Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Babbeltrucs, fakemails en andere oplichtersellende

Afgelopen weken al een paar keer meegemaakt dat ouders van collega’s ten prooi vielen aan allerlei oplichters. Senioren, een doelgroep waar ik ook in begin thuis te horen. De ‘politie’ die uit voorzorg vanwege dreigende criminaliteit in de woonwijk kostbaarheden in bescherming neemt. Mails van de ‘bank’ of een ‘verzendbedrijf’ waarin diensten worden aangeboden. Allerhande slimmigheden waar mensen intrappen. M’n neefje bij de politie vertelde dat babbeltrucs zeer veel voorkomen tegenwoordig. 
Hebben jullie zoiets meegemaakt? En toen?

Ik 1 keer. Het was zo bizar. Er kwam een man met duidelijk een verstandelijke beperking aan de voordeur die vroeg om een glas water omdat hij zo´n dorst had. Dus ik doe de deur dicht ga naar de keuken en vul dat glas. Opeens staat er een vrouw in mijn achtertuin druk aan de telefoon. Ze ziet mij in de keuken staan, zwaait even en loopt weer mijn tuin uit. Ik heb snel de tuindeur op slot gedaan toen. De man met de verstandelijke beperking stond nog steeds bij de voordeur hij griste het glas water uit mijn handen en dronk het in een keer op, gaf het terug en bedankte mij en ging weer weg.  

Ik heb die man en vrouw niet meer gezien. Ik weet niet wat het plan was? Waarschijnlijk dat die man mij moest afleiden en die vrouw mijn huis zou binnen sluipen? Maar wat ik zo bizar vond was dat die vrouw heel hard aan het bellen was en dat ik haar gelijk gehoord had. En dat ze vriendelijk zwaaide en mijn tuin weer uitliep. Maar dat is mijn enige ervaring met een ''babbeltruc''. 

Gelukkig nog nooit. Verder dan 100 jaar geleden een keer in Balletje balletje getrapt te zijn kom ik niet gelukkig.
Als ik niemand /niks verwacht en er wordt aangebeld en ik zie op het scherm ( appartement) dat ik ze niet ken doe ik niet open.

Kreeg gisteren wel een waarschuwingsmail van Sunweb dat er valse mails in omloop zijn waarin je je vakantie moet bevestigen door op een link te klikken. 

Mijn ouders helaas, en dat terwijl ze echt goed bij zijn. Medewerker van de bank belde wegens een verdachte afschrijving. Vader moest op een gegeven moment nog 1 dingetje doen, maar dat doet moeder altijd dus hij zei dat zij dat wist. Hoe laat ze dan thuis kwam, en dat ze dan terug zouden bellen. En als laatste zei de medewerker ‘oh ja, en met niemand over praten in de tussentijd’ En daardoor gingen de alarmbellen rinkelen. Bijna 1000 euro kwijt, maar teruggekregen van de echte bank, gelukkig. Later zag vader telkens kleine afschrijvingen van 2 of 3 euro op de bankafschriften. Toen hij dat uitploos, bleek dat ook door die criminelen te zijn gedaan. Is wel gelukt om te stoppen.

En ook werden mijn ouders gebeld over verdachte figuren in de buurt, zij waren van de politie en gaven ook een van hun namen. Ze kwamen hun kostbare spullen wel ophalen of iets dergelijks qua smoes om in huis te kunnen komen. Toen googelden mijn ouders naar de naam van die politieagent. Laten we zeggen dat het uiterlijk niet bepaald overeenkwam met het accent dat je daarbij zou verwachten. Daardoor gealarmeerd hebben ze de echte politie maar even op de hoogte gesteld.

En ik ben er zelf ook ingetrapt, al kwam ik daar pas jaren later achter door een consumentenprogramma. Ik had toen een eenmanszaak, en ze belden dat er iemand anders in de buurt zo’n zelfde soort naam had aangevraagd en alle URL’s wilde claimen. Om alle .com, .eu, .nl en dergelijke veilig te stellen kon ik hen betalen om dat te doen. Tja. Zo’n 200 euro geloof ik.

Ik heb pas een omgekeerde babbeltruc meegemaakt. Er was in de straat ingebroken en een politieagent kwam aan de deur om vragen te stellen of wij iets gehoord hadden. Dit was rond dezelfde tijd dat die reclames van Omroep Max er waren die zeiden dat je moest opletten voor nepagenten. Dus de buurtapp was roodgloeiend. De politieman was gewoon echt, hij kwam zelfs in een politiewagen. Maar er waren menig buurtbewoners die weigerde open te doen. Dus mensen worden wel alerter. 

Een keer lang geleden. Er werd gebeld en een man zei dat hij van de verhuurder kwam en het gebouw moest inspecteren. Het zou niet lang duren. Ik aarzelde want ik had tevoren geen bericht ontvangen. Hij toonde een ID. Hij had een koffer en zag eruit als je zou verwachten van een opzichter/monteur. Hij hoefde alleen in de buitenruimte te zijn, zei hij. 

Dus ik aarzelend. Liet de buitendeur wijd openstaan, deed al het andere dicht en geleidde hem naar het balkon. Bleef aan de kant staan, tussen hem en de buitendeur, weinig uitnodigend zo van "schiet op ben je nog niet klaar". Hij gaf met een mes vier krasjes op mijn deur om de verf te inspecteren (bleef ik met die sneetjes in de verf zitten) dus ik kritisch kijken. Hij loerde naar me maar gaf het op en vertrok.

Ik naar de telefoon, de verhuurder bellen, die wist nergens van. "Nooit binnenlaten!. Ik was best wel verbaasd.

Ik heb nooit begrepen wat hij kwam doen. Misschien dat hij wou weten hoe zo'n woning in elkaar zat voor toekomstige activiteiten. Zoals inbraak of zo. Of misschien wou hij eigenlijk iets verkopen maar kwam het er niet van.

Frisdrank1972 schreef op 03-10-2025 om 07:12:

Ik heb pas een omgekeerde babbeltruc meegemaakt. Er was in de straat ingebroken en een politieagent kwam aan de deur om vragen te stellen of wij iets gehoord hadden. Dit was rond dezelfde tijd dat die reclames van Omroep Max er waren die zeiden dat je moest opletten voor nepagenten. Dus de buurtapp was roodgloeiend. De politieman was gewoon echt, hij kwam zelfs in een politiewagen. Maar er waren menig buurtbewoners die weigerde open te doen. Dus mensen worden wel alerter.

Dat was dus, zoals ze dat noemen, een buurtonderzoek. Wij hebben ook wel eens het verzoek gekregen van echte politie of we onze camera (die gericht is op onze voordeur) bij wilden stellen naar de straat, omdat er de laatste tijd auto-inbraken waren (in de hoop op beeldmateriaal over de daders) Maar sindsdien geen inbraakpogingen meer geweest.

Ik las zonet mijn eigen berichtje terug over de pogingen bij mijn ouders en het staat er anders dan ik bedoel: het overduidelijke buitenlandse accent van degene die belde en zich voordeed als politie, paste totaal niet bij de foto van de echte agent.

rionyriony schreef op 03-10-2025 om 07:40:

Een keer lang geleden. Er werd gebeld en een man zei dat hij van de verhuurder kwam en het gebouw moest inspecteren. Het zou niet lang duren. Ik aarzelde want ik had tevoren geen bericht ontvangen. Hij toonde een ID. Hij had een koffer en zag eruit als je zou verwachten van een opzichter/monteur. Hij hoefde alleen in de buitenruimte te zijn, zei hij.

Dus ik aarzelend. Liet de buitendeur wijd openstaan, deed al het andere dicht en geleidde hem naar het balkon. Bleef aan de kant staan, tussen hem en de buitendeur, weinig uitnodigend zo van "schiet op ben je nog niet klaar". Hij gaf met een mes vier krasjes op mijn deur om de verf te inspecteren (bleef ik met die sneetjes in de verf zitten) dus ik kritisch kijken. Hij loerde naar me maar gaf het op en vertrok.

Ik naar de telefoon, de verhuurder bellen, die wist nergens van. "Nooit binnenlaten!. Ik was best wel verbaasd.

Ik heb nooit begrepen wat hij kwam doen.

Wat goed van je! Die kwam vast kijken wat er te halen viel.

madee schreef op 03-10-2025 om 07:45:

[..]

Dat was dus, zoals ze dat noemen, een buurtonderzoek. Wij hebben ook wel eens het verzoek gekregen van echte politie of we onze camera (die gericht is op onze voordeur) bij wilden stellen naar de straat, omdat er de laatste tijd auto-inbraken waren (in de hoop op beeldmateriaal over de daders) Maar sindsdien geen inbraakpogingen meer geweest.

Ik las zonet mijn eigen berichtje terug over de pogingen bij mijn ouders en het staat er anders dan ik bedoel: het overduidelijke buitenlandse accent van degene die belde en zich voordeed als politie, paste totaal niet bij de foto van de echte agent.

Hoe is de sociale cohesie in de buurt van je ouders? Bij mij is de buurtapp iets te actief. Zelfs als er kinderpostzegels worden verkocht aan de deur krijg ik gelijk een melding. 

Mijn man had het vorige week. Iemand aan de deur om zogenaamd geld in te zamelen voor GAZA. Ze waren met een vrienden groep uit de buurt bezig met een actie hiervoor.  Dat vond mijn man al vreemd. Vervolgens vroeg de man of mijn man zijn lege flesje wilde vullen met water. Mijn man zegt "Ja, hoor"  en vult het flesje met water uit het buitenkraantje bij de voordeur. En weg was de man weer.

Frisdrank1972 schreef op 03-10-2025 om 08:12:

[..]

Hoe is de sociale cohesie in de buurt van je ouders? Bij mij is de buurtapp iets te actief. Zelfs als er kinderpostzegels worden verkocht aan de deur krijg ik gelijk een melding.

Geen buurtapp daar. Ze hebben wel een uitzicht op elkaar, zonder bij elkaar naar binnen te kijken. Maar ze kennen elkaar wel goed van gezicht, soms een naam, en de gezinssamenstelling (ongeveer)

Ik heb de afgelopen week twee keer een sms gehad van een telefoonnummer dat ik niet ken, met de tekst: Hoi pap. Mijn telefoon is kapot, dit is mijn nieuwe nummer. En dan een link naar whatsapp waar ik op kan klikken.
Nu ben ik een vrouw dus dat hoi pap werkt sowieso al niet, maar vroeg me wel af hoeveel mensen hier nu in trappen. 

ik kreeg laatst een soort gelijke  sms, wilde bijna terug sturen goh ik wist niet dat ik  een kind had

de opa van mijn zwager, is ook bijna opgelicht door 2 ''nep'' glazenwassers, die wilde dat hij ging betalen maar zijn opa belde de bank om het limiet te verhogen of iets. en aangezien hij altijd op speaker belt, kon de dame aan de lijn alles volgen.
en dat heeft hem gered.

zo'n 12 jaar geleden denk ik misschien langer zelfs, ik was aan het werk toen de telefoon ging dus ik nam op.
zegt de persoon aan de andere kant van de lijn(in heel slecht engels) : ja met Microsoft er is een virus op je computer blabla..
ik zeg dat is knap want er is hier geen computer en je belt met dit en dit bedrijf.
die persoon bleef maar volhouden van wel en probeerde me uit alle macht te overtuigen dat ik de gegevens moest doorgeven.
ik zeg waarom die heb je toch al en blijkbaar kloppen die niet.
Na een hoop getouwgetrek en ook nog bedreigen en schelden(van de ''microsoft kant'') heb ik de hoorn erop gegooid.

Via Marktplaats een keer iemand die zich voordeed als oudere man die vaak opgelicht was. Daarom moest ik 1 cent overmaken via een tikkie om te bewijzen dat ik was wie ik zei dat ik was. Toen ik aangaf dat ik deze truc kende verdween zijn hele account. 

Netherfield schreef op 03-10-2025 om 08:49:

Ik heb de afgelopen week twee keer een sms gehad van een telefoonnummer dat ik niet ken, met de tekst: Hoi pap. Mijn telefoon is kapot, dit is mijn nieuwe nummer. En dan een link naar whatsapp waar ik op kan klikken.
Nu ben ik een vrouw dus dat hoi pap werkt sowieso al niet, maar vroeg me wel af hoeveel mensen hier nu in trappen.

Die sms kreeg ik ook, twee keer zelfs. In het eerste bericht was ik een vrouw, in het tweede bericht ineens een man. 

En ja, helaas trappen mensen daar heel gemakkelijk in. Mijn moeder is er bijna ingetrapt, zij dacht dat ze echt mijn broer aan het praten was. Het is dat ze iets aan mij vroeg erover, ik heb meteen uitgelegd dat het een oplichtingstruc is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.