Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
Duufje
19-01-2026 om 10:58
Smulkruimel schreef op 19-01-2026 om 10:53:
Ik heb het omgekeerde gehad. Bedrijf ging in de zomer 4 weken dicht en moest ik verplicht vakantie nemen en waren meteen bijna al mijn vakantiedagen op. Ik wil helemaal niet in het hoogseizoen met vakantie. En buiten die 4 verplichte weken werden ook dagen als goede vrijdag, de dag naar hemelvaart en als kerst en nieuwjaar ongunstig vielen werden die dagen erna verplicht vrij vastgesteld. En wilde ik eens een vrije dag dan werd daar enorm moeilijk over gedaan en kon nooit. En dat ging dan echt maar om heel weinig dagen per jaar die ik nog over had. Dat werd bij sollicitatie ook niet verteld. Ben daar weg gegaan om de verplichte vakanties.
Ook als je in een team werkt dan komt toch iedereen voor zijn/haar eigen belangen op hoor. Teamgevoel is leuk maar dat hoeft niet altijd ten koste van jezelf te gaan.
Nu ben ik zzp-er en gaan we wanneer we het ons uitkomt, heerlijk!
Dit heeft mijn man ook. 3 weken verplicht in de zomer, rond Kerst en Oud&Nieuw ook een paar dagen tot een week verplicht vrij (afhankelijk van hoe dat valt). Wij gaan meestal een week op wintersport en dan zijn zijn vrije dagen dus al zo goed als op. Hij kan heel weinig zelf invullen.
En dat maakt dus ook dat ik ook vast zit aan die 3 weken in het hoogseizoen, dat is het enige moment dat wij samen op vakantie kunnen (Kerst is voor mij moeilijk om vrij te krijgen, is een drukke periode voor mij). Gelukkig lukt het mij over het algemeen wel om die vrij te krijgen, ik zou het ook echt heel erg vinden als dat niet ging.
Peaches
19-01-2026 om 10:59
Isje schreef op 19-01-2026 om 10:37:
Ehhh ja, zijn geen hele gekke wensen.
Blijkbaar wel. Blijkbaar kan het niet. Dan kan je blijven drammen dat het niet gek is om drie weken vrij te willen, maar daar schiet je niks mee op. Je kunt twee dingen doen: 2 weken vakantie accepteren, of ontslag nemen.
MiniJCW
19-01-2026 om 11:08
Isje schreef op 19-01-2026 om 10:54:
[..]
Eh ja die drie weken zijn belangrijk voor mij en ook voor andere collega's
Ik heb een week kunnen schuiven en aangegeven dat ik 3 weken vakantie wil op het moment dat het in de planning het beste uit komt.
Als er iemand 2 x in de vakantie vrij wil waarin 1 keer 1 week en 1 keer 2 weken.
Of iemand wil 2 keer 2 weken vrij in een drukke periode en als collega's ergens in die 6 weken de middelste weken vakantie willen vind ik dat allemaal prima en denk je zou je reden ervoor hebben.
Mijn conclusie is dan wel dat mijn wensen van drie aaneengesloten weken niet gek zijn.
Willen ze dat dan? Het is natuurlijk makkelijk zeggen "ik vind het prima als iemand anders 2x twee weken vrij wil", maar die ander wil waarschijnlijk ook 3 weken, net als jij. Waarom denk je meer recht te hebben dan je collega's?
En dit is niet alleen een probleem in de zorg. In elke branche waarin een minimale bezetting moet zijn heb je pech als je veel collega's hebt met schoolgaande kinderen. Dan wordt er wel wat collegialiteit verwacht en moeten er afspraken worden gemaakt (minder lang, rouleren). Jij wil dat niet. Prima, maar dan moet je een bedrijf zoeken dat beter bij je past.
Bakblik
19-01-2026 om 11:08
Ginevra schreef op 19-01-2026 om 10:17:
[..]
TO vindt dat ze elk jaar, zonder uitzondering en zonder te rouleren, recht heeft op een verre reis van 3 weken met kinderen. Dat mogen geen twee weken zijn, het mag ook niet om het jaar, het moet elk jaar 3 weken in de zomervakantie zijn.
Dat kan TO vinden, maar je kunt dan niet tegelijkertijd vinden dat je collega's maar zonder partner op vakantie moeten om dat voor jou mogelijk te maken.
Dat je *één keer* zonder partner op vakantie gaat, dat zullen sommige mensen nog wel aanvaardbaar vinden. Maar dat jij elk jaar zonder vriendinnen of partner moet gaan, zodat een ander elk jaar naar Tanzania of Chili kan? Koekoek.
Nou dit.
Een keer zonder vriendinnen of partner op vakantie kan maar niet ieder jaar. In mijn eerste werkkring was ik de jongste en de enige zonder kinderen waardoor ik nooit eerste keus had. Niet met de zomervakantie, niet met de feestdagen.
En dan ook nog een collega die altijd zei: Dat kan Bakblik wel opvangen, die heeft toch geen kinderen!
Nee, Bakblik had geen kinderen en geen partner maar wel ouders die het ook leuk vonden als ik er met kerst of andere feestdagen eens was.
Werknemers zonder kinderen zijn meestal wat flexibeler dan degenen met kinderen maar ook zij hebben familie en vrienden die het ook leuk vinden als ze er eens bij zijn.
Mischa83
19-01-2026 om 11:23
[..]
Mijn conclusie is dan wel dat mijn wensen van drie aaneengesloten weken niet gek zijn.
Sterker nog, het staat in het cao dat je hier recht op hebt, dus het is zeker geen gekke wens!
Ik snap heel goed dat als je de mogelijkheid hebt om mooie reizen te maken met je gezin, je dit ook wilt doen. Tijd is kostbaarder dan geld en ze zijn groot voor je het weet.
Voor mij is dit de reden dat ik flexwerk in de zorg doe. Ik werk alleen de diensten die ik wil werken en zit niemand in de weg met mijn vakantiewensen.
Bakblik
19-01-2026 om 11:28
MarvelousM schreef op 19-01-2026 om 09:58:
Ik snap het gemiep over op vakantie 'moeten' in juni of september ook niet. Heerlijk toch? Wie gaat er nou voor z'n lol in het hoogseizoen. En tja, dan moet je misschien niet naar Normandië. Maar heb in bijvoorbeeld Kroatië een heerlijk warme vakantie in september gehad.
Ik heb geen kinderen, maar ik kan het goed begrijpen dat mensen met kinderen voorrang krijgen in de zomervakantie. Want dat je niet zonder je kinderen op grote vakantie gaat, snap ik prima. Maar je kan best een keer zonder partner of zonder vriendinnen die nog op een opleiding zitten op vakantie.
Nu ik kan kijken met de blik van een 59 jarige vind ik buiten het seizoen op reis gaan ook geen probleem meer. Ik begin er nu zelf bij te horen "de grijze golf" bedoel ik dan.
Toen ik 22 was en nog met vriendinnen wilde die nog studeerden of in een prille relatie nog niet naar verre oorden wilde, omdat er simpelweg onvoldoende financiële middelen waren wilde ik gewoon randje hoogseizoen naar Frankrijk. Begin september kan je het daar nog prima treffen. 18 september naar Frankrijk tot begin oktober is echt geen zomervakantie meer.
Een keer niet je favoriete vakantie doen als jongere kan maar als de leidinggevende het 5 jaar goed vindt dat degene zonder kinderen nooit kan doen wat zij het liefste wil dat is gewoon niet eerlijk.
Als ik op die werkplek nu nog zou werken zou ik niet miepen maar toen vond ik het gewoon echt niet leuk.
Neweve
19-01-2026 om 11:31
Miraval schreef op 18-01-2026 om 22:18:
[..]
Alsof je zomaar een blikje externe inhuur kunt krijgen? Zeker nu met de ZZP wetgeving kom je dus in de knel in de vakantieperiode. Laat staan in de zorg met alle tekorten van dien.
Maar als in de CAO staat maximaal 2 aaneengesloten weken, wat voor zover ik weet gebruikelijk is (?), dan kan die manager je daar ook aan houden. Dan heeft iedereen "pech", ook degenen die dan misschien wel buiten het seizoen willen gaan.
De wetgeving zegt dat je minimaal 1 keer per jaar 2 aaneengesloten weken moet krijgen. De cao ziekenhuizen spreekt over 3 weken.
Artikel 12: "De werknemer kan tenminste aanspraak maken op een vakantie van drie weken aaneengesloten met inbegrip van de weekends daaraan voorafgaand en daarop aansluitend."
@to, contact opnemen met de vakbond is dus ook nog een optie. Die kunnen je mogelijk helpen deze puzzel te leggen. (Als is dat eigenlijk de taak van de manager).
En zzp in de zorg kan gewoon, als het maar een duidelijke opdracht is (en dat is vakantie vervanging). Je moet de zzp alleen niet na de vakantie verlengen want dan wordt het snel een "verkapt" dienstverband.
Mijn schoonzus werkt op die manier in de vakanties veel om buiten de schoolvakanties vaker/langer op vakantie te gaan.
Broadway
19-01-2026 om 11:46
Neweve schreef op 19-01-2026 om 11:31:
[..]
De wetgeving zegt dat je minimaal 1 keer per jaar 2 aaneengesloten weken moet krijgen. De cao ziekenhuizen spreekt over 3 weken.
Artikel 12: "De werknemer kan tenminste aanspraak maken op een vakantie van drie weken aaneengesloten met inbegrip van de weekends daaraan voorafgaand en daarop aansluitend."
@to, contact opnemen met de vakbond is dus ook nog een optie. Die kunnen je mogelijk helpen deze puzzel te leggen. (Als is dat eigenlijk de taak van de manager).
En zzp in de zorg kan gewoon, als het maar een duidelijke opdracht is (en dat is vakantie vervanging). Je moet de zzp alleen niet na de vakantie verlengen want dan wordt het snel een "verkapt" dienstverband.
Mijn schoonzus werkt op die manier in de vakanties veel om buiten de schoolvakanties vaker/langer op vakantie te gaan.
ze kan ook makkelijk 3 weken aaneengesloten op vakantie denk ik, alleen past het niet in het hoogseizoen waarin ze wil dus ik denk dat hier geen oplossing zit.
Miraval
19-01-2026 om 11:48
Dit is dus precies de reden dat ik een paar jaar geleden heb gekozen voor een bedrijfssluiting. Want die planning (en we zijn maar met zijn 3en) was altijd een gedoe. Nu overleggen we begin van het jaar welke weken we gaan sluiten (vaak de laatste 2 weken augustus en 1e week september) en de meivakantie wordt vastgezet tussen hemelvaart en pinksteren. Goed, werknemers hoeven niet meer te kijken naar schoolvakanties, maar ik ga geen vakanties toekennen in juni (waar veel leerlingen dus examen hebben gedaan en veel kunnen lessen) en ook niet later in september omdat leerlingen vaak zelf al 3 of 4 weken aan lessen hebben gemist door de zomervakantie.
Kerstvakantie is ook standaard vakantie en met carnaval ook. Brugdag na Hemelvaart, Goede vrijdag en de zaterdag voor Pasen idem.
Dan blijven er niet veel dagen meer over, maar de carnaval en brugdagen neem ik voor eigen rekening, en ook de dagen tussen kerst en nieuwjaarsdag.
Gelukkig werkt dit goed naar ieders tevredenheid. Maar soms werk je dus in een branche waar vrij nemen in bepaalde maanden niet vanzelfsprekend is. Dat is ook de consequentie van het vak wat je kiest, en het zal verder genoeg pluspunten hebben anders kies je voor iets anders wat wel past bij je wensen.
Mischa83
19-01-2026 om 11:51
Misschien ook een optie; dat je je werkgever een verklaring laat tekenen dat je niet in de zomer weg kan. Dan kun je daarmee bijzonder verlof aanvragen op school.
Ginevra
19-01-2026 om 12:18
Neweve schreef op 19-01-2026 om 11:31:
Daar staat niet dat dat midden in de zomervakantie moet zijn. Met 3 weken in september of april voldoet werkgever ook aan die verplichting. Alleen dat wil TO niet.
(en "jamaar dan hebben de kinderen vakantie" is voor die wet geen argument. De wet zegt alleen dat je recht hebt op die aaneengesloten weken. Niet dat je die op een moment dat het jou uitkomt moet kunnen opnemen. Anderen hebben namelijk óók geldige redenen om in het hoogseizoen te willen)
Isje
19-01-2026 om 12:21
Ginevra schreef op 19-01-2026 om 12:18:
[..]
Daar staat niet dat dat midden in de zomervakantie moet zijn. Met 3 weken in september of april voldoet werkgever ook aan die verplichting. Alleen dat wil TO niet.TO wil wel maar kan niet
Ginevra
19-01-2026 om 12:29
Isje schreef op 19-01-2026 om 12:21:
[..]
Jawel hoor. Je kan prima twee weken naar Frankrijk met je pubers. Dat jij per se een verre reis wil maken is een keus, geen noodzaak.
Vrijevlinder
19-01-2026 om 12:35
Isje schreef op 19-01-2026 om 12:21:
[.TO wil wel maar kan niet .]
Omdat je kinderen hebt. Dat is nou eenmaal het gevolg van kinderen hebben.
En natuurlijk snap ik dat je 3 weken aaneengesloten vakantie wil. Twee weken vind ik erg kort.
Maar ja, het blijft een lastig iets. Als het niet kan dan is het een kwestie kiezen of delen. Je bent ruim voor de zomervakantie om nog een andere baan te kiezen. Een baan waar ik het prima naar mijn zin heb is mij heel wat waard, en ik zou dat weer niet gauw opgeven voor alleen een vakantie. Dan maar dichter in de buurt. Vaak genoeg niet leuke banen gehad, dus ik zou in mijn handen knijpen.
Het is een keuze en als dit zo belangrijk voor je is, prima. Uiteindelijk zal je beseffen dat vakanties heerlijk zijn, maar dat je het overal leuk kunt hebben. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Kampeerder
19-01-2026 om 12:40
[..]
Eh ja die drie weken zijn belangrijk voor mij en ook voor andere collega's
Ik heb een week kunnen schuiven en aangegeven dat ik 3 weken vakantie wil op het moment dat het in de planning het beste uit komt.
Als er iemand 2 x in de vakantie vrij wil waarin 1 keer 1 week en 1 keer 2 weken.
Of iemand wil 2 keer 2 weken vrij in een drukke periode en als collega's ergens in die 6 weken de middelste weken vakantie willen vind ik dat allemaal prima en denk je zou je reden ervoor hebben.
Dat is lekker makkelijk kletsen natuurlijk.
Die vraagt zal niet veel voorkomen. Als werkgever is het handig om de plaatselijke zomervakantie op te delen in eerste drie en laatste drie weken, dan kun je zo veel mogelijk mensen drie weken geven. Bij mijn man op werk doen ze dat ook zo. Mensen die week 2,3,4 of 3,4,5 willen kiezen eerst voor eerste of laatste drie weken. Als dat rond is kan er gekeken worden naar afwijkende vragen. Soms lukt dat, soms niet.