Financiën en recht
merelvanhrhier
26-06-2025 om 20:43
Ziekmelden na ontslag en voor tekenen vso op advies jurist.
Ik ben ontslagen. Helemaal uit het niks. Ik ben helemaal verslagen en ben kapot. Ik heb een jurist in de arm genomen en die adviseert niks te tekenen, maar ziekmelden, bijkomen en rekken rekken rekken. Het voelt gek. Ik ben ziek omdat ik ziek ben maar ziek omdat het uit het niks komt. als ik me ziek meld moet ik me dan zorgen om mijn vso en ww. ajb help mij, ik ben in paniek
merelvanhrhier
04-08-2025 om 09:33
Letterkoekje je zegt echt aparte dingen. Valt me vaker op. Misschien komt dat om je van Belgie komt? Dat weet ik niet. Maar ik heb ook bij bedrijven gewerkt, gewoon in loondienst en daar kreeg ik ook maandelijks mijn vakantiegeld er al bij in. Dat is gewoon een contractvorm heeft niks met interim te maken.
Dees!
04-08-2025 om 09:47
merelvanhrhier schreef op 04-08-2025 om 09:31:
Nee je hebt als interim niet telkens een contract van een week.Dit wordt een beetje vermoeiend zo. Ik ken de klappen van de zweep, ik heb met interimmers samen gewerkt en ik heb ze aangenomen.
Het verschil tussen interim en gedetacheerd werken zit vooral in je contractvorm, zelfstandigheid en verantwoordelijkheden:
Interim
- Je bent zelfstandig ondernemer (zzp’er, maar hoeft niet, je kan ook in dienst zijn van een interrimbureau en je hoeft je niet in te schrijven bij de kvk).
- Je werkt tijdelijk op opdrachtbasis.
- Je regelt zelf je opdrachten, administratie en verzekeringen, tenzijn het bureau dit voor je doet of het bedrijf, ligt aan de contractvorm die je samen afspreekt.
- Je hebt vaak meer zeggenschap over je tarief, werkplek en werktijden.
- Wordt vaak ingezet voor strategische of leidende functies, zoals CTO, projectleider, verandermanager.
Gedetacheerd
- Je bent in loondienst bij een detacheringsbureau.
- Het bureau zoekt opdrachten voor jou bij andere bedrijven.
- Het bureau regelt je salaris, verzekeringen, pensioen etc.
- Je hebt minder vrijheid, maar meer zekerheid.
- Geschikt voor wie wél afwisseling wil, maar géén ondernemer wil zijn.
Samengevat:
- Interim = zelfstandigheid, risico en vrijheid.
- Gedetacheerd = zekerheid, minder regelwerk, maar ook minder autonomie.
Ik denk dat je dit een beetje te zwart-wit stelt (ook wel ervaring met de inhuur van interimmers) en dat het maar net is welke afspraken je maakt met je bureau.
Maar is dit belangrijk voor nu?
letterkoekje
04-08-2025 om 10:19
merelvanhrhier schreef op 04-08-2025 om 09:33:
Letterkoekje je zegt echt aparte dingen. Valt me vaker op. Misschien komt dat om je van Belgie komt? Dat weet ik niet. Maar ik heb ook bij bedrijven gewerkt, gewoon in loondienst en daar kreeg ik ook maandelijks mijn vakantiegeld er al bij in. Dat is gewoon een contractvorm heeft niks met interim te maken.
In België krijgen alle werknemers in de maand mei hun vakantiegeld van een gans jaar. Hier nog nooit gehoord van een contract waarbij bij je maandelijkse loon al 1/12de vakantiegeld wordt uitbetaald.
Wel als interim, dus, toen ik werkte met weekcontracten (en het is inderdaad vermoeiend zoals je schreef, want op het einde van elke week moest het uurrooster wat je die week had gewerkt, ingevuld worden, ondertekend door de firma en bezorgd aan het interimbureau zodat ze jouw loon konden uitbetalen en zo lang er geen officiële mededeling was dat het contract eindigde liep dat ononderbroken per week door, met wekelijkse uitbetalingen) was daar altijd een klein stukje vakantiegeld bij. Waarvan ik nu spreek is nog voor de eeuwwisseling hoor, maar zo was het zeker in België, en administratie dat je dan had!!!!)
Net nu voor alle zekerheid eens aan chatgpt gevraagd hoe het tegenwoordig zit met administratie en uitbetaling van uitzendkrachten: nog steeds zo.
Oh, is het zo dat ik 'aparte' dingen vertel? Welke nog bijvb?
merelvanhrhier
04-08-2025 om 10:45
Dees! schreef op 04-08-2025 om 09:47:
[..]
Ik denk dat je dit een beetje te zwart-wit stelt (ook wel ervaring met de inhuur van interimmers) en dat het maar net is welke afspraken je maakt met je bureau.
Maar is dit belangrijk voor nu?
je begint er zelf steeds over
merelvanhrhier
04-08-2025 om 10:51
letterkoekje schreef op 04-08-2025 om 10:19:
[..]
In België krijgen alle werknemers in de maand mei hun vakantiegeld van een gans jaar. Hier nog nooit gehoord van een contract waarbij bij je maandelijkse loon al 1/12de vakantiegeld wordt uitbetaald.
Wel als interim, dus, toen ik werkte met weekcontracten (en het is inderdaad vermoeiend zoals je schreef, want op het einde van elke week moest het uurrooster wat je die week had gewerkt, ingevuld worden, ondertekend door de firma en bezorgd aan het interimbureau zodat ze jouw loon konden uitbetalen en zo lang er geen officiële mededeling was dat het contract eindigde liep dat ononderbroken per week door, met wekelijkse uitbetalingen) was daar altijd een klein stukje vakantiegeld bij. Waarvan ik nu spreek is nog voor de eeuwwisseling hoor, maar zo was het zeker in België, en administratie dat je dan had!!!!)
Net nu voor alle zekerheid eens aan chatgpt gevraagd hoe het tegenwoordig zit met administratie en uitbetaling van uitzendkrachten: nog steeds zo.
Oh, is het zo dat ik 'aparte' dingen vertel? Welke nog bijvb?
oa dat het in Nederland best gewoon is dat je per maand je vakantiegeld krijgt. Zeker bij jonge bedrijven want dan ' lijkt' het alsof ze meer verdienen.
En dat je als interim per week werkt. Dat is hier gewoon per opdracht en dat kan van van 3 maanden tot 2 jaar zijn.
Ook is er dus een verschil tussen zzp' er zijn, interim zijn of gedetacheerd zijn. Dat laatste is gewoon een uitzendbureau.
Maar dit gaat inmiddels nergens meer over. En mijn vso is karig maar juridisch helaas kloppend. De 2 weken zijn voorbij en ik wil ook door. Ik heb geen 2 maand opzegtermijn en het is gewoon niet zo dat dat voor iedereen geldt zoals ik eerder heb uitgelegd.
Inmiddels mijn team (deel) ervan gesproken en degene die ook zijn ontslagen. Politieke spelletjes van bovenaf. Dat deel is nu heel duidelijk. Er wordt gestookt en tegen elkaar opgezet en ik heb dat gewoon nooit gezien of gemerkt. Ik ben er wel behoorlijk karig uitgekomen in vergelijking met hun maar dat is nu dan maar wat het is. Er is in heel korte tijd met de botte bijl van hogeraf gehakt, en ik was daar 1 van. Zoek maar even of er bij Merel dingen spelen waar we haar op kunnen pakken heb ik letterlijk gehoord van een ex werknemer. En zo is het gegaan. Ik ben keiboos maar ik laat het ook voor wat het is. Ik ben van horen zeggen dat het bedrijf aan zijn einde zit dus het is prima zo. Ik vind wel weer wat anders maar het duurt langer dan ik gehoopt had.Ik ben er mee bezig en ondertussen speel ik met andere opties om de toko hier draaiende te houden.
That' s it.
letterkoekje
04-08-2025 om 13:54
merelvanhrhier schreef op 04-08-2025 om 10:51:
[..]
Inmiddels mijn team (deel) ervan gesproken en degene die ook zijn ontslagen. Politieke spelletjes van bovenaf. Dat deel is nu heel duidelijk. Er wordt gestookt en tegen elkaar opgezet en ik heb dat gewoon nooit gezien of gemerkt. Ik ben er wel behoorlijk karig uitgekomen in vergelijking met hun maar dat is nu dan maar wat het is. Er is in heel korte tijd met de botte bijl van hogeraf gehakt, en ik was daar 1 van. Zoek maar even of er bij Merel dingen spelen waar we haar op kunnen pakken heb ik letterlijk gehoord van een ex werknemer. En zo is het gegaan. Ik ben keiboos maar ik laat het ook voor wat het is. Ik ben van horen zeggen dat het bedrijf aan zijn einde zit dus het is prima zo. Ik vind wel weer wat anders maar het duurt langer dan ik gehoopt had.Ik ben er mee bezig en ondertussen speel ik met andere opties om de toko hier draaiende te houden.
That' s it.
Dus er wordt langs alle kanten gemanipuleerd en jij ziet of hoort daar niks van?
Jij bent er karig van af gekomen. Vertellen zij dan allemaal wat er voor hen (financieel) uit de bus is gekomen? Daar sta ik van te kijken dat mensen daarover zo open zijn. En als ik het zo lees, dan zijn leden van jouw team beter uit het ontslag gekomen dan jij. Mensen waarover jij leiding had, die meer uit de brand kunnen slepen dan jij? Hoe leg je dat uit? Iemand van jouw niveau laat in zijn contract toch opnemen hoe een eventueel ontslag wordt afgehandeld. Ontslagregelingen volgens de letter van de wet, dat is voor de lagere klassen, maar hoe is jouw contract dan opgesteld toen je werd aangenomen op dit bedrijf.
Die ex-werknemer die heeft nog steeds inside informatie?
Je hebt horen zeggen dat het bedrijf aan zijn einde zit. Maar van horen zeggen, hoor je veel liegen. En jij die dan zo dicht bij de top zat, wist daar totaal niks van. Daar moeten toch signalen van zijn geweest, die jij toch opgemerkt moet hebben. Rekeningen die niet meer betaald worden, bestellingen die niet meer geplaatst worden. Wist jij daar allemaal niks van? Dat 'het lagere volk' daar geen weet van heeft, dat begrijp ik wel, maar jij, die bij het top-management zat, wat werd er dan op management vergaderingen besproken en ik heb het je al vele bladzijden geleden gevraagd: hoe werd dan gecommuniceerd waarom bepaalde van jouw collega's/ondergeschikten de baan moesten ruimen?
We zijn dik een maand nadat je dit topic hebt geopend, je ontslag is dus nog vers. En toch spreek je dat 'het langer duurt dan je gedacht had'. Dacht jij dan van de ene op de andere dag een nieuwe topfunctie te vinden, Merel?
krulliebollie
04-08-2025 om 14:26
[..]
oa dat het in Nederland best gewoon is dat je per maand je vakantiegeld krijgt. Zeker bij jonge bedrijven want dan ' lijkt' het alsof ze meer verdienen.
En dat je als interim per week werkt. Dat is hier gewoon per opdracht en dat kan van van 3 maanden tot 2 jaar zijn.
Ook is er dus een verschil tussen zzp' er zijn, interim zijn of gedetacheerd zijn. Dat laatste is gewoon een uitzendbureau.
Maar dit gaat inmiddels nergens meer over. En mijn vso is karig maar juridisch helaas kloppend. De 2 weken zijn voorbij en ik wil ook door. Ik heb geen 2 maand opzegtermijn en het is gewoon niet zo dat dat voor iedereen geldt zoals ik eerder heb uitgelegd.
That' s it.
Ik denk dat je jezelf ( en eventueel een slechte advocaat) te danken hebt aan de karige VSO.
Overigens werk volgens SGO en heb ook veel met onderwijs en hulpverlening te maken gehad en daarin krijgt niemand standaard zijn vakantie geld per maand. Dat kun je aanvragen. Maar is zeker niet standaard in deze verschillende sectoren.
Kersje
04-08-2025 om 16:40
[..]
.
Sorry, maar vetgedrukte moet ik gewoon even rechtzetten, want is pertinent niet waar (niet direct bedoeld voor Merel, maar mss wel voor overige topiclezers)
Detacheringsbureaus zijn zéker niet per definitie uitzendbureaus, grote misvatting!
https://www.dpa.nl/detachering/verschil-detachering-uitzenden/
Ik heb enkele jaren voor zowel uitzendbureaus als detacheringsbureaus gewerkt, voordat ik de overstap maakte naar ZZP-schap.
letterkoekje
04-08-2025 om 17:33
Kersje schreef op 04-08-2025 om 16:40:
[..]
Sorry, maar vetgedrukte moet ik gewoon even rechtzetten, want is pertinent niet waar (niet direct bedoeld voor Merel, maar mss wel voor overige topiclezers)
Dacht ik ook Kersje, maar ik moet altijd rekening houden dat Belgische wetgeving/taalgebruik anders kan zijn dan Nederlandse. Dus heb ik mij gedeisd gehouden.
Wat Merel ook schrijft: een interimopdracht kan variëren van 3 maand tot 2 jaar. Daar stel ik mij toch vragen bij: wat gebeurt er dan als bijvb een onthaalbediende een operatie heeft gehad en zes weken afwezig is en die plaats noodzakelijk bemand moet worden? Dan gaat er toch geen interim voor 3 maand worden aangenomen. Of er wordt een interim aangenomen om een bepaald klassement op orde te brengen, de bedrijfsbibliotheek te organiseren, een inventaris op te stellen ..., ... : daarvan weet je toch niet of dat op 1, 2 of 3 weken is gepiept.
merelvanhrhier
04-08-2025 om 18:29
Wat raar, op mijn telefoon zie ik veel meer reacties en hier niet?
merelvanhrhier
04-08-2025 om 19:07
Ik heb idd niks door van politieke spelletjes. Ik doe er niet aan mee. Het zal vast iets met mijn ASS te maken hebben. Ik doe gewoon mijn werk en verder gaan dit soort roddels veelal langs mij heen.
Het is niet dat huidige bedrijf failliet gaat maar het moederbedrijf is met een stille reorganisatie bezig en wil een en ander overnemen en anders gaan inrichten is nu het verhaal van iemand die ik gesproken heb. Daar laat ik het bij.
Het zijn geen mensen uit mijn eigen team die eruit zijn gegooid, nou ja niet helemaal waar eentje wel. Maar goed ja ze hebben mij idd verteld hoe het bij hen is gegaan. Maar nu is het wel klaar over de vso.
Ik werk niet in onderwijs of zorg maar in de e commerce en tech, hier is het bij scale-upps best wel vaker zo dat vakantiegeld elke maand wordt overgemaakt om de reden die ik al vermeldde. Nee het is niet standaard. Maar ook niet iets dat nooit gebeurd.
Maar het wordt nu een beetje geneuzel om de komma. Ik wil me niet laten verleiden dingen te zeggen waar ik op gepakt zou kunnen worden. Alles is wel gezegd wat mij betreft. Ik ben niemand verantwoording schuldig en ik wil me niet hoeven verdedigen. Iedereen bedankt voor het meedenken maar ik denk dat ik nu het topic toch maar sluit.
Hartelijke groeten van Merel
Irma3110
04-08-2025 om 20:28
letterkoekje schreef op 04-08-2025 om 17:33:
[..]
Dacht ik ook Kersje, maar ik moet altijd rekening houden dat Belgische wetgeving/taalgebruik anders kan zijn dan Nederlandse. Dus heb ik mij gedeisd gehouden.
Wat Merel ook schrijft: een interimopdracht kan variëren van 3 maand tot 2 jaar. Daar stel ik mij toch vragen bij: wat gebeurt er dan als bijvb een onthaalbediende een operatie heeft gehad en zes weken afwezig is en die plaats noodzakelijk bemand moet worden? Dan gaat er toch geen interim voor 3 maand worden aangenomen. Of er wordt een interim aangenomen om een bepaald klassement op orde te brengen, de bedrijfsbibliotheek te organiseren, een inventaris op te stellen ..., ... : daarvan weet je toch niet of dat op 1, 2 of 3 weken is gepiept.
Een interimmer is absoluut niet hetzelfde als een uitzendkracht, terwijl jij deze woorden door elkaar lijkt te gebruiken en vervolgens zegt dat TO het verkeerd heeft. Het lijkt me logisch om op een Nederlands forum van het Nederlandse taalgebruik en de Nederlandse wetgeving uit te gaan, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen.
letterkoekje
04-08-2025 om 21:03
Irma3110 schreef op 04-08-2025 om 20:28:
[..]
Een interimmer is absoluut niet hetzelfde als een uitzendkracht, terwijl jij deze woorden door elkaar lijkt te gebruiken en vervolgens zegt dat TO het verkeerd heeft. Het lijkt me logisch om op een Nederlands forum van het Nederlandse taalgebruik en de Nederlandse wetgeving uit te gaan, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen.
Ik heb het opgezocht en inderdaad: in België is interim en uitzendkracht hetzelfde, in Nederland niet. Wist ik niet, mijn excuses dat ik hier in de fout ben gegaan. Je hebt dus helemaal gelijk maar daarom moet je nog niet zo venijnig doen in je laatste zin.
Peaches
04-08-2025 om 21:11
Interim is toch gewoon tijdelijk? Dus dat zegt niks over hoe het qua contract geregeld is.
Succes Merel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.