Financiën en recht
merelvanhrhier
26-06-2025 om 20:43
Ziekmelden na ontslag en voor tekenen vso op advies jurist.
Ik ben ontslagen. Helemaal uit het niks. Ik ben helemaal verslagen en ben kapot. Ik heb een jurist in de arm genomen en die adviseert niks te tekenen, maar ziekmelden, bijkomen en rekken rekken rekken. Het voelt gek. Ik ben ziek omdat ik ziek ben maar ziek omdat het uit het niks komt. als ik me ziek meld moet ik me dan zorgen om mijn vso en ww. ajb help mij, ik ben in paniek
Meesje
22-07-2025 om 15:29
merelvanhrhier schreef op 22-07-2025 om 10:07:
vso staat nog steeds, ze doen extreem moeilijk om dingen als telefoon en laptop. En solliciteren schiet niet op. Iedereen om me heen gaat op vakantie en ik heb een kutzomer. en sept komt schrikbarend dichtbij. Als iemand mee wil zoeken naar cto of product owner vacatures, maakt niet uit waar, of als je iemand kent die zo iemand zoekt: shoot.
Dankjewel voor alles.
Hoe doen ze daar dan moeilijk over? Op mijn werk krijg je de laptop en telefoon in bruikleen. Die geef je dus terug als je uit dienst gaat (pensioen, nieuwe baan, ontslag). Ik kan me alleen maar voorstellen dat ze moeilijk doen als ze defect/ernstig beschadigd zijn oid.
Kaaaaaaaatje
22-07-2025 om 15:36
Wat zegt de advocaat over de VSO? Vond die het ook een goed idee om te tekenen?
En eens met wat hier boven gezegd wordt, probeer je schouders er onder te zetten en er voor te gaan, want hoe je er nu in zit levert het echt heel weinig op. Het lijkt vooral paniek voetbal te zijn en dat helpt maar zelden. Heb je wel mensen met wie je hier over kan praten die je steunen en je gedachten helpen te oredenen?
En probeer niet in het wilde weg te solliciteren. Dan raak je alleen maar teleurgesteld, ik zou eerder een pas op de plaats maken en even oged nadenken over wat je precies zoekt, want CTO of PO ik vind er nogal een verschil tussen zitten. En nu kun je beide rollen echt wel op verschillende manieren invullen, maar dan nog zie ik er wel een gat tussen. Ik zou je eerder aanraden te investeren in een loopbaancoach die je helpt goed je sterke punten op papier te zetten en gericht te gaan solliciteren zodat het hopelijk een succes ervaring wordt.
Ik vind netwerken ook echt ingewikkeld, maar ik heb echt veel gehad aan een aantal netwerk gesprekken. Eerst om er achter te komen wat ik zocht en waar ik waarde toevoeg, en vervolgens ook om een geschikte vacature te vinden. Ik heb 3 keer gehad dat ik op een functie heb gesolliciteerd en vervolgens na het eerste gesprek gevraagd ben op een andere functie te sollicteren EN de derde keer dat het gebeurde heb ik daar mijn huidige fantastische baan aan over heb gehouden. maar dat kon omdat ik in de gesprekken mezelf durfde te zijn en echt kon bespreken wat ik zocht en waarom ik dat zocht en wat ik in zo'n functie kon brengen. (nu moet ik daarbij zeggen dat ik vaak een beetje "vage" functies heb gehad die je op heel veel verschillende manieren kunt invullen, dus dat maakt solliciteren soms wat gek).
Dus haal even diep adem, ga even een dag wat voor jezelf doen en kijk dan even verder!
merelvanhrhier
22-07-2025 om 15:59
Ik woon niet in de buurt van den Haag en overheid is niet remote. Ik heb me de tandjes gezocht maar als je doorklikt is de vacature 9 van de 10 keer al vervuld of ze zoeken toch stiekem een junior of de pagina bestaan niet of de vacature is uit 2022. Het valt wel tegen en ik ben alles aan het uitkammen. Laten we even fictief gaan rekenen met het bedrag van 10 k dat ik zou verdienen bruto per maand. En er is een vacature voor product owner of cto aan de andere kant vh land en ze bieden ' marktconform' 3500-4500 bruto aan. Ja dat is me gewoon te gortig. Ik maak mezelf daarmee ook totaal belachelijk.
Momenteel ben ik mijn hele netwerk in beweging aan het zetten maar het kan niet sneller dan snel. Ik heb contact met oude collega' s etc opgenomen ook uit het buitenland. Ben bereid te rijden als het hybride kan en ook een deel vd week of maand in het buitenland door te moeten brengen. Het is niet ideaal want ik heb mezelf gezworen dit nooit meer te willen maar ja hier in de buurt is gewoon echt niks. Ja ik heb een aantal afwijzingen binnen. Super standaard dingen waar je dan net niks mee kunt weet je wel. Ben er bij 1 bedrijf achteraan gegaan maar daar ben ik echt lullig afgesnauwd dat ik dat maar laat. Het is makkelijk om als developer een baan te vinden of als frontender of wat dan ook. Maar wat ik doe daar is gewoon niet veel van. Dat maakt het soms zoeken naar een speld in een hooiberg en dat maakt me bloednerveus om dat ik de tijd voel hijgen in mijn nek. Ik kom later even terug, kind belt.
Schoondochter
22-07-2025 om 16:05
merelvanhrhier schreef op 22-07-2025 om 15:59:
Ik woon niet in de buurt van den Haag en overheid is niet remote. Ik heb me de tandjes gezocht maar als je doorklikt is de vacature 9 van de 10 keer al vervuld of ze zoeken toch stiekem een junior of de pagina bestaan niet of de vacature is uit 2022. Het valt wel tegen en ik ben alles aan het uitkammen. Laten we even fictief gaan rekenen met het bedrag van 10 k dat ik zou verdienen bruto per maand. En er is een vacature voor product owner of cto aan de andere kant vh land en ze bieden ' marktconform' 3500-4500 bruto aan. Ja dat is me gewoon te gortig. Ik maak mezelf daarmee ook totaal belachelijk.
Momenteel ben ik mijn hele netwerk in beweging aan het zetten maar het kan niet sneller dan snel. Ik heb contact met oude collega' s etc opgenomen ook uit het buitenland. Ben bereid te rijden als het hybride kan en ook een deel vd week of maand in het buitenland door te moeten brengen. Het is niet ideaal want ik heb mezelf gezworen dit nooit meer te willen maar ja hier in de buurt is gewoon echt niks. Ja ik heb een aantal afwijzingen binnen. Super standaard dingen waar je dan net niks mee kunt weet je wel. Ben er bij 1 bedrijf achteraan gegaan maar daar ben ik echt lullig afgesnauwd dat ik dat maar laat. Het is makkelijk om als developer een baan te vinden of als frontender of wat dan ook. Maar wat ik doe daar is gewoon niet veel van. Dat maakt het soms zoeken naar een speld in een hooiberg en dat maakt me bloednerveus om dat ik de tijd voel hijgen in mijn nek. Ik kom later even terug, kind belt.
Sorry, je wilt 10k verdienen maar bent in paniek van een maandje zonder baan zitten? Als je zo'n salaris verdient is dat o.a. omdat je nou eenmaal het veld ruimt als er iets mis gaat en moet je er dus op bedacht zijn dat je er een tijdje uit kan liggen. Want nee, 10k banen liggen niet voor het oprapen.
Dat de overheid niet remote werkt is onzin.
Diezijnvanmij
22-07-2025 om 16:10
Heb je ook aan de optie gedacht om iets te gaan doen dat financieel genoeg afdekt én fijn/leuk/comfortabel is?
In jullie situatie moet het mogelijk zijn om geen 10K per maand te moeten verdienen. Ik denk dat het voor jou heel gezond zou zijn om te kiezen voor iets dat minder betaalt, maar waarvoor je dan niet het hele land door hoeft te rijden of in het buitenland zit. Er is niets mis met minder gaan verdienen. Waarom zou je daarmee 'jezelf belachelijk maken'?
Je kinderen kunnen een deel van de financiële last op zich nemen (hebben gewoon toegang tot DUO aangezien ze studeren), werkt je man ook? Kan hij nog iets aanpassen (meer uren werken)? Je hebt nog tot september normaal inkomen, daarna WW... Je hebt nog een spaarrekening die je aan kan spreken... Waar zit de paniek voor jou?
merelvanhrhier
22-07-2025 om 17:29
Hold your horses: 10 k is even het bedrag waar ik mee speel. Bovendien in mijn werk zijn dit geen gekke bedragen. Ik heb een team van 100 mensen onder me en ben budgetbeheerder van vele miljoenen. Meer kan ik er even niet over zeggen sorry. Maar ik wilde duidelijk maken dat voor de helft gaan werken gewoon een doodslag voor mijn carriere kan zijn. Wie neemt mij daarna nog serieus. Ik mezelf iig zeker niet. En ik ben geen junior en ook geen medior. Dus ik kan solliciteren tot ik een ons weeg op die functies maar die willen mij niet eens...
merelvanhrhier
22-07-2025 om 17:30
Schoondochter schreef op 22-07-2025 om 16:05:
[..]
Sorry, je wilt 10k verdienen maar bent in paniek van een maandje zonder baan zitten? Als je zo'n salaris verdient is dat o.a. omdat je nou eenmaal het veld ruimt als er iets mis gaat en moet je er dus op bedacht zijn dat je er een tijdje uit kan liggen. Want nee, 10k banen liggen niet voor het oprapen.
Dat de overheid niet remote werkt is onzin.
Is echt geen onzin en ik kan het weten. Miss dagje thuis ja maar dat is niet hetzelfde als remote.
Daglichtlamp
22-07-2025 om 17:42
merelvanhrhier schreef op 22-07-2025 om 17:30:
[..]
Is echt geen onzin en ik kan het weten. Miss dagje thuis ja maar dat is niet hetzelfde als remote.
Precies, dit zijn salarisschalen bijvoorbeeld bij gemeenten waarbij de wethouder of de burgemeester ook face to face contact wil op het moment dat het hem of haar uitkomt.
Schemerlampje
22-07-2025 om 17:46
Zie dit ook als een kans om je te oriënteren op wat je wil. In één van je eerste berichten schreef je dat de werkdruk enorm hoog was. Hoe is dat bij soortgelijke bedrijven? Dan kun je wel heel veel verdienen, maar als je daardoor overspannen raakt, heb je daar ook niets aan. Vind je zo’n baan met heel veel verantwoordelijkheid echt leuk of zou je liever een wat rustigere functie hebben ook al betaald dat minder? Heb je de financiën al op een rijtje gezet met welk maandsalaris je minimaal nodig hebt om de hypotheek en dergelijke te kunnen blijven betalen?
Of misschien zou je diep in je hart wel iets heel anders willen doen? Nu is dan hét moment om je daarin te verdiepen.
Misschien kun je nog minister worden in het nieuwe kabinet…(grapje)
Biebel
22-07-2025 om 17:47
10k gaat geen enkel bedrijf je als product owner aannemen. 10k praat je corporate, maar je maakt momenteel niet echt helder dat je die vaardigheden bezit.
10k is geen sollicitatie salaris. Dat is een headhunter/netwerk salaris. En die werken nu misschien minder, maar dat geeft jou tijd om
- uit te zoeken hoe het met de ww en de fictieve opzegtermijn zit
- met je man en je gezin een nieuwe financiële planning te maken waarin gesnoeid wordt, de kinderen misschien lenen, man meer gaat werken enz
- je cv op orde maken. Een moderne one pager, die aangeeft wat jouw kwaliteiten en competenties zijn.
- netjes afronden bij je werkgever en natuurlijk hoort daar het inleveren van laptop en telefoon bij
- jezelf eens goed onder handen nemen en helder krijgen wat jouw kwaliteiten zijn, zodat het eerder genoemde cv je echt weerspiegelt.
En voor je begint met ‘mijn cv is prima’- ik heb op mijn werk instructies gegeven aan mensen die dat allemaal zeiden, en mijn weddenschap was dat elk cv minimaal 1 taal en stijlfout bevatte, anders kregen ze allemaal taart. Je mag raden hoeveel taart ik heb moeten bakken. Elk cv kan beter, ook dat van jou.
merelvanhrhier
22-07-2025 om 17:47
Als iemand een leuke vacature weet als cto of product owner in de e-commerce in NL of daarbuiten die wel hybride of remote kan daar het me dan vooral weten. Want ik zie door de bomen het bos niet meer. Als je jaren onder een vast contract werkt en steeds een stapje hogerop komt ga je er ook naar leven, daar hoef ik me niet voor te verantwoorden. Mijn man is zzp' er in een heel andere tak en kan niet meer opdrachten aannemen dat hij al doet. Als mijn inkomen wegvalt of via de ww voor de helft of meer wegvalt hebben we heus een vangnet maar die is ook eindig. Ik wil en hoef me niet te verantwoorden over waar en hoe we wonen etc. Maar als je jaren met een x inkomen leeft ga je ook bepaalde keuzes maken. Als het lang duurt die ww moeten we wel degelijk verkopen en dan komen we ook niet voor sociale huur in aanmerking en particulier is evenzogoed duur en vragen ze ook om een inkomenseis. we zitten wel degelijk in een heel erg lastig parket. En ik ben echt geen luxe poes of gooische moeder. Ik werk keihard voor mijzelf en mijn gezin. En het is intens moeilijk om je te realiseren dat het nog wel eens heel lang kan gaan duren voor ik weer iets heb gevonden en dat alles door een inmiddels bevestigd onterecht ontslag (er is idd van bovenaf een stille reorganisatie bezig weet ik nu)
Inmiddels contact met mijn (ex) team en we komen komende weken samen om het er over te hebben. Niet omdat ik dan mijn baan terug krijg want die kans is echt vervlogen. Maar wel om te begrijpen wat er zich heeft plaatsgevonden. Want ik heb een enorme deuk in mijn zelfvertrouwen gekregen en dit kwam als donderslag bij heldere hemel.
merelvanhrhier
22-07-2025 om 17:51
Mijn cv is blinkend. Ik zou hem je bijna willen toe mailen. Er is niks mis met mijn referenties, mijn cv, werkervaring, studies en opleidingen en extra cursussen. Maar het is nu komkommertijd en in mijn werkveld is gewoon weinig aanbod, dat is gewoon echt wat het is. Ik ben gewoon nog steeds boos. Ik had gewoon niet weg hoeven gaan. Maar van hogerhand zijn er politieke spelletjes gespeeld en daar ben ik doofblind voor want daar doe ik niet aan mee.
Due-scimmie
22-07-2025 om 18:25
Misschien een goed moment om juist die financiële keuzes te bekijken om te voorkomen dat een eventueel volgend ontslag niet voor deze mate van paniek zal zorgen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.