Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Zonnepanelen - dilemma

willen jullie eens meedenken over dit duivelse dilemma?

Er staat een afspraak om zonnepanelen te plaatsen. 2 jaar geleden zijn we verhuisd en hebben we flink ingeteerd op het spaargeld. Na aanschaf van de zonnepanelen houden we zo’n €4000 spaargeld over. (Gezin met kinderen)
Maar door de zonnepanelen vullen we dit weer snel aan en sparen we daarna een stuk harder dan we zouden doen zonder zonnepanelen. Na 9 maanden zouden we weer op het huidige niveau zijn en Over 1,5 jaar zouden we dan net zoveel spaargeld hebben als wanneer we nu gewoon door zouden sparen zonder panelen. In theorie dan natuurlijk.
Al met al een logische keuze.

maar… ik zit middenin een depressie en ik twijfel aan alles. Ik heb geen idee of onze relatie stand houd en ik heb scheiden nooit als optie gezien maar nu weet ik het niet meer. Er zal wat moeten veranderen en daar zijn we ons beide van bewust. 
maar dat brengt ons wel in een patstelling. 

Het vliegt me enorm aan om nu zo’n klap geld uit te geven terwijl we dat geld misschien wel voor een eventuele scheiding nodig hebben. Ik vind de buffer niet groot genoeg. Maar goed, ik zie alles niet echt zonnig en de kans is best groot dat als ik opknap dat de issues allemaal veel minder groot zijn. Qua emoties vlieg ik alle kanten op. Van ‘het leven word nooit meer wat’ tot zo nu en dan ‘misschien komt het goed’

Maar wat man zegt snap ik ook, dat het ons uiteindelijk geld ‘kost’ als we ze nu niet kopen. Want de energieprijzen gaan flink omhoog. 

Uitstellen is ook niet zo interessant blijkbaar omdat het salderen er misschien vanaf gaat. 
De helft aan zonnepanelen betekend dat we minder btw terug krijgen. Dat maakt dat ik veel druk voel om een keuze te maken die ik eigenlijk niet wil maar waarvan ik wel begrijp dat het logisch zou zijn. 

wat zouden jullie adviseren?


je zit middenin een depressie dus je ziet niet de positieve kant van een keus. Lijkt me niet dat je nu een gevoelskeuze zoals een scheiding in werk moet gaan zetten. Anderhalf jaar is zó voorbij, dus houdt geen rekening met die scheiding. Het was nooit een optie, dus nu in een depressie ook niet. 

Ik ben voor zonnepanelen. Ze verhogen ook weer de waarde van je huis. 

Beslissingen over een eventuele scheiding zou ik niet maken zolang je in een depressie zit.

Frietspeciaal

Frietspeciaal

07-01-2022 om 10:50 Topicstarter

ik realiseer me dat ik de keuze voor een scheiding nu niet kan maken. En dat wil ik ook niet want daarmee geef ik het geen eerlijke kans. 
Wat het uitspreken van dit gevoel wel brengt is dat we beide meer de noodzaak zien om aan dit huwelijk te werken. Alleen ook daar is het nu niet het moment voor. 

Ten eerste sterkte, lijkt mij geen fijne situatie voor je!

Daarnaast zou ik zelf 4000 euro aan spaargeld te weinig vinden, los van de eventuele scheidingsproblemen (of andere zaken, bijv. extra kosten die je maakt door je depressie). Ik zou sowieso niet een levensveranderende keuze als een scheiding maken als je je niet goed voelt.
Maar er hoeft maar even iets mis te gaan (cv-ketel kapot, dure reparatie voor de auto, etc..) en je hebt niets meer. Dat hangt ook heel erg af van het inkomen dat jullie samen hebben, je uitgaven (en of daar wellicht ook iets in te bezuinigen is), en daarmee de mogelijkheid om maandelijks te sparen. Nibud heeft daar ook een tooltje voor, de bufferberekenaar. Misschien inzichtelijk om eens in te vullen. 

Reken je jezelf ook niet te rijk met de zonnepanelen? Volgens mij zeggen ze meestal dat je je investering in zo'n 7 jaar terugverdiend hebt. Dat is best een tijd, dus ik weet niet helemaal wat je bedoelt met dat je spaarpotje snel weer wordt aangevuld door de zonnepanelen. 

Kortom: alhoewel ik erg pro zonnepanelen ben, zou ik het zelf geloof ik niet doen, maar dat hangt wel heel erg af van jullie mogelijkheid om te sparen. Als jullie bijv. elke maand 1000 euro kunnen sparen (los van de zonnepanelen), is het een heel ander verhaal.

Daarnaast, die afspraak staat, die heb je neem ik aan met je volle verstand gemaakt. 

masatu schreef op 07-01-2022 om 10:58:

Ten eerste sterkte, lijkt mij geen fijne situatie voor je!

Daarnaast zou ik zelf 4000 euro aan spaargeld te weinig vinden, los van de eventuele scheidingsproblemen (of andere zaken, bijv. extra kosten die je maakt door je depressie). Ik zou sowieso niet een levensveranderende keuze als een scheiding maken als je je niet goed voelt.
Maar er hoeft maar even iets mis te gaan (cv-ketel kapot, dure reparatie voor de auto, etc..) en je hebt niets meer. Dat hangt ook heel erg af van het inkomen dat jullie samen hebben, je uitgaven (en of daar wellicht ook iets in te bezuinigen is), en daarmee de mogelijkheid om maandelijks te sparen. Nibud heeft daar ook een tooltje voor, de bufferberekenaar. Misschien inzichtelijk om eens in te vullen.

Reken je jezelf ook niet te rijk met de zonnepanelen? Volgens mij zeggen ze meestal dat je je investering in zo'n 7 jaar terugverdiend hebt. Dat is best een tijd, dus ik weet niet helemaal wat je bedoelt met dat je spaarpotje snel weer wordt aangevuld door de zonnepanelen.

Kortom: alhoewel ik erg pro zonnepanelen ben, zou ik het zelf geloof ik niet doen, maar dat hangt wel heel erg af van jullie mogelijkheid om te sparen. Als jullie bijv. elke maand 1000 euro kunnen sparen (los van de zonnepanelen), is het een heel ander verhaal.

Die 4000 is maar even. Zo kan je niks meer doen. 

Frietspeciaal

Frietspeciaal

07-01-2022 om 11:01 Topicstarter

We hebben net een nieuwe cv ketel en een nieuwe leaseauto. Ik ben met je eens dat de spaarpot niet groot is maar deze dingen hoeven er in ieder geval dus niet vanaf.

De baas betaald de stroomkosten voor het opladen. Dus die betaald indirect dan eigenlijk mee aan het terugbetalen van de panelen. We krijgen €200 per maand van de baas. 

Frietspeciaal schreef op 07-01-2022 om 11:01:

We hebben net een nieuwe cv ketel en een nieuwe leaseauto. Ik ben met je eens dat de spaarpot niet groot is maar deze dingen hoeven er in ieder geval dus niet vanaf.

De baas betaald de stroomkosten voor het opladen. Dus die betaald indirect dan eigenlijk mee aan het terugbetalen van de panelen. We krijgen €200 per maand van de baas.

Dat maakt het al een stuk beter! Zeker i.c.m. een elektrische auto.

In dat geval zou ik de zonnepanelen installeren!

Frietspeciaal

Frietspeciaal

07-01-2022 om 11:19 Topicstarter

masatu schreef op 07-01-2022 om 11:13:

[..]

Dat maakt het al een stuk beter! Zeker i.c.m. een elektrische auto.

In dat geval zou ik de zonnepanelen installeren!

Ergens weet ik ook wel dat het een logische keuze is. Maar m’n gevoel is zo onbetrouwbaar en pessimistisch. Dat maakt het echt moeilijk vind ik. 

Heb je die zonnepanelen al besteld? Dan kan 't goed zijn dat je een soort boete zou moeten betalen als je nu annuleert. Waarde van je huis gaat omhoog. En qua stroom besparen we nu best wel wat, hebben in oktober 2019 zonnepanelen laten installeren

ik vind het wel erg weinig spaargeld om achter de hand te hebben. Helemaal met een koopwoning.

Maar aan de andere kant is het wel gunstig ivm de auto. Heb je al gekeken of je in aanmerking komt voor een subsidie?

Ik snap niet echt iets van je rekensom. De terugverdien tijd van zonnepanelen is 6/7 jaar zoiets toch? Hoe kan je dan na 1,5 jaar het weer terugverdiend hebben? Stroom is nog altijd een stuk goedkoper dan gas, ik zou nog eens goed je rekensommetje maken. En even goed je laatste energierekening bekijken, wat waren je verbruikskosten qua stroom?

Vraagje, moet dat nu? Kan je de zonnepanelen niet uitstellen tot je wat beter in je vel zit? Waarom heb je er haast mee? Vanwege die afspraak?

Ik vind 4.000 euro voor mezelf al te weinig, laat staan voor een heel gezin dat ook nog eens een moeilijke tijd door maakt.

Frietspeciaal schreef op 07-01-2022 om 11:01:

We hebben net een nieuwe cv ketel en een nieuwe leaseauto. Ik ben met je eens dat de spaarpot niet groot is maar deze dingen hoeven er in ieder geval dus niet vanaf.

De baas betaalt de stroomkosten voor het opladen. Dus die betaalt indirect dan eigenlijk mee aan het terugbetalen van de panelen. We krijgen €200 per maand van de baas.

Zo'n goede deal krijg je niet gauw meer! Als je daarmee je panelen binnen anderhalf jaar hebt terugverdiend is dat razendsnel. Ik zou het maar doen. En als er toch gescheiden zou moeten worden, gebeurt dat niet op zeer korte termijn: eerst maar eens herstellen van je depressie. Ben je al in gesprek met man over relatieproblemen en eventueel scheiden? Als er geen ernstige zaken in het spel zijn zoals agressie, kun je rustig aan doen, lijkt me uiteindelijk ook beter. Niet alleen voor de zonnepanelen . In mijn ervaring is anderhalf jaar zó voorbij! 

Madamecannibale schreef op 07-01-2022 om 12:33:

Ik snap niet echt iets van je rekensom. De terugverdien tijd van zonnepanelen is 6/7 jaar zoiets toch? Hoe kan je dan na 1,5 jaar het weer terugverdiend hebben? Stroom is nog altijd een stuk goedkoper dan gas, ik zou nog eens goed je rekensommetje maken. En even goed je laatste energierekening bekijken, wat waren je verbruikskosten qua stroom?

Als ik het goed begrijp heeft het ermee te maken dat de baas er €200,- bijlegt ivm de leaseauto. Dat gaat dan niet naar de benzinepomp maar naar TO-gezin, wat ze dus in de zonnepanelen kunnen stoppen. Ze worden dan immers hun eigen energieleverancier. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.