09:40:

[..]

Nogmaals vleesvervangers zijn prima maar het is niet honderduizend x gezonder dan vlees, dat bedoel ik te zeggen. Er komt overigens steeds meer op de markt dus heb je steeds meer keuze. En idd Veganisten moeten in mijn opinie echt wel even met een dietiste overleggen en bijslikken om aan voldoende eiwitten te komen want alleen plantaardige eiwitten zijn niet genoeg.

Verder is er niet 1 iets of in groep dat het gezondste is, zo werkt het niet want het lichaam heeft uit iedere groep voedingsmiddelen voedingsstoffen nodig en het gaat echt om balans.

Ja dan zijn we het eens toch  . Ik bedoel alleen te zeggen dat vlees wel weggelaten kàn worden, als je het maar goed doet. En inderdaad, kant en klare vleesvervangers zijn vaak niet gezond. Net zoals meer dan 500 gram rood vlees per week niet gezond is. En bewerkt vlees als worst en ham is gewoon erg òngezond. Dat kun je beter helemaal niet eten.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

03-03-2024 om 09:46

Herfstappeltaart schreef op 03-03-2024 om 09:43:

[..]

Ja dan zijn we het eens toch . Ik bedoel alleen te zeggen dat vlees wel weggelaten kàn worden, als je het maar goed doet. En inderdaad, kant en klare vleesvervangers zijn vaak niet gezond. Net zoals meer dan 500 gram rood vlees per week niet gezond is. En bewerkt vlees als worst en ham is gewoon erg òngezond. Dat kun je beter helemaal niet eten.

Ik had mn bericht iets gewijzigd dus nou klopt de quote niet meer  , anyway:  .
Nogmaals als je het niet te vaak en niet te veel doet is het echt geen drama om dat af en toe wel te eten.  (Ik eet dat overigens sowieso niet want ik eet geen vlees meer sinds november)

Ginevra schreef op 02-03-2024 om 23:04:

overigens heb ik ook andere dilemma’s omtrent bewerkt eten.
zuivelvervangers zijn hartstikke bewerkt. Dan toch maar die dierlijke room nemen in plaats van plantaardige?
vleesvervangers zijn in sommige gerechten toch wel handig. Maar ook die zijn behoorlijk bewerkt. Nou ja, dat soort dingen dus.

In mijn sojamelk zit behalve soja, calcium en water, aroma's, zuurteregelaar (kaliumgosfaat) en stabilisator (gellangom, https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gellangom) In mijn hennepmelk zit behalve hennep tapiocameel. 

Maakt het dat tot ultraprocessed foods?

bieb1963

bieb1963

03-03-2024 om 11:51 Topicstarter

Ginevra schreef op 02-03-2024 om 23:01:

[..]


ik kook graag vers en gezond, en kant en klare pastasaus vind ik erg vies.
maar dat gezegd hebbende: wat jij nu schrijft zie ik meer mensen in zulke topics doen, en dat staat me ook een beetje tegen. Dat moraliserende van “hoe moeilijk kan het zijn om even een uitje te snijden”.
volgens mij zit het voor veel mensen niet in de moeite van dat uitje snijden, maar in de mentale klus om a) te bedenken wat je in een lekker vers gerecht doet, b) daarvoor de boodschappen in huis te halen of te zorgen dat je verse groenten altijd hebt liggen en c) dat dat wel weer opgemaakt wordt zodat er geen dingen verflensen en in de groenbak belanden.
als je dan een pot chicken tonight in de kast hebt staan is dat minder denkwerk. Ik vind het ook niet lekker dus dat eet ik nooit, maar ik bezondig me wel eens aan een pizza uit het koelvak. Terwijl ik heus ook zelf een betere en gezondere pizza kan maken.
hoe moeilijk kan het zijn om zelf even snel een tomatensausje te maken en wat groenten te snijden en op een pizzabodem te leggen? Nou, moeilijk is het niet, maar die pizza in mijn mandje leggen en afrekenen is soms toch makkelijker.

Er valt nog van alles te verbeteren aan onze supermarkt- en eetcultuur, maar toch geloof ik dat dit soort sociale afkeuring minder effectief is daarin.

Als aanvulling daarop: men vindt ook dat beide ouders fin zelfstandig moeten kunnen zijn. En dat kost tijd. Als je dan ook nog na werk de nodige aandacht aan je kinderen wil besteden, zelf even wil relaxen enz, blijft er weinig tijd over om helemaal zelf een smakelijke en gezonde maaltijd op tafel te zetten

MellowTurkey78

MellowTurkey78

03-03-2024 om 11:52

Auwereel schreef op 03-03-2024 om 11:11:

[..]

In mijn sojamelk zit behalve soja, calcium en water, aroma's, zuurteregelaar (kaliumgosfaat) en stabilisator (gellangom, https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gellangom) In mijn hennepmelk zit behalve hennep tapiocameel.

Maakt het dat tot ultraprocessed foods?

En met het gegeven dat alles gaat om balans maakt het niet eens zoveel uit of het nou megabewerkt is of niet...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.