Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Verouderde DigiD ??

Ik kreeg  vannacht deze mail   en ik vermoed dat dit NEP is!  Dus ik ga er in ieder geval niet op  in.   De afzender vind ik ook heel vreemd...


Geachte heer/mevrouw,

Verouderd

Uw digitale sleutel voor toegang tot uw DigiD is verouderd.
Activeer uw sleutel voor 15-01-2022 om deactivatie te voorkomen.


Verificatie

Om gebruik te kunnen blijven maken van uw DigiD dient u door middel van de IDIN (Identificeren en Inloggen) te verifiëren.
Aanvraag

Indien u de verificatie niet voltooid voor de bovenstaande datum zullen wij over gaan tot deactivatie. Dat zal betekenen dat u uw DigiD volledig opnieuw zal moeten aanvragen. Na de aanvraag zult u binnen 2 tot 5 werkdagen uw nieuwe inloggegevens via de post ontvangen.

Met vriendelijke groet,

DigiD Helpdesk

Bereikbaar op werkdagen van 08:00 - 22:00 uur.

 088 123 65 55


Rijksoverheid, Binnenhof 14, 2513 AA Den Haag

Verzonden door
Rijksoverheid Koninkrijk der Nederlanden.




Peiling

NEP?
77 stemmen
97%
3%
SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

14-01-2022 om 07:38

Aangezien het voor morgen moet, is het sowieso heel erg NEP. Hier druipt de neppigheid überhaupt van af, maar zelfs als iets echt lijkt, en tot urgentie lijkt te dwingen om iets onmiddellijk te doen, terwijl je voor het eerst van het probleem hoort: onmiddellijk verwijderen.

Gooi dit bericht weg, ook uit je mapje "Verwijderde berichten", en klik vooral NIET op welke link dan ook.

IdIn is toch voor een bank inlog? Heel vaag bericht. Weggooien. En ook uit je prullenbak weggooien.
En zoals Niet-rechts schrijft: niet klikken op welke link dan ook!

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-01-2022 om 07:42

Niet klikken op een link uit zo'n onverwachte e-mail uiteraard.

Als je wilt weten of je digid nog werkt, dan zou ik proberen in te loggen bij bijvoorbeeld je zorgverzekering of de belastingdienst. Dan wordt je automatisch naar de DigiD website doorgestuurd. En als je je inloggegevens vergeten ben kun je op die manier een nieuwe aanvragen. Dat duurt inderdaad een paar dagen, maar dat is toch geen ramp?

Nep dit. 
Even aanhakend: Ik kreeg vannacht een SMS bericht met dat ik nog geld tegoed had van de overheid, inloggen met digiD alsjeblieft en dan zouden zij geld storten. Alleen heel gek, het was een nummer uit Duitsland. Ook meteen in de prullenbak gegooid. 
Jullie zijn gewaarschuwd. 

Afzender Rijksoverheid Koninkrijk der Nederlanden op het Binnenhof? Hoe knullig!

Even los van adres en aanhef. De Nederlandse overheid zal je geen mail sturen met een link naar iets voor jou persoonlijk. 
Dat is soms best onhandig, want dan krijg je een mail met ‘er staat een bericht voor u klaar in uw mijn berichtenbox’ en dan zou je het liefst willen klikken. 

Maar die link geven ze dus niet. Als het van de Rijksoverheid komt, moet je zelf naar de berichtenboxapp/DigiD app gaan om daar iets te doen. Gemeentes willen nog wel eens wel informatie in een link in de mail zetten, maar ook daar komt langzaam het besef dat het misschien wel klantvriendelijk maar niet klantveilig is om dat te doen. 

Deze mail is zeker fake daarom. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

14-01-2022 om 11:53

100% nep => Het wachtwoord bij DigId verloopt nooit.
IDIN is zo gek nog niet... het is een identificatie door middel van een bankpas.
Maar DigId doet dat nooit (zou mijns inziens wel kunnen/mogen) -- zij doen de extra verificatie alleen dmv post door de brievenbus.

Gaf de afzender van de email niet de doorslag? Dat is vaak iets als [email protected] 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-01-2022 om 20:24

Niet definitief verwijderen uit je map maar melden als phishing. Dan wordt het ook permanent verwijderd maar wordt de afzender wel gemeld bij, bijvoorbeeld, Outlook.

Belastingdienst, banken, digID etc, etc, versturen nooit mails met linkjes waarmee je moet inloggen of verifiëren. 

deze Mail is idd nep, maar het is niet waar dat een digi d niet verlopen kan. Dat doet hij wel degelijk als je langer dan 3 jaar niet hebt ingelogd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.