Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Babbeltrucs, fakemails en andere oplichtersellende

Netherfield schreef op 03-10-2025 om 08:49:

Ik heb de afgelopen week twee keer een sms gehad van een telefoonnummer dat ik niet ken, met de tekst: Hoi pap. Mijn telefoon is kapot, dit is mijn nieuwe nummer. En dan een link naar whatsapp waar ik op kan klikken.
Nu ben ik een vrouw dus dat hoi pap werkt sowieso al niet, maar vroeg me wel af hoeveel mensen hier nu in trappen.

Dat snap ik ook nooit. Als je kind je zo'n smsje stuurt dan bel je ze toch gelijk.

Frisdrank1972 schreef op 03-10-2025 om 10:55:

[..]

Dat snap ik ook nooit. Als je kind je zo'n smsje stuurt dan bel je ze toch gelijk.

Dat zou ik ook doen inderdaad. Had nog wel terug gesms't hoe hij het in zijn hoofd haalt om op een doordeweekse dag om half 2 te sms-en, maar geen reactie helaas. De volgende keer ga ik bellen denk ik, lijkt me ook wel leuk. 

Rogue schreef op 03-10-2025 om 09:52:

ik kreeg laatst een soort gelijke sms, wilde bijna terug sturen goh ik wist niet dat ik een kind had

de opa van mijn zwager, is ook bijna opgelicht door 2 ''nep'' glazenwassers, die wilde dat hij ging betalen maar zijn opa belde de bank om het limiet te verhogen of iets. en aangezien hij altijd op speaker belt, kon de dame aan de lijn alles volgen.
en dat heeft hem gered.

zo'n 12 jaar geleden denk ik misschien langer zelfs, ik was aan het werk toen de telefoon ging dus ik nam op.
zegt de persoon aan de andere kant van de lijn(in heel slecht engels) : ja met Microsoft er is een virus op je computer blabla..
ik zeg dat is knap want er is hier geen computer en je belt met dit en dit bedrijf.
die persoon bleef maar volhouden van wel en probeerde me uit alle macht te overtuigen dat ik de gegevens moest doorgeven.
ik zeg waarom die heb je toch al en blijkbaar kloppen die niet.
Na een hoop getouwgetrek en ook nog bedreigen en schelden(van de ''microsoft kant'') heb ik de hoorn erop gegooid.

Oh die heb ik ook wel eens aan de lijn gehad. Ik heb toen gezegd dat het een beetje vreemd is dat ze mij bellen om te zeggen dat ik een virus op mijn computer heb. De brandweer belt mij toch ook niet om ze zeggen dat mijn huis in brand staat.

Ik ben ook wel eens stug in het Nederlands verder blijven praten, terwijl de beller gebrekkig Engels sprak, onder het mom ik ben in Nederland en dan wil ik ook in het Nederlands te woord gestaan worden.

Mijn vriend heeft de laatste tijd 2 x een 'hoi pap of hoi mam' gehad. Hij doet er niets mee.  Een vorige keer zijn we  een heel gesprek met die persoon begonnen, alsof hij ons kind was.  Vond ik wel grappig, uiteindelijk kreeg hij in de gaten dat we hem niet serieus namen en was het gesprek afgelopen.

Jaren geleden heb ik ook een paar keer 'microsoft' aan de  lijn gehad. Gesprek opgenomen. Eerst het verhaal laten doen, toen in discussie gegaan. Gevraagd of de ouders van de beller trots op hem waren, omdat hij mensen oplicht.   Toen was het ook weer snel afgelopen.

Voor mensen die hier in geïnteresseerd zijn: de podcast Criminal heeft hier laatst 2 afleveringen aan besteed. Één aan de oplichters kant en één aan de opgelichte kant. Vooral het verhaal over de vrouw die terecht kwam in human trafficking en die gedwongen werd om 14 uur per dag mensen op te lichten, vond ik heel schokkend.

Martje80 schreef op 03-10-2025 om 11:55:

Voor mensen die hier in geïnteresseerd zijn: de podcast Criminal heeft hier laatst 2 afleveringen aan besteed. Één aan de oplichters kant en één aan de opgelichte kant. Vooral het verhaal over de vrouw die terecht kwam in human trafficking en die gedwongen werd om 14 uur per dag mensen op te lichten, vond ik heel schokkend.

Klopt het dat dat een Engelse podcast is? En welke afleveringen zijn dit? Ik ben nieuwsgierig maar het zijn er nogal veel om door te zoeken.

Ik ben ook wel eens aangesproken met "mam", was de eerste keer in 70 jaar.
Microsoft ook: ok in het Nederlands terug blijven praten.
Ken iemand die er bijna ingetrapt was: telefoontje van de bank. Klonk heel echt, totdat ze om een code vroegen. Kennis had toen opeens in de gaten dat het niet klopte, en zei dus ook: daar vragen jullie toch nooit om via de telefoon? Andere kant had toen opeens last van computerstoring en zou later wel terugbellen. Dat terugbellen moet nog gebeuren

Ik had het pas semi via booking.com. Een whatsapp bericht zogenaamd van mijn hotel of ik mijn credit card gegevens even wilde updaten via een link. Niet gedaan. 

Man heeft ooit iets besteld via Tiktok dat nooit geleverd is. En iknkreeg bij een bedrijf dat altijd via bankoverschrijving levert opeens het bericht dat ik nu ook kon kiezen voor betalen met Paypal. Dat gedaan maar was een rekeningnummer in het buitenland en toen dacht ik oei, dit klopt niet. Bedrijf ingelicht, hun site was gehackt en aangepast. Aangifte gedaan  bij de politie, bedrijf was blij dat ik ze gewaarschuwd  had. Geld terug gehad gelukkig van Paypal.

Ik heb nog niet zo lang geleden ook een berichtje gehad dat begon met hoi mam. Mijn zoon zegt nooit mam.

SombraOnline schreef op 03-10-2025 om 10:49:

[..]

Die sms kreeg ik ook, twee keer zelfs. In het eerste bericht was ik een vrouw, in het tweede bericht ineens een man.

En ja, helaas trappen mensen daar heel gemakkelijk in. Mijn moeder is er bijna ingetrapt, zij dacht dat ze echt mijn broer aan het praten was. Het is dat ze iets aan mij vroeg erover, ik heb meteen uitgelegd dat het een oplichtingstruc is.

een oud-collega was atijd bang dat zijn moeder en in zou trappen dus sindsdien hebben ze een code woord in haar moedertaal

(Nederlandse is niet hun eerste taal) maar of dat nu nog zin heeft met dat leuke AI... 

mijn nicht ging ook het gesprek aan, zei meteen van goh Penny je bent er wel heel vroeg bij en je kan ook nog schrijven ben zo trots (haar dochter is 2)

Caroline80 schreef op 03-10-2025 om 11:37:

[..]

Oh die heb ik ook wel eens aan de lijn gehad. Ik heb toen gezegd dat het een beetje vreemd is dat ze mij bellen om te zeggen dat ik een virus op mijn computer heb. De brandweer belt mij toch ook niet om ze zeggen dat mijn huis in brand staat.

Ik ben ook wel eens stug in het Nederlands verder blijven praten, terwijl de beller gebrekkig Engels sprak, onder het mom ik ben in Nederland en dan wil ik ook in het Nederlands te woord gestaan worden.

goeie

Een schoorsteenveger.

"Bent u hier al vaker geweest?"

Ja, ja, echt waar.

"Geef uw kaartje maar even, misschien bellen we".
Dat had hij niet.

Grappig, hij heeft hier blijkbaar ooit een niet-bestaande valse schoorsteen geveegd, waar de afvoerpijpen van de ventilatie e.d. in verstopt zijn.

Oja de hee mam of hee pap smsjes of appjes ook regelmatig.  En er is ingelogd op uw bitcoin account, klik op de link als u dit niet was ( had ik ze maar )

En laatst een betaalherinnering van een bedrijf dat ik niet kende. Bedrijf ingelicht. Bleek iemand zich te voor doen als hun bedrijf. En de belastingdienst komt morgen  beslag leggen , betaal vandaag nog. Daar is pleegkind  ( nogal wereldvreemd ) bijna ingetrapt. Gelukkig  kwam hij in zijn paniek bij mij voor hij op de betaalknop gedrukt had.

Een kennis werkt bij de belastingdienst en hij kreeg ook zo'n appje dat hij de belastingdienst nog moest betalen! Vond hij wel humor en heeft het doorgegeven aan de fraudeafdeling oid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.