Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
haarklover
05-02-2026 om 18:21
Isje schreef op 05-02-2026 om 14:05:
[..]
Ik heb akkoord gekregen voor de verschoven weken. Voor school heb ik een werkgevers verklaring nodig. Dit is ook aangegeven bij de manager. Manager is nu pas bezig met HR voor deze werkgevers verklaring. Manager heeft inmiddels aan dat het niet zeker is dit gaat lukken.
Weet de manager dat als de afspraken niet doorgaan, jij ontslag neemt?
(mocht dat helpen om de verklaring te krijgen)
Daglichtlamp
05-02-2026 om 19:24
haarklover schreef op 05-02-2026 om 18:21:
[..]
Weet de manager dat als de afspraken niet doorgaan, jij ontslag neemt?
(mocht dat helpen om de verklaring te krijgen)
De werkgever zou moeten verklaren dat vanwege de aard van het beroep niet mogelijk is om in een schoolvakantie twee weken aangesloten vrij te krijgen. Dat zou een leugen zijn. Want daar is immers geen sprake van. Artikel 11f is niet bedoeld voor roosterproblemen (en ook niet om drie weken aaneengesloten met vakantie te kunnen, de leerplichtwet gaat ervan uit dat twee weken aaneengesloten in een vakantie genoeg is). Dus vraag duidelijk je vakantie aan op grond van artikel 11g zou mijn advies zijn aan topicstarter.
haarklover
05-02-2026 om 19:32
Daglichtlamp schreef op 05-02-2026 om 19:24:
[..]
De werkgever zou moeten verklaren dat vanwege de aard van het beroep niet mogelijk is om in een schoolvakantie twee weken aangesloten vrij te krijgen. Dat zou een leugen zijn. Want daar is immers geen sprake van. Artikel 11f is niet bedoeld voor roosterproblemen (en ook niet om drie weken aaneengesloten met vakantie te kunnen, de leerplichtwet gaat ervan uit dat twee weken aaneengesloten in een vakantie genoeg is). Dus vraag duidelijk je vakantie aan op grond van artikel 11g zou mijn advies zijn aan topicstarter.
bedankt, dan snap ik dat die werkgever die verklaring niet zo maar geeft.
Joszy
05-02-2026 om 19:36
Daglichtlamp schreef op 05-02-2026 om 19:24:
[..]
Het klinkt een beetje alsof manager dacht; oja natuurlijk we tekenen wel even een briefje als daarmee alle gedoe is opgelost. En dat er nu iemand bij HR zit die de wet wél kent en zegt: dat gaat zo maar niet. Wel balen van TO want die wordt zo 'slachtoffer' van onrealistische beloften van de manager
Daglichtlamp
05-02-2026 om 19:38
Joszy schreef op 05-02-2026 om 19:36:
[..]
Het klinkt een beetje alsof manager dacht; oja natuurlijk we tekenen wel even een briefje als daarmee alle gedoe is opgelost. En dat er nu iemand bij HR zit die de wet wél kent en zegt: dat gaat zo maar niet. Wel balen van TO want die wordt zo 'slachtoffer' van onrealistische beloften van de manager
Ik denk dat vooral school gerealiseerd heeft dat ze dit te snel hebben toegezegd en dat die nu toch om een verklaring van de werkgever vraagt om zichzelf in te dekken.
Gebruikersnaaminvullen
05-02-2026 om 23:01
Isje schreef op 05-02-2026 om 14:05:
[..]
Ik heb akkoord gekregen voor de verschoven weken. Voor school heb ik een werkgevers verklaring nodig. Dit is ook aangegeven bij de manager. Manager is nu pas bezig met HR voor deze werkgevers verklaring. Manager heeft inmiddels aan dat het niet zeker is dit gaat lukken.
Ik heb de overige berichte hierna ook gelezen. Zou er niet vanuit gaan dat die verklaring er komt.
Heel eerlijk, ik zou ontslag nemen en je vakantie boeken op de eerste weken die je had, die binnen de schoolvakantie vallen. Ik weet niet of er een flex-pool is daar? Misschien dat je daar later aan de slag kunt.
Loeki72
05-02-2026 om 23:02
Joszy schreef op 05-02-2026 om 19:36:
[..]
Met zo’n werkgever lijkt het me sowieso goed om ontslag te nemen en na je vakantie bij een andere instelling te beginnen.
haarklover
06-02-2026 om 09:23
Daglichtlamp schreef op 05-02-2026 om 19:38:
[..]
Ik denk dat vooral school gerealiseerd heeft dat ze dit te snel hebben toegezegd en dat die nu toch om een verklaring van de werkgever vraagt om zichzelf in te dekken.
Ik dacht dat de school vanaf het begin om een verklaring gevraagd had, maar ik kan mij vergissen.
Hoe dan ook heeft de manager blijkbaar iets beloofd dat niet klopt.
Daglichtlamp
06-02-2026 om 09:37
haarklover schreef op 06-02-2026 om 09:23:
[..]
Ik dacht dat de school vanaf het begin om een verklaring gevraagd had, maar ik kan mij vergissen.
Hoe dan ook heeft de manager blijkbaar iets beloofd dat niet klopt.
Misschien helpt het nog als topicstarter tegen haar manager zegt dat ze geen verklaring nodig heeft die voldoet aan artikel 11f van de leerplichtwet, maar alleen de verklaring dat drie weken in de zomervakantie niet mogelijk was. Dan hoeft werk niet te liegen. Dan moet topicstarter alleen nog school overtuigen dat er een zwaarwegende reden is waarom ze drie weken vakantie nodig heeft met haar kinderen (artikel 11g).
Isje
06-02-2026 om 10:25
Daglichtlamp schreef op 06-02-2026 om 09:37:
[..]
Misschien helpt het nog als topicstarter tegen haar manager zegt dat ze geen verklaring nodig heeft die voldoet aan artikel 11f van de leerplichtwet, maar alleen de verklaring dat drie weken in de zomervakantie niet mogelijk was. Dan hoeft werk niet te liegen. Dan moet topicstarter alleen nog school overtuigen dat er een zwaarwegende reden is waarom ze drie weken vakantie nodig heeft met haar kinderen (artikel 11g).
Ik ga niks meer doen. Wanneer werkgever de verklaring niet kan overleggen boek ik de weken waarop ik in de eerste instantie vakantie aan heb gevraagd. Ik heb meer dan mijn best gedaan en stuurde werkgever een factuur van de veel duurdere tickets ivm het veel later kunnen boeken.
Hoe dan ook, ben blij dat ik nog niks heb geboekt
Daglichtlamp
06-02-2026 om 10:43
Isje schreef op 06-02-2026 om 10:25:
[..]
Ik ga niks meer doen. Wanneer werkgever de verklaring niet kan overleggen boek ik de weken waarop ik in de eerste instantie vakantie aan heb gevraagd. Ik heb meer dan mijn best gedaan en stuurde werkgever een factuur van de veel duurdere tickets ivm het veel later kunnen boeken.
Hoe dan ook, ben blij dat ik nog niks heb geboekt
Maar dan neem je dus ontslag? Want die weken ga je dus niet krijgen.
MarvelousM
06-02-2026 om 10:50
Isje schreef op 28-01-2026 om 17:56:
Ik wil graag een toevoeging plaatsen binnen dit topic. Ik ben het gaan schrijven omdat ik een "probleem" had wat ik graag netjes op wou lossen.
Hetgeen wat er hier geschreven is en wat ik naar mijn hoofd heb gekregen heeft mij verdrietig gemaakt en aan mijzelf doen twijfelen. Ben ik zo'n egoïstisch persoon omdat ik net zoals veel mensen in Nederland drie weken vakantie wil met mijn gezin en wij met elkaar een passie hebben voor reizen?
Hoe langer ik erover nadenk, het is te absurd voor woorden. Ik neem geen vrij in de voorjaars / mei vakantie, werk de komende feestdagen door en heb de vakantie een week naar voren geschoven omdat de kinderen een week eerder lesvrij zijn dan ben ik egoïstisch
Vervolgens schuif ik nog een keer en beginnen de kinderen een week later op school en ook nu ben ik egoïstisch en zet ik het belang van mijn kinderen niet voorop.
Kortom welke keuze je ook maakt, voor een ander doe je het nooit goed, dit ook helemaal niet nodig. Zolang je, je eigen keuzes voor jezelf kunt verantwoorden is het goed.
Nou, je kunt vast een diploma halen voor cognitieve dissonantie reductie. Maar die dissonantie was er niet voor niets. Je was behoorlijk egoïstisch en vol zelfbelangrijkheid bezig. En dat voelt niet goed. En dus ga je een miljoen argumenten bedenken waarom je toch goed bezig was. Doesn't make it right.
En dan ook nog hier mopperen dat anderen flexibel moeten zijn. Terwijl jij nu flexibiliteit toont in jouw eigen vakantiewensen.
MarvelousM
06-02-2026 om 10:52
Isje schreef op 31-01-2026 om 14:20:
[..]
Sterker nog, inmiddels zijn er collega''s die 4 weken vakantie aan hebben gevraagd tijdens de zomervakantie. Ik ben het inmiddels kwijt
Tja, die hebben misschien gewoon wel een nog grotere passie voor verre reizen maken dan jij! Kunnen ze niets aan doen hè. Het is echt nodig. Die herinneringen die ze willen maken met partner en of kinderen.
Isje
06-02-2026 om 11:07
Daglichtlamp schreef op 06-02-2026 om 10:43:
[..]
Maar dan neem je dus ontslag? Want die weken ga je dus niet krijgen.
Dat is dan wat het is, Ik ben geen jojo.
haarklover
06-02-2026 om 11:34
MarvelousM schreef op 06-02-2026 om 10:52:
[..]
Tja, die hebben misschien gewoon wel een nog grotere passie voor verre reizen maken dan jij! Kunnen ze niets aan doen hè. Het is echt nodig. Die herinneringen die ze willen maken met partner en of kinderen.
Dan nog is de vraag waarom de werkgever dat wel faciliteert en bij Isje niet.
Ik kan mij zulke situaties voorstellen (iemand neemt voor het eerst in 10 jaar vakantie in de zomer, heeft 5 jaar gespaard, heeft het 8 jaar geleden al met de werkgever afgesproken) maar de werkgever moet gewoon duidelijk zijn wat wel en niet mogelijk is, en waarom.
En ik snap dat in de zorg een minimale bezetting nodig is in de zomer.
En dan is het misschien oneerlijk dat iemand die voor de lol werkt, gewoon ontslag kan nemen als de vakantieplanning niet uitkomt.
Maar hier gaat het erom dat de werkgever
- eerst de problemen op het team afschuift
en daarna
- de belofte over de werkgeversverklaring niet nakomt.