Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
Broadway
11-02-2026 om 10:28
Isje schreef op 11-02-2026 om 10:16:
De soap blijkt nog niet voorbij te zijn.
Tot op heden geen werkgeversverklaring, ik ga ervanuit dat deze niet meer afgegeven gaat worden. Sinds vorige week krijg ik structureel te horen morgen ga ik ermee bezig en vraag het na bij HR
Inmiddels heeft een collega die de vakantie niet ingediend heeft de weken vakantie gekregen die ik niet gekregen heb. Dit was mogelijk omdat er ruimte gekomen is binne het vakantie rooster.
Voor nu heb ik de laatste twee weken van de vakantie vrij met de kinderen en ik kan niet meer schuiven omdat de overige vakantie's goedgekeurd zijn. Daarnaast is nog gevraagd of de collega die 4 weken vrij is in de zomervakantie een week in wil leveren zodat ik drie weken vrij ben samen met de kinderen. Ook dit gaat niet gebeuren.
wacht even, ze zijn vakanties aan het goedkeuren terwijl er nog vragen zijn omtrent jouw aanvraag waardoor jouw aanvraag nu sowieso niet meer kan? dan nam ik meteen ontslag in jouw situatie.
krulliebollie
11-02-2026 om 10:36
Nou dan was het voor mij ook echt klaar. Zoek het maar uit met je rooster, dikke doei.
Mischa83
11-02-2026 om 12:35
krulliebollie schreef op 11-02-2026 om 10:36:
Nou dan was het voor mij ook echt klaar. Zoek het maar uit met je rooster, dikke doei.
Voor mij ook. Je bent flexibel geweest, hebt je aangepast, en dan dit gedonder. Ik zou geboekt hebben op de tijd die ik wil en dat als laten weten als mededeling, niet als vraag. Je bent al een stuk meer geld kwijt ook nu je pas 'laat' tickets boekt.
Daglichtlamp
11-02-2026 om 12:40
Ik zou opnieuw met school praten, zij hebben jou toegezegd dat je kinderen een week vrij mochten, terwijl school wist dat ze geen vrij konden geven op grond van artikel 11f, en zoals ik al eerder zei voor 11g is geen verklaring nodig van de werkgever.
Smulkruimel
11-02-2026 om 13:40
Jemig wat een gedoe. Ik zou me echt in de maling genomen voelen hoor. Voor mij zou het klaar zijn en vertrekken. Als je toch wil blijven dan mag je er wel rekening mee houden dat je mbt de vakanties nergens van op aan kan komende jaren.
Isje
11-02-2026 om 13:57
Ik vind mijn werk oprecht heel erg leuk, ik besef dat ik geen pingpong bal ben en heb net tickets geboekt voor de voordeligste prijs in de 7 weken dat de kinderen vrij zijn. Ik moet het alleen nog doorgegeven aan de manager en planning. Wat nu de gevolgen zullen zijn ga ik ervaren.
Mocht ik er volgend jaar nog werken dan ga ik zonder akkoord tickets boeken en een reis plannen. Een ander mag dan gaan schuiven in het rooster, ik ga het volgend jaar niet doen.
duizel
11-02-2026 om 13:58
Daglichtlamp schreef op 11-02-2026 om 12:40:
Ik zou opnieuw met school praten, zij hebben jou toegezegd dat je kinderen een week vrij mochten, terwijl school wist dat ze geen vrij konden geven op grond van artikel 11f, en zoals ik al eerder zei voor 11g is geen verklaring nodig van de werkgever.
Voor 11g heb je geen geldige reden, dat gaat om zaken zoals ernstige ziekte in de familie, overlijden, bruiloft. Dat mag niet ingezet worden voor vakantie.
Ik dacht aan de reden dat je vanwege je werk niet op vakantie kunt in de schoolvakantie, al gaat die regel ook niet op, dan moet je kunnen bewijzen (en dat kan door een verklaring vanuit de werkgever) dat je in geen een schoolvakantie op vakantie kunt. Dan mag je maximaal 10 dagen per jaar vrij krijgen. Deze 10 dagen mogen niet in de twee weken na de zomervakantie vallen. Dit is dus de regel 11f waar daglichtlamp ook over schrijft. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/leerplicht-schoolvakanties
Kortom voor allebei de regels heb je geen geldige grond. Ik verwacht dat je werkgever niet op papier gaat zetten dat jij nooit vrij kunt zijn in schoolvakanties. School heeft naar mijn verwachting ook te vlug toegezegd zonder na te vragen of dit kan.
Hoe je werkgever nu handelt vind ik ook niet kunnen. Zou ook niet blij zijn. Er is zoveel werk voor mensen met jouw achtergrond, ik zou verder kijken.
Daglichtlamp
11-02-2026 om 14:02
Voor 11g heeft de school beleidsvrijheid. Zolang ze de 10 dagen niet overschrijden overtreedt school de wet niet.
duizel
11-02-2026 om 14:04
Daglichtlamp schreef op 11-02-2026 om 14:02:
Voor 11g heeft de school beleidsvrijheid. Zolang ze de 10 dagen niet overschrijden overtreedt school de wet niet.
Toen ik op school werkte was dat een regel, kan dan wel van de school/ bestuur zijn maar ik lees het ook in de link van de rijksoverheid dus dan lijkt het me iets landelijks
Daglichtlamp
11-02-2026 om 14:07
duizel schreef op 11-02-2026 om 14:04:
[..]
Toen ik op school werkte was dat een regel, kan dan wel van de school/ bestuur zijn maar ik lees het ook in de link van de rijksoverheid dus dan lijkt het me iets landelijks
Ja, ik heb al eerder de beleidsregel gedeeld. Maar een beleidsregel staat niet boven de wet, en is te zien als een advies naar de schoolbesturen. Dus nee, artikel 11g is hiervoor niet bedoeld, maar dat betekent niet dat 11g hiervoor niet gebruikt kàn worden.
Vrijevlinder
11-02-2026 om 14:16
Wat een gedoe, zeg. Het is dat vakantie vieren zo leuk is, anders zou ik er helemaal klaar mee zijn en zeggen: laat maar.
Jorni
11-02-2026 om 15:42
Ik zou het wel weten als ik.jou was. Ik zou er lekker weg gaan en een soortgelijke baan op flexibele basis zoeken. Geniet van de luxe om niet te hoeven werken, maar puur voor de leuk. Ik zou lekker die reis gaan maken zolang je wil.
Jorni
11-02-2026 om 15:44
Isje schreef op 11-02-2026 om 13:57:
Ik vind mijn werk oprecht heel erg leuk, ik besef dat ik geen pingpong bal ben en heb net tickets geboekt voor de voordeligste prijs in de 7 weken dat de kinderen vrij zijn. Ik moet het alleen nog doorgegeven aan de manager en planning. Wat nu de gevolgen zullen zijn ga ik ervaren.
Mocht ik er volgend jaar nog werken dan ga ik zonder akkoord tickets boeken en een reis plannen. Een ander mag dan gaan schuiven in het rooster, ik ga het volgend jaar niet doen.
Dat doe je goed. En bevalt het ze niet dan neem je mooi ontslag. Dan moeten ze maar beter voor hun personeel zijn. Eigen schuld dikke bult. Genoeg werk in de zorg op flexibele basis te vinden waar je dit gezeur niet hebt.
Gebruikersnaaminvullen
11-02-2026 om 15:53
Isje schreef op 11-02-2026 om 10:16:
De soap blijkt nog niet voorbij te zijn.
Tot op heden geen werkgeversverklaring, ik ga ervanuit dat deze niet meer afgegeven gaat worden. Sinds vorige week krijg ik structureel te horen morgen ga ik ermee bezig en vraag het na bij HR
Inmiddels heeft een collega die de vakantie niet ingediend heeft de weken vakantie gekregen die ik niet gekregen heb. Dit was mogelijk omdat er ruimte gekomen is binne het vakantie rooster.
Voor nu heb ik de laatste twee weken van de vakantie vrij met de kinderen en ik kan niet meer schuiven omdat de overige vakantie's goedgekeurd zijn. Daarnaast is nog gevraagd of de collega die 4 weken vrij is in de zomervakantie een week in wil leveren zodat ik drie weken vrij ben samen met de kinderen. Ook dit gaat niet gebeuren.
Sorry, maar ik vind het schofterig dat ze niet eerst naar jou toe zijn gekomen.
Ik zou het wel weten en afscheid nemen.
Promethium
11-02-2026 om 16:02
Nou wat bizar zeg! Goed dat je nu dan maar gewoon hebt geboekt wat jou het beste uitkomt.
Ik vond je aan het begin van het topic wat star dat je per se 3 weken wil en niet 1x een jaar genoegen zou willen nemen met 2, maar als andere collega's zelfs 4 weken kunnen krijgen en een andere collega nu jouw gewenste weken krijgt "omdat er ruimte in het rooster is gekomen", dan wordt er wel heel scheef beleid gevoerd op jouw werk.