Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Afslankmiddelen in basispakket

Is de vraag niet meer Hoe voorkom je ?
Hoe voorkom je dat mensen gaan roken . Ook roken kost de gezondheidszorg veel geld. 
Hoe voorkom je dat kinderen te dik worden . Daar zit de winst 
Denk ik .

Roos57 schreef op 01-07-2025 om 10:03:

Is de vraag niet meer Hoe voorkom je ?
Hoe voorkom je dat mensen gaan roken . Ook roken kost de gezondheidszorg veel geld.
Hoe voorkom je dat kinderen te dik worden . Daar zit de winst
Denk ik .

En dat heeft echt veel meer zin dan medicatie. 

MissHolmes schreef op 01-07-2025 om 07:38:

Ozempic is geen afslankmiddel! Het zijn zware medicijnen (tegen diabetes) waar je behoorlijke bijwerkingen van krijgt en waar je alleen van afvalt zolang je het gebruikt.

Wat betreft echte afslankmedicatie; dat werkt ook bij mensen met obesitas (zoals bij mijn bff) lang niet altijd en medicijnen zijn dus niet altijd effectief. Niet in het basispakket wat mij betreft want zo werkt afvallen en op gewicht blijven nou eenmaal niet, alleen een pilletje slikken.

Precies. Natuurlijk zijn er mensen met overgewicht die daar weinig aan kunnen doen. Door aandoeningen etc.

Maar laten we wel wezen het gros van de mensen met overgewicht hebben dat zelf gedaan. En bedoel ik niet dat die mensen elke dag 2 litteratuur cola naar binnen gieten en 3 pizza's eten. Elke dag gezond eten en op je gewicht letten vergt veel discipline. En dat is gewoon lastig. Maar omdat nou maar op te lossen met Ozempic? Waar ook risico's aan zitten? En waar nu al regelmatig tekort van is zodat mensen met diabetes in de stress schieten omdat zij ozempic echt nodig hebben? Nee geen ozempic in het basis pakket wat mij betreft. 

het kost ruim 100 euro per maand, als iedereen het zo maar mag gebruiken, schiet de prijs van de zorgverzekering omhoog.
Ik vind het wel goed dat er nu een buffer tussen zit.
Wie t nodig heeft krijgt het al vergoed, wie t als "luxe" wil gebruiken betaald het zelf.
Prima zo lijkt mij.

ik heb een bmi van 39, door medicatie die ik levensland moet slikken. Kom van een bmi van 42. De rest gaat er niet af. Niet met dietiste, niet met sportschool, niet met shakes, niet met gli. Maar kom niet in aanmerking voor medicatie om mee af te vallen, want diabetes type 2. Dus doorverwijzing voor bariatrische chirurgie. Ik vind t nogal wat. Ik probeer liever wel medicatie eerst en als laatste redmiddel, voor ik me laat opereren. Maar dat word niet vergoed, operatie wel. Bizar. 

anomarie schreef op 01-07-2025 om 08:34:

GLI zit al in het basispakket. Voordeel daarvan is dat het doel niet is om af te vallen, maar om een gezonde levensstijl te creeeren. Daarbij wordt het totale plaatje aangepakt, dus eten, bewegen en mentaal. Eerst maar eens onderzoeken wat maakt dat dat niet effectief is.

Ik snap vergoedingen niet altijd helemaal. Ik heb sinds kort een gebitsprothese van 2 voortanden. Uiteindelijk worden dit implantaten en kronen. Zonder deze prothese zie ik er echt niet uit en zou ik niet over straat kunnen. Toch moet ik de hele ingreep (totaal naar schatting 8000 euro) zelf betalen. Ik ben op mijn 8ste gevallen waardoor deze tanden dusdanig beschadigd zijn geraakt dat ze niet meer te redden waren. Ze hebben het lang volgehouden maar de wortels waren nu zo ontstoken dat het niet haalbaar meer was om ze te laten zitten.

Nee, die snap ik ook niet. Zeker als een volledig kunstgebit dus wel gewoon vergoed wordt. Uiteindelijk is je eigen gebit zoveel mogelijk behouden beter. 

Daglichtlamp schreef op 01-07-2025 om 08:49:

In dit geval denk ik, juist doordat inmiddels zoveel mensen overgewicht hebben, dat het overgrote merendeel van de Nederlanders wel iemand in zijn directe omgeving heeft die mogelijk baat heeft bij deze medicatie. Ik denk dat daardoor mensen de verhoging van de premie voor iedereen wel logisch vinden. Overigens is vrijwel niemand voor vergoeding zonder voorwaarden.

Ik denk dat zeker eerst leefstijlinterventie belangrijk is. 

Mijn vriend heeft diabetes en nu Mounjaro gekregen. Ik gebruik een jaar Saxenda. 
Ik heb daarvoor een traject gehad, geen GLI maar een revalidatietraject die bij mijn beperkingen past. GLI in de huidige vorm zou niet gepast hebben en dus al mislukt zijn en dan dus al makkelijk in aanmerking voor een GLP1 remmer zijn gekomen. 

Maar je leefstijl is dan nog steeds niet aangepast waarschijnlijk. Ik lees op Saxenda-groepen dat mensen “gewoon die paar keer naar de GLI gaan” en verder lekker doorgaan met het goede leven om zo na een jaar “lekker makkelijk aan de pen te kunnen”. Dan denk ik, nee.. 

Mijn vriend hoefde voor zijn Mounjaro dus ook geen gli te volgen omdat hij diabeet is. Maar hij heeft geen snars veranderd aan zijn leefstijl. Behalve dat ie minder snackt omdat die behoefte er niet is. Maar het (niet)bewegen, zitten enz is allemaal nog hetzelfde. 

(We wonen niet samen trouwens en ik doe wel gewoon mijn ding want met op hem wachten kan ik wachten tot ik een ons weeg- hmm misschien ook een oplossing 🤪). 

Poison schreef op 01-07-2025 om 11:56:

ik heb een bmi van 39, door medicatie die ik levensland moet slikken. Kom van een bmi van 42. De rest gaat er niet af. Niet met dietiste, niet met sportschool, niet met shakes, niet met gli. Maar kom niet in aanmerking voor medicatie om mee af te vallen, want diabetes type 2. Dus doorverwijzing voor bariatrische chirurgie. Ik vind t nogal wat. Ik probeer liever wel medicatie eerst en als laatste redmiddel, voor ik me laat opereren. Maar dat word niet vergoed, operatie wel. Bizar.

Raar, mijn vriend kreeg zonder problemen Mounjaro met diabetes 2. Het werkt zo goed dat al zijn suikerwaarden nu goed en stabiel zijn. Binnen drie maanden en -17kg. Hij had een bmi van 37. 
de diabetes is al de comorbiditeit waardoor je met een bmi van >35 al in aanmerking zou komen. 

De Nederlandse bevolking heeft voor meer dan de helft overgewicht dus daaruit zal het hoge percentage dat vóór is, te verklaren zijn. Men zal dus geneigd zijn mee te voelen of zelf dit spul op termijn verwachten te gaan gebruiken. 

Het is niet moeilijk om de voorwaarden die nodig zijn om het middel te krijgen te bestuderen en dan alle reguliere adviezen kort te proberen, om tenslotte zo rap mogelijk bij het populaire medicijn uit te komen. Mensen die niet zo slim zijn moeten het bezuren.

Wel goed dat het geen 2600 per maand kost. Ik blijf bij een opt-out per jaar, hoewel dat ook wel uitvoeringsbezwaren zal hebben. Of het medicijn in een aanvullend pakket.

Een vriendin van mij gebruikt nu voor het tweede jaar Saxenda.  Zelf betalen.  Ze is véél afgevallen. Nadeel is dat losse vel. Wat ik de winst bij haar vindt: de trek in alcohol is verdwenen.  Ze dronk elke dag een paar glazen wijn. Dat is volledig over. 
Zij verwacht/hoopt dat ze straks zo lang mogelijk zonder Saxenda kan , ze gaat 5 kilo marge inbouwen. Ik verwacht dat haar trek in drank en zoetigheid terug gaat komen.  De vraag is of ze dan de wilskracht weet op te brengen.  

Ik ben zelf obees geweest.  Door blijvend anders te eten en drinken ben ik, na heel veel jojoen,  45% van mijn gewicht kwijt geraakt.  Ik woog iets meer dan 100 kilo.  Ik woog de afgelopen jaren 61 kilo.  Maar nu ik veel stress/verdriet heb ben ik afgevallen naar 55 kilo.  Vooral spiermassa....niet ok.  
Die jaren van 61 kilo waren niet makkelijk.  Elke dag bewuste keuzes maken.  Overal zin in hebben en alles ook lusten maar jezelf never nooit niet toestaan bijvoorbeeld chips te kopen.  Nooit drinken nemen waar calorieën in zitten.  Taart eten ok maar dan wel ook 1000 calorieën extra verbranden met wandelen.  Op die manier heb ik het meer dan 15 jaar volgehouden.  In mijn omgeving,  familie/vrienden en in het verleden mijn werk zie ik dat de meeste mensen de verleidingen niet blijvend kunnen weerstaan.  Medicatie of bariatrische operaties zijn dan hulpmiddelen. 

Ik vind het positief als dit vergoed zou worden, zelf worstel ik ook met obesitas. Maar ik zie om mij heen ook veel schrijnender situaties van medisch noodzakelijke zaken die niet vergoed worden. Zo krijgt een buurmeisje met -5 geen bril vergoed. Compleet gestoord vind ik dat. Juist een kind moet goed kunnen zien op school. En juist kinderen doen maar kort met een bril. Van mij mogen eerst dat soort fouten in de zorgverzekering opgelost worden.

Als het aanleren van een gezond voedingspatroon en een beperkte calorieën inname te weinig voor je doen en je hebt langdurig laten zien dat je dat vol kunt houden mag een beperkt aantal maanden uit de basisverzekering vergoed worden naar mijn idee. Zeker voor mensen met morbide obesitas. 
De eerste kilo's eraf zijn vaak een goede motivatie om vol te houden en als dat niet lukt zonder medicatie dan vind ik het een goede zaak dat de niet zo rijken het vergoed krijgen. 
Hoe minder overgewicht hoe beter voor het individu en de gezondheidszorg.
Alles wat de overheid tot nu toe heeft bedacht om ons gezonder te laten eten werkt voor geen meter dus als we gezonder gedrag op deze manier wel bereiken dan moet dat maar.
Feitelijk moeten we gaan werken aan het voorkomen van overgewicht maar dat is nog een lange weg. We zijn, met "dank" aan de industrie, TE verslaafd aan zoet,  zout en vet. 

Dorestad schreef op 01-07-2025 om 12:54:

Een vriendin van mij gebruikt nu voor het tweede jaar Saxenda. Zelf betalen. Ze is véél afgevallen. Nadeel is dat losse vel. Wat ik de winst bij haar vindt: de trek in alcohol is verdwenen. Ze dronk elke dag een paar glazen wijn. Dat is volledig over.
Zij verwacht/hoopt dat ze straks zo lang mogelijk zonder Saxenda kan , ze gaat 5 kilo marge inbouwen. Ik verwacht dat haar trek in drank en zoetigheid terug gaat komen. De vraag is of ze dan de wilskracht weet op te brengen.

Ik ben zelf obees geweest. Door blijvend anders te eten en drinken ben ik, na heel veel jojoen, 45% van mijn gewicht kwijt geraakt. Ik woog iets meer dan 100 kilo. Ik woog de afgelopen jaren 61 kilo. Maar nu ik veel stress/verdriet heb ben ik afgevallen naar 55 kilo. Vooral spiermassa....niet ok.
Die jaren van 61 kilo waren niet makkelijk. Elke dag bewuste keuzes maken. Overal zin in hebben en alles ook lusten maar jezelf never nooit niet toestaan bijvoorbeeld chips te kopen. Nooit drinken nemen waar calorieën in zitten. Taart eten ok maar dan wel ook 1000 calorieën extra verbranden met wandelen. Op die manier heb ik het meer dan 15 jaar volgehouden. In mijn omgeving, familie/vrienden en in het verleden mijn werk zie ik dat de meeste mensen de verleidingen niet blijvend kunnen weerstaan. Medicatie of bariatrische operaties zijn dan hulpmiddelen.

Ik heb een soortgelijke ervaring als jij. Ik ben in het verleden ook veel kilo’s kwijtgeraakt met sporten en en een blijvende verandering in eetgewoontes. Toen ik dat eenmaal eenderde van mijn leven had volgehouden dacht ik wel dat het er definitief in was gesleten. Toch kwamen de slechte copingmechanismes tijdens grote stress weer terug. En waar jij afvalt kwam ik weer aan.

Bakblik schreef op 01-07-2025 om 14:11:

Als het aanleren van een gezond voedingspatroon en een beperkte calorieën inname te weinig voor je doen en je hebt langdurig laten zien dat je dat vol kunt houden mag een beperkt aantal maanden uit de basisverzekering vergoed worden naar mijn idee. Zeker voor mensen met morbide obesitas.
De eerste kilo's eraf zijn vaak een goede motivatie om vol te houden en als dat niet lukt zonder medicatie dan vind ik het een goede zaak dat de niet zo rijken het vergoed krijgen.
Hoe minder overgewicht hoe beter voor het individu en de gezondheidszorg.
Alles wat de overheid tot nu toe heeft bedacht om ons gezonder te laten eten werkt voor geen meter dus als we gezonder gedrag op deze manier wel bereiken dan moet dat maar.
Feitelijk moeten we gaan werken aan het voorkomen van overgewicht maar dat is nog een lange weg. We zijn, met "dank" aan de industrie, TE verslaafd aan zoet, zout en vet.

Waarom deze restrictie? Mensen die het niet zelf kunnen hebben dan maar weer verder pech ofzo? Er zijn al sterke aanwijzingen dat je dit medicijn de rest van je leven nodig gaat hebben, de meeste mensen komen direct weer aan als ze stoppen. Dan is zo'n restrictie wel een beetje gek.

En die industrie is over een paar maanden niet ineens minder verslavend.

Schoondochter schreef op 01-07-2025 om 14:26:

[..]

Waarom deze restrictie? Mensen die het niet zelf kunnen hebben dan maar weer verder pech ofzo? Er zijn al sterke aanwijzingen dat je dit medicijn de rest van je leven nodig gaat hebben, de meeste mensen komen direct weer aan als ze stoppen. Dan is zo'n restrictie wel een beetje gek.

En die industrie is over een paar maanden niet ineens minder verslavend.

Het gaat om dure medicatie die,  vooralsnog,  beperkt beschikbaar is. Als je het goede eetpatroon hebt aangeleerd en vol kunt houden met medicatie dan moet je dat ook kunnen zonder medicatie. 

Een 15 jarige met morbide obesitas kan nog prima leren zijn gedrag te veranderen. We kunnen niet zeggen dat deze persoon tot zijn dood recht heeft op medicatie via de basisverzekering als er geen sprake is van onderliggende ziektes waarvoor die medicatie echt bedoeld is.  Dan leer je dat je altijd terug kan vallen op de pillen als je je 4 mannen weer volledig hebt laten gaan met ijs, chips, cola en andere dingen die niet passen in je gezonde voedingspatroon. 

En gezond voedingspatroon moet in principe genoeg zijn om geen overgewicht te ontwikkelen en als je goed op gewicht bent dat zo te houden.  Dan kan je zelfs weleens friet eten en dat de volgende dag compenseren.

De industrie gaat niet ineens minder verslavende zooi produceren dat klopt.  Je kunt jezelf wel aanleren om daar maar beperkt van te eten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.