Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-08-2021 om 09:49

Waarom voorlopig aanslag doen?

Ik lees en hoor dat mensen weleens een voorlopig aanslag zelf al doen. Waarom? 


Om bv de hypotheekrente maandelijks terug te krijgen ipv achteraf 1x per jaar. Om de  2500 euro aan combinatiekorting ook maandelijks uitbetaald te krijgen, scheelt toch zo'n 200 euro per maand aan inkomen. 
Zeker als er dan wijzigingen in je inkomen zijn naar boven of naar beneden (vooral naar boven omdat je dan een onverwacht hoge na heffing kunt krijgen) is het verstandig je voorlopige teruggave alvast aan te passen. 

Ik vraag het aan om de hypotheekrenteaftrek maandelijks terug te krijgen ipv jaarlijks.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-08-2021 om 10:01

Oke dus niet omdat je bijvoorbeeld weet dat je geld terug krijgt omdat je hoge zorgkosten heb gemaakt? 

Ik kan in iedergeval 1 reden verzinnen waarom mensen dat doen: 
Je verwacht geld terug te krijgen en je vind het prettiger om dat nu al maandelijks terug te krijgen ipv in 1 keer bij je belastingaangifte. 

voorbeeld: je hebt een huis gekocht. als je een huis koopt heb je recht op de hypotheekrente aftrek. Stel dat je dan verwacht dat je dit jaar 7200 euro aan hypotheekrente aftrek hebt. Normalerwijze voer je dit op bij je aangifte IB en krijg je daar  37,35% van terug. (dat is 2689 euro) 

Doe je een voorlopige aangifte en je voert dat bedrag aan rente op, dan kun je maandelijks een gedeelte van die 2689 euro terug krijgen. (stel er zijn nog 8 maanden in het jaar dan krijg je maandelijks 1/8 x 2689 euro =  336,15 euro per maand terug van de belastingdienst. 
Als je dan het volgende jaar aangifte doet over dit jaar, dan wordt de voorlopige aangifte als het ware gecontroleerd, en krijg je of nog wat terug, of je moet terug betalen. 

Door het doen van die voorlopige aangifte heb je dus maandelijks meer te besteden, maar wordt het bedrag wat je terug krijgt bij de normale aangifte IB kleiner. 

ForsakenCod30

ForsakenCod30

02-08-2021 om 10:03

Nose schreef op 02-08-2021 om 10:01:

Oke dus niet omdat je bijvoorbeeld weet dat je geld terug krijgt omdat je hoge zorgkosten heb gemaakt


dat kan ook,  is je eigen keus of je het geld nu nodig bent of het nog even kan wachten.

Wel zeker weten dat de kosten aftrekbaar zijn!!

Als je aangifte voorspelbaar is, dan kan het handig zijn om nu al voorlopige aangifte/teruggave te regelen.

Voor corona was dit ook verstandig als je juist moest betalen. Want niet alleen hoefde je het dan niet in één keer te betalen, je betaalt op een gegeven moment ook heffingsrente als de aanslag pas na 30 juni in het volgende jaar opgelegd wordt. (Dus aangifte over 2019 wordt pas in augustus 2020 opgelegd.) Dan betaalde je 4% rente! Momenteel is deze tijdelijk 0,01%.

Als je het terug krijgt, dan heb je het gewoon eerder in handen.

Als je een sterk wisselend inkomen hebt of aftrekposten die jaarlijks sterk wijzigen, dan is het minder aan te raden, omdat de kans op verkeerd inschatten gewoon hoger is en je eventueel moet terug betalen.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-08-2021 om 10:07

Oke dank jullie. Ik heb dus redelijke tandarts kosten. Maar ik kom qua berekening uitleg op de belastingdienst niet verder. Alle kosten heb ik dit jaar betaald. 

Nose schreef op 02-08-2021 om 10:01:

Oke dus niet omdat je bijvoorbeeld weet dat je geld terug krijgt omdat je hoge zorgkosten heb gemaakt?

Daar zou je ook een voorlopige aanslag voor aan kunnen vragen. 

maar...... dan moet je wel behoorlijke zorgkosten maken. Stel dat je 35000 euro als inkomen hebt op jaarbasis. Dan is je drempel 577,5 euro, en mag je de kosten opvoeren die boven dat bedrag komen. 

Stel je hebt 8000 euro aan zorgkosten, dan mag je 7422.5 euro opvoeren, en van dat bedrag krijg je dan 37,35% terug. (dat is 2772,17euro) En ook dit krijg je in maandelijkse termijnen terug.

Stel er zijn nog 8 maanden in het jaar dan krijg je maandelijks 1/8 x 831euro = 346 euro per maand terug van de belastingdienst.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-08-2021 om 10:12

Domiet schreef op 02-08-2021 om 10:09:

[..]

Daar zou je ook een voorlopige aanslag voor aan kunnen vragen.

maar...... dan moet je wel behoorlijke zorgkosten maken. Stel dat je 35000 euro als inkomen hebt op jaarbasis. Dan is je drempel 5775 euro, en mag je de kosten opvoeren die boven dat bedrag komen.

Stel je hebt 8000 euro aan zorgkosten, dan mag je 2225 euro opvoeren, en van dat bedrag krijg je dan 37,35% terug. (dat is 831 euro) En ook dit krijg je in maandelijkse termijnen terug.

Stel er zijn nog 8 maanden in het jaar dan krijg je maandelijks 1/8 x 831euro = 103 euro per maand terug van de belastingdienst.

Totaal van 2500 euro

@nose: In mijn bericht over de zorgkosten zit een rekenfout. Die heb ik net gecorrigeerd. Bekijk dat nog even. 

Nose schreef op 02-08-2021 om 10:12:

[..]

Totaal van 2500 euro

Dan is het afhankelijk van jullie/jouw inkomen en hoe hoog die drempel is. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-08-2021 om 10:44

Domiet schreef op 02-08-2021 om 10:22:

[..]

Dan is het afhankelijk van jullie/jouw inkomen en hoe hoog die drempel is.

Ik snap het niet. Dus ons totaal inkomen min de drempel? 

Nose schreef op 02-08-2021 om 10:12:

[..]

Totaal van 2500 euro

Het is afhankelijk van je inkomen wat je drempel is. Die is voor 2021 1,65% van je verzamelinkomen bij een inkomen tot 42.434 euro. Als je verzamelinkomen 30.000 is x 1,65% dan is je drempel 495 euro. Maar als je een fiscale partner hebt, dan wordt dit berekend over het gezamelijke inkomen! En dan gaat het best hard, want als je beiden 30k verdient, dan is het 700 euro + (60.000 -/- 42.434) x 5,75% = 1.710 als drempelbedrag. Nu kan je verzamelinkomen lager zijn door allerlei aftrekposten ed, dus dan wordt je drempel ook weer lager.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/hoe_berekent_u_uw_aftrek/drempelbedrag_berekenen/drempelbedrag-2021

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-08-2021 om 10:50

Zusterclivia schreef op 02-08-2021 om 10:48:

[..]

Het is afhankelijk van je inkomen wat je drempel is. Die is voor 2021 1,65% van je verzamelinkomen bij een inkomen tot 42.434 euro. Als je verzamelinkomen 30.000 is x 1,65% dan is je drempel 495 euro. Maar als je een fiscale partner hebt, dan wordt dit berekend over het gezamelijke inkomen! En dan gaat het best hard, want als je beiden 30k verdient, dan is het 700 euro + (60.000 -/- 42.434) x 5,75% = 1.710 als drempelbedrag. Nu kan je verzamelinkomen lager zijn door allerlei aftrekposten ed, dus dan wordt je drempel ook weer lager.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/hoe_berekent_u_uw_aftrek/drempelbedrag_berekenen/drempelbedrag-2021

Ik ga het nog maar goed inlezen. Maar er blijft dan idd weinig over zoals ik het nu lees. 

vul 'm online eens in en kijk dan of het de moeite waard is om het nu al in te dienen.
Zorgkosten hebben een hele hoge drempel omdat ze er van uit gaan dat de basis verzekering de belangrijkste dingen dekt en je je verder bijverzekerd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.