Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Bewerkt voedsel

De laatste tijd is er veel te doen om het ongezonde van bewerkt voedsel (in het verleden ook wel, maar nu meer). Het gaat dan vooral om pakjes/zakjes en bijv. vleeswaren. Mij bekruipt een beetje het gevoel: Maar wát wordt nu precies bedoeld? Wat wordt nu precies verstaand on der 'bewerkt'? Uiteraard begrijp ik dat in veel van dergelijke producten zout en suiker is toegevoegd. Maar is dat dan per definitie meer dan dat je zelf thuis zou toevoegen? Wellicht soms als je bewust mindert met zout en suiker. Dan heb je het zelf in de hand als je alles helemaal zelf maakt. Maar zit in die berwerkte pakjes/zakjes enz dan altijd veel meer zout/suiker in dan je zelf zou doen? Of gaat het (vooral) (ook) over conserveringsmiddelen? En is dat dan per definitie ongezond? En zijn die allemaal ongezond? Of bedoelen ze ook met 'bewerkt' dat het van te voren behandeld is in de zin van gekookt, gestoomd, gedroogd of weet ik wat. Dat vleeswaren zoals worst, cervelaat e.d. niet echt gezond is, snap ik. 
Om een voorbeeld te noemen: Stel je wil aan je bloemkool een 'witte' saus toevoegen. Dit heb je dan van bijv. Knorr in poedervorm, waar dan melk aan toegevoegd wordt. Als je het zelf zou maken ongeveer gelijk aan smaak/substantie, is dat ook niet per definitie gezond denk ik: Je zou dan een routje maken van boter, bloem, melk en dan wat smaak als zout, noodmuskaat of andere specerijen. Kortom: Wat maakt dan het witte sausje van Knorr veel ongezonder dan je eigen sausje zoals bovengenoemd? Of is dat niet zo? Of wel, maar dan wil ik het graag begrijpen.


E-nummers, stabilisatoren en toevoegingen voor de houdbaarheid denk ik zo aan. Onderzoek naar de veiligheid is natuurlijk wel gedaan, maar de effecten van langdurig gebruik is lastig te onderzoeken.

"Kortom: Wat maakt dan het witte sausje van Knorr veel ongezonder dan je eigen sausje zoals bovengenoemd?

Dat witte sausje bevat als je het zelf maakt:
Bloem, boter, water, kruiden en specerijen, eventueel een snuf zout (maar dat hoeft zeker niet). 

De ingrediënten van Honig Groentesaus Tuinkruiden:
bouillon(soja), wei, glucosestroop, zetmeel, palmvet, ui, kruiden (peterselie, bladselderij, bieslook, lavas, kervel), zout, smaakversterkers (E621, E635), voedingszuur (E331iii), melkeiwit, verdikkingsmiddelen (E415, E412), specerijen (nootmuskaat, geel mosterdmeel, peper, kurkuma), dextrose 

Al die extra ingrediënten zijn niet nodig, die bewerkingen maken dat het een ongezond product wordt. Waarom moet er glucosestroop (suiker) als derde ingrediënt (!) in dat sausje? Of palmvet? Om het maar niet te hebben over E621. 

Incidenteel zo'n product gebruiken kan natuurlijk niet veel kwaad, maar bij elk eetmoment zulke bewerkte producten kiezen is niet de beste optie. 

Campanula schreef op 02-03-2024 om 14:44:

E-nummers, stabilisatoren en toevoegingen voor de houdbaarheid denk ik zo aan. Onderzoek naar de veiligheid is natuurlijk wel gedaan, maar de effecten van langdurig gebruik is lastig te onderzoeken.

Ja, maar die mogen er allemaal niet zomaar en in onbeperkte hoeveelheden aan toegevoegd worden.

Stabilisatoren en conserveermiddelen zijn ook E-nummers. 

Maar wat we vaak vergeten is dat er een groot verschil is tussen voor vier tot 20 personen koken of per 500 -1000 liter. 

Ysenda schreef op 02-03-2024 om 15:03:

[..]

Ja, maar die mogen er allemaal niet zomaar en in onbeperkte hoeveelheden aan toegevoegd worden.

Stabilisatoren en conserveermiddelen zijn ook E-nummers.

Maar wat we vaak vergeten is dat er een groot verschil is tussen voor vier tot 20 personen koken of per 500 -1000 liter.

Oh sorry. Ik zal meteen weghalen dat ze er onbeperkt in mogen. Stom.

Campanula schreef op 02-03-2024 om 15:09:

[..]

Oh sorry. Ik zal meteen weghalen dat ze er onbeperkt in mogen. Stom.

Natamycine bijvoorbeeld E235 mag in de eu niet op geraspte kaas maar wel in de kaascoating maar dan mag de migratie naar de kaaskorst niet meer dan een paar ppb zijn. Dus een kaasmakerij moet  rekening houden met hoeveel lagen coating er op de kaas gaan, gemiddeld 3 tot soms wel 12. Om niet over dat maximum te gaan. En dat wordt dan weer steekproefsgewijs gemeten door de autoriteiten. Zit je er boven moet je door de hele keten gaan bewijzen waar het vandaan komt.

In de us mag het ook op geraspte kaas en in yoghurtbereidingen gebruikt worden.

Conserveermiddelen zul je niet snel aantreffen in poedervormige producten want daar hebben ze geen toegevoegde waarde. Als je die toevoegde aan een vloeibaarproduct mag het niet meer zijn dan de minimaal werkzame hoeveelheid. En dat moet je kunnen aantonen.

Zelfde voor een smaakversterker als E621, dat zit daarom natuurlijker wijs in een hogere concentratie in tomaat of moedermelk dan je het als fabrikant mag toevoegen.

Als consument mik je een scheut citroensap over je appels tegen het verkleuren, als fabrikant moet je kunnen aantonen dat je niet minder kunt toevoegen dan je doet.

En dan verschillen die regels ook nog per land, ook binnen de EU.

De effecten van langdurig gebruik meet je met stress testen. Hogere doseringen met een middellange onderzoeks duur. En dan komt er een stuk statistiek bij. Daar komen de adl's uit de geaccepteerde dagelijkse limiet. Een hoeveelheid die je je levenlang per kg lichaamsgewicht binnen mag krijgen zonder negatieve effecten. En daar zit minimaal een factor 100 maar vaak meer als veiligheidsmarge in.

Ysenda schreef op 02-03-2024 om 15:27:

[..]

...

De effecten van langdurig gebruik meet je met stress testen. Hogere doseringen met een middellange onderzoeks duur. En dan komt er een stuk statistiek bij. Daar komen de adl's uit de geaccepteerde dagelijkse limiet. Een hoeveelheid die je je levenlang per kg lichaamsgewicht binnen mag krijgen zonder negatieve effecten. En daar zit minimaal een factor 100 maar vaak meer als veiligheidsmarge in.


Interessant. Vooral laatste alinea. Las er eergisteren nog een artikel over.

https://www.nationalezorggids.nl/ziekenhuizen/nieuws/71597-nieuw-onderzoek-ultrabewerkt-voedsel-verhoogt-risico-op-32-soorten-ziektes.html


Voortschrijdend inzicht?

In zo'n sausje als in de op is vaak het bindmiddel geen bloem meer zoals wij gemalen tarwekorrels zonder vezels noemen.  Er is vanalles mee gedaan om het uiterlijk mooi te maken, te zorgen dat het klontvrij bindt en het mondgevoel goed te laten zijn. De chips zoals pringles bijvoorbeeld die zijn niet gemaakt van schijfjes aardappel met olie en zout, dat zitten door de aardappelvlokken nog bindmiddelen, stabilisatoren en andere troep om het lekker te maken.
Dat maakt het zo slecht voor je gezondheid. 

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy9iMGI0MWM4OC9wb2RjYXN0L3Jzcw/episode/NmJiNWUyOGItMTI2Ny00MzE1LWIxZDktYTZiMjA3ODdmNDAz?ep=14

 In deze podcast wordt het goed uitgelegd. 

@Bieb1963:
Wat ik recent een prof hoorde zeggen: om te kijken of iets ultrabewerkt voedsel is, kun jij je afvragen of het mogelijk is om iets in je eigen keuken te maken.

Voor zover ik op de hoogte ben zijn ze er nog niet compleet uit waarom bewerkt voedsel zoveel ongezonder is, maar denken ze momenteel in de richting van verschillende processen die elkaar beïnvloeden. 

Ysenda schreef op 02-03-2024 om 15:03:

[..]

Ja, maar die mogen er allemaal niet zomaar en in onbeperkte hoeveelheden aan toegevoegd worden.

Stabilisatoren en conserveermiddelen zijn ook E-nummers.

Maar wat we vaak vergeten is dat er een groot verschil is tussen voor vier tot 20 personen koken of per 500 -1000 liter.

Dat klopt, maar wat doet die cocktail aan toevoegingen, die we in de loop van de dag binnen krijgen in ons lichaam met onze gezondheid? 

Daarnaast is het inmiddels wetenschappelijk bewezen dat E249 - E252 een risico geeft op (darm)kanker, toch wordt het nog steeds o.a. toegevoegd aan ham voor het mooie kleurtje.

Cocktaileffecten en controversie
In Europa zijn momenteel 338 additieven in levensmiddelen wettelijk toegestaan. Dit zijn er volgens Foodwatch te veel, omdat de risico's op 'cocktaileffecten' onmogelijk te beoordelen zijn. Additieven kunnen met elkaar interfereren - dat wordt cocktaileffect genoemd. Alleen al het aantal additieven vormt dus een gezondheidsrisico. Het eten en drinken van verschillende en meerdere soorten additieven gedurende de dag kan onze gezondheid in gevaar brengen. Alleen weten we dit niet, omdat er nog nooit goed onderzoek naar is gedaan. Neem een huzarenslaatje, dit product bevat al gauw meer dan 10 E-nummers. Die zijn los van elkaar grondig onderzocht op hun veiligheid en gezondheidsrisico, maar hoe ze met elkaar in jouw lijf acteren, dat weet niemand.

Conserveringsmiddelen nitrieten en nitraten (E249 - E252) worden gebruikt in o.a. ham. De voedselindustrie wil een aantrekkelijk, mooi rossig uiterlijk van hun vleesproducten, grijs en grauw vlees dat koopt geen mens. Maar deze additieven worden in verband gebracht met een wetenschappelijk bewezen risico op (darm)kanker. Dit misleidt niet alleen consumenten, het kan dus zelfs (darm)kanker veroorzaken! Toch zijn deze stoffen nog altijd toegestaan in ons voedsel.

Additieven | E-nummers | Schadelijke stoffen | Foodwatch

Maar eigenlijk zijn brood, kaas, yoghurt, karnemelk e.d. ook bewerkt voedsel. Maar ik weet van brood dat ze er extra dingen in doen zoals jodium die weer goed voor de gezondheid zijn

Moirmel schreef op 02-03-2024 om 16:14:

@Bieb1963:
Wat ik recent een prof hoorde zeggen: om te kijken of iets ultrabewerkt voedsel is, kun jij je afvragen of het mogelijk is om iets in je eigen keuken te maken.

Voor zover ik op de hoogte ben zijn ze er nog niet compleet uit waarom bewerkt voedsel zoveel ongezonder is, maar denken ze momenteel in de richting van verschillende processen die elkaar beïnvloeden.

Van dat ultra- bewerkte voedsel kun je blijven eten.  Pringles achtig chips smelten op je tong, je hoeft nauwelijks te kauwen dus je verzadigingsseintje gaat niet aan. Je raakt niet vol dus gaat door met eten. Goed voor de fabrikant minder goed voor de lijn. Je mag best een keertje wat chips eten maar neem dan liever de echte (aardappel, olie en zout) dan zo'n smelt in je mond soort. Op de echte moet je kauwen en dan stop je na een tijdje. Neem ook niet de lightversie met minder vet die bevat ook dingen om je door te laten eten. Liever 25 g echte chips dan 80 gram van de light soort

Er zijn zelfs producten die vezelrijk op de verpakking hebben staan waarvan je dan verwacht dat het om tarwezemelen gaat, omdat het een cracker of zo is maar dan is het toch gemaakt van bloem en zitten er andere vezels in het product voor het, in de ogen van de fabrikant, juiste uiterlijk en mondgevoel. Alles om ons te verleiden meer te eten dan we eigenlijk nodig hebben. Je denkt dat je iets gezonds koopt met vezels maar er is zoveel aan gedaan dat de voedingsstoffen die er echt toe doen moet meer in het product zitten. 

Toeme, straks mag je nog enkel scharrelsla eten.

Bolmieke schreef op 02-03-2024 om 16:34:

Maar eigenlijk zijn brood, kaas, yoghurt, karnemelk e.d. ook bewerkt voedsel. Maar ik weet van brood dat ze er extra dingen in doen zoals jodium die weer goed voor de gezondheid zijn

Die zijn bewerkt maar niet ultrabewerkt. Van gemalen tarwekorrels maak je met water, gist, zout en wat olie brood.

Yoghurt is melk met een bacterie die de melk dik maakt. 

Beide vrij eenvoudige processen dat aten onze (over)grootouders al. Al die nieuwe dingen met meer dan 25 ingrediënten op het etiket zou je met enig wantrouwen moeten bekijken en maar zeer matig eten. 

het gaat vooral onnodige toevoegingen inderdaad, want als je gaat beoordelen op het letterlijk bewerken van voedsel, dat is al als je groenten gaat snijden.

bieb1963

bieb1963

02-03-2024 om 17:28 Topicstarter

Moirmel schreef op 02-03-2024 om 16:14:

@Bieb1963:
Wat ik recent een prof hoorde zeggen: om te kijken of iets ultrabewerkt voedsel is, kun jij je afvragen of het mogelijk is om iets in je eigen keuken te maken.

Voor zover ik op de hoogte ben zijn ze er nog niet compleet uit waarom bewerkt voedsel zoveel ongezonder is, maar denken ze momenteel in de richting van verschillende processen die elkaar beïnvloeden.

Daar ben ik dan inderdaad benieuwd naar. Want wát is dan precies zo ongezond aan die conserveringsmiddelen e.d. en waarom. En geldt dat dan voor alle pakjes/zakjes of wordt dat gemakshalve op 1 hoop gegooid?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.