Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
Broadway
19-01-2026 om 08:31
Anne1234! schreef op 18-01-2026 om 21:28:
[..]
Nee maar ik werk wel in een branche waar niet iedereen tegelijk vrij kan zijn en we moeten overleggen wie wanneer vrij neemt. Vind ik heel normaal. Iedereen snapt toch dat je de patienten, bejaarden, gehandicapten, kinderen of wie dan ook niet alleen kan laten.
natuurlijk moet je overleggen, maar eindverantwoordelijk is de manager.
en als je je team in november al aanvragen laat doen dan moet dat een reden hebben. bijvoorbeeld zodat je voldoende tijd hebt om de planning rond te krijgen door externen vast te leggen etc. anders is die november eis volslagen zinloos.
Broadway
19-01-2026 om 08:35
Miraval schreef op 18-01-2026 om 22:18:
[..]
Alsof je zomaar een blikje externe inhuur kunt krijgen? Zeker nu met de ZZP wetgeving kom je dus in de knel in de vakantieperiode. Laat staan in de zorg met alle tekorten van dien.
Maar als in de CAO staat maximaal 2 aaneengesloten weken, wat voor zover ik weet gebruikelijk is (?), dan kan die manager je daar ook aan houden. Dan heeft iedereen "pech", ook degenen die dan misschien wel buiten het seizoen willen gaan.
Volledig eens.
en zomaar externen regelen; natuurlijk niet. maar vanaf november en goed je best doen doet meer dan niets doen, afwijzen en de discussie laten groeien. dit is mismanagement.
de 2 weken optie vind ik een heel reële oplossing. als TO zich daar niet aan wenst te conformeren rest ontslag nemen.
Daglichtlamp
19-01-2026 om 08:40
Peaches schreef op 19-01-2026 om 07:28:
[..]
Dat is toch belachelijk. Ik neem aan dat je gewoon weet dat vakanties overlegd moeten worden. Dan stiekem toch boeken zonder akkoord, daar zou een leidinggevende toch geen boodschap aan moeten hebben? Jammer van je geld, maar eigen schuld dikke bult.
De leidinggevende moet zich ook gewoon aan de wet houden waarin staat dat er binnen twee weken besloten moet worden op een aanvraag voor een vakantie.
Maar een inventarisatie zoals die in november bij topicstarter is gehouden geldt vast niet als een formele aanvraag.
MarvelousM
19-01-2026 om 09:52
Zeespiegel schreef op 19-01-2026 om 06:44:
[..]
Misschien nog eens nalezen als je nuchter bent?
Dat jij mij niet begrijpt betekent niet dat ik dronken ben. Als je zegt dat je zo'n teamplayer bent, ja behalve dan tijdens die drie weken die jij per se op vakantie wilt... ik vind het nog steeds een legitieme vergelijking. Je kunt niet alleen een teamplayer zijn op het moment dat het jou uitkomt.
MarvelousM
19-01-2026 om 09:58
Ik snap het gemiep over op vakantie 'moeten' in juni of september ook niet. Heerlijk toch? Wie gaat er nou voor z'n lol in het hoogseizoen. En tja, dan moet je misschien niet naar Normandië. Maar heb in bijvoorbeeld Kroatië een heerlijk warme vakantie in september gehad.
Ik heb geen kinderen, maar ik kan het goed begrijpen dat mensen met kinderen voorrang krijgen in de zomervakantie. Want dat je niet zonder je kinderen op grote vakantie gaat, snap ik prima. Maar je kan best een keer zonder partner of zonder vriendinnen die nog op een opleiding zitten op vakantie.
Kampeerder
19-01-2026 om 10:04
MarvelousM schreef op 19-01-2026 om 09:58:
Ik snap het gemiep over op vakantie 'moeten' in juni of september ook niet. Heerlijk toch? Wie gaat er nou voor z'n lol in het hoogseizoen. En tja, dan moet je misschien niet naar Normandië. Maar heb in bijvoorbeeld Kroatië een heerlijk warme vakantie in september gehad.
Ik heb geen kinderen, maar ik kan het goed begrijpen dat mensen met kinderen voorrang krijgen in de zomervakantie. Want dat je niet zonder je kinderen op grote vakantie gaat, snap ik prima. Maar je kan best een keer zonder partner of zonder vriendinnen die nog op een opleiding zitten op vakantie.
Dat kan natuurlijk best, maar leuk is het niet. Ik wil samen met mijn lief van de vakantie genieten. En ik zou dolgraag eind juni gaan, lekker voor de drukte uit, maar helaas sluit mijn werkgever vier weken de deuren en is dat mijn lange vakantie.
Iedereen heeft legitieme redenen om in de zomer op zomervakantie te willen. Het hebben van kinderen mag niet zwaarder wegen dan op vakantie willen met je vriendin die nog op school zit of op een school werkt. Het eerlijkste zou zijn het af te wisselen en dan ook die verklaring te regelen dat het niet kan zodat de kinderen recht hebben op twee weken verlof buiten de schoolvakanties. Die regeling bestaat, zijn strenge voorwaarden aan, maar het kan wel. Werken in de zorg zou wat mij betreft recht geven op die regeling.
Joszy
19-01-2026 om 10:06
Ik ga ook nooit in het hoogseizoen. Maar ik vind ook dat ik niet voor mijn collega's kan beslissen dat ze wel een keer zonder partner of zonder vriendinnen op vakantie kunnen. Bovendien, een keertje kan misschien best, maar als je elk jaar hetzelfde gezeur hebt in een team, ben je dus ook elke keer de pineut en kun je nooit op vakantie in het hoogseizoen als je geen kinderen op school hebt. Dat vind ik ook niet fair of collegiaal.
Isje
19-01-2026 om 10:14
Kampeerder schreef op 19-01-2026 om 10:04:
[..]
Dat kan natuurlijk best, maar leuk is het niet. Ik wil samen met mijn lief van de vakantie genieten. En ik zou dolgraag eind juni gaan, lekker voor de drukte uit, maar helaas sluit mijn werkgever vier weken de deuren en is dat mijn lange vakantie.
Iedereen heeft legitieme redenen om in de zomer op zomervakantie te willen. Het hebben van kinderen mag niet zwaarder wegen dan op vakantie willen met je vriendin die nog op school zit of op een school werkt. Het eerlijkste zou zijn het af te wisselen en dan ook die verklaring te regelen dat het niet kan zodat de kinderen recht hebben op twee weken verlof buiten de schoolvakanties. Die regeling bestaat, zijn strenge voorwaarden aan, maar het kan wel. Werken in de zorg zou wat mij betreft recht geven op die regeling.
Ik heb nooit aangegeven dat ik vind dat ik meer recht heb om drie weken op vakantie te gaan dan een ander.
Twee weken buiten de vakantie's om met de kinderen lijkt mij heerlijk en zou best een week aan de mei vakantie willen plakken. Helaas komt school niet aanwaaien bij mijn oudste zoon en hij heeft het heel hard nodig. Voor ons is dat zeker optie.
Wanneer wij geen verre reis hadden willen maken waren twee weken zomervakantie voor mij prima geweest, nu is het niet haalbaar en kies ik voor de momenten met mijn gezin. Hiermee zet ik niemand voor het blok, maar geef hierin wel mijn grenzen aan en ga ik opzoek naar een nieuwe passende baan en ook dit is helemaal prima.
Ginevra
19-01-2026 om 10:17
Want dat je niet zonder je kinderen op grote vakantie gaat, snap ik prima. Maar je kan best een keer zonder partner of zonder vriendinnen die nog op een opleiding zitten op vakantie.
TO vindt dat ze elk jaar, zonder uitzondering en zonder te rouleren, recht heeft op een verre reis van 3 weken met kinderen. Dat mogen geen twee weken zijn, het mag ook niet om het jaar, het moet elk jaar 3 weken in de zomervakantie zijn.
Dat kan TO vinden, maar je kunt dan niet tegelijkertijd vinden dat je collega's maar zonder partner op vakantie moeten om dat voor jou mogelijk te maken.
Dat je *één keer* zonder partner op vakantie gaat, dat zullen sommige mensen nog wel aanvaardbaar vinden. Maar dat jij elk jaar zonder vriendinnen of partner moet gaan, zodat een ander elk jaar naar Tanzania of Chili kan? Koekoek.
Isje
19-01-2026 om 10:37
Ginevra schreef op 19-01-2026 om 10:17:
[..]
TO vindt dat ze elk jaar, zonder uitzondering en zonder te rouleren, recht heeft op een verre reis van 3 weken met kinderen. Dat mogen geen twee weken zijn, het mag ook niet om het jaar, het moet elk jaar 3 weken in de zomervakantie zijn.
Dat je *één keer* zonder partner op vakantie gaat, dat zullen sommige mensen nog wel aanvaardbaar vinden. Maar dat jij elk jaar zonder vriendinnen of partner moet gaan, zodat een ander elk jaar naar Tanzania of Chili kan? Koekoek.
Ehhh ja, zijn geen hele gekke wensen. Ik hoef geen andere vakantie's vrij, komende feestdagen wil ik ook prima werken.
En niemand heeft het hier gehad over het feit dat andere collega's niet weg kunnen door mij. Dit is hier totaal niet aan de orde. Dus ook zinloos om dit te benoemen.
Roos57
19-01-2026 om 10:40
Ik ga in juni en toch moeten schuiven.😞Maar begrijp dat jij ook in de zorg werkt ??
Loezzie
19-01-2026 om 10:41
Isje schreef op 19-01-2026 om 10:37:
[..]
Ehhh ja, zijn geen hele gekke wensen. Ik hoef geen andere vakantie's vrij, komende feestdagen wil ik ook prima werken.
En niemand heeft het hier gehad over het feit dat andere collega's niet weg kunnen door mij. Dit is hier totaal niet aan de orde. Dus ook zinloos om dit te benoemen.
Dan snap ik de discussie niet. Want als de een vakantie heeft, dan zal de ander moeten werken. Dus als jij op vakantie wil, kan een ander niet (of niet op het moment dat diegene wil)
Anders zou het geen gespreksonderwerp zijn of zou het niet moeilijk zijn om op te lossen.
Roos57
19-01-2026 om 10:42
MarvelousM schreef op 19-01-2026 om 09:52:
[..]
Dat jij mij niet begrijpt betekent niet dat ik dronken ben. Als je zegt dat je zo'n teamplayer bent, ja behalve dan tijdens die drie weken die jij per se op vakantie wilt... ik vind het nog steeds een legitieme vergelijking. Je kunt niet alleen een teamplayer zijn op het moment dat het jou uitkomt.
Of het bedrijf doet wat voor jou 🙏
ook wat voor jou
Smulkruimel
19-01-2026 om 10:53
Ik heb het omgekeerde gehad. Bedrijf ging in de zomer 4 weken dicht en moest ik verplicht vakantie nemen en waren meteen bijna al mijn vakantiedagen op. Ik wil helemaal niet in het hoogseizoen met vakantie. En buiten die 4 verplichte weken werden ook dagen als goede vrijdag, de dag naar hemelvaart en als kerst en nieuwjaar ongunstig vielen werden die dagen erna verplicht vrij vastgesteld. En wilde ik eens een vrije dag dan werd daar enorm moeilijk over gedaan en kon nooit. En dat ging dan echt maar om heel weinig dagen per jaar die ik nog over had. Dat werd bij sollicitatie ook niet verteld. Ben daar weg gegaan om de verplichte vakanties.
Ook als je in een team werkt dan komt toch iedereen voor zijn/haar eigen belangen op hoor. Teamgevoel is leuk maar dat hoeft niet altijd ten koste van jezelf te gaan.
Als tegen mij gezegd zou worden dat ik in de zomer dan maar zonder partner of kinderen met vakantie moet gaan dan zou ik daar ook weg gaan. Je wil toch met je gezin/partner op vakantie. Ik heb zelf ook in de zorg gewerkt en nog nooit een manager zonder zijn gezin/partner of korter dan 3 weken op vakantie zien gaan.
Nu ben ik zzp-er en gaan we wanneer we het ons uitkomt, heerlijk!
Isje
19-01-2026 om 10:54
Loezzie schreef op 19-01-2026 om 10:41:
[..]
Dan snap ik de discussie niet. Want als de een vakantie heeft, dan zal de ander moeten werken. Dus als jij op vakantie wil, kan een ander niet (of niet op het moment dat diegene wil)
Anders zou het geen gespreksonderwerp zijn of zou het niet moeilijk zijn om op te lossen.
Eh ja die drie weken zijn belangrijk voor mij en ook voor andere collega's
Ik heb een week kunnen schuiven en aangegeven dat ik 3 weken vakantie wil op het moment dat het in de planning het beste uit komt.
Als er iemand 2 x in de vakantie vrij wil waarin 1 keer 1 week en 1 keer 2 weken.
Of iemand wil 2 keer 2 weken vrij in een drukke periode en als collega's ergens in die 6 weken de middelste weken vakantie willen vind ik dat allemaal prima en denk je zou je reden ervoor hebben.
Mijn conclusie is dan wel dat mijn wensen van drie aaneengesloten weken niet gek zijn.