Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcohol is het nieuwe roken


Ysenda schreef op 26-06-2026 om 19:31:

ik vergelijk het bewust met roken vanwege de campagne en het proces van ontmoediging, dat gaat dezelfde route van de lange adem volgen als met roken. En over 40 - 50 jaar drinkt 85% van de bevolking niet meer. En wordt je meewarig aangekeken als je het wel doet, net zoals nu met rokers gebeurt.

Nou, dat denk ik echt niet hoor! Je kunt het niet vergelijken met alcohol. Roken is een verslaving waar je moeilijk vanaf kunt komen. Ja, ik weet dat je ook aan alcohol verslaafd kunt worden maar de grootste groep die alcohol drinken doen dat omdat ze het lekker vinden. Zelf vind ik het ook echt lekker. Vanmiddag lekker met mijn zoon in de tuin gezeten en hebben we trappist met gedronken. Wij vinden dat allebei heerlijk en genieten daarvan. Ik denk dat de Belgische mensen hier wel weten wat een trappist met is : namelijk niet met mayonaise maar met grenadine. Mijn zoon kwam op visite bij mij. Hij woont al jaren op zichzelf. Het was wel erg gezellig.

ik zou het leven toch wel pittig vinden hoor, zonder alcohol.

overal zit zoveel druk op, er zijn zoveel ballen om hoog te houden, dat ik het goed kan gebruiken om te ontspannen. Even de stress eraf, even minder netjes en keurig, dat lukt me zonder wat op echt niet op eenzelfde manier.

en ik heb de ervaring dat wanneer mensen een drankje op hebben een feestje wel degelijk leuker wordt. Al die gezellige broodnuchtere mensen waar hierover gesproken wordt, die kom ik in het echte leven niet zoveel tegen. Zeker als er een beetje gedanst en gek gedaan wordt, is dat zelden helemaal zonder drank.

Zeespiegel schreef op 26-06-2026 om 19:55:

[..]

Ja blijkbaar zijn die lantaarns om de sportvelden 's nachts te verlichten schrikbarend duur (in aanschaf). Dan de kosten van een lap grond, het onderhouden van een grasmat. Coaches zijn in het voetbal wel vaak vrijwilligers dacht ik.

Onze vereniging kan bestaan dankzij de vele vrijwilligers. Het is een hele grote vereniging met ongeveer 1600 tot 1750 leden. Heb het net opgezocht. Ik wist het aantal niet precies. Heel veel van de omzet van de kantine gaat naar de jeugd. Ook voor ballen enzo die ook gestolen worden en ook kwijt zijn geraakt. Vraag mij niet hoe veel maar ballen zijn duur. 

Diezijnvanmij schreef op 26-06-2026 om 20:57:

ik zou het leven toch wel pittig vinden hoor, zonder alcohol.

overal zit zoveel druk op, er zijn zoveel ballen om hoog te houden, dat ik het goed kan gebruiken om te ontspannen. Even de stress eraf, even minder netjes en keurig, dat lukt me zonder wat op echt niet op eenzelfde manier.

en ik heb de ervaring dat wanneer mensen een drankje op hebben een feestje wel degelijk leuker wordt. Al die gezellige broodnuchtere mensen waar hierover gesproken wordt, die kom ik in het echte leven niet zoveel tegen. Zeker als er een beetje gedanst en gek gedaan wordt, is dat zelden helemaal zonder drank.


En toch is het, als je er goed over nadenkt, te gek voor woorden dat mensen drank nodig hebben om te ontspannen. Ik snap het wel, hoor, veel stress en dan door drankjes in een ontspannen sfeer raken. En het klinkt mij als een gevaarlijke ontwikkeling in de oren. 

Want wat als je nog meer stress krijgt, neem je dan meer drank? En wat als je helemaal niet meer ontspannen kunt zonder drank?


ja, in een ideaal plaatje zou het niet nodig hoeven zijn. Maar dit is de situatie ik kan de kinderen de deur uitzetten, dat scheelt een hoop 

nee dan toch maar liever op vrijdagavond genieten van een glas wijn…

Diezijnvanmij schreef op 26-06-2026 om 20:57:

ik zou het leven toch wel pittig vinden hoor, zonder alcohol.

overal zit zoveel druk op, er zijn zoveel ballen om hoog te houden, dat ik het goed kan gebruiken om te ontspannen. Even de stress eraf, even minder netjes en keurig, dat lukt me zonder wat op echt niet op eenzelfde manier.

en ik heb de ervaring dat wanneer mensen een drankje op hebben een feestje wel degelijk leuker wordt. Al die gezellige broodnuchtere mensen waar hierover gesproken wordt, die kom ik in het echte leven niet zoveel tegen. Zeker als er een beetje gedanst en gek gedaan wordt, is dat zelden helemaal zonder drank.

Ik kom die broodnuchtere mensen ook niet tegen en daar heb ik ook geen behoefte aan. 

ik weet niet wat er zou gebeuren als er structureel veel meer stress bij komt. Dat is bij mij nog niet voorgekomen.

bieb1963 schreef op 26-06-2026 om 20:02:

[..]

Ik weet niet of die variatie in allerlei producten (en ja, dat is heel veel), nou zo het grote verschil maakt. Wellicht wél de hoeveelheid punten waar je iets kan kopen plus de veel ruimere openingstijden vergeleken met vroeger. Ik denk niet dat als je vroeger zin in chips had of een ijsje of pepernoten, dat je dat dan niet kocht. Paprika chips of naturel vond je lekker. En pepernoten waren pepernoten. Maar die fabrieken moeten steeds meer opboksen tegen concurrenten, dus elke keer maar iets nieuws verzinnen, zodat de klant hun producten blijft kopen en niet die van de concurrent Daar hadden ze vroeger minder last van. Dus ik denk niet dat die variatie meer aanzet tot kopen, maar dat dat meer is om zich te onderscheiden van de concurrent. Wél is een punt die vele en velenverkooppunten en de zoveel ruimere openingstijden. Sowieso denk ik dat je de koekjesfabriek de niet ‘schuld’ kan geven. Die koekjesfabrieken bestaan al heel heel lang en daarvoor kocht je het bij de bakker oid. Daar is in die zin geen enkele verandering in de doelstelling, dan je product verkopen, je personeel en andere indirecte kosten betalen en genoeg verdienen om er van te kunnen leven. Het is meer de maatschappij zelf die producenten ‘dwingen ‘ tot meer

Ja zeker! De veel ruimere openingstijden en de diverse punten waar je snelle snaaierij kunt kopen spelen inderdaad ook een hele grote rol. 

Alleen je laatste zin begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je daar precies mee?

Diezijnvanmij schreef op 26-06-2026 om 20:57:

en ik heb de ervaring dat wanneer mensen een drankje op hebben een feestje wel degelijk leuker wordt. Al die gezellige broodnuchtere mensen waar hierover gesproken wordt, die kom ik in het echte leven niet zoveel tegen. Zeker als er een beetje gedanst en gek gedaan wordt, is dat zelden helemaal zonder drank.

Ik kan hele mooie, leuke en waardevolle gesprekken hebben met mensen zonder alcohol. En dan kan het ook heel gezellig zijn. 
Maar een aantal memorabele avonden met vrienden, waar we 20 jaar later nog over praten (in positieve zin dus), daar kwam wel alcohol aan te pas. Het kan negatieve effecten hebben op de sfeer, maar ook positieve.

Ginevra schreef op 26-06-2026 om 21:15:

[..]

Ik kan hele mooie, leuke en waardevolle gesprekken hebben met mensen zonder alcohol. En dan kan het ook heel gezellig zijn.
Maar een aantal memorabele avonden met vrienden, waar we 20 jaar later nog over praten (in positieve zin dus), daar kwam wel alcohol aan te pas. Het kan negatieve effecten hebben op de sfeer, maar ook positieve.

Ik ook. Maar daar heb ik niet altijd zin in of behoefte aan. Soms wil ik dansen tot ik doodop ben, kattenkwaad uithalen en heel hard lachen. En dat vind ik nuchter lastig.

Vrijevlinder schreef op 26-06-2026 om 21:10:

[..]


En toch is het, als je er goed over nadenkt, te gek voor woorden dat mensen drank nodig hebben om te ontspannen. Ik snap het wel, hoor, veel stress en dan door drankjes in een ontspannen sfeer raken. En het klinkt mij als een gevaarlijke ontwikkeling in de oren.

Want wat als je nog meer stress krijgt, neem je dan meer drank? En wat als je helemaal niet meer ontspannen kunt zonder drank?


Het hoeft niet meteen zo extreem. Ik kan al 40 jaar een glas drinken en daarvan ontspannen, zonder dat ik problematisch drinker ben geworden. En ik heb gierende stress meegemaakt, daar niet van. Het is gewoon niet voor iedereen zo’n hellend vlak. 

drank is niet noodzakelijk om te ontspannen, het is iets dat soms prettig is en een ontspannend effect heeft. Ik kan ook ontspannen van mediteren of wandelen.
Bij taart op een visite denk je toch ook niet dat mensen geen gezelschap meer verdragen zonder taart, of dat dat sowieso uit de hand loopt en dat mensen een hele taart nodig hebben om nog met elkaar te kunnen praten? Er zijn mensen die een eetprobleem hebben ja, dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die geniet van een stuk taart een uit de hand lopend probleem heeft. 

En woorden als “te gek voor woorden” en “gevaarlijk” hebben nou precies die beschuldigende en bestraffende toon waar ik het eerder vandaag over had. Alsof het om onverantwoordelijke kleuters gaat die meteen doorschieten in levensgevaarlijk gedrag.

Diezijnvanmij schreef op 26-06-2026 om 21:18:

[..]

Ik ook. Maar daar heb ik niet altijd zin in of behoefte aan. Soms wil ik dansen tot ik doodop ben, kattenkwaad uithalen en heel hard lachen. En dat vind ik nuchter lastig.

Maar dit zijn toch dingen die niet drinkers ook prima kunnen? Ontspannen en het leuk hebben. Dansen en lachen. Is mijn ervaring tenminste. Ik begrijp niet zo goed waarom zíj dan de ongezellige mensen zijn en niet de mensen die iets nodig hebben om gezelligheid te ervaren.

felija schreef op 26-06-2026 om 21:14:

[..]

Ja zeker! De veel ruimere openingstijden en de diverse punten waar je snelle snaaierij kunt kopen spelen inderdaad ook een hele grote rol.

Alleen je laatste zin begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je daar precies mee?

Daar bedoel ik diverse dingen mee. Bijv dat ouders, samen,  veel meer zijn gaan werken, dus momenten om overdag boodschappen te doen of niet perse op zaterdag te hoeven, maken dat de winkels veel langer open zijn. Daarbij ook veel minder tijd om te te koken, dus wordt er veel meer naar gemaksvoer gegrepen (dat gaat dan niet over chips en koekjes, maar wel allerlei kant en klare zooi). Sowieso is de maatschappij veel gestrester, ligt er veel meer druk op iedereen, dat er veel sneller gegrepen wordt naar gemak of troostsnaai. En dan natuurlijk niet te vergeten dat we inmiddels rupsje nooit genoeg zijn. En dat ook lekkers niet meer voorbehouden is aan vaste of bijzondere momenten, maar gewoon meer, altijd, en weer eens iets anders. Zelfs de op zich onschuldige of zelfs gezonde thee is er in 100 varianten. Of wat dachten van koffie, dat niet meer een ‘doe eens wat luxer, een cappuccinotje’ is, maar moet minimaal allerlei siroopjes bevatten, of heel bijzonder zijn. En ja, dat alles is niet alleen maar aanbod, dat is vooral ook vráág.

Ginevra schreef op 26-06-2026 om 21:25:

[..]

En woorden als “te gek voor woorden” en “gevaarlijk” hebben nou precies die beschuldigende en bestraffende toon waar ik het eerder vandaag over had. Alsof het om onverantwoordelijke kleuters gaat die meteen doorschieten in levensgevaarlijk gedrag.

Dat werkt wel een beetje twee kanten op. Want als je niet drinkt ben je hier de ongezellige brave Hendrika die niet weet hoe ze plezier moet maken en die je toch echt liever niet tegenkomt bij een avondje uit.

CharlieB schreef op 26-06-2026 om 21:31:

[..]

Maar dit zijn toch dingen die niet drinkers ook prima kunnen? Ontspannen en het leuk hebben. Dansen en lachen. Is mijn ervaring tenminste. Ik begrijp niet zo goed waarom zíj dan de ongezellige mensen zijn en niet de mensen die iets nodig hebben om gezelligheid te ervaren.

Die mensen zijn er ongetwijfeld. Echter zie ik in mijn omgeving dat daar weinig nuchtere mensen bij aanwezig zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet kan.

Van de mensen die ik ken die niet drinken gaan er maar heel weinig überhaupt mee uit.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.