Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Vergoeding bril zorgverzekering na tussentijds overstappen

Hoi,

Ik heb in 2020 een zorgverzekering gehad met Aanvullende Verzekering bij Zilveren Kruis. Ik heb toen een bril gekocht met vergoeding van Zilveren Kruis.

In 2021 ben ik overgestapt naar een andere zorgverzekeraar.

Nu zit ik te twijfelen om terug te gaan naar Zilveren Kruis of over te gaan naar een ander.

Als ik naar Zilveren Kruis terug ga, vraag ik me af of dan de teller voor de vergoeding van een bril weer op nul komt te staan of dat de oude teller nog doorgaat waardoor ik nog een jaar moet wachten op een nieuwe bril vergoeding.

Normaal is de regel bij Zilveren Kruis dat je eens in de drie jaar een nieuwe vergoeding krijgt. 

Iemand die dit weet?

B.

Ik gok dat je jaar moet wachten omdat je binnen die 3 jaar zit. Lijkt me gek anders maar ben benieuwd naar uiteindelijke antwoord.

Volgens mij is het goedkoper om iedere keer zelf een bril aan te schaffen. 

Maar hoe vaak moet een mens een nieuwe bril...ik heb 9 jaar een lens gehad en nu net vervangen. in 9 jaar heeft mij dit per jaar €27 gekost. Maar echt serieuze vraag...waarom ieder jaar een nieuwe bril?

Bawy

Bawy

28-12-2021 om 01:09 Topicstarter

Siobhan schreef op 27-12-2021 om 23:31:

Volgens mij is het goedkoper om iedere keer zelf een bril aan te schaffen.

Maar hoe vaak moet een mens een nieuwe bril...ik heb 9 jaar een lens gehad en nu net vervangen. in 9 jaar heeft mij dit per jaar €27 gekost. Maar echt serieuze vraag...waarom ieder jaar een nieuwe bril?

De aanvullende verzekering heb ik ook voor o.a. fysiotherapie. Anders denk ik ook dat het goedkoper was om zelf een bril aan te schaffen. Ik hoef niet ieder jaar een bril. Heb in 2020 voor eerste keer een bril gehad. In 2021 niet. 

Mocht ik weer een brilvergoeding krijgen, dan vind ik het wel leuk om er nog een bril bij te hebben. Dus vooral omdat ik het leuk vind, net als ik meerdere paar schoenen heb omdat ik dat leuk vind voor de afwisseling. 

is het bij zilveren kruis elke 2 jaar of elke 3 jaar dat je een bril mag kopen?

Als het elke 2 jaar is, dan staat je teller nu op 0. Ik doe dit elk jaar zo voor mijn lenzen.

Siobhan schreef op 27-12-2021 om 23:31:

Volgens mij is het goedkoper om iedere keer zelf een bril aan te schaffen.

Maar hoe vaak moet een mens een nieuwe bril...ik heb 9 jaar een lens gehad en nu net vervangen. in 9 jaar heeft mij dit per jaar €27 gekost. Maar echt serieuze vraag...waarom ieder jaar een nieuwe bril?

Mijn ogen veranderen (worden slechter dus) nu door de tand des tijds. Heel naar, maar het is even een periode zei de opticien. 

Ik lees heel veel en word echt ziek als mijn bril niet scherp is afgesteld. Het is best een licht brilletje en wordt helemaal niet vergoed, dus het kost me deze jaren een flinke bom duiten. 

Je kan ze ook even bellen met deze vraag. Zij kunnen precies zien wanneer je weer een nieuwe mag. 

Mevrouw75 schreef op 28-12-2021 om 08:45:

[..]

 Het is best een licht brilletje en wordt helemaal niet vergoed, dus het kost me deze jaren een flinke bom duiten.

Ik  wil absoluut geen reclame maken voor 'Hans' maar mijn vorige bril  kocht ik voor een speciale aanbiedingsprijs van € 29!  Daar heb ik jaren plezier van gehad.  Het is maar net wat voor eisen je stelt, hoeveel je er aan uitgeeft.  Een 'bom duiten' geef ik nooit uit aan een bril.

Bawy

Bawy

28-12-2021 om 12:35 Topicstarter

Ik bleek mijn bril al vanaf januari 2018 te hebben, dus ik kom sowieso weer in aanmerking voor een nieuwe vergoeding. 

En Zilveren Kruis gaf aan dat ook als dat niet zou was, dat ze wel weer op nieuw de teller lieten ingaan bij tussentijds wisselen van zorgverzekeraar. 

een bril (multifocaal) is bij Eyelove €99, dat is minder dan ik aan 1 paar schoenen uitgeef.

En tot nog toe is deze steviger dan het exemplaar van de dure opticien. 

Beterlaat2021! schreef op 28-12-2021 om 12:20:

[..]

Ik wil absoluut geen reclame maken voor 'Hans' maar mijn vorige bril kocht ik voor een speciale aanbiedingsprijs van € 29! Daar heb ik jaren plezier van gehad. Het is maar net wat voor eisen je stelt, hoeveel je er aan uitgeeft. Een 'bom duiten' geef ik nooit uit aan een bril.

Nee, bij Hans ben ik nog nooit geslaagd. 

Siobhan schreef op 27-12-2021 om 23:31:

Volgens mij is het goedkoper om iedere keer zelf een bril aan te schaffen.

Maar hoe vaak moet een mens een nieuwe bril...ik heb 9 jaar een lens gehad en nu net vervangen. in 9 jaar heeft mij dit per jaar €27 gekost. Maar echt serieuze vraag...waarom ieder jaar een nieuwe bril?

Niet iedereen kan dit. Mijn ogen veranderen nog steeds en ik heb echt elk jaar / elke 2 jaar nieuwe glazen nodig. En een nieuw montuur zijn de kosten niet.

Beterlaat2021! schreef op 28-12-2021 om 12:20:

[..]

Ik wil absoluut geen reclame maken voor 'Hans' maar mijn vorige bril kocht ik voor een speciale aanbiedingsprijs van € 29! Daar heb ik jaren plezier van gehad. Het is maar net wat voor eisen je stelt, hoeveel je er aan uitgeeft. Een 'bom duiten' geef ik nooit uit aan een bril.

Fijn dat het jou lukt om met je sterkte goedkoop een bril aan te schaffen. Voor €29 kan ik nog niet eens een glas kopen, zelfs voor het tienvoudige wordt het nog lastig. Niet iedereen heeft de keuze om goedkoop een bril te kopen. Kijk maar eens goed naar de kleine lettertjes, vaak moet de sterkte vallen tussen -4 en +4.

Verder ben ik erg blij met mijn zelfstandige opticien. Het goed meten en bepalen welke sterkte voor mij het beste werkt en het goed inslijpen van de glazen is voor mij erg belangrijk. Het brandpunt een halve mm te veel omhoog of te laag kijkt zo ontzettend vervelend en zie ik niet scherp. 

Bawy schreef op 28-12-2021 om 12:35:

Ik bleek mijn bril al vanaf januari 2018 te hebben, dus ik kom sowieso weer in aanmerking voor een nieuwe vergoeding.

En Zilveren Kruis gaf aan dat ook als dat niet zou was, dat ze wel weer op nieuw de teller lieten ingaan bij tussentijds wisselen van zorgverzekeraar.

Je kan altijd een nieuwe bril kopen wanneer je dit wilt, dat recht heb je. Of dat je zorgverzekering daar een deel van vergoed hangt van je polis af. Meestal wordt loyaliteit beloond. Dus mensen die bij je blijven krijgen meer of betere vergoeding dan mensen die gaan shoppen. Je bent voor een reden overgestapt naar een andere zorgverzekaar. Die vergoedde waarschijnlijk iets meer dan ZK. Ondertussen heb je 1 jaar geen premie betaald aan ZK, dan kan je niet verwachten dat je nog wel recht hebt op de vergoeding. 


Wanneer ze heel coulant zijn kunnen ze zeggen, je hebt voor 1 jaar premie betaald, je hoeft nu maar 2 jaar te wachten ipv 3 jaar.

Siobhan schreef op 27-12-2021 om 23:31:

Volgens mij is het goedkoper om iedere keer zelf een bril aan te schaffen.

Maar hoe vaak moet een mens een nieuwe bril...ik heb 9 jaar een lens gehad en nu net vervangen. in 9 jaar heeft mij dit per jaar €27 gekost. Maar echt serieuze vraag...waarom ieder jaar een nieuwe bril?

Nou, mijn ogen gingen gewoon achteruit. 
mij heb om de twee jaar vergoeding en het laatste half jaar probeerde ik toch door te trekken naar de volgende vergoeding. Had liever eerder nieuwe glazen gekocht. Maar de glazen zijn duur dus tja… 

En ik weet dat 2 jaar verzekering duurder is dan de glazen, maar die aanvullende verzekering hebben we vooral voor andere zaken. 

Bawy

Bawy

28-12-2021 om 19:56 Topicstarter

DivingGirl schreef op 28-12-2021 om 16:55:

[..]

Je kan altijd een nieuwe bril kopen wanneer je dit wilt, dat recht heb je. Of dat je zorgverzekering daar een deel van vergoed hangt van je polis af. Meestal wordt loyaliteit beloond. Dus mensen die bij je blijven krijgen meer of betere vergoeding dan mensen die gaan shoppen. Je bent voor een reden overgestapt naar een andere zorgverzekaar. Die vergoedde waarschijnlijk iets meer dan ZK. Ondertussen heb je 1 jaar geen premie betaald aan ZK, dan kan je niet verwachten dat je nog wel recht hebt op de vergoeding.


Wanneer ze heel coulant zijn kunnen ze zeggen, je hebt voor 1 jaar premie betaald, je hoeft nu maar 2 jaar te wachten ipv 3 jaar.

Ik bedoel dat ZK juist zei dat als je tussentijds overgestapt bent, je weer als een nieuwe klant gezien wordt en direct weer in aanmerking komt voor de brilvergoeding. Oftewel klanten die loyaal blijven aan ZK worden niet beloond in dit geval. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.