Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Waar doen mensen het van? Inkomens, beroepen en uitgaves van het viafora.


redbulletje schreef op 17-10-2021 om 17:03:

[..]

Toch belachelijk dat er over bezit (vaak een koophuis) waar al enorm veel belasting over betaald is, wéér belasting over betaald moet worden? Bovendien zorgt die erfbelasting ervoor dat mensen zo'n huis niet in de familie kunnen houden.

En voor mij is het van, waarom in de familie houden, ik weet waarom dan kunnen zus en ik er samen de vruchten van plukkendoor het ding te verhuren of verkopen. Het huis (ehm 4 verschillende huizen waar we ooit samen in hebben gewoon) hebben wij geen binding mee. Wanneer dat wordt ????. Mijn ouders huppelen nog vrolijk door en al fietsen hun electrisch en ik niet, de fun die we samen hebben is belangrijker dan de erfenis.

Wat ben ik blij dat we flink belasting moeten betalen, heb ik totaal geen problemen mee. We hebben het goed, waarom moet het meer, meer, meer.
Situatie: getrouwd, kinderen gestudeerd, net met pensioen, huis afbetaald, ruim voldoende inkomen, flinke spaarpot.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-10-2021 om 17:57

MrsMary schreef op 17-10-2021 om 17:49:

Wat ben ik blij dat we flink belasting moeten betalen, heb ik totaal geen problemen mee. We hebben het goed, waarom moet het meer, meer, meer.
Situatie: getrouwd, kinderen gestudeerd, net met pensioen, huis afbetaald, ruim voldoende inkomen, flinke spaarpot.

Een vroeger kennis (zelfstandige) zag het ook zo. Fijn dat hij nog belastingen moest bijbetalen, dat was het teken dat hij weer goed verdiend had dat jaar. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-10-2021 om 18:04

MMcGonagall schreef op 17-10-2021 om 17:08:

Mijn vader heeft ook lang zes dagen per week gewerkt, in ploegendiensten het grootste deel van de tijd. Helaas is dat geen garantie om er warmpjes bij te komen zitten. Het had al gescheeld als ze ooit een huis zouden hebben gekocht, maar daar werd de arbeidersklasse vroeger een beetje bang voor gemaakt.

Zowel de vermogensrendementsheffing als successierecht is niet zo vreselijk hoog trouwens. Ik had een foutje gemaakt met een afgekochte kapitaalverzekering. Dat was nu afrekenen als inkomen, ik had er beter 10 jaar vermogensrendementsheffing over kunnen betalen.

Mijn ouders komen uit een groot boerengezin en een arbeidersgezin. Beiden hadden geen cent toen ze gingen trouwen. Al helemaal geen erfenis. Zij hebben wel een huis gekocht en zelf,  met hulp van familie,  verbouwd. Daarop hebben ze veel winst gemaakt, maar vooral ook door een eigen bedrijf te starten. Daar hebben ze heel hard voor gewerkt. In het begin 12 uur per dag 7 dagen per week. Langzaam werd dat minder toen er personeel kwam. Ze hebben van alles gesponsord en ook altijd actief geholpen met allerlei acties.  

Toen ik begon met werken had ik ook niks. Ook ik ben een bedrijf gestart, waarin ik keihard werk. Dat levert veel op. Ik betaal heel veel belasting, geen enkel probleem. Ik heb mijn ouders gezegd hun geld lekker op te maken, maar ik merk dat ze het veel belangrijker vinden dat ze hun kinderen goed achterlaten. Niet alle kinderen hebben geluk gehad in het leven, helaas. Voor hen is dat enorm belangrijk. 

Schenkingen en erfenissen komen lang niet altijd van mensen die het komt aanwaaien. De meeste mensen moeten er hard voor werken en doen dat voor hun gezin. Nergens anders voor. 

Joris schreef op 17-10-2021 om 17:11:

[..]

Leuk en aardig, maar niet iedereen erft van ouders. En 30-40% is fors, of niet?



Klopt. Voor mij is het gevoelsmatig heel anders of je van je ouders erft of van anderen. Net of je daar dan minder recht op hebt ofzoiets, dus zou ik belasting betalen iets minder onrechtvaardig vinden. 

 Maar wat mij betreft schaffen ze die erfbelasting helemaal af, over dat geld is al vaak genoeg belasting betaald. 

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

17-10-2021 om 18:32 Topicstarter

Valdemar schreef op 15-10-2021 om 21:03:

[..]

Wij hebben een ander perspectief.
Voor mij is het zo dat volwassenen zorgen voor hun kinderen. Toen ik enkele jaren geleden trouwde met mijn partner hebben we dan ook een spaarrekening voor haar zoon geopend alsmede voor haar petekinderen. Voor mij is dit logisch.

Mijn grootouders hebben jarenlang gespaard voor hun nageslacht en bij hun overlijden is alles verdeelt onder de kinderen. Dus ja, ik zou het spijtig vinden mocht mijn vader deze middelen volledig spenderen aan pleziertjes, want uiteindelijk is het zijn geld niet, het is het geld binnen de familie.

Het is nu wel degelijk zijn geld. Eens gekregen blijft gekregen. Wat heb jij een rare manier van denken. Dus geld mag je erven maar nooit uitgeven want het moet huphup weer door naar de volgende. Voor de vorm dus. Omdat het leuk staat op de bankrekening. Maar 'pleziertjes' nee nee dat is niet de bedoeling want het geld moet wel weer door worden gegeven en in de familie blijven.

Bizar.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-10-2021 om 18:43

Salomewinterqueen schreef op 17-10-2021 om 18:32:

[..]

Het is nu wel degelijk zijn geld. Eens gekregen blijft gekregen. Wat heb jij een rare manier van denken. Dus geld mag je erven maar nooit uitgeven want het moet huphup weer door naar de volgende. Voor de vorm dus. Omdat het leuk staat op de bankrekening. Maar 'pleziertjes' nee nee dat is niet de bedoeling want het geld moet wel weer door worden gegeven en in de familie blijven.

Bizar.

Dat is dus ons ander perspectief.
Natuurlijk kan hij hiervan een deel uitgeven aan pleziertjes etc., maar ik zou het inderdaad spijtig vinden mocht hij alles hieraan uitgeven. Voor mij is dit geld van de familie en doe je je best om dit door te geven naar latere generaties. 
En als het nodig is om later zijn medische kosten te betalen is het vanzelfsprekend dat het geld daarvoor gebruikt wordt, maar om het gewoon uit de ramen te smijten, omdat het er is? 

Zelf handel ik ook naar deze denkwijze. Zodra mijn partner mijn vrouw werd, hebben we een rekening geopend voor haar zoon en petekinderen en daar wordt elke maand op gespaard om hen later een duwtje in de rug te kunnen geven. 

Valdemar schreef op 17-10-2021 om 18:43:

[..]

Dat is dus ons ander perspectief.
Natuurlijk kan hij hiervan een deel uitgeven aan pleziertjes etc., maar ik zou het inderdaad spijtig vinden mocht hij alles hieraan uitgeven. Voor mij is dit geld van de familie en doe je je best om dit door te geven naar latere generaties.
En als het nodig is om later zijn medische kosten te betalen is het vanzelfsprekend dat het geld daarvoor gebruikt wordt, maar om het gewoon uit de ramen te smijten, omdat het er is?

Zelf handel ik ook naar deze denkwijze. Zodra mijn partner mijn vrouw werd, hebben we een rekening geopend voor haar zoon en petekinderen en daar wordt elke maand op gespaard om hen later een duwtje in de rug te kunnen geven.

Kinderen ‘later een duwtje in de rug geven’ vind ik heel wat anders dan nu als volwassene nog zo over geld van je ouders te denken en automatisch verwachten dat zij wat over laten voor hun volwassen kinderen. Toch wel een ‘kleine’ nuance!

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-10-2021 om 19:59

Desire schreef op 17-10-2021 om 19:35:

[..]

Kinderen ‘later een duwtje in de rug geven’ vind ik heel wat anders dan nu als volwassene nog zo over geld van je ouders te denken en automatisch verwachten dat zij wat over laten voor hun volwassen kinderen. Toch wel een ‘kleine’ nuance!

Misschien zit er niet zo veel verschil in ons denken. 
In normale omstandigheden zal onze stiefzoon op termijn naast het kapitaal ook twee woningen erven. Enige erfgenaam binnen twee gezinnen.
Ik hoop hem dan ook verder op te voeden met de gedachte dat hij een zekere verantwoordelijkheid heeft over die erfenis.

Maar als ik later zie dat hij geen nageslacht heeft en zou leven als een hedonist die al zijn geld uitgeeft aan zijn pleziertjes, dan is de kans groot dat ik hem onterf en de woning schenk aan de lokale school. 

Valdemar schreef op 17-10-2021 om 19:59:

[..]

Misschien zit er niet zo veel verschil in ons denken.
In normale omstandigheden zal onze stiefzoon op termijn naast het kapitaal ook twee woningen erven. Enige erfgenaam binnen twee gezinnen.
Ik hoop hem dan ook verder op te voeden met de gedachte dat hij een zekere verantwoordelijkheid heeft over die erfenis.

Maar als ik later zie dat hij geen nageslacht heeft en zou leven als een hedonist die al zijn geld uitgeeft aan zijn pleziertjes, dan is de kans groot dat ik hem onterf en de woning schenk aan de lokale school.

Jawel hoor, ik hoop dat mijn ouders alles zelf opmaken, want hun kinderen hebben allemaal zelf goed geboerd inmiddels, gewoon door zelf te werken en 0,0 erfenis. Het boeit ons ook niets waaraan zij hun centen uitgeven, als zij er maar plezier en genot uithalen, dat is het enige wat voor ons als kinderen belangrijk is.

Desire schreef op 17-10-2021 om 20:19:

[..]

Jawel hoor, ik hoop dat mijn ouders alles zelf opmaken, want hun kinderen hebben allemaal zelf goed geboerd inmiddels, gewoon door zelf te werken en 0,0 erfenis. Het boeit ons ook niets waaraan zij hun centen uitgeven, als zij er maar plezier en genot uithalen, dat is het enige wat voor ons als kinderen belangrijk is.

Ik vind het ook fijn om te zien dat mijn ouders en schoonouders genieten van hun geld. Ook al ben ik het lang niet altijd eens met hun uitgaven. Om eerlijk te zijn, wij hebben er zelfs wel eens mot over.

Mijn ouders hebben de halve wereld rondgereisd. Verder deden ze geen gekke dingen, ze zijn altijd zuinig gebleven. Mijn vader was een simpele arbeider, mijn moeder was huisvrouw en pas later deed ze wat schoonmaakwerk. Mijn vader leeft niet meer, mijn moeder kan het onderhoud van de tuin niet meer aan, naast haar gaat een nieuwe wijk gebouwd worden en ze ziet op tegen de overlast dus ze gaat verhuizen. En het geld wat ze gaat krijgen voor dat huis krijgt ze echt nooit meer opgemaakt. Hoezeer ik haar dat ook zou gunnen. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

18-10-2021 om 07:20

Caramelzeezoutchocola schreef op 17-10-2021 om 09:44:

[..]


Lever jij een deel van je salaris in om dat aan mensen die het minder hebben dan jou in? 


Jazeker doe ik dat. Ik betaal nogal wat belasting over mijn salaris, omdat wij in Nederland (terecht) een progressief belastingstelsel hebben. Ook geef ik aan een aantal goede doelen. 

Ik vind het bizar hoe mensen hier reageren op de erf- en schenkbelasting. Verklaart voor mij wel dat de VVD ondanks de schandalen steeds maar aan aanhang wint: mensen zijn zo doodsbang iets te verliezen dat ze egocentrisch worden. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-10-2021 om 08:06

Wednesday schreef op 18-10-2021 om 07:20:

[..]


Jazeker doe ik dat. Ik betaal nogal wat belasting over mijn salaris, omdat wij in Nederland (terecht) een progressief belastingstelsel hebben. Ook geef ik aan een aantal goede doelen.

Ik vind het bizar hoe mensen hier reageren op de erf- en schenkbelasting. Verklaart voor mij wel dat de VVD ondanks de schandalen steeds maar aan aanhang wint: mensen zijn zo doodsbang iets te verliezen dat ze egocentrisch worden.

Nou nou, wat een barmhartigheid. Iedereen betaalt belasting en steunt goede doelen,  hoor. Ik heb nog niet gehoord dat de VVD het progressieve belastingstelsel wil afschaffen. Jij wel?

We hebben het hier over mensen die hard hebben gewerkt en hun kinderen en kleinkinderen na hun overlijden en steuntje in de rug willen geven. Over dat geld moet al dubbel belasting worden betaald, En dan wil jij die mensen de rest van hun eerlijk verdiende geld ook nog afpakken? Ik snap nu wel waarom zo weinig mensen ultralinks stemmen. Zo paternalistisch. 

Wees blij dat mensen de drang hebben om er iets van te maken. Daardoor kunnen we met zijn allen het onderwijs en de zorg betalen.

Yvaine schreef op 17-10-2021 om 21:32:

[..]

Ik vind het ook fijn om te zien dat mijn ouders en schoonouders genieten van hun geld. Ook al ben ik het lang niet altijd eens met hun uitgaven. Om eerlijk te zijn, wij hebben er zelfs wel eens mot over.

Hier ook zo. Met uitzondering van die mot dan. Mijn schoonzusje helpt haar ouders sinds de invoering van het internetbankieren en daar is wel eens een gesprekje geweest over tot hier en niet verder met onnodige aankopen.  (denk aan het verzamelen van hondenbeeldjes, dat wordt nooit een waardevolle verzameling) Daar steeds geld aan uitgeven als je al krap zit is niet zo handig. Van die kant zullen wij niks erven, omdat er simpelweg niks is.  Maar we willen ook geen schulden erven. Het is al erg genoeg dat we in het verleden noodzakelijke huishoudelijke apparaten als verjaardagscadeau hebben moeten geven, omdat er geen geld was voor vervanging. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.