Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

Op VIVA is dit een goedlopend topic waar ik met veel plezier in mee schrijf. Spaar en bespaar goeroe's, verenig u!


_melon

_melon

09-07-2021 om 09:07 Topicstarter

Zo, here we go! 

Hoi!

Wat handig dit! Mag ik meeschrijven?

Ik ga vanaf september veel minder werken omdat ik een deeltijd studie ga doen op latere leeftijd. Dus ik ben hard op zoek naar manieren om zuiniger te leven 

_melon

_melon

09-07-2021 om 10:00 Topicstarter

Natuurlijk, iedereen is welkom!

Van tips & trucs tot gewoon even lekker spuien over die veel te hoge rekening van ... (vul maar in).

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

09-07-2021 om 10:02

Vaak is het ook een kwestie van discipline en planning. Om mijzelf (en mijn dochter, die net op zichzelf woont) op weg the helpen heb ik een Low Budget board aangemaakt op Pinterest met bijvoorbeeld: "mijn favoriete aankopen bij Aldi" zoals olijf olie, gepelde tomaten,etc. Als ik een maaltijd maak waarvan ik denk " dat was lekker, en eigenlijk niet duur." Upload ik een soort gelijk recept en komt dit ook op dat bord, als een reminder.  

Als ik tijd heb, spit ik de aanbiedingen van de week door en als b.v. varkenshaasjes in de aanbieding zijn plaats ik een recept op dat bord onder ideeen voor deze week, dat ik van 1 van mijn andere georganiseerde recepten borden haal.  Dit doe ik b.v. dan met alles wat ik tegenkom en ook nog is kan combineren met de varkenshaasjes. Ook gaat er een gedeelte de vriezer in uiteraard.

Dit doe ik het echt niet elke maand zo, maar als ik echt een maand krap zit kan zo een planning een slok op een borrel schelen.

Edit: ook heb ik een grote slowcooker aangeschaft voor Stoofschotels, waarmee ik week aanbiedingen kan combineren, en waarvan ik een deel invries. Zoals erwtensoep in de winter. Niet duur en heeeeerlijk.

Leuk, hier ook weer een budget topic. Ik lees (en schrijf) mee. 

Wat goed Heremetijd, om het zo te plannen. Leuke tip om het via Pinterest te doen. Ik gebruik ook nog wel eens Trello om dingen te plannen of ik teken een visuele planning, om het leuk te houden.

Sowieso wil ik veel beter gaan plannen, vooral qua boodschappen, en dan voor de hele week inkopen. Ik heb nogal een intense baan met veel reistijd en pre corona viel me op dat ik toch vaak na werk ging bestellen of met honger in de AH veel te dure dingen kocht. Ook omdat er dan thuis niet iets lekkers of makkelijks was. Ik moet dus wel zoeken naar recepten die niet te veel werk zijn, na mijn werk heb ik geen zin meer om lang in de keuken te staan

Sinds de eerste lockdown moest ik mijn 'boodschappen' doen drastisch aanpassen. Normaal keek ik naar de aanbiedingen en ging in na mijn werk, naar de verschillende supermarkten. Dat stukje 'na mijn werk' waarbij is dus met een minimale omweg verschillend supermarkten kon aandoen was voorbij. Apart rijden naar een supermarkt verder weg was niet rendable meer. Dus afhankelijk van wat per wandelwagen of fiets te bereiken was.
Uiteindelijk is het geworden dat ik op zondagavond een rondje voorraad doe en dan de aanbiedingen afloop. Als er dan iets in de aanbieding is, kijk ik ook naar welk recept ik daarbij heb, of dat ik een ander recept kan vinden of verzinnen.
Daarnaast maak ik van bepaalde gerechten eigenlijk meteen voor 2 of 3 keer. Erg prettig voor dagen dat anders al snel wat 'makkelijks' op tafel komt. Onze stoomoven is daarin mijn grote vriend. De maaltijd in de stoomoven, dan wandelen met de honden en zodra je thuisbent is het opscheppen en eten maar.

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

09-07-2021 om 12:03

Buitenmens schreef op 09-07-2021 om 11:32:

Wat goed Heremetijd, om het zo te plannen. Leuke tip om het via Pinterest te doen. Ik gebruik ook nog wel eens Trello om dingen te plannen of ik teken een visuele planning, om het leuk te houden.

Sowieso wil ik veel beter gaan plannen, vooral qua boodschappen, en dan voor de hele week inkopen. Ik heb nogal een intense baan met veel reistijd en pre corona viel me op dat ik toch vaak na werk ging bestellen of met honger in de AH veel te dure dingen kocht. Ook omdat er dan thuis niet iets lekkers of makkelijks was. Ik moet dus wel zoeken naar recepten die niet te veel werk zijn, na mijn werk heb ik geen zin meer om lang in de keuken te staan

Herkenbaar, zo gaat dat bij mij over het algemeen ook. Totdat ik thuis ziek op de bank kwam te zitten en van gekkigheid niet meer wist waar ik met mijzelf naar toe moest. Daar kwam bij dat ik, ondanks dat ik lekker kan koken, helemaal klaar was met mijn eigen kook routines. Zo zijn die borden op Pinterest ontstaan. Ik heb er trouwens ook 1 die " snel & makkelijk " heet. Zo uitgekookt ben ik dan ook wel weer.

_melon

_melon

09-07-2021 om 12:12 Topicstarter

Heremetijd schreef op 09-07-2021 om 12:03:

[..]

Herkenbaar, zo gaat dat bij mij over het algemeen ook. Totdat ik thuis ziek op de bank kwam te zitten en van gekkigheid niet meer wist waar ik met mijzelf naar toe moest. Daar kwam bij dat ik, ondanks dat ik lekker kan koken, helemaal klaar was met mijn eigen kook routines. Zo zijn die borden op Pinterest ontstaan. Ik heb er trouwens ook 1 die " snel & makkelijk " heet. Zo uitgekookt ben ik dan ook wel weer.

Uitgekookt, heerlijke reactie zo! 

Buitenmens schreef op 09-07-2021 om 09:59:

Wat handig dit! Mag ik meeschrijven?

Ik ga vanaf september veel minder werken omdat ik een deeltijd studie ga doen op latere leeftijd. Dus ik ben hard op zoek naar manieren om zuiniger te leven

Haa, wat leuk! En wat herkenbaar -  ik ben afgelopen januari minder gaan werken om een deeltijdstudie te doen. Dat kon bij ons nèt uit hadden we uitgerekend en nu ik het goed bijhoud blijkt dat te kloppen. Maar als we nog ooit iets willen sparen moet er dus bezuinigd worden. En dat willen we, want we hopen volgend jaar een mooie, lange reis te maken.

Maar ik moet zeggen dat het een uitdaging is. Ik bezuinig echt op allerlei vlakken en dat kan ik ook wel zien, maar tegelijkertijd gaat het er nog steeds zo hard uit dat ik denk: o, als ik niet was begonnen met bezuinigen dan was ons spaargeld er toch wel harder doorheen gegaan dan me lief is.

Loes23 schreef op 09-07-2021 om 13:05:

[..]

Haa, wat leuk! En wat herkenbaar - ik ben afgelopen januari minder gaan werken om een deeltijdstudie te doen. Dat kon bij ons nèt uit hadden we uitgerekend en nu ik het goed bijhoud blijkt dat te kloppen. Maar als we nog ooit iets willen sparen moet er dus bezuinigd worden. En dat willen we, want we hopen volgend jaar een mooie, lange reis te maken.

Maar ik moet zeggen dat het een uitdaging is. Ik bezuinig echt op allerlei vlakken en dat kan ik ook wel zien, maar tegelijkertijd gaat het er nog steeds zo hard uit dat ik denk: o, als ik niet was begonnen met bezuinigen dan was ons spaargeld er toch wel harder doorheen gegaan dan me lief is.

Inderdaad een hele vergelijkbare situatie! Goed dat het bij jullie nu lukt. Bij ons kan het ook net, maar dan moeten we wel echt wat meer opletten. En sparen zit er voorlopig niet in. Ik vind het best spannend, voor ons gaat het ook echt een uitdaging worden. Maar de opleiding is het helemaal waard

Yes, ook hier weer meeschrijven.

Ik kan beter in het 'Wat heb je jezelf gegund' topic meeschrijven (is die er al?), want ik zie allemaal leuke dingen voorbij komen waar ik mijn geld aan uit geef (uitjes en cursussen enzo 😁).

Buitenmens schreef op 09-07-2021 om 13:21:

[..]

Inderdaad een hele vergelijkbare situatie! Goed dat het bij jullie nu lukt. Bij ons kan het ook net, maar dan moeten we wel echt wat meer opletten. En sparen zit er voorlopig niet in. Ik vind het best spannend, voor ons gaat het ook echt een uitdaging worden. Maar de opleiding is het helemaal waard

Wat ga je doen? Zo leuk! Ik vind het het ook waard, maar financieel is het niet best. Gelukkig is geluk veel meer waard.

Herinneren de meeschrijvers van viva zich de rekening van onze notaris nog, 2,5 jaar na dato? Helaas heb ik net bij het uitpakken van de verhuisdozen de originele factuur gevonden Nu dus toch maar netjes betaald. Weer 1200 euro van de spaarrekening af

Loes23 schreef op 09-07-2021 om 15:58:

[..]

Wat ga je doen? Zo leuk! Ik vind het het ook waard, maar financieel is het niet best. Gelukkig is geluk veel meer waard.

Herinneren de meeschrijvers van viva zich de rekening van onze notaris nog, 2,5 jaar na dato? Helaas heb ik net bij het uitpakken van de verhuisdozen de originele factuur gevonden Nu dus toch maar netjes betaald. Weer 1200 euro van de spaarrekening af

Het is een hele specifieke opleiding dus ivm herkenbaarheid hou ik het wat vaag: het is een opleiding in de podiumkunsten (en mijn droom sinds ik me kan herinneren) Betekent trouwens ook dat ik moet gaan wennen aan weinig geld haha Lastige wereld.

Wat voor opleiding ben jij gaan doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.