Financiën en recht
merelvanhrhier
26-06-2025 om 20:43
Ziekmelden na ontslag en voor tekenen vso op advies jurist.
Ik ben ontslagen. Helemaal uit het niks. Ik ben helemaal verslagen en ben kapot. Ik heb een jurist in de arm genomen en die adviseert niks te tekenen, maar ziekmelden, bijkomen en rekken rekken rekken. Het voelt gek. Ik ben ziek omdat ik ziek ben maar ziek omdat het uit het niks komt. als ik me ziek meld moet ik me dan zorgen om mijn vso en ww. ajb help mij, ik ben in paniek
merelvanhrhier
02-08-2025 om 19:18
Ik zal even een nuancering aanbrengen: ik ben ASS' er en ik ben beroert in spellen. Dat is echt een dingetje en dat weet ik van mezelf. Work in progress zeg maar.
Niet elke vacature is geschikt, vaak vragen ze juniors. Ik heb nu 2 serieuze gesprekken gehad. Ben overgekwalificeerd, ze willen eigenlijk iemand die ze intern kunnen opleiden etc. Recruiters komen met dezelfde dingen aan als ik vind. En niet alle banen zijn hybride dus fulltime op 3 uur reisafstand is niet realistisch.
Biebel waarom zou ik geen ww krijgen op de eerste?
Headhunters zijn idd voor hogere functies maar heb er nog nooit een baan door gekregen. Ik ben aan het spelen met het idee om voor interim te gaan. Of voor mezelf.
Mijn cv en LI zijn helemaal door de mangel en bevat nul spelfouten. Ik ben mij hier heel erg van bewust.
Nee in mijn werk ben ik niet paniekerig. Hier wel (geweest) maar ik ben inmiddels weer op aarde. Ik focus mij op sept idd, dat er dan meer vacatures zijn.
Laptop en telefoon zijn ingeleverd ja.
Ik heb eerder voor buitenlandse bedrijven gewerkt (deed ik nu ook want hoofdkantoor zit in de US) en ik ben uiteraard niet bereid om over de landsgrenzen te verhuizen maar dat hoeft vaak ook niet. Soms moet je af en toe aanwezig zijn, dat is geen probleem, veel kan ook volledig remote.
Ik kan best begrijpen dat mijn verhaal rammelt. Ik kan ook niet te herkenbaar zijn dus ja hier en daar zijn feitelijkheden aangepast. Maar de basis klopt of jullie het willen geloven of niet.
Hoe dan ook, ik heb veel gehad aan mijn hart luchten. Ik kom nog wel eens langs. Ik heb nu weekend. Fulltime solliciteren kan gewoon niet. Ik moet ook ontspannen. Ik merk dat er heel veel vermoeidheid in mijn lijf zit en het gewone leven gaat ondertussen ook nog door.
Kersje
02-08-2025 om 19:20
Mlah! schreef op 02-08-2025 om 16:50:
[..]
Ik zal mezelf maar even quoten. Alleen al bij Alliander zoeken ze vijf product owners.
Ik vind je berichten hier een beetje merkwaardig. Het zal vast de paniek zijn, maar het zorgt ervoor dat je niet stabiel/geloofwaardig overkomt tov het niveau dat je zegt te hebben.
LinkedIn geeft ook 42 hits op “CTO”, dus ik deel jouw merkwaardigheid helemaal, maar dat schreef ik al een aantal pagina’s terug vwb geloofwaardigheid van dit topic.
Kersje
02-08-2025 om 19:26
merelvanhrhier schreef op 02-08-2025 om 19:18:
Ik ben aan het spelen met het idee om voor interim te gaan. Of voor mezelf.
Nee in mijn werk ben ik niet paniekerig.
Interim en ‘voor jezelf’ is hetzelfde, maar gezien jouw paniek in dit topic alleen al, zou ik dat nog maar eens heel sterk overwegen. Qua stressniveau lijkt het mij niet echt verstandig om als zelfstandige te starten en alle onzekerheid die daarbij komt kijken! Als je dan geen opdracht hebt, krijg je namelijk helemaal niets, enkel uit eigen reserve.
merelvanhrhier
02-08-2025 om 19:37
Er zijn wel vacatures maar niet voor mij. Niet elke cto doet en kan hetzelfde. Geldt ook voor productowners. Maar ik ga even mijn computer uitzetten en een film kijken met de man. Nog steeds uitermate vriendelijk dat mensen meedenken.
Miraval
02-08-2025 om 19:37
Kersje schreef op 02-08-2025 om 19:26:
[..]
Interim en ‘voor jezelf’ is hetzelfde, maar gezien jouw paniek in dit topic alleen al, zou ik dat nog maar eens heel sterk overwegen. Qua stressniveau lijkt het mij niet echt verstandig om als zelfstandige te starten en alle onzekerheid die daarbij komt kijken! Als je dan geen opdracht hebt, krijg je namelijk helemaal niets, enkel uit eigen reserve.
Eens. Dat lijkt me ook erg onverstandig.
Hetgeen mij doet "twijfelen" aan dit verhaal, maar goed er ontbreekt wellicht belangrijke informatie, is de manier waarop je dit heb afgehandeld ten nadele van jezelf. Want, met de informatie die je hebt gedeeld, had je een hele sterke zaak gehad bij de rechter en tot die tijd gewoon recht gehad op je volledige salaris.
Je hebt in juli (als ik het goed herinner) een VSO getekend welke loopt tot 1 september. Kortom, of je had een slechte advocaat of je zaak was niet zo sterk als je deed voorkomen. En dat eerste lijkt mij onwaarschijnlijker.
Wat het overigens niet minder erg maakt voor je, ontslagen worden is altijd vervelend. Of het nu wel of niet terecht was. En als het wel terecht was, ben je daar voor mij geen minder persoon voor. Ik ben ook weleens op staande voet zelfs ontslagen terwijl ik een vast contract had. Geheel mijn eigen schuld. Ik vind mezelf daardoor geen minder persoon.
Dees!
02-08-2025 om 19:49
merelvanhrhier schreef op 02-08-2025 om 19:18:
Ik zal even een nuancering aanbrengen: ik ben ASS' er en ik ben beroert in spellen. Dat is echt een dingetje en dat weet ik van mezelf. Work in progress zeg maar.
Niet elke vacature is geschikt, vaak vragen ze juniors. Ik heb nu 2 serieuze gesprekken gehad. Ben overgekwalificeerd, ze willen eigenlijk iemand die ze intern kunnen opleiden etc. Recruiters komen met dezelfde dingen aan als ik vind. En niet alle banen zijn hybride dus fulltime op 3 uur reisafstand is niet realistisch.
Biebel waarom zou ik geen ww krijgen op de eerste?
Headhunters zijn idd voor hogere functies maar heb er nog nooit een baan door gekregen. Ik ben aan het spelen met het idee om voor interim te gaan. Of voor mezelf.
Mijn cv en LI zijn helemaal door de mangel en bevat nul spelfouten. Ik ben mij hier heel erg van bewust.
Nee in mijn werk ben ik niet paniekerig. Hier wel (geweest) maar ik ben inmiddels weer op aarde. Ik focus mij op sept idd, dat er dan meer vacatures zijn.
Laptop en telefoon zijn ingeleverd ja.
Ik heb eerder voor buitenlandse bedrijven gewerkt (deed ik nu ook want hoofdkantoor zit in de US) en ik ben uiteraard niet bereid om over de landsgrenzen te verhuizen maar dat hoeft vaak ook niet. Soms moet je af en toe aanwezig zijn, dat is geen probleem, veel kan ook volledig remote.
Ik kan best begrijpen dat mijn verhaal rammelt. Ik kan ook niet te herkenbaar zijn dus ja hier en daar zijn feitelijkheden aangepast. Maar de basis klopt of jullie het willen geloven of niet.
Hoe dan ook, ik heb veel gehad aan mijn hart luchten. Ik kom nog wel eens langs. Ik heb nu weekend. Fulltime solliciteren kan gewoon niet. Ik moet ook ontspannen. Ik merk dat er heel veel vermoeidheid in mijn lijf zit en het gewone leven gaat ondertussen ook nog door.
In verband met je opzegtermijn. Die is minimaal 2 maanden en misschien nog wel langer.
Heb je al opgezocht wat daarover in je contract is opgenomen?
Biebel
02-08-2025 om 20:57
merelvanhrhier schreef op 02-08-2025 om 20:24:
Opzegtermijn is 1 maand, staat in mijn contract.
Dan leg ik het je nog een keer uit.
In een vso geldt de opzegtermijn van de werkgever, want zij beëindigen het dienstverband. De opzegtermijn van de werkgever is twee keer die van jezelf.
Dus de opzegtermijn van je werkgever is 2 maanden. UWV hanteert die termijn, ook al spreek je met je werkgever iets anders af. Ze noemen dat de fictieve opzegtermijn. Dat betekent dat ze pas ww betalen, nadat die twee maanden na opzegging zijn afgelopen.
Sommige werkgevers willen zo snel van hun mensen af, dat ze de periode tussen einde contract en start ww een ‘vervangende ww’ uitkeren.
Maar dit moet dus goed geregeld zijn in je vso. Daar moet twee maanden opzegtermijn in staan. En als dat niet is, dan heb ik mijn twijfels bij je advocaat.
Als je vso nog geen twee weken getekend is, en niemand heeft je dit uitgelegd (anders dan wij hier al een paar keer), dan neem je nu contact op met je advocaat hoe dit zit. Want je hebt het wettelijk recht binnen 14 dagen je vso te ontbinden.
Hoop dat je je stelling dat je LinkedIn perfect is, niet alleen een loze kreet is. Maar dat je er echt hele goede hulp bij hebt gehad.
merelvanhrhier
03-08-2025 om 12:39
Biebel schreef op 02-08-2025 om 20:57:
[..]
Dan leg ik het je nog een keer uit.
In een vso geldt de opzegtermijn van de werkgever, want zij beëindigen het dienstverband. De opzegtermijn van de werkgever is twee keer die van jezelf.
Dus de opzegtermijn van je werkgever is 2 maanden. UWV hanteert die termijn, ook al spreek je met je werkgever iets anders af. Ze noemen dat de fictieve opzegtermijn. Dat betekent dat ze pas ww betalen, nadat die twee maanden na opzegging zijn afgelopen.
Sommige werkgevers willen zo snel van hun mensen af, dat ze de periode tussen einde contract en start ww een ‘vervangende ww’ uitkeren.
Maar dit moet dus goed geregeld zijn in je vso. Daar moet twee maanden opzegtermijn in staan. En als dat niet is, dan heb ik mijn twijfels bij je advocaat.
Als je vso nog geen twee weken getekend is, en niemand heeft je dit uitgelegd (anders dan wij hier al een paar keer), dan neem je nu contact op met je advocaat hoe dit zit. Want je hebt het wettelijk recht binnen 14 dagen je vso te ontbinden.
Hoop dat je je stelling dat je LinkedIn perfect is, niet alleen een loze kreet is. Maar dat je er echt hele goede hulp bij hebt gehad.
Dat ligt eraan. Het ligt er aan hoe lang je er werkt en in dit geval was het 1 maand voor de werkgever. Dit is gewoon een feit en staat in het personeelshandboek. Punt. Ik vind het wel vervelend dat je dit blijft benoemen.
De werkgever heeft 1 maand opzegtermijn en staat in de documenten. Het is dus niet standaard dat het 2 maanden is.
merelvanhrhier
03-08-2025 om 12:41
Nog iets anders: Interim is niet hetzelfde als voor jezelf gaan. Je kan ook interim in loondienst zijn, van te voren vastgesteld dat je 1,5 jaar in dienst bent bijv. Als je als zzp' er aan het werk gaat moet je bij de kvk staan ingeschreven. En je kan intermin ook via een bureau doen en dan ben je in dienst van een bureau. Dus het is niet hetzelfde.
Kersje
03-08-2025 om 13:43
merelvanhrhier schreef op 03-08-2025 om 12:41:
Nog iets anders: Interim is niet hetzelfde als voor jezelf gaan. Je kan ook interim in loondienst zijn, van te voren vastgesteld dat je 1,5 jaar in dienst bent bijv. Als je als zzp' er aan het werk gaat moet je bij de kvk staan ingeschreven. En je kan intermin ook via een bureau doen en dan ben je in dienst van een bureau. Dus het is niet hetzelfde.
Je bedoelt waarschijnlijk detachering? Hou er dan ook rekening mee dat je niet al te kieskeurig kunt zijn vwb opdrachten. Als je wordt gedetacheerd en de opdrachtgever verwacht jou x-aantal dagen op kantoor, je dit (meestal) niet kunt weigeren, zo ook een tijdelijke opdracht aan bijv de andere kant vh land etc.
Kaaaaaaaatje
03-08-2025 om 18:04
Merel, haal nou nog eens diep adem en gun jezelf even een moment om te bedenken wat je zelf graag zou willen, en wat je zoekt, zonder als een gek om je heen te solliciteren. Je mag echt even adem halen en bedenken wat je wilt doen en voor jezelf een LEUKE nieuwe baan zoeken.
letterkoekje
03-08-2025 om 19:12
Bedoel je dat je in loondienst van het interimbureau bij (of voor) een firma wil gaan werken? Dat betekent dat je een contract hebt, telkens een week, contract dat dan gedurende lange tijd elke keer kan verlengd worden? De firma waaraan je je dienst levert, betaalt een bruto som aan het interimbureau en zij (interimbureau) houden daar hun procent vanaf en eventueel belastingen en jij krijgt van het interimbureau jouw wedde op je rekening uitbetaald. Ook je vakantiegeld wordt al onmiddellijk bij je loon uitbetaald, maar dan krijg je natuurlijk op het ogenblik dat je effectief vakantie hebt, niet meer nog eens vakantiegeld betaald. En je hebt dan ook geen ontslagperiode omdat het telkens contracten van bepaalde duur zijn.
Zo heb ik ooit ook veel gewerkt om ervaring op te doen. Maar bovenstaande situatie is in België, misschien niet (weet ik niet) in Nederland. En daarom dat ik het vraag: bedoel je dat je op deze manier wil gaan werken?
merelvanhrhier
04-08-2025 om 09:31
Nee je hebt als interim niet telkens een contract van een week.Dit wordt een beetje vermoeiend zo. Ik ken de klappen van de zweep, ik heb met interimmers samen gewerkt en ik heb ze aangenomen.
Het verschil tussen interim en gedetacheerd werken zit vooral in je contractvorm, zelfstandigheid en verantwoordelijkheden:
Interim
- Je bent zelfstandig ondernemer (zzp’er, maar hoeft niet, je kan ook in dienst zijn van een interrimbureau en je hoeft je niet in te schrijven bij de kvk).
- Je werkt tijdelijk op opdrachtbasis.
- Je regelt zelf je opdrachten, administratie en verzekeringen, tenzijn het bureau dit voor je doet of het bedrijf, ligt aan de contractvorm die je samen afspreekt.
- Je hebt vaak meer zeggenschap over je tarief, werkplek en werktijden.
- Wordt vaak ingezet voor strategische of leidende functies, zoals CTO, projectleider, verandermanager.
Gedetacheerd
- Je bent in loondienst bij een detacheringsbureau.
- Het bureau zoekt opdrachten voor jou bij andere bedrijven.
- Het bureau regelt je salaris, verzekeringen, pensioen etc.
- Je hebt minder vrijheid, maar meer zekerheid.
- Geschikt voor wie wél afwisseling wil, maar géén ondernemer wil zijn.
Samengevat:
- Interim = zelfstandigheid, risico en vrijheid.
- Gedetacheerd = zekerheid, minder regelwerk, maar ook minder autonomie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.