Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Zakgeld/kleedgeld 15 jarige

Ik wil dus een vast bedrag per maand geven omdat zij na de zomer ook start met haar baan(tje) zodat wij allen meer overzicht krijgen. En zij meer verantwoordelijkheid en tegelijkertijd zelfstandigheid krijgt.

Nu betaal ik het telefoon abonnement, feestjes, kleding, extra eten buiten de deur, make-up ect. Mijn dochter wilt geen kleedgeld omdat ze dan minder zou krijgen als nu 😅.

Maken jullie afspraken, hoe het uitgegeven mag worden? Controleren jullie dit ook of gaat het op vertrouwen. 
Of romaniseer ik het idee om 1 vast bedrag te geven zoals vader denkt. Ik ben het gemak met mijn ouders betalen het wel, een beetje beu.

Toen onze kinderen naar de middelbare school gingen hebben we ze een bedrag kleedgeld gegeven. Zakgeld was apart, daarvan konden ze kopen wat ze wilden.
Kleedgeld was voor echt àlles, juist om ze te leren met geld omgaan.
Vaak nieuwe shirtjes betekende dat er dus in het najaar geen geld meer was voor een nieuwe winterjas. Het heeft altijd uitstekend gewerkt, ze hebben er veel van geleerd en kunnen allebei goed met geld omgaan.
Voor onszelf vond ik het heel prettig om een vast bedrag kwijt te zijn en niet voor elk dingetje weer de knip te moeten trekken.

Wij hebben duidelijke afspraken gemaakt over waar het geld aan besteed mocht(moest) worden. Dus niet van het kleedgeld naar de bios.

ze kregen 1 bedrag per maand, zakgeld en kleedgeld. Daarnaast hadden ze nog een baantje.

Zakgeld werd op een bepaald moment inderdaad aangevuld met baantjes.

Waarom zou ze met kleedgeld minder krijgen dan nu? Bereken gewoon wat je op jaarbasis nu aan kleding krijgt en deel dat door 12 maanden.

Het is niet de bedoeling dat ze minder krijgen met kleedgeld. Het doel is dat ze nadenken over wanneer ze hun garberobe aanvullen en dat ze leren dat als ze te dure kleding kopen, ze dus minder kunnen kopen. Het budgeteren en verantwoordelijkheid krijgen dus.

Ik gaf voor zoon meestal tussen 800 en 900 euro uit aan kleding op jaarbasis. Hij heeft weinig nodig maar wil wel graag merken.  Dus hij kreeg vanaf dat hij naar de brugklas ging 70 euro per maand. Voor jassen, schoenen krijgt hij een extra bedrag en sportkleding betalen wij. 

Zakgeld 30 euro per maand ondanks dat hij zelf bijverdiend. Want school gaat voor en we willen niet dat hij het bijbaantje aanhoudt ivm het ontbreken van zakgeld als het lastig met school te combineren is. Telefoon betalen wij ook.

Wij controleren het in de zin dat we in de telebankierenapp zien wat hij uitgeeft. Maar hij is verstandig en spaart meestal 4 maanden kleedgeld op en koopt dan wat kleding. Hij gaat er verstandig mee om.

Je kunt eventueel op de site van het Nibud kijken wat redelijke bedragen zijn voor kleedgeld. Dit hangt natuurlijk ook af van het gezinsinkomen.

Een vast bedrag lijkt mij heel verstandig. Maak samen een optelsom van de uitgaven op dit moment, en spreek aan de hand daarvan samen een bedrag af wat jullie allebei realistisch vinden, en laat het verder los (behalve het telefoon abonnement, dat zou ik voorlopig blijven betalen). Ik zou niet gaan controleren. Je merkt het vanzelf als het echt niet goed gaat, en ze moet ook fouten kunnen maken. 

Misschien kun je afspreken dat jullie 1x per seizoen (zomer en winter) samen gaan winkelen voor bijvoorbeeld schoenen en een jas? De rest moet dan van het kleedgeld. Dan is de overgang minder groot, en heeft ze toch nog het gevoel af en toe verwend te worden, en weet jij zeker dat er in ieder geval een aantal verantwoorde zaken aangeschaft worden.

Renmuis schreef op 26-07-2021 om 15:51:

Een vast bedrag lijkt mij heel verstandig. Maak samen een optelsom van de uitgaven op dit moment, en spreek aan de hand daarvan samen een bedrag af wat jullie allebei realistisch vinden, en laat het verder los (behalve het telefoon abonnement, dat zou ik voorlopig blijven betalen). Ik zou niet gaan controleren. Je merkt het vanzelf als het echt niet goed gaat, en ze moet ook fouten kunnen maken.

Misschien kun je afspreken dat jullie 1x per seizoen (zomer en winter) samen gaan winkelen voor bijvoorbeeld schoenen en een jas? De rest moet dan van het kleedgeld. Dan is de overgang minder groot, en heeft ze toch nog het gevoel af en toe verwend te worden, en weet jij zeker dat er in ieder geval een aantal verantwoorde zaken aangeschaft worden.

Af en toe verwennen kan sowieso natuurlijk buiten het kleedgeld om. Het gaat er om dat ze met geld om leren gaan.

Ik ging ook wel eens met kind een dagje naar een grote stad winkelen en dan kreeg ze ook wel eens iets extra's.

Mirandaaatje_86

Mirandaaatje_86

26-07-2021 om 17:03 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 26-07-2021 om 15:53:

[..]

Af en toe verwennen kan sowieso natuurlijk buiten het kleedgeld om. Het gaat er om dat ze met geld om leren gaan.

Ik ging ook wel eens met kind een dagje naar een grote stad winkelen en dan kreeg ze ook wel eens iets extra's.

Alleen dat al, lijkt mij leuker. Dan zijn ze ook meer dankbaar 😊 



DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

26-07-2021 om 21:21

Hier 60 euro kleedgeld 25 euro zakgeld en telefoon betalen wij. Vanaf 16e moet ze haar eigen telefoon gaan betalen. Werkt paar uurtjes per week. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

27-07-2021 om 13:35

Ik kreeg op die leeftijd 40 gulden zakgeld en 100 gulden kleedgeld per maand. Hoeveel dat in deze tijd in euro's waard is weet ik niet. Schoenen hoefde ik er niet van te betalen. Grote maat, lastig verkrijgbaar, alleen bij duurdere speciaalzaken heel lang geleden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.