Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat doen jullie om de inflatie in de supermarkt het hoofd te bieden?


Ik heb het idee dat de prijzen bij de Albert Heijn juist weer aan het stijgen zijn .
Bij mij om de hoek zitten een Dirk en een AH tegenover elkaar , dus ik zie het verschil sinds 2 weken ineens oplopen .
Voorbeeld : bakje cherry tomaten :  Dirk 0,99 en AH 1,35 ( was vorige week 1,05 )
courgette :  Dirk : 0,69 en AH 0,95 ( was vorige week 0,75  )
En zo zag ik meer prijzen ineens veel duurder worden . Vooral van groente en fruit.
Beetje jammer dit , maak dan de ongezonde dingen duurder

Prijzen blijven zeker doorstijgen. Ik ben even vergeten wat, .maar afgelopen  week zag ik dat iets dat ik veel koop ook zomaar weer 4 ct verhoogd was. Het gaat heel sneaky, met een paar centen.  Zodat het je ( bijna ) niet opvalt. Nu is een paar centen niet veel, maar als ze dat met alle artikelen  doen, scheelt het best bij de kassa.

Dat was overigens  niet bij de AH, daar kom ik zelden.

lientje69 schreef op 10-11-2023 om 09:38:


Dat was overigens niet bij de AH, daar kom ik zelden.

Ik haal mijn boodschappen bij allebei , bij Dirk en AH  , maar nooit was het verschil zo extreem groot. Snap niet hoe dat kan .

Nog een voorbeeld .

1 avocado los :

Dirk : 0,79 en AH 1,45 

Mukske

Mukske

10-11-2023 om 12:33 Topicstarter

Ik woon gelukkig in een grensregio en kan kiezen waar ik wat ga halen.
Regelmatig boodschappen doen over de grens dus al merk je goed dat ook daar de prijzen behoorlijk gestegen zijn.
Doordat de supermarkten hier geduchte concurrentie hebben van die in Duitsland zijn hier de prijzen over het algemeen wat lager dan elders.
Verder probeer ik inderdaad wat vaker eenpansgerechten te maken waar we dan nog twee keer uit de vriezer van kunnen eten.
Ik probeer ook zo min mogelijk eten weg te gooien.
1 Klein bakje met groenafval gaat er per week nog maar weg.
Als ik inkoop en ik heb bv ijsbergsla nodig dan bedenk ik daar nog een of twee recepten bij die week waardoor de hele krop op gaat (we zijn nog maar met zijn tweetjes) bv warme maaltijd met een salade en later in de week broodjes shoarma waar ik ook altijd ijsbergsla in doe en bij de lunch broodje met sla, tomaat en plak kaas. Komkommer bv koop ik bijna nooit meer omdat partner dat niet lust en ik dat niet iedere dag hoef. Die gaat dan niet op en zou ik moeten weggooien. In plaats daarvan koop ik een pot komkommerschijfjes zoet/zuur. Ook lekker op een broodje of in salade maar wel veel langer houdbaar.
Als fruit dreigt te bederven maak ik daar gauw een saus of moes van. Gaat in de vriezer voor in de yoghurt of een bladerdeegflap. Eieren die dreigen te oud te worden of per ongeluk toch teveel zijn gekocht worden een eiersalade voor op brood.
Minder weggooien is ook minder hoeven te kopen. Bij alles wat ik vroeger zou weggooien bedenk ik nu eerst of er niet een andere bestemming voor is.
Dat scheelt😬

Sinds kort heeft de Dirk waar ik boodschappen doe zelfscan kassa's.
Het was even wennen, voor een gewoontedier als ik, maar inmiddels ben ik er redelijk handig in 
Voorheen keek ik altijd mijn kassabon globaal na of er geen "vreemde" bedragen opstonden voor ik de winkel uitliep.
Nu loop ik dus met zo'n zelfscanner rond en kan het terplekke controleren.
De laatste weken is mij dus opgevallen dat er regelmatig een paar centen of zelfs een dubbeltje (voor de oudere generatie  ) bij de prijs wordt gesmokkeld 
Normaal gesproken hoor je mij niet over 2 cent hier of daar teveel maar nu het meer regel dan uitzondering blijkt heb ik er toch eens iets van gezegd.
Dan moet er dus een kassamevrouw naar het scanapparaat komen om correcties te doen en voel ik mij eigenlijk voor lul staan om over 15 cent te vallen 
Aan de andere kant ben ik er eigenlijk wel klaar mee, het is allemaal al duur genoeg 

Wij doen ook ons best om minder weg te gooien. Kinderen hadden wat spercieboontjes uit pot over, gooien we dan de volgende dag bij de curry in. Laatst hadden we gebakken krieltjes over, dag erna weer warm gemaakt en bij de gewone AGV gegeven. We hebben nu vaker bakjes met restjes in de koelkast en doen ons best om ze te gebruiken.
Ik hoorde trouwens dat de prijs voor tarwe de helft minder is geworden. Maar dat merken tot nu toe alleen de kippenboeren in het voer, het brood wordt er helaas niet goedkoper van!

Wij letten nog meer op de prijs. Kopen alles huismerk en kiezen vaker gezonde gerechten met minder ingredienten. Verschillende te dure dingen kopen we niet meer. Het houdt een keer op.

Bij de AH denk ik dat de groenten nu duur zijn omdat die kaarten van de Postcode Loterij daar ingeleverd worden. Scheelt ze dus fink

wild-flower schreef op 10-11-2023 om 12:27:

[..]

Ik haal mijn boodschappen bij allebei , bij Dirk en AH , maar nooit was het verschil zo extreem groot. Snap niet hoe dat kan .

Nog een voorbeeld .

1 avocado los :

Dirk : 0,79 en AH 1,45

Ik vind het kwaliteitsverschil tussen Dirk en AH ook schokkend bij de groenten. Waar ik bij AH prima in 1x voor een week kan in slaan moet ik dat bij de Dirk niet proberen 2 dagen is wel de max dat verse groenten goed blijven. Dan betaal ik toch liever wat meer. Hoewel de Lidl dezelfde kwaliteit levert en ik tegenwoordig daar ook heen ga.

Knutselkei schreef op 10-11-2023 om 19:34:

Bij de AH denk ik dat de groenten nu duur zijn omdat die kaarten van de Postcode Loterij daar ingeleverd worden. Scheelt ze dus fink

Nou dat dacht ik dus ook ja .

Als het even kan probeer ik in het buitenland producten te kopen die daar een stuk goedkoper zijn zoals parfum in duitsland, venus scheermesjes, oral b opzetborsteltjes en deo, dagcreme, reinigingslotion, nivea in duitsland en ook brood in duitsland. Oh ja, lindt chocolade koop ik ook in duitsland. Dat scheelt ook veel vergeleken met hier.  Als ik er dan toch ben sla ik ook meteen groot in.
En kwam er vorige week tijdens een vakantie in spanje achter dat golden syrup daar veel goedkoper is dsn hier dus de ruimte die over was in de koffer wat blikjes meegenomen. En aloe vera creme die ik veel gebruik is daar maar 2 euro per pot en hier 3,99.
Meel is in duitsland ook goedkoper maar koop ik bewust hier bij de molenaar om een echte ambachtsman te steunen. Daarom koop ik ook kaas bij de kaasboer en vlees bij de slager zodat de kleine winkeliers hopelijk blijven bestaan.
Ik hoef niet altijd het goedkoopste maar probeer wel goed op te letten.

Verder let ik goed op aanbiedingen. Zo is wasmiddel en afwasmiddel altijd wel ergens in de aanbieding. Daar betaal ik nooit de volle prijs voor. En schoonmaak middelen haal ik bij action. 

En punten sparen bij jumbo. Regelmatig wissel ik punten in voor 5 euro korting en af en toe zijn er producten die je gratis krijgt tegen inwisseling van punten. Is toch mooi meegenomen.

En op zaterdag het laatste uur naar de markt loont ook de moeite. Fruit wordt dan flink afgeprijsd.

En er wordt niks weggegooid aan restjes en leftovers. Alles gaat de vriezer in of wordt de volgende dag opgebakken. Restjes groenten gaan door de soep of door een gehaktprutje voor wraps en fruit dat plekjes heeft maak ik smooties, jam of appelmoes van.

Niet zozeer een supermarkt besparing maar de kringloop en rommelmarkten. Kom bijna niet meer in gewone winkels. Servies, glas, mokken, pannen, deco voor in huis, tuinspullen, plantenpotten, kastjes etc etc. Koop ik allemaal daar.  Niet alleen goedkoper maar is ook een grote hobby van me. 

Ik verzamel vrij prijzig servies en dan is het toch leuk als ik bij de kringloop een theepot voor 4 euro vind die in de winkel 70 euro kost. Het is ook een sport om het daar dan af en toe te vinden.

De prijzen van tomaten en courgettes zijn natuurlijk wel afhankelijk van het seizoen ook. Hoogzomer zijn tomaten altijd goedkoper dan in de herfst bijvoorbeeld.

Ik ben afgestapt van het kopen van lekkers bij de bakker. Brood koop ik daar nog wel omdat ik het de prijs waard vind. De boterhammen (volkoren) zijn steviger en vullen beter dan van de super. Verder probeer ik steeds meer lekkere dingen zelf te bakken en let daarbij op de prijzen van de ingrediënten.
Als ik ergens amandelspijs, roomboter o.i.d. in de aanbieding zie koop ik het. Roomboter vries ik in porties van 100 gram in. Amandelspijs snijd ik in plakken en vries ik ook in.
Hartige broodjes (kaas) en appelflappen maak ik zelf van kant-en-klaar bladerdeeg.

Koken doe ik (zoveel mogelijk) vanaf de basis. Aardappelen zelf schillen, snijden en friet van bakken. Soms vervang ik verse groente door diepvries of pot. Prima gezond en vaak voordeliger dan vers.

En ik koop zoveel mogelijk lokaal: appels en peren bij een boer in de buurt, biologisch vlees idem. We eten twee keer per week vlees, verder vegetarisch. Overigens vind ik het lokaal gekochte fruit niet persé goedkoper, maar ik vind het fijn als het niet de hele wereld is overgevlogen.

En soms loop ik tegen een goeie deal aan: van de week een literfles douchegel van Sanex.  Stond bij Aldi voor 2 euro. Gisteren zag ik dezelfde fles voor 4 euro bij Action staan. En die is meestal al goedkoop. Zoiets neem ik dan wel mee.

Netherfield schreef op 10-11-2023 om 17:59:

Wij doen ook ons best om minder weg te gooien. Kinderen hadden wat spercieboontjes uit pot over, gooien we dan de volgende dag bij de curry in. Laatst hadden we gebakken krieltjes over, dag erna weer warm gemaakt en bij de gewone AGV gegeven. We hebben nu vaker bakjes met restjes in de koelkast en doen ons best om ze te gebruiken.
Ik hoorde trouwens dat de prijs voor tarwe de helft minder is geworden. Maar dat merken tot nu toe alleen de kippenboeren in het voer, het brood wordt er helaas niet goedkoper van!

Dat is kennelijk dan ook niet overal hetzelfde. Hier was het "ons" brood bij de Jumbo kort geleden nog 2,65 en inmiddels is die verlaagt naar 1,99. 

Zie het bij meerdere producten. Sommige gaan wat omhoog. Maar steeds vaker zie ik het ook weer wat naar beneden gaan.

wij gooien geen eten weg. Alles wat over is kan gebruikt worden om een ander gerecht weer te creëren. Daarnaast is groente uit het seizoen prima te betalen. Ik loop en fiets ook langs diverse boerderijstalletjes.  De verse volle melk bij de boerderij kost al jaren 1 euro per liter. En in tijden van oogsten veel inmaken.  Diepvries,  potten.  Ik heb geluk met ouders die een gigantische moestuin hebben. Mijn voorraad voor de winter is inmiddels aangelegd.  Brood haal ik bij de bakker of op streekproductenmarkten. Vlees, koe,  rechtstreeks bij een vriend die zelf 5 koeien opfokt.  
Kip bij de poelier. Ik heb laatst 20 pompoenen gekocht bij Lidl,  99 cent per stuk. Biologische.  Die liggen nu decoratief te pronken.  3 zijn inmiddels naar soep getransformeerd.  
 Droge Peulvruchten: ook uit tuin ouders. 
Meelsoorten bij diverse molenaars.  En ultra processed food en frisdrank koop ik, sinds ik 40 kg afgevallen ben, zelden/nooit.  Pakjes en zakjes ook niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.