Gezondheid en welzijn
Ysenda
25-06-2026 om 16:58
Alcohol is het nieuwe roken
Zoals ik al een aantal keer heb geschreven verwacht ik dat alcohol het nieuwe roken is en dat alcohol niet alleen voor 18- ontmoedigd gaat worden maar voor de hele bevolking omdat er geen gezondheidsvoordelen van zijn en alleen maar nadelen.
En wat lees ik vandaag in de krant:
Gezondheidsraad waarschuwt: elk glas alcohol schaadt gezondheid en vergroot kans op kanker en ongelukken | Gezond | AD.nl
En van de gezondheidsraad zelf:
Alcohol en gezondheid in brede zin | Gezondheidsraad
Zelf drink ik al heel weinig, hooguit een glas of 10 per jaar. Die laten staan is geen enkele moeite, maar ik kan me voorstellen dat als je regelmatig alcohol nuttigt dat dat minder makkelijk kan zijn net als stoppen met roken niet zo makkelijk is.
Ik ben wel benieuwd wat jullie met dit nieuws gaan doen? Gaan jullie je alcohol gebruik aanpassen of niet?
CharlieB
26-06-2026 om 21:39
Diezijnvanmij schreef op 26-06-2026 om 21:34:
[..]
Die mensen zijn er ongetwijfeld. Echter zie ik in mijn omgeving dat daar weinig nuchtere mensen bij aanwezig zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet kan.
Van de mensen die ik ken die niet drinken gaan er maar heel weinig überhaupt mee uit.
Ik denk dat onze referentiekaders heel anders zijn. Er wordt bij ons ook best eens gedronken, die avonden zijn niet gezelliger dan avonden zonder alcohol. Als we naar een evenement of concert gaan, biedt iedereen (met beschikbare auto) zich aan om de bob te zijn en zijn er meer mensen dan alleen de bobben die uiteindelijk de hele avond niet drinken. En we dansen ook nog.
Diezijnvanmij
26-06-2026 om 21:41
fijn toch? Ik heb het idee dat je mij iets wil bewijzen wat ik niet weerleg of ontken 
CharlieB
26-06-2026 om 21:50
Diezijnvanmij schreef op 26-06-2026 om 21:41:
fijn toch? Ik heb het idee dat je mij iets wil bewijzen wat ik niet weerleg of ontken
Nee hoor het is veel te warm om iets te bewijzen. Ik geef alleen maar aan dat we andere referentiekaders hebben. Ik herken het beeld van 'de niet drinker is ongezellig' gewoon totaal niet, omdat het bij ons geen rol speelt. Meer niet. Je hoeft er niets mee, ik deel alleen mijn ervaring.
kenfan
26-06-2026 om 22:51
Ik kan me prima ontspannen of gezellig zijn zonder alcohol. Ben geen type dat na een drukke dag achter het fornuis alvast een wijntje inschenkt voor onder het koken om tot rust te komen. Maar een goed gerecht is voor mij niet compleet zonder 1 glas wijn. Ik kan geen vervanger denken die niet zoet is of waar geen bruis in zit. Een glas kraanwater vind ik geen klap aan, dat drink ik alleen om niet uit te drogen.
felija
26-06-2026 om 22:51
bieb1963 schreef op 26-06-2026 om 21:32:
[..]
Daar bedoel ik diverse dingen mee. Bijv dat ouders, samen, veel meer zijn gaan werken, dus momenten om overdag boodschappen te doen of niet perse op zaterdag te hoeven, maken dat de winkels veel langer open zijn. Daarbij ook veel minder tijd om te te koken, dus wordt er veel meer naar gemaksvoer gegrepen (dat gaat dan niet over chips en koekjes, maar wel allerlei kant en klare zooi). Sowieso is de maatschappij veel gestrester, ligt er veel meer druk op iedereen, dat er veel sneller gegrepen wordt naar gemak of troostsnaai. En dan natuurlijk niet te vergeten dat we inmiddels rupsje nooit genoeg zijn. En dat ook lekkers niet meer voorbehouden is aan vaste of bijzondere momenten, maar gewoon meer, altijd, en weer eens iets anders. Zelfs de op zich onschuldige of zelfs gezonde thee is er in 100 varianten. Of wat dachten van koffie, dat niet meer een ‘doe eens wat luxer, een cappuccinotje’ is, maar moet minimaal allerlei siroopjes bevatten, of heel bijzonder zijn. En ja, dat alles is niet alleen maar aanbod, dat is vooral ook vráág.
Duidelijk, ik denk dat het een vicieuze cirkel is van vraag en aanbod. Als het aanbod er is, maken we er gebruik van en het zit, denk ik, over het algemeen in de mens om steeds maar meer en beter te willen. Dus komt er vraag naar variatie, waar producenten gretig op inspelen.
Toch kaart ook jij nu die belachelijke variëteit aan van één product, waarvan je eerder zei dat dat geen grote rol speelde in onze dagelijks consumptiegedrag.
Volgens mij zijn we het gewoon best wel eens.
Poezenmeisje
27-06-2026 om 00:12
Tenzij we snel uit de EU stappen, heeft een verhoging van accijns geen enkel nut voor de staatskas.
Als de accijns nóg hoger wordt, is het alleen maar aantrekkelijker om in Duitsland tabak, benzine en alcohol te kopen.
De alcohol die in mijn kast staat, heb ik ook altijd in Duitsland gehaald.
De hoeveelheden tabak die Nederlanders soms in één auto laden vind ik verbijsterend. Maar het is natuurlijk p.p. wat je mee mag nemen, niet per auto.