Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Witgoedregeling studenten

MMcGonagall schreef op 26-04-2025 om 18:28:

[..]

Zelfs met maximale lening komt een student maar net aan de bijstandsnorm, dus op zich is dat wel zuur. Het zou echter onbetaalbaar worden om studenten ook als minima te gaan labelen.

Ja, eens hoor. Maar zo zijn de regels nu wel. Dat de afwijzing zuur voelt snap ik volkomen, maar maakt het niet minder juist.

En inderdaad, als alle studenten recht zouden krijgen op deze soort regelingen zouden de regelingen snel ophouden te bestaan, want onbetaalbaar. 

LoveQuinn schreef op 26-04-2025 om 16:26:

[..]

Het gaat me ook niet om of ik zelf de wasmachine, met korting of tweedehands, KAN kopen. Maar om dat ik het een beetje raar vind dat ik met mijn status als student geen gebruik kan maken van de witgoedregeling.

Niet dus, dus wordt het toch zelf kopen, al dan niet 2ehands/gratis via facebook/weggeefhoeken.

Daglichtlamp schreef op 26-04-2025 om 18:56:

[..]

Deze topicstarter kan dus vanwege medische redenen niet werken naast haar studie. Als je dan ook geen ouders hebt die bij kunnen dragen is het leven krap.

Dan kan zo zijn, maar zo zijn er nog wel tig studenten. Ergens zal er een streep getrokken moeten worden.

Daglichtlamp schreef op 26-04-2025 om 18:56:

[..]

Deze topicstarter kan dus vanwege medische redenen niet werken naast haar studie. Als je dan ook geen ouders hebt die bij kunnen dragen is het leven krap.

Maar woont wel op zichzelf ipv op een kamer... ik gun iedereen de hele wereld hoor, maar de meeste werkende studerende jongeren kunnen dat niet betalen...

Kersje schreef op 26-04-2025 om 19:11:

[..]

Dan kan zo zijn, maar zo zijn er nog wel tig studenten. Ergens zal er een streep getrokken moeten worden.

Ik bedoel alleen dat het een beetje flauw is maar te blijven benadrukken dat er dan maar meer gewerkt moet worden als al duidelijk is dat dat in dit geval niet kan.

Schoondochter schreef op 26-04-2025 om 19:02:

[..]

Ja, eens hoor. Maar zo zijn de regels nu wel. Dat de afwijzing zuur voelt snap ik volkomen, maar maakt het niet minder juist.

En inderdaad, als alle studenten recht zouden krijgen op deze soort regelingen zouden de regelingen snel ophouden te bestaan, want onbetaalbaar.

Ik snap de keiharde reacties dus ook niet zo goed. Mijn kind was tijdens haar studie niet in staat om erbij te werken maar gelukkig konden wij bijdragen en heeft ze geleend. Dat betekent wel dat ze nog wat heeft af te betalen. Haar gezondheid laat het nu toe om te werken, maar het is een wankel evenwicht. Wellicht dat anderen in haar situatie maar gewoon niet gaan studeren, want zonder ouders als vangnet, kom je snel in de problemen. Maar goed, als je dan 27 bent kun je zonder diploma de bijstand in en zorgt de maatschappij wel voor je.

Ik lees nergens dat TO niet kan werken zonder medische redenen. Maar misschien kijk ik er overheen

Naminokurashi schreef op 26-04-2025 om 19:23:

Ik lees nergens dat TO niet kan werken zonder medische redenen. Maar misschien kijk ik er overheen

Ze benoemt dat ze een toelage krijgt omdat ze niet kan werken. 

Ik zie overigens nergens “keiharde reacties” staan. Daar lees ik vast overheen.  

Laat maar

Dweedledee schreef op 26-04-2025 om 19:29:

[..]

Ze benoemt dat ze een toelage krijgt omdat ze niet kan werken.

Ik zie overigens nergens “keiharde reacties” staan. Daar lees ik vast overheen.

Ik ook niet. Wel reële reacties. 

Denk dat je even op marktplaats moet gaan kijken TO. Of de kringloopwinkel. 

LoveQuinn schreef op 26-04-2025 om 16:25:

[..]

Waarom zou dat raar zijn? Ik heb als student juist minder te besteden dan iemand in de bijstand.

Studenten wassen bij hun ouders, hebben een korte fase waarin ze niet zoveel geld hebben om uiteindelijk wel meer geld te gaan verdienen. 

Studenten mogen ook van hun ouders een wasmachine krijgen, terwijl dat in de bijstand of schuldsanering niet mag. Studenten mogen zelfs eindeloos gesponsord worden door hun ouders. 

LoveQuinn

LoveQuinn

26-04-2025 om 19:49 Topicstarter

OnherkenbaarAnoniem schreef op 26-04-2025 om 17:42:

Je hebt van je ouders geleerd op alle potjes aanspraak te doen? Daarbij leen je ook nog bij duo om je studie te betalen en je bent op kamers gegaan. Tegen de tijd dat je dan bent afgestudeerd sta je toch al 0-10 achter?
Ik heb mijn kinderen geleerd vooraf goed te kijken wat noodzakelijk is én wat niet perse hoeft. Ze studeren allebei maar redelijk dicht bij huis dus op kamers gaan met de daarbij behorende kosten was niet echt noodzakelijk. Ze hebben allebei basisbeurs, een reisproduct van duo en zorgtoeslag en meer niet.
Hun was draait mee in mijn machine, dan heb ik tenminste volle trommels. Ze eten bij mij mee dus als ik een goedkope bloemkool koop op de markt dan gaat dat in 1 keer op.
Als zij straks gaan verdienen hoeven ze niet eerst de studieschuld af te betalen. Beiden hebben een bijbaan en verdienen genoeg om een leuk studentenleven te hebben.
In feite betalen zijn ook mee aan zo'n potje waar jij meent recht op te hebben.
Ga met je kont aan het werk, heb je zo een wasmachine bij elkaar verdiend.

Er zijn verschillende redenen om tijdens de studie uitwonend te zijn. In mijn geval is dat omdat ik niet met het openbaar vervoer kan reizen. Ik had liever gewild dat ik elke dag 20 minuten in de trein zat en heel veel kosten die ik nu heb niet had, maar zo is het helaas niet. Daarnaast kan ik ook niet met anderen samenwonen en heb ik daarom een (goedkope, wat oudere) studio toegewezen gekregen in plaats van dat ik op kamers woon.

Jammer dat er zo weinig begrip is. Misschien een tipje voor jou om jezelf te verdiepen in wat een functiebeperking kan betekenen voor een student? 

absor schreef op 26-04-2025 om 16:58:

als tip even bij de kringloop kijken

Marktplaats, ook een goede. 

LoveQuinn

LoveQuinn

26-04-2025 om 19:54 Topicstarter

Moxxie schreef op 26-04-2025 om 17:08:

Als je ouders je hebben bijgebracht om op alle potjes aanspraak te maken, ook als je denkt dat je er geen recht op hebt, hadden ze je beter ook kunnen leren om je erbij neer te leggen als het niet lukt.

Als er in de aanvraag stond dat studenten er geen recht op hadden had ik de aanvraag niet ingediend. Ik bedoelde meer dat veel leeftijdsgenoten dingen als zorgtoeslag niet aanvragen omdat ze denken dat ze het niet krijgen, terwijl dat niet uit de voorwaarden blijkt. 

LoveQuinn schreef op 26-04-2025 om 19:54:

[..]

Als er in de aanvraag stond dat studenten er geen recht op hadden had ik de aanvraag niet ingediend. Ik bedoelde meer dat veel leeftijdsgenoten dingen als zorgtoeslag niet aanvragen omdat ze denken dat ze het niet krijgen, terwijl dat niet uit de voorwaarden blijkt.

Het stond niet in de aanvraag, maar stond het wel in de voorwaarden dan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.