Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Waar doen mensen het van? Inkomens, beroepen en uitgaves van het viafora.

Nou hebben wij het echt niet slecht maar ondanks een bovenmodaal inkomen en geen top hypotheek en geen hele spannende dure uitgaven moeten we toch opletten en kunnen we ons geen hele grote spannende uitspattingen veroorloven. We rijden vrij oude tweedehands auto's en gaan echt niet 3 keer per jaar op (vlieg) vakantie en uit eten etc. Wel betalen we collegegeld en proberen we te sparen (maar is er afgelopen jaar net zo hard uitgevlogen als het er in kwam door omstandigheden)

Nu wonen wij in een buurt met alleen twee verdieners en vragen we ons de laatste tijd vaker af: waar doen ze het van?
Nieuwe auto, weer een weekendje weg, kids nieuwe fietsen, een nieuwe bank, een aanbouw of uitbouw, zonnepanelen, uit eten, schoonmaker, het kan soms niet op. We weten wat voor beroepen onze buren hebben en dat is heel vergelijkbaar met ons. 
Ook in onze vriendengroep valt het uitgave patroon op. En dan denk ik wel eens: wat doen zij dan zo anders dan wij? Ik vind ons redelijk sober leven (hoewel dat is ook maar interpretatie natuurlijk want het is al luxe dat ik nooit hoef op te letten in de supermarkt dat realiseer ik me ook wel) terwijl we best goede twee verdieners zijn.

Nu ben ik nieuwsgierig: wat komt er bij jullie in en wat gaat er uit en hoeveel sparen jullie en wat staat er op de spaar en hoe hoog is jullie hypotheek en wat is jullie leeftijd plus wel of geen kinderen en in welke leeftijd. Misschien leuk om eens een te vergelijken want wie weet heb ik bijvoorbeeld wel een enorme blinde vlek


Topicopener begint?

ik gooi niet alle ins en outs op het forum maar een dikke ton winst uit bitcoin helpt ons wel.

Wat heb je eraan als ik vertel dat ik in de bijstand zit en daar meestal redelijk van rond kan komen?
Blijkbaar geven jullie ergens toch flink wat geld aan uit zonder dat je er erg in hebt.

Ik vraag me echt precies hetzelfde af! Het leven is zo duur (met kinderen helemaal) en toch zie ik om me heen zoveel mensen zo veel geld uitgeven. Hoe dan? 

Isabella98765 schreef op 13-10-2021 om 20:54:

Hoe dan?

Hard gespaard of veel geleend. Meer opties zijn er niet.

Granny71 schreef op 13-10-2021 om 20:55:

[..]

Hard gespaard of veel geleend. Meer opties zijn er niet.

Erven, schenking....

Verhogen hypotheek ivm lage rente, hypotheek omzetten ivm lage rente 

Siobhan schreef op 13-10-2021 om 21:01:

[..]

Erven, schenking....

Verhogen hypotheek ivm lage rente, hypotheek omzetten ivm lage rente

Dan nog zal je het niet weten en maakt het geen verschil voor TO die dus blijkbaar niet zo goed rond kan komen.

Je kan beter naar je eigen inkomens en uitgaves kijken dan het willen vergelijken met anderen die in andere situaties zitten.

TanSwallow86

TanSwallow86

13-10-2021 om 21:10

Granny71 schreef op 13-10-2021 om 20:52:

Wat heb je eraan als ik vertel dat ik in de bijstand zit en daar meestal redelijk van rond kan komen?
Blijkbaar geven jullie ergens toch flink wat geld aan uit zonder dat je er erg in hebt.

Zeg nou niet dat je in de bijstand zit, net als ik. Straks gaat het alleen nog maar over bijstands profiteurs

Hm tsja, dit soort vragen vind ik ook best interessant en leuk om over te hebben. Maar vóór de verandering van Ouders Online naar het nieuwe Ouders online + Viafora kon je naar hartelust van nickname veranderen. Nu heb ik maar twee keuzes.

Wat mij betreft geef ik teveel informatie weg als ik vertel wat ik verdien, wat mijn man verdient, hoeveel hypotheek we betalen en al hebben afgelost, hoeveel vakanties we wel en niet doen, of we laatst een nieuwe bank hebben gekocht of een uitbouw lieten maken, of wij ook collegegeld betalen en wel/niet alimentatie betalen. En welke auto we rijden (oké deze geef ik prijs: het is er één, en het is een oude tweedehands. Zodanig dat hij uit elkaar aan het vallen is. En nu zitten we met een dilemma voor een volgende want we willen wel elektrisch, maar dat is duur en zo. Zelfs tweedehands).

Best wel jammer. Hopelijk zitten anderen minder met hun privacy 

HarleyQuin schreef op 13-10-2021 om 21:10:

[..]

Zeg nou niet dat je in de bijstand zit, net als ik. Straks gaat het alleen nog maar over bijstands profiteurs

Ach die discussie komt sowieso eens in de zoveel tijd boven water.

En daarbij schaam ik me er niet voor. Door omstandigheden in de bijstand terecht gekomen en daarna zei mijn lichaam "ik kap ermee" dus dan zit je 100% afgekeurd in de bijstand.

Kan echt iedereen overkomen.

TanSwallow86

TanSwallow86

13-10-2021 om 21:14

Granny71 schreef op 13-10-2021 om 21:13:

[..]

Ach die discussie komt sowieso eens in de zoveel tijd boven water.

En daarbij schaam ik me er niet voor. Door omstandigheden in de bijstand terecht gekomen en daarna zei mijn lichaam "ik kap ermee" dus dan zit je 100% afgekeurd in de bijstand.

Kan echt iedereen overkomen.

Dat zei mijn Ptts en rug ook. Lag finaal in de kreukels. Nu nog

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-10-2021 om 21:15

Partner werkt 4/5de, zelf op ziekte-uitkering.
Inkomsten 3900 zonder extra's 
Vaste kosten 1450 (waarvan 800 hypotheek)
0 euro op eigen spaarrekening, een 5000 euro op spaarrekening kind en petekinderen.
Een 20 000 euro aan pensioensparen, maar dat geld zit feitelijk vast.
Sparen maandelijks een 400 euro voor kinderen en pensioen.

Hoop binnenkort zelf weer aan de slag te gaan om onze inkomsten wat te verhogen, mocht ik weer in mijn oude sector gaan werken met de bijhorende uren stijgen onze inkomsten naar een 5500/maand zonder extra's.

Tja ik heb geen kinderen, dus zoveel uitgaven heb ik niet. Ik heb mijn huis voor de woningmarktcrisis gekocht. Dus een lage hypotheek. Verder alleen de standaard uitgaven als verzekeringen, boodschappen, gwl etc. Blijft genoeg over om uit eten te gaan of op vakantie. En sinds ik ben gaan samenwonen blijft er meer over, want vriend betaalt nu de helft van een aantal kosten die ik voorheen alleen betaalde.

Pas nog over gehad met mijn vriend. Hij voelde zich schuldig dat we zomaar een weekendje weg konden, 2 nachtjes naar Duitsland.

Toen zei ik ook ja we hebben het niet slecht. Daar ben ik ook dankbaar voor. 

Toch heeft het soms ook met keuzes te maken. Hij werkt 46 uur per week, ik 32 uur. Kinderloos, geen huisdieren. We rijden in tweedehands auto's. Ik stem altijd ons eten af op aanbiedingen in de supermarkt, koop bijna nooit A-merken. We hebben een hele oude keuken, maar zolang alles werkt vervangen we die niet.

Ook kennen wij allebei jaren van met heel weinig geld moeten rondkomen. Daarom maken wij altijd hele bewuste keuzes.

Flapje schreef op 13-10-2021 om 21:20:

Pas nog over gehad met mijn vriend. Hij voelde zich schuldig dat we zomaar een weekendje weg konden, 2 nachtjes naar Duitsland.

Waar voelde hij zich dan schuldig over?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.