Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Ziekmelden na ontslag en voor tekenen vso op advies jurist.

merel, je schreef dat je erover denkt om zzp'er of interim te gaan werken. Waarom reageerde je dan zo afwijzend toen die recruiter tijdens je sollicitatiegesprek vroeg of hij nog eens gebruik mocht maken van je kennis? Dat is toch precies wat een interim of zzp'er doet? Tijdelijk inspringen omdat je specifieke kennis heb. 
Of denk je dat hij/ zij gratis gebruik van je wilde maken? 

Persoonlijk zou ik interim of als zzp'er werken niet aantrekkelijk vinden. Als interimmer kom je denk ik vaak op plekken waar een reorganisatie gaande is (of staat te gebeuren) of iets dergelijks. Je komt daar voor een bepaalde tijd om een opdracht uit te voeren en dan kijkt t me heel lastig om een fijn contact met een team op te bouwen. Terwijl (wat ik lees uit jouw berichten), je het belangrijk vindt om een fijn team te hebben. Belangrijker dan de politieke spelletjes. 

Zzp'er lijkt me ook lastig, vooral omdat je zegt dat er gewoon niet veel werk in jouw vakgebied en met jouw kennis is. Dan is t telkens weer stressen om een nieuwe opdracht te vinden. En met alle nieuwe wetgeving omtrent zzp- schap zou ik die sprong niet wagen. Vooral omdat je ook aangeeft er met je vso niet goed af ben gekomen. Als zzp'er moet je, denk ik, soms hard onderhandelen over je tarieven en voorwaarden. Is dat iets waar je je dan comfortabel bij voelt?

Nou ja, zomaar wat gedachten. Ik wens je veel succes en hoop dat je snel weer op de rit ben!

Armband schreef op 05-08-2025 om 10:18:

Persoonlijk zou ik interim of als zzp'er werken niet aantrekkelijk vinden. Als interimmer kom je denk ik vaak op plekken waar een reorganisatie gaande is (of staat te gebeuren) of iets dergelijks. Je komt daar voor een bepaalde tijd om een opdracht uit te voeren en dan kijkt t me heel lastig om een fijn contact met een team op te bouwen. Terwijl (wat ik lees uit jouw berichten), je het belangrijk vindt om een fijn team te hebben. Belangrijker dan de politieke spelletjes.

Zzp'er lijkt me ook lastig, vooral omdat je zegt dat er gewoon niet veel werk in jouw vakgebied en met jouw kennis is. Dan is t telkens weer stressen om een nieuwe opdracht te vinden. En met alle nieuwe wetgeving omtrent zzp- schap zou ik die sprong niet wagen. Vooral omdat je ook aangeeft er met je vso niet goed af ben gekomen. Als zzp'er moet je, denk ik, soms hard onderhandelen over je tarieven en voorwaarden. Is dat iets waar je je dan comfortabel bij voelt?

!

Ik persoonlijk vond dat wel meevallen, dat ik als ZZP’er werd ingehuurd bij grotendeels reorganisaties. Veel vaker ter vervanging van langdurige ziekte en/of als overbrugging totdat er een nieuwe geschikte kandidaat was gevonden. Maar dat tijdelijke moet je inderdaad wel liggen, ik vond juist dát heel leuk. 

De duur van mijn opdrachten varieerden van 3 maanden tot soms 2 jaar (verlenging op verlenging als projecten uitliepen (zoals gewoonlijk ). Genoeg tijd om een goede binding met een team te krijgen, zo goed, dat ik bij sommige bedrijven ook meerdere malen ben teruggevraagd voor een andere opdracht. 

Netwerken vond ik ook leuk en op een gegeven moment weet men je ook zeker wel te vinden op LinkedIn.

Ik denk dat het belangrijk is dat Merel eerst voor zichzelf gaat bedenken wat zij nu eigenlijk écht wil ipv “als iemand nog CTO functies weet of als product owner, laat het mij weten”. Als zij al jaren binnen dit soort grote organisaties heeft gewerkt, dan zouden anderen haar ook wel vinden lijkt mij. De tamtam gaat snel en binnen die branch is het inmiddels echt wel bekend dat Merel weer beschikbaar is. Daarbij, het is nu vakantieperiode en Merel zou dmv die VSO misschien beter ook even wat ‘vakantie’ nemen om de gemoederen te laten bedaren.

merelvanhrhier

merelvanhrhier

13-08-2025 om 15:39 Topicstarter

Nou dit topic is dus nog open. Het is komkommertijd er zijn nauwelijks vacatures. We zijn zelf maar even er tussen uit gepiept om op adem te komen. Het is wel de hel. Want er spelen meer familie dingen.

merelvanhrhier schreef op 13-08-2025 om 15:39:

Nou dit topic is dus nog open. Het is komkommertijd er zijn nauwelijks vacatures. We zijn zelf maar even er tussen uit gepiept om op adem te komen. Het is wel de hel. Want er spelen meer familie dingen.

Waarom zou dit topic dicht zijn dan?

merelvanhrhier

merelvanhrhier

16-08-2025 om 19:21 Topicstarter

Volgende week naar een c level meeting om te netwerken. Veel gesolliciteerd, veel afwijzingen, veel helemaal niks gehoord en veel waar ik nog een reactie verwacht. Ik heb iets als interim uitstaan maar vind het spannend dat ik dan mijn hele ww recht verspeel. Verder veel stress thuis met gezondheid van moeder die heel slecht gaat en gedoe met 1 van de kids waar ik liever niet over wil uitwijken. Man en ik hebben ook veel strubbelingen de stress is nog steeds veel te hoog. Maar we gaan maar weer door. Elke dag om 8 uur aan de keukentafel met een kopje koffie 2 uurtjes vacatures zoeken, dan 1 a 2 brieven sturen en de rest van de dag niks. Ja beetje lezen, koken, opruimen, rust creeeren. Een mens kan niet 8 uur per dag solliciteren. Onmogelijk. Het moet allemaal niet veel langer gaan duren want ik voel de spanning echt in mn lijf en de druk wordt hoger.

Merel, met 'het moet snel, het moet sneller, het moet NU!' bereik je niks! Wees nu eens een vrouw van ... (zelf invullen) jaar, die al heel wat ervaring heeft, zowel wat werk als wat 'het leven' betreft.

Als jij zulke hoge druk ervaart, dan weet je toch zelf ook dat zoiets van je afstraalt tijdens een sollicitatiegesprek. Dat kan ook de reden zijn waarom je niet wordt aangenomen. 'Ze gaat té zenuwachtig zijn in stress-situaties die zich in deze baan gaan voordoen want zelfs tijdens haar sollicitatiegesprek was ze haar zenuwen niet baas'. Dat wil je toch niet dat zoiets over jou wordt gezegd. Dat er punten zijn waarop je niet voldoet, en dan niet aangenomen wordt, OK. Maar toch niet omdat je jezelf niet onder controle hebt! Iedere sollicitant voelt spanning tijdens zo een procedure!

Wat ik raar vind is, heb jij dan nooit voor schijnbaar onmogelijke situaties gestaan? Hoe ging je daar dan toe mee om? Zoals je jezelf al hebt omschreven, of toch tenminste de taak die je uitvoert en het niveau waarop je werkt, dan mag stress geen factor zijn waarmee jij niet kan dealen. Of je hebt overdreven in je functieomschrijving.

merelvanhrhier

merelvanhrhier

16-08-2025 om 20:56 Topicstarter

Ik heb pas 2 gesprekken gehad, bij de rest een afwijzing via mail

Je kunt een topic niet sluiten

Ik ben nog nooit aangenomen voor een baan waar ik alleen een brief op stuurde. Wel voor banen waar ik nooit een brief op stuurde.
Je moet bellen! Dan hebben ze je al gehoord. Stel je inzichtvolle vragen, dan heb je een streepje voor. Heb je veel meer kans uitgenodigd te worden. Of nog beter, via via in contact komen. Horen dat ze op zoek zijn, nog voor er een vacature uitstaat.
Brieven sturen op vacatures is in mijn ervaring vrij kansloos.

En ik herken heel erg de stress van zonder baan zitten hoor. Slopend is het, want je weet niet wanneer het ophoudt. En achteraf denk je dat je in al die tijd wel x, y en z had kunnen doen...

"Het moet allemaal niet veel langer gaan duren want ik voel de spanning echt in mn lijf en de druk wordt hoger."

Wat bedoel je hiermee? Wat moet niet langer duren? Een baan vinden? Je bent nog niet eens uit dienst toch? 
Kun je iets doen om de spanning en druk te doen afnemen? Misschien tijd voor professionele hulp? Dit duurt nu bijna 2 maanden en het leest alsof je nog steeds niet uit paniekmodus bent. Het kan nog wél langer duren. En daar zul je mee om moeten leren gaan. Wat Letterkoekje zegt; ook je kans op een baan wordt niet beter als je er zo aan toe bent. Hoe ga je netwerken als je zo er aan toe bent? 

Peaches schreef op 16-08-2025 om 21:14:

Ik ben nog nooit aangenomen voor een baan waar ik alleen een brief op stuurde. Wel voor banen waar ik nooit een brief op stuurde.
Je moet bellen! Dan hebben ze je al gehoord. Stel je inzichtvolle vragen, dan heb je een streepje voor. Heb je veel meer kans uitgenodigd te worden. Of nog beter, via via in contact komen. Horen dat ze op zoek zijn, nog voor er een vacature uitstaat.
Brieven sturen op vacatures is in mijn ervaring vrij kansloos.

Ik denk dat dat heel afhankelijk is van de vacature, de branche en van wie er aan de andere kant zit. Ik ben zelf altijd aangenomen zonder te bellen. En vóór mijn huidige baan, had ik zelf weleens vacatures en dan had je echt geen streepje voor als je belde. 

Maar als het echt zo'n hoge functie is, als wordt geschetst, dan kan alleen een brief in deze situatie inderdaad niet voldoende zijn. 

Meesje schreef op 16-08-2025 om 21:22:

"Het moet allemaal niet veel langer gaan duren want ik voel de spanning echt in mn lijf en de druk wordt hoger."

Wat bedoel je hiermee? Wat moet niet langer duren? Een baan vinden? Je bent nog niet eens uit dienst toch?
Kun je iets doen om de spanning en druk te doen afnemen? Misschien tijd voor professionele hulp? Dit duurt nu bijna 2 maanden en het leest alsof je nog steeds niet uit paniekmodus bent. Het kan nog wél langer duren. En daar zul je mee om moeten leren gaan. Wat Letterkoekje zegt; ook je kans op een baan wordt niet beter als je er zo aan toe bent. Hoe ga je netwerken als je zo er aan toe bent?

Je klinkt idd alsof je nog steeds heel hoog in de stress zit. Wat mij een beetje door zo'n tijd heen helpt, is regelmatig naar de sauna gaan en massage laten doen. Wat zijn voor jou ontspannende bezigheden?

Merel heeft 2 keer gemeld dat ze ASS heeft.

Nou weet ik niet hoe dat zich bij haar uit, maar ik krijg de indruk dat ze anders op stress reageert dan handig is.
Dat zou dan verklaren dat ze opeens een VSO tekent (waarbij ze er te weinig uitsleept) en op het forum om vacatures vraagt.

En dat ze niet zo'n groot netwerk heeft dat de headhunters haar plat bellen.

CharlieB schreef op 16-08-2025 om 21:42:

[..]

Ik denk dat dat heel afhankelijk is van de vacature, de branche en van wie er aan de andere kant zit. Ik ben zelf altijd aangenomen zonder te bellen. En vóór mijn huidige baan, had ik zelf weleens vacatures en dan had je echt geen streepje voor als je belde.

Maar als het echt zo'n hoge functie is, als wordt geschetst, dan kan alleen een brief in deze situatie inderdaad niet voldoende zijn.

Bij zo'n hoge functie wordt je uitgenodigd om je cv te delen en op gesprek te komen door het recruiting bureau. En dat op basis van je bekendheid in het netwerk en linked in.

Ons kent ons: zeg Wim ik zoek nog een .... Wim: o, dan moet je eens met x gaan praten die zit nu bij t maar staat wel open voor een goed aanbod.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.