Financiën en recht
Dromertje
19-12-2025 om 23:43
Wat geef jij uit aan kerstcadeaus?
Ik was eigenlijk niet van plan om kerstcadeaus te kopen dit jaar, maar heb vandaag toch maar besloten om wat voor mijn ouders te kopen. En dan ook maar meteen een kleinigheidje, voor het gebaar, voor broer (+ vrouw) en zus (+vriend). Voor mijn ouders ieder een eigen cadeau en één kleinigheidje per gezin voor broer en zus dus. In totaal was ik € 53 kwijt. Ik vind het toch leuk om iedereen te verrassen, het is niet zo dat het bij ons een traditie is om elkaar cadeaus te gaan geven voor kerst.
En jullie?
Peiling
Wat geef jij dit jaar uit aan kerstcadeaus?
Maximaal 7 antwoorden.
BlairW
20-12-2025 om 00:04
Niks, wij doen niet aan kerstcadeau’s dit jaar. Het is allemaal al duur genoeg. Ik heb wel een kerststukje voor schoonouders gekocht en broer/schoonzus krijgen een fles bier als we daar gaan eten met kerst. Maar dat vind ik geen kerstcadeau’s. Dat is gewoon een vriendelijke attentie 😊
Normaal koop ik altijd wel wat voor ons gezamenlijk (meestal een spel) en voor dochter nog wat. Maar die is de laatste tijd al genoeg verwend met een paar Uggs en een ticket voor een concert, dus heb haar gezegd dat ze nu niks krijgt en voor haar verjaardag binnenkort ook alleen wat kleins. In de herfst gaan we naar New York en mag ze daar een Michael Kors tas uitzoeken. Het houdt een keer op zeg maar 😁
MMcGonagall
20-12-2025 om 00:45
Hmmm ongeveer 200 euro voor de kinderen. Voor mijn vader een kerststukje (€ 15) en voor de familie die komt brunchen haal ik nog bonbons (ca € 40 voor 8 doosjes met drie bonbons).
Met Sinterklaas hebben we lootjes gedaan dus dit is het cadeaufeest.
Wieder
20-12-2025 om 06:53
Wij deden nooit iets met kerst omdat mijn dochter vlak voor kerst jarig is en in verband met dat ik er geen zin in had en niemand anders het deed, hebben we ook jaren geen kerstboom gehad. Nu, in ons nieuwe huis, hebben de dochters besloten dat er wel jaarlijks een kerstboom komt te staan. Zolang ze het zelf regelen, helemaal prima. Dus vorig jaar had ik er voor de gein voor iedereen een cadeautje onder gelegd. En nieuwe traditie was blijkbaar geboren, want in het gezin waar niet perse aan kerst gedaan werd, groeit de cadeautjesberg gestaag. En aangezien ik een paar maanden geleden het eerste cadeau dat ik eronder wilde leggen al tegenkwam, is het geintje een tikkie uit de hand gelopen omdat je er verspreid over de maanden weinig last van hebt in je portemonnee . Ik denk dat ik in totaal rond de 200 euro kwijt ben. En inmiddels heeft de rest van het gezin er ook voor iedereen inclusief zichzelf en de honden (😏) pakjes onder gelegd, dus we hebben wat uit te pakken op kerstavond.
Dolfje
20-12-2025 om 07:07
Ik neem ook iets van een plantje /kerststukje /iets lekkers mee voor schoonouders en dat is het. Voor elkaar doen we niks.
Vrijevlinder
20-12-2025 om 07:15
0 euro. Ook voor sinterklaas 0 euro. Is lekker rustig zonder gedoe wat moeten we nu weer kopen en iedereen heeft alles al. We komen gezellig bij elkaar, en dat is voldoende.
Schoondochter
20-12-2025 om 07:49
wij hebben de traditie om met sinterklaas cadeaus te geven en niet met kerst. Nul, dus. Ik zou het heel ongemakkelijk vinden als er nu ineens een familielid met cadeaus aan zou komen, tegen de gewoonte in. Moet ik dan ook? Volgens jaar?
Bailey26
20-12-2025 om 07:56
Ik denk ongeveer €200/250. Aan beide kanten van de familie trekken we lootjes en in is de afspraak €50 per lootje (wordt meestal net iets meer). Dan nog cadeautjes voor neefjes (3) en kind voor beide dagen. En ik koop altijd voor man en kind een kleinigheidje voor onder de boom thuis.
Herfstappeltaart
20-12-2025 om 07:58
Ongeveer 80 euro voor twee kleinkinderen samen (waaronder voor allebei een boek) en voor onze eigen beide kinderen (en aanhang) een oudejaarslot.
Tuinfluiter
20-12-2025 om 08:17
Wij doen cadeautjes met kerst in totaal geven man en ik hier zo'n 300 euro aan uit voor zes personen. Vandaag ga ik de laatste kopen.
BlairW
20-12-2025 om 08:19
Schoondochter schreef op 20-12-2025 om 07:49:
wij hebben de traditie om met sinterklaas cadeaus te geven en niet met kerst. Nul, dus. Ik zou het heel ongemakkelijk vinden als er nu ineens een familielid met cadeaus aan zou komen, tegen de gewoonte in. Moet ik dan ook? Volgens jaar?
Ik neem dus alleen iets mee voor de gastheer/vrouw waar we uitgenodigd zijn. Dan verwacht ik niks terug, tenzij ik het bijvoorbeeld volgend jaar zelf zou organiseren. Ik neem bij speciale gelegenheden (kerst, Pasen, als er dus wat uitgebreiders wordt gedaan dan gewoon op de koffie komen) altijd wel iets mee voor de mensen die het organiseren
MMcGonagall
20-12-2025 om 08:59
Herfstappeltaart schreef op 20-12-2025 om 07:58:
Ongeveer 80 euro voor twee kleinkinderen samen (waaronder voor allebei een boek) en voor onze eigen beide kinderen (en aanhang) een oudejaarslot.
Ik koop al jaren voor de kinderen een decemberkraslot, twee stuks maar beide gezamenlijk. Als er dan een hoofdprijs valt, is er tenminste niet maar een rijk 
mana_sutiyuq
20-12-2025 om 09:06
wij doen geen kadootjes met kerst.
Ik neem wat mee naar mijn ouders, want ook geen kerstdiners met de kerstdagen, die hebben we al gehad, daar zorgt het verzorgingshuis voor.
Ik neem kerstkransjes van de bakker mee en zelfgemaakte snert.
Knutselkei
20-12-2025 om 09:06
Ik leg elk jaar kleinigheidjes onder de boom voor de kinderen,iets wat ze op dat moment net nodig hebben. Dit jaar een soort kerstpakket met allerlei kleine etenswaren die diegene lekker vindt. Dus voor iedereen is er wat anders. Ik vind het gezellig staan en de kadootjes gaan op. Dat vind ik wel belangrijk, geen meukberg.
Herfstappeltaart
20-12-2025 om 09:19
MMcGonagall schreef op 20-12-2025 om 08:59:
[..]
Ik koop al jaren voor de kinderen een decemberkraslot, twee stuks maar beide gezamenlijk. Als er dan een hoofdprijs valt, is er tenminste niet maar een rijk
Nou dat is best zinnig ja. Ik heb daar ook al aan gedacht maar nog niet tot uitvoering gebracht.
Rekenenisleuktaalook
20-12-2025 om 10:10
Bij ons is Sint het cadeautjesfeest.
Maar voor mijn ouders en schoonouders doen we altijd wel iets en ook voor de kinderen.
Schoonouders kregen dit jaar een tasje met lekkere dingen. Ouders iets van kerstversiering waarvan ik wist dat ze dat heel leuk zouden vinden. Voor de kinderen die op zichzelf wonen heb ik een kerststuk gemaakt. Wel eerst mooie bakjes bij de kringloop gekocht en kaarsen.
Ik had groen gekocht en de restjes meegenomen van school. (Geschonken door ouders met grote tuinen, door een hovenier die snoeiafval netjes gescheiden had) Collega had in haar tuin nog hulst wat ik mocht knippen op weg naar huis etc. Cadeautjes voor de kinderen hebben dus vooral heel veel moeite gekost.
Toen het groen nog steeds niet op was, nog stukje voor ouders en buurvrouw gemaakt.