Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wel of niet hypotheek ophogen/bouwdepot

We hebben een koophuis dat hier en daar wat (redelijk groot) onderhoud behoeft. Ons spaarpotje met studerende kids, nieuwe auto, verbouwing vorig jaar is behoorlijk leeg en het bij sparen gaat mogelijk jaren duren. We weten sinds afgelopen week dat alle kozijnen verrot zijn en we op verschillende plaatsen lekkage hebben. Er moet best wat gedaan worden en dat gaat vrij veel kosten. Wat is wijsheid? We hebben een overwaarde van een ton, twee inkomens en er is prima rek in de hypotheek plus de rente is veel lager. Is het verstandig daar een depot/krediet etc voor af te sluiten of om het zelf te betalen, bij elkaar te sparen, klussen even uit te stellen? Ik ben van mening dat onderhoud de beste investering in je huis is en met het omzetten van de hypotheek/extra overwaarde opnemen we hooguit een paar euro meer pm gaan betalen. Gesprek adviseur is voor over 2 weken gepland maar ik bereid me graag alvast voor.

Bij dingen waarvan je huis niet per se slechter wordt ben ik voor sparen (bijvoorbeeld een lelijke keuken of badkamer). Maar als je echt lekkage hebt dan kan dit over een paar jaar maar zo extra schade opleveren en tzt veel meer kosten. Dan zou ik er ook een extra hypotheek voor afsluiten.

De adviseur geeft overigens alleen financieel advies, wat het kost per maand en of de hypotheek verstrekt mag worden. Niet of het verstandig is om te sparen of een hypotheek te nemen

Ik denk dat je weinig keus hebt. Een lekkage moet je gewoon snel oplossen anders heb je kans dat de schade nog veel groter wordt.
En rotte kozijnen kun je ook niet jaren laten zitten.

Geld lenen kost altijd geld. Dus sparen zou je eerste keuze moeten zijn.

Wat echt gedaan moet worden dan moet je doen. Je kan wel zeggen dat het huis 1 ton meer waard is, maar kunnen jullie met jullie inkomen extra lenen? 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

12-10-2021 om 13:50

Nee! Sparen is een veel beter idee. Die kozijnen waren dan vorig jaar toch ook al slecht? Nogmaals lenen zou ik niet doen. 

Geen idee of het de verstandigste keus is, maar ik zou een persoonlijke lening afsluiten en die (liefst versneld) binnen een paar jaar terugbetalen. Geen doorlopend krediet dus, maar echt een lening met een vaste rente en een vaste einddatum (die je het liefst dus nog wat vervroegd). Hypotheek oversluiten als je renteperiode nog niet is verstreken, zou weleens fors meer kunnen kosten plus dat ik dat zelf al snel onoverzichtelijk vind worden (want: één grote hoop schulden).

Toen ik zo’n 12 jaar geleden mijn huis na een scheiding met heel, heel veel restschuld moest verkopen (en al het spaargeld er al doorheen ging aan onder andere advocaatkosten), heb ik ook voor een persoonlijke lening gekozen en ik vond dat een fijne constructie. Ik ben overigens ook niet zo’n pertinente tegenstander van lenen, dat scheelt. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-10-2021 om 16:06

Keetie schreef op 12-10-2021 om 13:50:

Nee! Sparen is een veel beter idee. Die kozijnen waren dan vorig jaar toch ook al slecht? Nogmaals lenen zou ik niet doen.

Als de lak er nog goed op zit dan zie je echt niet altijd dat het rot is eronder.

TO, ik zou kijken om op te hogen. Hebben wij 2 jaar geleden ook gedaan tijdens oversluiten. Ook vanwege houtrot en andere zaken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.